AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #21 Skrevet 14. november 2023 46 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg hadde vært rimelig flau om min hund hadde løpt rundt i soverom eller kjeller til mennesker jeg var på besøk hos 😩 Ditt besøk har tydeligvis ikke helt innebygde manerer. Anonymkode: 5f0b1...ee0 Ja, for alle vet jo at hunder kan norsk, så hvis man bare tar seg tid til å forklare den på forhånd at "Fido, du får ikke lov til å gå inn på verken soverommet eller ned i kjelleren i det huset vi skal inn i nå og som du aldri har vært i før!", så skjønner de jo den beskjeden, no problem 👌 Anonymkode: b03d5...78d 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #22 Skrevet 14. november 2023 Jeg har hund, men regelrett hater å ha besøk av andre hunder nettopp pga det du beskriver. Kjenner jeg blir sint bare av å lese HI. Har jeg min hund med på besøk er den som regel i bånd inne, eller må tåle å ligge i gangen etc. Noen hunder kan jo også finne på å tisse inne hos fremmede for å markere. Og en stor hund trenger MINST 3 gode turer om dagen. Høres ut som om dine gjester ikke eier evne til selvinnsikt og manerer! Anonymkode: 63b2a...219 2
Anonymbruker*** Skrevet 14. november 2023 #23 Skrevet 14. november 2023 En valp/unghund eller en uregjerlig voksenhund ville jeg enten hatt i bånd på besøk eller latt være igjen hjemme. Vi har alltid hatt border collie (kjent som en av de mer aktive rasene), og om de var med på besøk var reglen at de skulle holde seg rolig og ikke herje rundt. Sammenligningen mellom å ha hund på besøk og små barn ang tilrettelegging... Nja, hunder (også valper) kan man i større grad forvente at kan holde seg i ro på ett avgrenset område. Det er jo eier sitt ansvar å påse at hunden har fått løpt ifra seg før man tar den med på besøk om det er nødvendig. Rotrening er viktig, også kan man f.eks ha med pledd den kan ligge på, noe den kan tygge på og som nevnt ha den i bånd om den bare vandrer og finner på "ugang". 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #24 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Verste jeg har vært borti var hos noen i partners familie. Vi passa to små hunder (mor+valp) i en uke, og grunnet en hendelse måtte vi ha de med på overnatting hos de i to netter. Ble fortalt at det gikk fint og ha de med. Når vi kom frem ville de at vi skulle ha de i buret hele tiden på rommet der vi sov for de var redd for kattene sine og trua med å drepe de (antagelig en dårlig form for humor) om de kom nær kattene… Jeg tilbrakte mer tid ute med bikkjene på tur enn innendørs for å si det sånn. Dro hjem igjen så fort vi hadde anledning. Anonymkode: 92fb6...3e3 Raust av de å faktisk si ja til at dere kunne ta med hundene (eller muligens litt lite gjennomtenkt) dersom disse kattene ikke er vant med hund. Aldri i verden om jeg hadde latt hunder komme på besøk hos meg, det er kattenes hjem og der har de rett til å føle seg trygge. Og jeg er superglad i hunder. Anonymkode: 00094...176 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #25 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Raust av de å faktisk si ja til at dere kunne ta med hundene (eller muligens litt lite gjennomtenkt) dersom disse kattene ikke er vant med hund. Aldri i verden om jeg hadde latt hunder komme på besøk hos meg, det er kattenes hjem og der har de rett til å føle seg trygge. Og jeg er superglad i hunder. Anonymkode: 00094...176 Joda det er klart, men da burde de sagt enten nei pga kattene eller spurt om de kunne være i bur på rommet hele tiden, det er lenge å forvente at hundene skal sitte i buret i to døgn. Da hadde det vært ærlige på at de ikke var komfortable med det så kunne partner dratt alene. Det hadde vært mye bedre for både de, kattene, hundene og oss, enn å si at det går helt fint. Anonymkode: 92fb6...3e3 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #26 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Joda det er klart, men da burde de sagt enten nei pga kattene eller spurt om de kunne være i bur på rommet hele tiden, det er lenge å forvente at hundene skal sitte i buret i to døgn. Da hadde det vært ærlige på at de ikke var komfortable med det så kunne partner dratt alene. Det hadde vært mye bedre for både de, kattene, hundene og oss, enn å si at det går helt fint. Anonymkode: 92fb6...3e3 Enig i det, derfor skrev jeg også at det kanskje var litt lite gjennomtenkt Anonymkode: 00094...176
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #27 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, for alle vet jo at hunder kan norsk, så hvis man bare tar seg tid til å forklare den på forhånd at "Fido, du får ikke lov til å gå inn på verken soverommet eller ned i kjelleren i det huset vi skal inn i nå og som du aldri har vært i før!", så skjønner de jo den beskjeden, no problem 👌 Anonymkode: b03d5...78d Ja nei så å oppdra hunder har ingenting for seg. Helt umulig, med andre ord… 😅 Anonymkode: 5f0b1...ee0 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #28 Skrevet 14. november 2023 Jeg har en stor aktiv hund. Er han med på besøk må han ligge i ro med meg. Han får ikke spinne rundt eller være helt vill. Forventer at han får en kopp vann, ellers lite. Sjeldent jeg tar han med inn til folk. Ofte med om sommeren når vi kan være ute. Huset her er ganske hundevennlig, men forventer at hunder på besøk, ikke roter, løper vilt, eller markerer overalt. Anonymkode: 4b6eb...0b4
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #29 Skrevet 14. november 2023 Svigers har hund og de tar innimellom den på besøk hit, men spiser vi ligger den i buret i bilen, noen ganger om de skal være lenge har de med bur inn, ellers kun matte som den ligger på og da ligger den der. De liker ikke selv hunder som virrer rundt. Svigers går gjerne en kort tur med hunden på besøk. For å få en hund til å ligge mye stille så får hunden 2-5 timers tur i skogen hver morgen. Skal man tillate hunder på besøk så synes jeg man kan kreve at de kan være vant til å ligge i bur, ligge alene på et rom og ihvertfall ikke løpe rundt overalt. Anonymkode: b2623...cbf
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #30 Skrevet 14. november 2023 Løsningen for hunder er enkel: 1. om eier har kontroll på hunden og kan be den legge seg og den ligger uten å hoppe opp på møbler og ta ting etc - inviter inn. 2. i alle andre tilfeller ligger hund i bil eller blir igjen hjemme. 3. ønsker ikke noen være på besøk uten å ha med hund inn? Ok. Da møtes dere på en kafé eller i en park. Anonymkode: 38667...7de
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #31 Skrevet 14. november 2023 Altså, det der er jo ikke greit. Jeg har selv hund, og han er ikke akkurat noen engel, men har likevel tydelige regler for hva som er greit og ikke når vi er på besøk. Hvis hunden ikke klarer å roe seg ned på et teppe eller lignende, kan å ha den i vond inne være en løsning. Selvsagt i tillegg til å lukke relevante dører og ikke ha leker og ting som flyter over alt. Dersom dere har et lekehjørne kan dere lage en barrikade slik at hunden ikke får tak i alle lekene. Dette er i all hovedsak hundeeiernes ansvar, men du kan godt tilrettelegge litt du og. Anonymkode: ab6f9...b57 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #32 Skrevet 14. november 2023 Jeg har hund og ville aldri latt den surre rundt alene i rom eller andre steder jeg ikke ser den. Og det er jo både fordi det er ufint for de som bor der, men også for hundens sikkerhet, den kan jo fort få i seg noe farlig. Når vi er på besøk er det ro som gjelder, da må den ligge pent en plass. Er det barn som bor der må hunden ligge nært meg så jeg har kontroll 100% av tiden. Hvis vi er på overnattingsbesøk hadde jeg latt hunden gå litt rundt, men jeg måtte sett den hele tiden altså. Hadde også aktivisert den, godbitsøk, triks og slik mentaltrening inne, samt gode turer. En luftetur om dagen er altfor lite, mener du seriøst at den kun var ute en gang hver dag? Og den tisset ikke inne? Anonymkode: 55766...33d
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #33 Skrevet 14. november 2023 33 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har hund og ville aldri latt den surre rundt alene i rom eller andre steder jeg ikke ser den. Og det er jo både fordi det er ufint for de som bor der, men også for hundens sikkerhet, den kan jo fort få i seg noe farlig. Når vi er på besøk er det ro som gjelder, da må den ligge pent en plass. Er det barn som bor der må hunden ligge nært meg så jeg har kontroll 100% av tiden. Hvis vi er på overnattingsbesøk hadde jeg latt hunden gå litt rundt, men jeg måtte sett den hele tiden altså. Hadde også aktivisert den, godbitsøk, triks og slik mentaltrening inne, samt gode turer. En luftetur om dagen er altfor lite, mener du seriøst at den kun var ute en gang hver dag? Og den tisset ikke inne? Anonymkode: 55766...33d De var bare hos oss halv dag. Altså kom på ettermiddagen en dag, overnattet, og dro på ettermiddagen dagen etter. Så de gikk sikkert en tur eller to med den hjemme. Ikke vet jeg. Men kun én tur per dag hjemme hos oss. De har et par timers kjøretur, da, og de sov lenge både dagen de kom og dagen de dro, så vet ikke om den fikk så mye tur. De hadde ikke med leker til den. Bare litt snacks som de la på gulvet. Ja, vi ble også litt redde. Det ligger jo potensielt mye rart rundt som ikke er greit for en hund å få tak i. Og ting som vi er redde for. Neste gang skal vi lukke alle dører. Men fint å vite at dette ikke er greit. Da kan vi prøve noe annet neste gang. TS Anonymkode: bbb78...3c4
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #34 Skrevet 14. november 2023 Mine hunder ligger der jeg forteller dem at de gjør det når er jeg på besøk hos andre. Er det mye som foregår, eller de er urolige, legger jeg de i bilen så de ikke er i veien. De får nok aktivitet og sosialt til hverdags, så en dag nå og da der de ikke er like viktige - tar de ikke skade av. Drar jeg på besøk slik så er det jo fordi jeg ønsker å bruke tid med folkene, ikke for at hundene skal ha en ny plass å leke. Anonymkode: 36a3b...879
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #35 Skrevet 15. november 2023 On 11/14/2023 at 11:16 AM, Anonymbruker*** said: En valp/unghund eller en uregjerlig voksenhund ville jeg enten hatt i bånd på besøk eller latt være igjen hjemme. Vi har alltid hatt border collie (kjent som en av de mer aktive rasene), og om de var med på besøk var reglen at de skulle holde seg rolig og ikke herje rundt. Sammenligningen mellom å ha hund på besøk og små barn ang tilrettelegging... Nja, hunder (også valper) kan man i større grad forvente at kan holde seg i ro på ett avgrenset område. Det er jo eier sitt ansvar å påse at hunden har fått løpt ifra seg før man tar den med på besøk om det er nødvendig. Rotrening er viktig, også kan man f.eks ha med pledd den kan ligge på, noe den kan tygge på og som nevnt ha den i bånd om den bare vandrer og finner på "ugang". Hvorfor kan man i større grad forvente at en valp skal holde seg i ro på et avgrenset område enn et barn? Hvis man opplever at et barn som kommer på besøk hos en er nysgjerrig og vil utforske nye omgivelser, er det da en ok løsning å ta med et teppe barnet kan "oppholde" seg på og en leke det kan leke med og så ha barnet i bånd hvis det "bare vandrer og finner på ugang"? Jeg ser for meg at de fleste vil si nei til at det er greit å tjore fast et småbarn til et stolbein uansett hvor mye adhd det skulle ha, så hvorfor er det en ok forventning til en liten valp? Anonymkode: b03d5...78d
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #36 Skrevet 15. november 2023 Jeg forventer at hunden blir hjemme. Jeg tar ikke katten min med rundt om kring. Anonymkode: cda75...31c 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #37 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor kan man i større grad forvente at en valp skal holde seg i ro på et avgrenset område enn et barn? Hvis man opplever at et barn som kommer på besøk hos en er nysgjerrig og vil utforske nye omgivelser, er det da en ok løsning å ta med et teppe barnet kan "oppholde" seg på og en leke det kan leke med og så ha barnet i bånd hvis det "bare vandrer og finner på ugang"? Jeg ser for meg at de fleste vil si nei til at det er greit å tjore fast et småbarn til et stolbein uansett hvor mye adhd det skulle ha, så hvorfor er det en ok forventning til en liten valp? Anonymkode: b03d5...78d Barn regnes som menneske. Man skiller selvsagt skarpt mellom mennesker og dyr. Valpe-greia kan de la være igjen hjemme. Anonymkode: cda75...31c 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #38 Skrevet 15. november 2023 On 11/14/2023 at 9:47 AM, Snublefot62 said: Og en ting til. Dersom det er baby/barn der vi er på besøk så er hunden ALLTID under oppsyn/kontroll. Ingen unntak. Jeg stoler på hunden vår, men den har noe som heter instinkt og forsvar. Fremmede barn stoler jeg ikke på. Kombinasjonen kan ende opp i at hunden biter for å forsvare seg eller komme unna - og da har vi et forklaringsproblem. Om du seriøst mener at det er barnets skyld om en bikkje biter så er du syk i hodet. Hunder er dyr. Dyr er ikke logiske. Dyr kan aldri stoles 100% på, det ser man i saker hvor familier har hatt hunden i 5-8-10 år uten at noe skjer, før hunden plutselig angriper. Det skjer hele tiden. Forøvrig er bikkjeeiere sykt spesielle. Hvem andre tar med dyr på besøk til andre mennesker? Anonymkode: 4f062...664 2 2
katties Skrevet 15. november 2023 #39 Skrevet 15. november 2023 (endret) I våres hus er reglene: hunder blir ikke med inn. Vi har små barn, vi bruker ikke sko inne, huset er ikke egnet for hunder, jeg liker hverken pelsen eller lukta av hunder. Med en gang man sier det er OK å ha med hunder inn så er det så synes jeg man kan forvente alt fra at eierne vet hvordan hunden skal oppføre seg hos andre, til at det som skjedde hos dere skjedde. Selv har jeg hatt to hunder selv, og reglene var for det meste: de blir ikke med inn. De kan sitte i bilen eller vi går tur med dem. Vi regner ikke at det er greit for andre st de blir med inn med mindre folk sier de VIL ha hunden med inn. Vi regnet heller ikke med at andre synes det er greit at vi lufter hunden i hagen deres, for det er faktisk ikke alle som vil ha potensielle rester av hundebæsj der, eller at gresset blir flekkete pga det dør av hundeurin. Synes det er jævlig dårlig folkeskikk å bare ta med hunder inn, la de løpe rundt alene, ta ting, legge seg i sofaer eller på tepper. Synes også lite om at noen prøver å overtale andre til å la hunden bli med inn, for det kan være mange grunner til at folk ikke vil det, og helst ikke vil snakke om det heller. Angående hundelufting: vi pleide å gå 3 turer per dag, minst én lang, og hadde i tillegg hage vi kunne slippe hundene ut i mellom turene. Endret 15. november 2023 av katties 1
PITTY Skrevet 15. november 2023 #40 Skrevet 15. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 14.11.2023 den 9.45): De var her to halve dager og overnattet, og de tok den med ut én gang per dag da de var hos oss. Jeg vet ikke hvor ofte man bør lufte sånne hunder. Vi har inngjerdet hage, så den kunne jo fint løpt fritt der eller i bånd. Den har lang og tykk pels. Er det ok liksom? Én tur ut pr.dag? Du kødder. Du må ha hatt øya dine for mye på Snap, Insta, eller noe sånt, og ikke fått det med deg. I så fall får du lete i kroker og kriker av kåken din, for der kan det ligge en kjøttbolle eller 2.. 🥶 Endret 15. november 2023 av PITTY 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå