Snublefot62 Skrevet 15. november 2023 #41 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Om du seriøst mener at det er barnets skyld om en bikkje biter så er du syk i hodet. Hunder er dyr. Dyr er ikke logiske. Dyr kan aldri stoles 100% på, det ser man i saker hvor familier har hatt hunden i 5-8-10 år uten at noe skjer, før hunden plutselig angriper. Det skjer hele tiden. Forøvrig er bikkjeeiere sykt spesielle. Hvem andre tar med dyr på besøk til andre mennesker? Anonymkode: 4f062...664 Det var hele poenget mitt. Ting kan skje. Og det trenger ikke være noens «skyld».
Thestral Skrevet 15. november 2023 #42 Skrevet 15. november 2023 (endret) Jeg har alltid hunden i bånd når vi er på besøk, med noen unntak. Spesielt om det er barn til stede, er han alltid i bånd. Noen syns det er merkelig, men jeg liker å ha han under oppsyn og kontroll. Det er ikke greit at den man besøker skal føle at de må følge med, å rydde bort ting i tilfelle hunden stikker av med noe den ikke skal. Dette er eiers ansvar, de får heller la hunden bli igjen hjemme neste gang. Endret 15. november 2023 av Disney Adult 1
Anonymbruker*** Skrevet 15. november 2023 #43 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor kan man i større grad forvente at en valp skal holde seg i ro på et avgrenset område enn et barn? Hvis man opplever at et barn som kommer på besøk hos en er nysgjerrig og vil utforske nye omgivelser, er det da en ok løsning å ta med et teppe barnet kan "oppholde" seg på og en leke det kan leke med og så ha barnet i bånd hvis det "bare vandrer og finner på ugang"? Jeg ser for meg at de fleste vil si nei til at det er greit å tjore fast et småbarn til et stolbein uansett hvor mye adhd det skulle ha, så hvorfor er det en ok forventning til en liten valp? Anonymkode: b03d5...78d Med moderne hundehold i hjem hvor man ikke vil at tepper skal bli tisset på, møbler tygget i stykker, søppel spredt utover må man faktisk gjøre en grad av frihetsfrarøvelse. Det samme gjelder jo ute i gaten. Hunden vil gjerne være løs, men det kan den ikke av hensyn til omgivelsene og hundens sikkerhet om den ikke har god nok innkalling. Det er ikke fornuftig å forvente at en valp kan slå seg til ro inne i kobbel uten videre. Behov for mat, dogåing og herjing må være tilferdsstilt. Jeg mener ikke man skal holde en valp som stresser og piper i kort kobbel under kaffeslaberas eller lukke den inn i et rom om den har seperasjonsangst. Men valper har stort hvilebehov, og det kan man med stor fordel utnytt for å lære hunden fra starten at besøk ikke er tid for å herje rundt. All uønsket adferd er selvforsterkende for en valp og jo mer de får utfoldet den jo større sannsynlighet er det for at de tar det med seg inn i "voksenlivet". Derfor er det helt normalt og anbefalt av de fleste trenere å bruke kompostgrind e.l hjemme når valpen skal hvile og når man ikke kan ha den under oppsikt. Personlig ser jeg ikke forskjell på det og å ha hunden i ro og under oppsikt på besøk. Og er det stor forskjell på å ha en hund i bånd rolig ved sin side på besøk enn f.eks på kafé, kollektiv transport o.l? Alernativet for meg om hunden min ikke var trent til å forholde seg stille og rolig over tid er å holde henne hjemme. Som det er nå er hun håndterlig, harmonisk og kan være med på alt fra middagsselskap, kafébesøk til togtur Oslo-Bodø 🥰
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #44 Skrevet 15. november 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg forventer at hunden blir hjemme. Jeg tar ikke katten min med rundt om kring. Anonymkode: cda75...31c Nå var det snakk om et overnattingsbesøk. Du skjønner vel selv at katter klarer seg hjemme alene en natt, men at en hund ikke gjør det? Anonymkode: ab6f9...b57
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #45 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (På 14.11.2023 den 10.26): Ja, jeg følte på meg at den burde vært litt mer ute 😅. Den ene gangen var mitt forslag også. Da jeg måtte noen ærender i byen, så jeg sa at mannfolka kunne ta med hunden og ungen ut mens jeg og venninna dro til byen en tur. Først presterte samboeren hennes å foreslå at vi skulle ta med hunden til byen, men det gadd ikke venninna mi, for vi skulle jo i flere butikker. Begynner nok å demre for meg at sånt kanskje ikke er helt normalt? Jeg vet ingenting om hunder så jeg vet ikke hvor mye styr eller ikke det er med de. TS Anonymkode: bbb78...3c4 Det høres ikke helt flott ut, nei. Som hundeeier skal man jo passe på at hunden ikke løper løpsk rundt i andre sine hjem. Tar jeg med hundene på besøk til noen, så holder jeg de i bånd. De får ligge ved beina mine. Det er flott ro-trening for hundene. De få gangene jeg har tatt de med på overnatting til andre, så har jeg på forhånd snakket med verten så vi kan bli enige om regler og løsninger. Da vet jeg at de f.eks skal holdes unna sofaen, og da vet verten at de bør sette vekk skittentøyskurven og lukke rom, fordi den ene er litt vel opptatt av brukte sokker og undertøy og vil definitivt spankulere rundt i stuen med det i kjeften om den får mulighet. Rasen jeg har vil alltid løpe rundt og undersøke absolutt alt i et hjem (å ta med rasen inn i et hjem er det samme som å ta med en husky midt i en saueflokken 😅) så ved overnatting hvor det kanskje ikke er ideelt å holde en hund i bånd hele tiden, er det greit å ha kommunisert med verten på forhånd. Da min eldste var 5 mnd gammel og vi skulle overnatte, hadde jeg og verten en samtale. Valpen var stueren, men man vet jo aldri når man drar vekk på besøk over natten, så de rullet opp stueteppet og la vekk ting som kanskje kunne være spennende for en valp å tygge på. Dette gjør at besøket blir trivelig for alle parter istedenfor at verten skal bekymre seg for skader og eier skal bekymre seg for at en valp eller unghund skal gjøre skade. De fleste hundeeiere er flinke på dette området. Noen tenker dessverre at man bare kan slippe en vilter hund løs i hjemmet til andre og la de holde på. Skal de på besøk igjen senere, så kan det være greit å snakke med de om løsninger, så dere slipper at hunden løper rundt overalt. Anonymkode: f808e...594
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #46 Skrevet 16. november 2023 23 hours ago, AnonymBruker said: Det høres ikke helt flott ut, nei. Som hundeeier skal man jo passe på at hunden ikke løper løpsk rundt i andre sine hjem. Tar jeg med hundene på besøk til noen, så holder jeg de i bånd. De får ligge ved beina mine. Det er flott ro-trening for hundene. De få gangene jeg har tatt de med på overnatting til andre, så har jeg på forhånd snakket med verten så vi kan bli enige om regler og løsninger. Da vet jeg at de f.eks skal holdes unna sofaen, og da vet verten at de bør sette vekk skittentøyskurven og lukke rom, fordi den ene er litt vel opptatt av brukte sokker og undertøy og vil definitivt spankulere rundt i stuen med det i kjeften om den får mulighet. Rasen jeg har vil alltid løpe rundt og undersøke absolutt alt i et hjem (å ta med rasen inn i et hjem er det samme som å ta med en husky midt i en saueflokken 😅) så ved overnatting hvor det kanskje ikke er ideelt å holde en hund i bånd hele tiden, er det greit å ha kommunisert med verten på forhånd. Da min eldste var 5 mnd gammel og vi skulle overnatte, hadde jeg og verten en samtale. Valpen var stueren, men man vet jo aldri når man drar vekk på besøk over natten, så de rullet opp stueteppet og la vekk ting som kanskje kunne være spennende for en valp å tygge på. Dette gjør at besøket blir trivelig for alle parter istedenfor at verten skal bekymre seg for skader og eier skal bekymre seg for at en valp eller unghund skal gjøre skade. De fleste hundeeiere er flinke på dette området. Noen tenker dessverre at man bare kan slippe en vilter hund løs i hjemmet til andre og la de holde på. Skal de på besøk igjen senere, så kan det være greit å snakke med de om løsninger, så dere slipper at hunden løper rundt overalt. Anonymkode: f808e...594 Veldig fint det du gjør, å ha en samtale så de man besøker faktisk er klar over hva man kan forvente. Hos oss var plutselig hunden "borte" flere ganger. Vi skjønte jo at den nok ville snuse litt rundt. Men å gå inn på rom, rote i poser og plukke med seg ting visste vi ikke at den kom til å gjøre. Så vi hadde dører åpne og verdifulle ting liggende fremme. Men nå har vi lært. Skal ta en prat med de neste gang. Vi har ingenting imot å rydde vekk ting og lukke dører, men som du sier er det beste at eieren sier fra om sånt på forhånd. Anonymkode: bbb78...3c4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #47 Skrevet 16. november 2023 Mine forventninger til gjester som har hund er at hunden blir igjen hjemme hos dem… Er det et lengre besøk skjønner jeg at den blir med, men da forventer jeg at den ligger rolig på gitt plass, f.eks. i gangen. Vi har et vennepar som har en nydelig, veldressert hund, og når den er med har eierne med en seng/pute til den. Senga blir plassert i gangen, og hunden blir liggende der. Selvfølgelig går vi ut og snakker/koser med den i løpet av besøket, og den blir luftet jevnlig. Eierne gjør dette alle steder de har med hunden, ikke bare hos meg - de tar det som en selvfølge at hunden ikke skal inn i stua/opp i møbler. Klarer man ikke å holde styr på hunden forventer jeg at den holdes ute og sover i et bur når den skal inn. Er ikke interessert i å ha hund inne i alle rom, og i hvert fall ikke i møblene. Anonymkode: 990e5...073 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå