Gå til innhold

11 år og tusen skrivefeil

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg var veldig skoleflink. Min belønning for god innsats, pen skrift og riktige svar var å få enda flere av samme type oppgaver. Om i gjen og om igjen. Da sluttet jeg å arbeide flittig og raskt, for jeg synes ikke at det var særlig motiverende at belønningen var enda mer å gjøre.

Det vil jeg si var en "feil" av læreren, for det fikk ikke jeg, jeg fikk hefter som var litt ekstra vanskelige som jeg kunne jobbe med når jeg ville. For meg var det en utfordring og motiverende når jeg fikk det til!

Skrevet

Jeg tror bestemt at det er de barna som blir lest for, og som senere leser selv, er de som har best mulighet til å bli flinke i språket vårt. Når det er sagt synes jeg det høres helt håpløst ut hvis det er tilfelle at lærere ikke retter feil. Og da mener jeg feil som allerede er dekket av pensum. Særlig fordi vi har fått så mange "uformelle" skriftlige kanaler som sms, e-post og internett er det viktig å lære hva som er korrekt norsk språk. Språket er vår fremste kommunikasjonskanal og kulturbærer, og de som ikke behersker det vil som voksne ha en ulempe i mange sammenhenger.

*språknazist* :sjarmor:

Skrevet
Det vil jeg si var en "feil" av læreren, for det fikk ikke jeg, jeg fikk hefter som var litt ekstra vanskelige som jeg kunne jobbe med når jeg ville. For meg var det en utfordring og motiverende når jeg fikk det til!

Det er jo slik det bør være. Jeg var god i norsk på skolen, og da kom lærerne med skrivekonkurranser, brukte stilene mine som en ledetråd for de andre elevene etc., og det var jo selvsagt veldig motiverende for meg.

Skrevet
Det er jo slik det bør være. Jeg var god i norsk på skolen, og da kom lærerne med skrivekonkurranser, brukte stilene mine som en ledetråd for de andre elevene etc., og det var jo selvsagt veldig motiverende for meg.

:Nikke:

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Sånne ting som motivasjon for dyktige elever er jo opp til lærerne, tydeligvis.

Jeg og et par til lå milevis foran de andre i klassen i de fleste fag, men ikke søren om vi fikk noe å bryne oss på for det. For min del endte det med at jeg fikk skikkelig dårlige arbeidsvaner, siden jeg alltid kunne skumme gjennom stoffet i timen, og være tilsynelatende like forberedt som alle andre.

Så kom jeg til videregående, og da hadde jeg plutselig trengt de arbeidsvanene... men som tenåring er det ikke lett å få seg sånne vaner, da er det lettere å få dårlige. Så karakterene mine stupte fra 2. klasse, for da kunne jeg ikke flyte på det jeg kunne fra før. Fullførte vgs med tålelig bra karakterer, men i forhold til det jeg kunne prestert hvis jeg hadde jobbet riktig med ting, var det direkte dårlig. Det førte også til at jeg var sinnsykt skolelei, for jeg gikk rett fra "dette er kjedelig" til "hva f**** er det du snakker om?".

Skrevet
Selvfølgelig skal man som lærer engasjere seg i og følge opp barna som enkeltindivider, men man kan ikke rette samme prøven på forskjellige måter avhengig av hvem sin prøve det var!

Da kan man heller gi ekstra oppgaver til de som utmerker seg..

Jeg ser i alle fall på søstra mi som nå går i 3.klasse, for hun er det nederlag å få en feil, eller "rød strek" og hun lærer av det, så for hun fungerer i alle fall det veldig godt (og hun er ikke spesiellt flink, sikkert hellt vanlig)

Og til de som sier at kunnskapsnivået ikke har gått ned, bare for å sette det litt på spissen, var det noen av dere som så på internatet??

Der klarte ikke 17åringer prøver som var beregnet på barneskoleelever!!

En kan rette en skriftlig oppgave på to ulike måter på barneskolen, i allefall. De som sliter med å skrive en setning vil få en større smil for en halv sides tekst, mens en som kan skrive godt vil ikke belønnes likt for samme oppgaven. (Jeg gir forresten ekstra oppgaver både til de som utmerker seg og de som trenger litt ekstra oppfølging)

For noen vil nok "røde streker" hjelpe, mens for andre vil det bare bety enda flere nederlag. Jeg mener at det finnes bedre måter å fremme skriftspråket på.

Prøvene på internatet var beregnet på undervisningen på 50-tallet. Det er ikke sikkert elevene på 50-tallet ville ha klart oppgavene fra nåtiden, ettersom formen er svært forskjellig. (For eksempel ville de færreste av oss bestått prøvene i "skriftforming" fra 50-tallet, selv om vi skriver pent.)

Skrevet
Jeg tror bestemt at det er de barna som blir lest for, og som senere leser selv, er de som har best mulighet til å bli flinke i språket vårt. Når det er sagt synes jeg det høres helt håpløst ut hvis det er tilfelle at lærere ikke retter feil. Og da mener jeg feil som allerede er dekket av pensum. Særlig fordi vi har fått så mange "uformelle" skriftlige kanaler som sms, e-post og internett er det viktig å lære hva som er korrekt norsk språk. Språket er vår fremste kommunikasjonskanal og kulturbærer, og de som ikke behersker det vil som voksne ha en ulempe i mange sammenhenger.

*språknazist* :sjarmor:

Jeg er helt enig i at det er svært viktig for barna å lese OG bli lest for. Jeg er også enig i at de skal lære korrekt norsk. At rød penn i tekstene og annen fokusering på feil er riktig løsning er jeg derimot ikke enig i.

(Er språknazist selv.)

Skrevet (endret)
Prøvene på internatet var beregnet på undervisningen på 50-tallet. Det er ikke sikkert elevene på 50-tallet ville ha klart oppgavene fra nåtiden, ettersom formen er svært forskjellig. (For eksempel ville de færreste av oss bestått prøvene i "skriftforming" fra 50-tallet, selv om vi skriver pent.)

Nå var det kunnskapsnivået de testet der som jeg siktet til...

Og den kommentaren var rettet til kunnskapsnivå som ble kommentert tidligere i diskusjonen her og ikke hvordan skriften så ut!

Kanskje greit å rette mine egne skrivefeil ;)

Endret av Cathie
Skrevet
Nå var det kunnskapsnivået de testet der som jeg siktet til...

Og den kommentaren var rettet til kunnskapsnivå som ble kommentert tidligere i diskusjonen her og ikke hvordan skriften så ut!

Kanskje greit å rette mine egne skrivefeil  ;)

Jeg mener fortsatt at fokuset den gangen var annerledes enn nå. Før skulle man bare kunne svaret, nå for tiden er en viktig del å begrunne svaret. Derfor tror jeg at de fra 50-tallet ville ha fått like dårlige resultater på dagens prøver. Men klart, det er et spørsmål om hva en regner som kunnskap! Å ha pugget riktig svar eller å forstå svaret.

(Det med skrift var nok litt forvirrende. Mente bare at fokuset lå andre steder...)

Skrevet

Nå var det vel rettskrivning vi diskuterte her å da...

Og jeg må si det er en puggeting og ikke noe som skal begrunnes...

Kanskje litt feil av meg å dra inn internatet i den sammenhengen, men det var litt for å understreke ett poeng, der testet de jo også mattekunnskaper og geografi som flertallet strøk på, og det er ikke ting som skal begrunnes på noe måte. Nevnte siden noen her sa at nivået var like høyt.

Skrevet

Er enig med de som sier at det er fint at elevene også lærer seg å være reflekterte - og ikke bare "gulper opp" svar.

MEN - rettskriving er noe som MÅ pugges! Og med hensyn til pugg er det for mye dill og dall og staaakars elever om de må pugge litt. Elevene er prisgitt en god norsklærer - det er mange hensyn å ta; både svake og sterke elever skal ha tilpasset opplæring. Pugg må allikevel til, ellers lærer de ikke det de skal. Røde streker, retting og prøver/diktater er nødvendig.

Det samme gjelder grammatikken. Det er for galt å gå ut 7.klasse og ikke vite forskjell på verb og substantiv, f.eks. Vet du ikke hva et personlig pronomen er blir det kjempevanskelig med grammatikk i andre språk også. Det er MASSE unødvendig pensum i norskfaget i barneskolen i dag, synes jeg. En viss basiskunnskap bør ligge i bunn.

Skrevet

Hei og takk for mange gode tilbakemeldinger.

Jeg får nok sitte meg ned med ham og jobbe godt med dette her, men jeg lurer litt på hvordan man egentlig bør gå frem for å ikke gi ham dårlig selvbilde. Det er ikke lett dette her gitt.

Skrevet
Nå var det vel rettskrivning vi diskuterte her å da...

Og jeg må si det er en puggeting og ikke noe som skal begrunnes...

Kanskje litt feil av meg å dra inn internatet i den sammenhengen, men det var litt for å understreke ett poeng, der testet de jo også mattekunnskaper og geografi som flertallet strøk på, og det er ikke ting som skal begrunnes på noe måte. Nevnte siden noen her sa at nivået var like høyt.

Matte kan så visst begrunnes! Hvorfor er formlene som de er, for eksempel. Før så lærte man bare formlene, men forsto dem ikke. Nå lærer man å forstå hvorfor formlene er som de er, og kan dermed løse stykkene selv om en ikke akkurat husker formelen.

Skrevet
Er enig med de som sier at det er fint at elevene også lærer seg å være reflekterte - og ikke bare "gulper opp" svar.

MEN - rettskriving er noe som MÅ pugges! Og med hensyn til pugg er det for mye dill og dall og staaakars elever om de må pugge litt. Elevene er prisgitt en god norsklærer - det er mange hensyn å ta; både svake og sterke elever skal ha tilpasset opplæring. Pugg må allikevel til, ellers lærer de ikke det de skal. Røde streker, retting og prøver/diktater er nødvendig.

Det samme gjelder grammatikken. Det er for galt å gå ut 7.klasse og ikke vite forskjell på verb og substantiv, f.eks. Vet du ikke hva et personlig pronomen er blir det kjempevanskelig med grammatikk i andre språk også. Det er MASSE unødvendig pensum i norskfaget i barneskolen i dag, synes jeg. En viss basiskunnskap bør ligge i bunn.

Er helt enig i at noe må pugges! Jeg er forskrekket over hvor mange barn som ikke kan gangetabellen, for eksempel. Men som sagt; jeg tror IKKE på løsningen om å sette røde streker under alt som er feil. Retting og prøver/diktater er jeg også enig i at må til.

Grammatikk står i pensum på barneskolen, både ordklasser og tegnsetting.

Skrevet
Hei og takk for mange gode tilbakemeldinger.

Jeg får nok sitte meg ned med ham og jobbe godt med dette her, men jeg lurer litt på hvordan man egentlig bør gå frem for å ikke gi ham dårlig selvbilde. Det er ikke lett dette her gitt.

Først og fremst ville jeg vært bevisst på å styrke det positive. Så ville jeg ha tatt en prat om at det er viktig med rettskriving, og at det er lurt å bruke tid på det. Gå gjennom en av tekstene hans og be han vise ord han tror kanskje er feil, og vis han hva som er riktig. Evt. velg ut ord han har skrevet feil og skriv det på et ark med forskjellig skrivemåte (f.eks. fottball, fotball, fotbal, fottball) og lag en "lek" om å finne ut hvilket ord som er riktig.

Skrevet
Matte kan så visst begrunnes! Hvorfor er formlene som de er, for eksempel. Før så lærte man bare formlene, men forsto dem ikke. Nå lærer man å forstå hvorfor formlene er som de er, og kan dermed løse stykkene selv om en ikke akkurat husker formelen.

Hvilken formel bruker du for å dele 70 på 5????

Fordi avanserte x og y formler er ikke akkurat barneskolepensum etter hva jeg husker... Og hvis du kan forklare en annengrad ligningsformel for meg hadde jeg også blitt glad, fordi den har jeg aldri forstått, vet bare at formelen er sånn og sånn...

Skrevet

Utorlig motiverende for deg, men hva med de andre elevene da? Eller er det slik at det bare er de flinke vi skal ta hensyn til, og de som sliter rakker vi mest mulig ned på?

Skrevet
Utorlig motiverende for deg, men hva med de andre elevene da? Eller er det slik at det bare er de flinke vi skal ta hensyn til, og de som sliter rakker vi mest mulig ned på?

Hvordan rakker det ned på de som sliter??

Er jo ikke akkurat som at læreren står og sier "se her, hun er flink, sånn skal alle dere andre dårlige gjøre"

Min lærer tok fram stiler fra forskjellige folk også de som ikke var så flinke, men ga ekstra oppgaver uten å skrike det ut til hele klassen...

Skrevet
Hvilken formel bruker du for å dele 70 på 5????

Fordi avanserte x og y formler er ikke akkurat barneskolepensum etter hva jeg husker... Og hvis du kan forklare en annengrad ligningsformel for meg hadde jeg også blitt glad, fordi den har jeg aldri forstått, vet bare at formelen er sånn og sånn...

Blant annet er formler for å finne ut omkrets og areal pensum på barneskolen Disse kan, og skal, forklares.

Jeg bruker ingen formel for å dele 70 på 5, men tidligere lærte de at 7 x 6 var 42. Nå lærer de hvorfor 7 x 6 er 42. Det er faktisk ikke alle barn som klarer å se sammenhengen mellom mengden og tegnet uten forklaring. Ei heller skjønner de multiplikasjon/ divisjon uten konkreter og forklaringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...