AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #1 Del Skrevet 14. november 2023 Vi er i en prosess nå der vi skal velge gravstein og vi har forskjellig smak. Avdøde fortalte at han ønsket en mest mulig naturlig stein som ikke var pusset og slipt, og mente vel det som kalles fjellstein. Jeg har sett mange lysegrå steiner i forskjellige fasonger som passer til det jeg tror han hadde likt, men har hengt meg fullstendig opp i at vi kanskje velger feil stein og at det da vil være forferdelig å ha feil stein på graven hans, og at han må ha en gravstein han ikke liker. Vi har også forskjellig smak innad i familien så det er vanskelig å velge da jeg ikke ønsker å overkjøre de andre. Hvordan klarte dere å velge gravstein? Anonymkode: 666df...93d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #2 Del Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi er i en prosess nå der vi skal velge gravstein og vi har forskjellig smak. Avdøde fortalte at han ønsket en mest mulig naturlig stein som ikke var pusset og slipt, og mente vel det som kalles fjellstein. Jeg har sett mange lysegrå steiner i forskjellige fasonger som passer til det jeg tror han hadde likt, men har hengt meg fullstendig opp i at vi kanskje velger feil stein og at det da vil være forferdelig å ha feil stein på graven hans, og at han må ha en gravstein han ikke liker. Vi har også forskjellig smak innad i familien så det er vanskelig å velge da jeg ikke ønsker å overkjøre de andre. Hvordan klarte dere å velge gravstein? Anonymkode: 666df...93d Korrigering overskrift: Å velge, ikke veldig. Ts Anonymkode: 666df...93d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #3 Del Skrevet 14. november 2023 Vi vurderte også det du kaller fjellstein, men endte opp med å velge en mer tradisjonell gravstein der en del av steinen var ubehandlet og formet som et fjell. Den kan minne litt om den jeg legger ved bilde av her, men ikke helt. Vi brukte mye tid på å studere andre gravsteiner på kirkegården, og oppdaget at ubehandlet stein ofte var vanskelige å lese på, tilgrodd osv. Om vi kommer i en situasjon der vi ikke får besøkt graven like ofte som nå, ønsker vi ikke at det skal skje. Derfor ble en behandlet gravstein rett valg for oss. Anonymkode: 469b4...63d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #4 Del Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi vurderte også det du kaller fjellstein, men endte opp med å velge en mer tradisjonell gravstein der en del av steinen var ubehandlet og formet som et fjell. Den kan minne litt om den jeg legger ved bilde av her, men ikke helt. Vi brukte mye tid på å studere andre gravsteiner på kirkegården, og oppdaget at ubehandlet stein ofte var vanskelige å lese på, tilgrodd osv. Om vi kommer i en situasjon der vi ikke får besøkt graven like ofte som nå, ønsker vi ikke at det skal skje. Derfor ble en behandlet gravstein rett valg for oss. Anonymkode: 469b4...63d Denne så vi på siden avdøde var en fjellkar, men jeg syntes den ble for mørk, men fjellene på toppen av støtten var jo litt annerledes og forfriskende, hvis man kan bruke det ordet om en gravstøtte. Ts Anonymkode: 666df...93d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #5 Del Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Denne så vi på siden avdøde var en fjellkar, men jeg syntes den ble for mørk, men fjellene på toppen av støtten var jo litt annerledes og forfriskende, hvis man kan bruke det ordet om en gravstøtte. Ts Anonymkode: 666df...93d Har sett denne , noen jeg kjenner har den på en grav, der vedkommende var en fjellvandrer. Mer blå enn bildet viser. Veldig fin.. Anonymkode: 2445a...d42 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #6 Del Skrevet 16. november 2023 AnonymBruker skrev (På 14.11.2023 den 21.17): Denne så vi på siden avdøde var en fjellkar, men jeg syntes den ble for mørk, men fjellene på toppen av støtten var jo litt annerledes og forfriskende, hvis man kan bruke det ordet om en gravstøtte. Ts Anonymkode: 666df...93d De fleste byrå kan lage samme stein i ulike steintyper. Lyse, mørke, røde, blå osv. Vi kunne velge mellom mange typer i den vi endte opp med. Anonymkode: 469b4...63d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #7 Del Skrevet 17. november 2023 AnonymBruker skrev (På 14.11.2023 den 16.09): Vi er i en prosess nå der vi skal velge gravstein og vi har forskjellig smak. Avdøde fortalte at han ønsket en mest mulig naturlig stein som ikke var pusset og slipt, og mente vel det som kalles fjellstein. Jeg har sett mange lysegrå steiner i forskjellige fasonger som passer til det jeg tror han hadde likt, men har hengt meg fullstendig opp i at vi kanskje velger feil stein og at det da vil være forferdelig å ha feil stein på graven hans, og at han må ha en gravstein han ikke liker. Vi har også forskjellig smak innad i familien så det er vanskelig å velge da jeg ikke ønsker å overkjøre de andre. Hvordan klarte dere å velge gravstein? Anonymkode: 666df...93d han kan ha ment en enkelt sten i grå granitt og. Vi har nettopp valgt gravstein, og oppdaget at de aller, aller fleste stenene på markedet er importert fra India, og polert glatte. Personlig liker jeg ikke den stilen, og det vil jeg tro at personen du snakker om heller ikke ville gjort. Vi endte opp med en stein i norsk granitt som har polert forside der teksten står, men er upolert ellers: https://www.obed.no/varer-og-tjenester/gravmonument/modell-204-lys-gra-granitt/ Anonymkode: 90524...4f5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #8 Del Skrevet 17. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): han kan ha ment en enkelt sten i grå granitt og. Vi har nettopp valgt gravstein, og oppdaget at de aller, aller fleste stenene på markedet er importert fra India, og polert glatte. Personlig liker jeg ikke den stilen, og det vil jeg tro at personen du snakker om heller ikke ville gjort. Vi endte opp med en stein i norsk granitt som har polert forside der teksten står, men er upolert ellers: https://www.obed.no/varer-og-tjenester/gravmonument/modell-204-lys-gra-granitt/ Anonymkode: 90524...4f5 Ja noe sånt, men enda mer upolert og lys i fargen. Ts Anonymkode: 666df...93d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #9 Del Skrevet 17. november 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ja noe sånt, men enda mer upolert og lys i fargen. Ts Anonymkode: 666df...93d den kan fås upolert. Det var bare et forslag til kompromiss, siden dere var bekymret for grønske på en upolert sten. Men det avdøde mente, var kanskje noe slikt: https://a3.no/butikk/gravsteiner/fjellstein-og-naturform Anonymkode: 90524...4f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #10 Del Skrevet 17. november 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): den kan fås upolert. Det var bare et forslag til kompromiss, siden dere var bekymret for grønske på en upolert sten. Men det avdøde mente, var kanskje noe slikt: https://a3.no/butikk/gravsteiner/fjellstein-og-naturform Anonymkode: 90524...4f5 Akkurat sånn stein stor jeg han ønsket seg. Har ikke sett akkurat sånn hos gravsteins firmaene jeg har vært hos, men har ikke sjekket hele markedet. Synes det er vanskelig å kjøpe på nettet i tilfelle den er annerledes enn hva jeg så for meg. Ts Anonymkode: 666df...93d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #11 Del Skrevet 17. november 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Akkurat sånn stein stor jeg han ønsket seg. Har ikke sett akkurat sånn hos gravsteins firmaene jeg har vært hos, men har ikke sjekket hele markedet. Synes det er vanskelig å kjøpe på nettet i tilfelle den er annerledes enn hva jeg så for meg. Ts Anonymkode: 666df...93d Du kan be om at de sender bilder og video av natursteinene de har på lager, og så bestemme ut fra det. https://www.vestlandsgranitt.no/natursteiner Anonymkode: 469b4...63d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 17. november 2023 #12 Del Skrevet 17. november 2023 Veldig enkelt må bare tenke at den skal vare hele livet og ta ut den peneste 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #13 Del Skrevet 17. november 2023 Mine har en gravstein som er satt sammen fra en sten fra der min far var fra og en fra der min mors pikenavn kommer fra. Anonymkode: 0576c...a0f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #14 Del Skrevet 17. november 2023 Lett å henge seg opp i hva avdøde ville ønsket, men stenen er jo til for dere og andre som besøker graven, ikke egentlig for han. Han ville vel akseptert at dere gjorde så godt dere kunne? Og har man så sterke ønsker om sten må man velge den ut selv før man dør, da. Vi har en upolert sten, og ja det blir litt grønske, men det holder lenge å vaske av den med børste og litt varmt zalovann en gang i året. Anonymkode: d8057...479 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå