Gå til innhold

Tjener helsefagarbeidere nesten det samme som sykepleiere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Irrelevant og ganske meningsløst i denne diskusjonen. Du representerer en promille  med 1.4m i lønn og 34 år.

Blir som at Neil Armstrong hevder det ikke lønner seg å utdanne seg til pilot, fordi han fløy til månen…. Irrelevant.

Anonymkode: d191e...4f8

Forandrer ikke at påstanden din er dirkete feil med unntak av noen få utdanninger. Jeg kom med et eksempel som bygger opp min uttalelse, selvfølgelig er ikke det irrelevant all den tid forskingen sier det samme. Mitt eksempel var kun for å "sett farge" på noe du åpenbart ikke har forstått evt noe du har missforstått.

Du kan lese mere om dette hvis du gjør deg et Google søk på " lønner det seg å ta utdanning".

Anonymkode: fb7d2...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er også verd å tenke på at det er mer enn økonomisk kapital. Sosial og kulturell kapital kommer med høyere utdanning, og sjeldnere fagutdanning. 

Anonymkode: ffadc...bc6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Lærere har meget godt lønn, det samme har sykepleiere. Dere må realitetsorientere dere. Se på andre samfunnsvitenskapelige yrker.

Vilkår og goder derimot, der er jeg enig. 

Jeg har mastergrad som sykepleier og jobber i kommunen. Min spes.spl lønn er fortsatt 50.000 lavere enn lektorlønn. Så det er stor forskjell på lærer og sykepleier med like lang utdanning i kommunen.

Anonymkode: bd732...968

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er også verd å tenke på at det er mer enn økonomisk kapital. Sosial og kulturell kapital kommer med høyere utdanning, og sjeldnere fagutdanning. 

Hva skal man bruke den kapitalen til mener du? 

Anonymkode: 6c8f2...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva skal man bruke den kapitalen til mener du? 

Sosial status og selvfølelse? Det er ikke kjekt å føle seg som en taper i arbeidslivet. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Her bommer du helt. 

1) helsefagarbeidere har også utdanning. FagUTDANNING er også utdanning 

2) lønnsvekst, karriere muligheter, utvikling

3) muligheten for å kvalifisere seg til andre bedre betalte stillinger

4) rekrutterings bonuser med mer.

1) Jeg  har ikke sagt at helsefagarbeidere ikke har utdanning, det er din tolkning. Utdanning er et spektrum. 
2) Jeg har heller aldri sagt at utdanning ikke gir karrieremuligheter, men når det gjelder lønnsvekst så er det bare å se på tariffavtalene. De går ikke akkurat inn i himmelen. 
3) Ja, men det har helsefagarbeidere også. Klart høyere utdanning åpner noen dører, men poenget her er jo nettopp at investeringen utdanning fører med seg (studielån, tapt arbeidsinntekt, kommer senere inn i boligmarkedet) ikke alltid lønner seg. Og det lønner seg typisk spesielt ikke for kvinner i det offentlige. 
4) Hvor stor prosentandel av sykepleierne i Norge tror du har fått en rekrutteringsbonus - og er den i tilfelle av en slik størrelse at det får en reell betydning i regnskapet når man veier det opp mot 3-5 års høyere utdanning? 

Anonymkode: 35cda...012

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Forandrer ikke at påstanden din er dirkete feil med unntak av noen få utdanninger. Jeg kom med et eksempel som bygger opp min uttalelse, selvfølgelig er ikke det irrelevant all den tid forskingen sier det samme. Mitt eksempel var kun for å "sett farge" på noe du åpenbart ikke har forstått evt noe du har missforstått.

Du kan lese mere om dette hvis du gjør deg et Google søk på " lønner det seg å ta utdanning".

Er du utdannet innen helse? Hvis ikke er det irrelevant all den tid debatten handler om lønnsforskjeller i helsevesenet, mer spesifikt sykepleier og helsefagarbeider 

Anonymkode: 2c18d...39a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mastergrad som sykepleier og jobber i kommunen. Min spes.spl lønn er fortsatt 50.000 lavere enn lektorlønn. Så det er stor forskjell på lærer og sykepleier med like lang utdanning i kommunen.

Anonymkode: bd732...968

Og i akademia går folk fra lektorstilling i skolen til universitetslektorstilling - og går 100 000 ned i lønn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.11.2023 den 14.43):

? Hva er isåfall differansen? 

Anonymkode: 7d1d5...d03

Makslønn helsefagarbeider med videreutdannelser ligger omlag
100.000kr lavere enn makslønn for sykepleiere uten videreutdannelser 

Mulighetene for forbedring på lønn hos sykepleiere er på mangfoldige hundre tusener versus helsefagarbeiderne som her allerede har nådd sitt maksimale potensiale da man kun får økning i lønn tilsvarende EN videreutdannelse.

Sykepleiere har allmenne pluss 3 år høyskole og kan være ferdig ved 23år, 
Helsefagarbeiderne har 2år videregående og 2år lære og kan være ferdig ved 20år

Sykepleierne har betraktelig flere muligheter for hvor de kan jobbe enn helsefagarbeideren
som er noe og tenke på dersom helsa skulle svikte.

Anonymkode: 3a300...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Irrelevant og ganske meningsløst i denne diskusjonen. Du representerer en promille  med 1.4m i lønn og 34 år.

Blir som at Neil Armstrong hevder det ikke lønner seg å utdanne seg til pilot, fordi han fløy til månen…. Irrelevant.

Ja. Den du quotet jobbet i tillegg 60-100% mens hen jobbet, og tok ikke opp studielån. Dermed tapte hen ikke inntekt, og satt ikke igjen med lån etter studietiden. Dette er IKKE normalen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En utbredt misforståelse. 

Anonymkode: 71ee3...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (7 timer siden):

Sykepleiere har ikke meget god lønn når det økonomisk hadde lønnet seg med å kun ha vgs

Det lønner seg absolutt ikke kun å ha vgs. Helsefagarbeidere må som regel gå i mange år i jobb for å få større stillinger, der sykepleiere lettere får større stillinger fra starten av. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Som sykepleier blir jeg lønnstaper mot helsefagarbeider, selvom min grunnlønn er 50.000 mer ila et år. Jeg har 300.000 i studielån, noe hea ikke har feks. I tillegg så er det slik at på min arbeidsplass får ikke sykepleierne ekstravakter med mindre det ikke er noen spl på jobb. Hea får overtid hver måned, og kan tjene opptil 10.000 mer enn meg i måneden på det. Synes selvfølgelig de fortjener hver krone, men er innmari synd at mer utdanning og mer ansvar, skal gi dårligere inntekt.

Anonymkode: 9f3fd...ea8

Her er det omvendt. Helsefagarbeidere må gå mange år i jobb for å nærme seg full stilling,  sykepleiere får full stilling med en gang. Sykepleiere får mye mer forskyvninger, overtid osv. Flere sykepleiere som skryter over å ha fått over 100 000 i feriepenger. 

Av og til har de lagt ut vakter med at de trenger helsefagarbeider eller sykepleier, men sykepleiere får kronetillegg om de sier ja til vakten. 

Anonymkode: 456f3...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei de tener ikke nesten det samme

De har høyere timelønn og tilleggene er høyere. Lønnen er ikke så høy som de fortjener selfølgelig, samtidig då tener heller ikke helsefagarbeider noe særlig mer enn en assistent. Er vel ganske kjent at yrker innen helse ikke lønner seg. 

Anonymkode: 456f3...9e2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Godt eksempel på at utdanning ikke lønner seg…

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

*tenker her på de lengre profesjonsutdanningene (på masternivå), ikke bachelorer. Selv om en bachelor selvsagt også gir tre år med tapt arbeidsinntekt og tapt pensjonsopptjening. 

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg vet det fører med seg andre ting enn bare penger. Men det bør også lønne seg økonomisk. Det er snakk om mange år med tapt arbeidsinntekt og studielån, 5-6 år hvis man har master eller profesjonsutdanning. 

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

1) Jeg  har ikke sagt at helsefagarbeidere ikke har utdanning, det er din tolkning. Utdanning er et spektrum. 
2) Jeg har heller aldri sagt at utdanning ikke gir karrieremuligheter, men når det gjelder lønnsvekst så er det bare å se på tariffavtalene. De går ikke akkurat inn i himmelen. 
3) Ja, men det har helsefagarbeidere også. Klart høyere utdanning åpner noen dører, men poenget her er jo nettopp at investeringen utdanning fører med seg (studielån, tapt arbeidsinntekt, kommer senere inn i boligmarkedet) ikke alltid lønner seg. Og det lønner seg typisk spesielt ikke for kvinner i det offentlige. 
4) Hvor stor prosentandel av sykepleierne i Norge tror du har fått en rekrutteringsbonus - og er den i tilfelle av en slik størrelse at det får en reell betydning i regnskapet når man veier det opp mot 3-5 års høyere utdanning? 

😂🫠

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktor skrev (På 15.11.2023 den 9.20):

Du er helt klart unntaket her. De færreste har 1,4 millioner i lønn. 

Dessuten kan fagarbeidere også tjene 1.4 millioner hvis de jobber tider andre ikke jobber, og overtid. Jeg vet om flere som gjør det. 

Anonymkode: 8119e...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
On 11/15/2023 at 9:20 AM, Traktor said:

Du er helt klart unntaket her. De færreste har 1,4 millioner i lønn. 

On 11/15/2023 at 11:10 AM, AnonymBruker said:

Vel... Jeg har kun bachelorgrad, men i min bransje kan jeg fint nå 1,4 mill i året uten etterutdanning. En fagarbeider når kanskje 700.000, hvis han jobber mye ekstra.

Vedkommende dere siterer ville nok bare tilbakevise den generelle påstanden "utdanning lønner seg ikke". Helsevesenet (som tråden handler om) er en annen historie... Dog jeg kjenner sykepleiere som tjener 800-900.000 i året. Så det er ikke umulig å tjene godt, hvis man legger inn litt ekstra innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.11.2023 den 17.29):

Hva er forskjellen da på helsefagarbeider og sykepleier? 

Anonymkode: e1f03...fa4

Jeg vil si at kunnskapen er ganske lik, men at sykepleierne lærer mer.

Sykepleierne kan og gjøre mer komplekse prosedyrer og har medisinkompetanse. Skal helsefagarbeiderne dele ut medisin må de ha medisinkurs. Skal de få lov til å gjøre noen prosedyrer må det delegeres fra ansvarlig lege.

Jeg mener at helsefagarbeiderne også bør få medisinkompetanse og kompetanse til å gjøre flere prosedyrer i sin utdannelse. Så kan sykepleierne få det øverste ansvaret, lederoppgaver, og de mest avanserte prosedyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomisk sett, samtidig med å  ønske å ha mindre ansvarsfull jobb så er det mest gunstig å være helsefagarbeider. Når en jobber på sykehus, vel å merke, som det er det jeg kjenner til. 

Bare en får jobb der da, og er i utmerket bra form.

Mange helsefagarbeidere på min jobb som får mye mer utbetalt i feriepenger enn meg som sykepleier. Det er fordi de orker jobbe mer ekstra. Jeg hadde nok glatt tatt flere ekstravakter om jeg kunne gå som helsefagarbeider, da hadde jeg blitt frigitt mange ansvarsområder, f.eks medisinutdeling, dårlige pasienter, legevisitter, kommunikasjon med kommunene og pårørendesamtaler.

En kan gå på jobb og være en lite motivert helsefagarbeider, men det kan en i mindre grad som sykepleier.  Jo mer ansvar en har, jo bedre yter en som oftest. Dette merkes veldig om en jobber med en helsefagarbeider eller en sykepleier. Sykepleieren kan gjøre mer, ser mer, har bedre kompetanse, er mer samvittighetsfull og har mer innsikt. Så det merkes bra hvem som er på vakt. 

Nå skal sykehusene spare. De vil ansette flere helsefagarbeidere fordi de er rimeligere, samtidig som at sykehuspasienten er mer kompleks og sykere. Det er så himla rart.  

Anonymkode: c77f6...04a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (11 timer siden):

Vel... Jeg har kun bachelorgrad, men i min bransje kan jeg fint nå 1,4 mill i året uten etterutdanning. En fagarbeider når kanskje 700.000, hvis han jobber mye ekstra.

Vedkommende dere siterer ville nok bare tilbakevise den generelle påstanden "utdanning lønner seg ikke". Helsevesenet (som tråden handler om) er en annen historie... Dog jeg kjenner sykepleiere som tjener 800-900.000 i året. Så det er ikke umulig å tjene godt, hvis man legger inn litt ekstra innsats.

Og jeg kjenner en hjelpepleier som tjente 1.4 millioner i fjor. Riktignok jobber hen full stilling i en kommune og har en helgestilling privat og tar ekstravakter I en annen kommune ved siden av. Men det går, hvis man nesten ikke har fri.

Anonymkode: 8119e...339

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...