Gå til innhold

Flere enn meg som irriterer seg litt over følgende utsagn vedr. foreldreperm?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner jeg blir irritert når jeg hører så mange  kvinner er de som tar ulønnet permisjon fordi samboerne tjener best. Jeg forstår økonomien i det når familien ses under ett, men jeg er ikke helt enig i at det skal være mor som tar ulønnet. I vårt forhold ble dette også foreslått, men avvist fordi jeg rett og slett syns det er urettferdig. Jo mer jeg er hjemme, jo mindre vil jeg få igjen på lønnsslippen senere. Det bare forsterker lønnsgapet mellom kvinner og menn og undergraver hele tredelingen

Menn som påstår at de har så viktige jobber at de knapt kan ta permisjonen sin. Hvorfor er menns jobber så mye viktigere? Jeg har ALDRI hørt en kvinne si det samme. Og hvorfor er ikke jobben hjemme den viktigste? 

Hvorfor det så sjelden lyses ut stillinger som vikarer for fedre. 

Hvorfor kvinner får utbetalt barnetrygden

Hvorfor fastlegen følger moren

Hvorfor leger snakker til mor og ikke til begge hva angår barnet

Hvorfor tredele permisjonen når samfunnet på ingen måte har klart å omstille seg denne slags likestillingen.

Anonymkode: 2a009...d1f

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du rører bare i overflaten av dette hykleriet av et samfunn. Vi kvinner kunne før hvertfall få være hjemmeværende og gjøre alt av husarbeid og det tredje skiftet. Nå jobber vi faan meg like mye, tjener i gjennomsnitt mindre OG må gjøre alt på hjemmefronten i tillegg. 

Anonymkode: 09666...3d9

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har en ordning der mannen kompenserer kvinnen for det økonomiske tapet, og derfor kan de sette barna først. Noen gjør det uavhengig fordi ikke alt kan måles i penger.

Anonymkode: 7f21f...514

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du rører bare i overflaten av dette hykleriet av et samfunn. Vi kvinner kunne før hvertfall få være hjemmeværende og gjøre alt av husarbeid og det tredje skiftet. Nå jobber vi faan meg like mye, tjener i gjennomsnitt mindre OG må gjøre alt på hjemmefronten i tillegg. 

Jepp! En ting jeg synes er så sprøtt er at da bestemoren min var gravid på 70-tallet, fikk hun hjemmehjelp av kommunen fordi hun hadde bekkenløsning og flere barn å ta seg av. Hun var hjemmeværende mor og bestefar jobbet. Nå til dags jobber både mannen og kvinnen 100% og man har ikke rett på lignende tilbud, vet ikke om noe sånt eksisterer lenger engang.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mange har en ordning der mannen kompenserer kvinnen for det økonomiske tapet, og derfor kan de sette barna først. Noen gjør det uavhengig fordi ikke alt kan måles i penger.

Anonymkode: 7f21f...514

Og så er det oss stakkarene som på ingen måte har råd til noe sånt.

Anonymkode: ad240...65d

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvorfor valgte du en latsabb og slappfisk mann som ikke gidder gjøre noe hjemme?

Anonymkode: 73b94...9bb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor valgte du en latsabb og slappfisk mann som ikke gidder gjøre noe hjemme?

Om kvinner skal lete etter en mann som bidrar hjemme kan de like gjerne lete etter en enhjørning. 

Anonymkode: ed584...110

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener, men for meg endret det seg totalt da jeg fikk eget barn. Jeg har lyst til å være med barnet mitt så mye som mulig, jeg tror ikke jeg som gammel kommer til å tenke «skulle ønske jeg jobbet mer», det er nå barna er små og denne tiden får jeg aldri tilbake. Jobben er ubetydelig sett opp mot barna. Far er enig, men har nok ikke samme biologiske behov for å være så mye med barna som små, som jeg har. Samtidig har han en mye mer fleksibel jobb enn meg, at han tjener bedre et bare tilfeldig, jeg hadde nok gått redusert/ulønnet perm uansett. 

Anonymkode: e6ee6...71f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette. Kvinner er dagens tapere. Likestillingen har bare ført til utslitte kvinner og samlivsbrudd.

Anonymkode: 82491...c9e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Om kvinner skal lete etter en mann som bidrar hjemme kan de like gjerne lete etter en enhjørning. 

Anonymkode: ed584...110

For noe tull. Mange menn bidrar mye.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje perspektivet blir litt feil og at en heller bør se på familien som et samarbeid der en ofte kommer frem til at dette er en løsning begge er fornøyde med og tror er det beste for barnet, gjerne også at kvinnen setter pris på å få være mer hjemme mens han er villig til å ta en større del av forsørgerbyrden. Kanskje er det også nyttig å se på hva en egentlig får igjen for å være i full jobb begge to. Er det "litt mer penger" er det kanskje ikke et spesielt stort tap. Til sist kan det være verdt å reflektere over incentivene en som arbeidstager og arbeidstagerorganisasjoner ønsker og konsekvensene av disse. En del kvinnedominerte arbeidsplasser virker å være preget av et ønske om mer eller mindre lik og standardisert lønnsvekst og mindre rom eller utsikter til "klatring" i systemet. Da oppfattes nok også en lavere arbeidsprosent en periode som mindre hemmende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg er nok ambivalent i forhold til det. Peesonlig vil jeg bruke utdannelsen min på best mulig måte. Jeg ønsker ikke å havne i en kvinnefelle hvis vi går fra hverandre. Jeg ønsker ikke å sitte igjen i det billigste boligområdet med en dårlig bil når jeg investerte i studiene.

Hvis det er snakk om bilogi, så joda, kvinner er nok hakket bedre omsorgspersoner jevnt over.

Jeg synes allikevel at det å si det er et samarbeid i hjemmet kun kan ( til en viss grad) rettferdiggjøres når to personer er gift. Det at kvinner tar seg av alt med barn og hjem mens mannen skal ha " den viktige jobben" blir så feil. Den ene er godt betalt, den andre er det ikke. Den som er omsorgspersonen blir på sett og vis brukt i mine øyne.

Selv har jeg barn og må si jeg trenger å komme meg ut, jobbe og bruke utdannelsen som jeg brenner for. Elsker barna mine, men jeg er så mye mer enn mamma.

Har full respekt for de som er hjemme for barn og familie, men synes det også er trist at de ofte sitter igjen med smulene ved brudd. 

Anonymkode: 2a009...d1f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...