Gå til innhold

Hva forvente av gjester med hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke vant med hund i det hele tatt  og kan ingenting om de. Skjønner jo at det finnes ulike raser og at noen er roligere enn andre. 

Men jeg har et vennepar med en hund. De var på besøk for første gang med hunden her om dagen. Og den løp overralt. Inn på alle rom der døra var åpen, og plukka med seg ting som den fant. Vi måtte ta alle lekene til barnet vårt opp på bordet. (Han har et lekehjørne i stua) 

Jeg syns dette ble litt mye styr  og følte jeg måtte ha et øye med den bikkja hele tiden. Vennene våre lot den bare traske rundt hvor den ville, og ropte på den når de skjønte at den hadde gått ned trappa eller inn på et annet rom. Den kom jo da, men da hadde den jo allerede rota i poser eller plukket med seg noe. Til og med noe som jeg er usikker på om jeg burde vaske uten å ødelegge det. Nå er den full av hundesikkel.

Jeg husker ikke rasen, men det er en sånn som trenger å løpe fra seg og trives med å være ute. Så jeg skjønner jo at den må få røre på seg. 

Samboeren min ble kjempeirritert og sa til meg etter besøket at neste gang de tar med hunden må vi ha noen regler for hva den hunden kan gjøre og ikke gjøre, og hvor den kan være. 

Hvordan gjør dere det, dere som har en sånn "utehund" med masse energi? (Sorry jeg aner ikke rasen eller hva man kaller sånne hunder😅). Må vi bare innfinne oss med at det blir litt styr når vi velger å få besøk av venner med en sånn hund? Eller er det ok å ha noen regler? Hva kan fungere? 

Jeg er jo redd for at vennene skal bli sure, for den hunden er virkelig alt for dem. Og jeg vil ikke komme med noen forventninger som ikke fungerer. Jeg aner jo ikke om det er ok at den står ute i snøen alene eller om det er ok å forvente at den ligger rolig på et teppe eller i buret en stund. Eller om det er mulig å lære hunden at den ikke skal gå ned trappa og inn på andre rom, ikke ta lekene til barnet osv.

Anonymkode: bbb78...3c4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om hunden først er i hus, må dere lukke dører, og rydde vekk alt den ikke skal ha fatt i. Ellers blir det meningsløst å ha besøk, siden eierne da ender opp med å løpe etter hunden hele tiden. 

Så enten må dere si ifra at hunden ikke kan være med, eller så må dere gjøre noe selv for å hindre hunden i å ta alt den ikke får lov til. 

Å være på besøk med hund er som å være på besøk med småunger: om det ikke er tilrettelagt i det hele tatt, er det ufattelig slitsomt siden du ender opp med å ikke gjøre annet enn å fotfølge ungen/hunden og passe på. 

Så gjør både dere selv og gjestene en tjeneste, ved å lukke dører og ta vekk ting. 

Anonymkode: 01332...dfe

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan ikke hunden bli igjen hjemme? Eller sover de over hos dere?

Vi har hund, og skal vi på besøk, så blir hunden stort sett igjen hjemme.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi tar gjerne med hunden bort, men spør alltid først. 

På besøk har vi den i bånd på gulvet ved siden av oss med mindre de vi besøker sier vi kan slippe den. Da holder vi den allikevel innenfor synsvidde og passer på at den ikke rører noen den ikke skal.

Dette er også en rase som er avlet for å løpe, men det betyr ikke at den ikke kan ligge i ro og kontrolleres fordet.

Anonymkode: 5b9dc...89e

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg vet ikke hva andre gjør men når jeg er på besøk med mine hunder får ikke de lov å fly rundt. Spørs også hvem jeg er hos men de er begge lært opp til at de kan snuse litt og kose litt helt frem til vi gir de beskjed om at nå er det nok og de skal legge seg å slappe av. Om hunden da ikke er gammel nok til å ha lært dette så har jeg den faktisk i bånd inne for å trene på ro i ny situasjon.

Anonymkode: 5a05a...0a5

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Som eier ville jeg enten latt være å ta med hunden, eller tatt med sengen dens og passet på at den lå på plass under hele besøket (eventuelt hatt på bånd dersom den er valp/ikke lært ordentlig ro-trening). Ville i alle fall aldri latt hunden min vandre fritt rundt i huset til andre🥲

Nå har vi en kar på 44kg, så det blir liksom ikke særlig diskret for noen om den skulle fått vandre rundt fritt og herje, så har vært veldig bevisst på at inne slapper vi helt av!😅

Anonymkode: 4a07a...7be

• Liker 4
Skrevet

Som hundeeier ville jeg holdt hunden under oppsyn hele tiden, for eksempel foreslått at vi kunne oppholde oss på stua og lukke døra, så fikk hunden ligge i et hjørne og slappe av. Med en unghund så ville jeg forventet at fristende leker ble plukket opp fra gulvet, men hadde de ikke blitt det på forhånd så ville jeg ha gjort det for verten. Men å la hunden løpe rundt i andre rom uten oppsyn, det synes jeg er skikkelig dårlige manerer. 

Anonymkode: 687f6...daf

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Den hunden er ikke oppdragen nok til at de kan ta den med på besøk. Jeg mener man som vert for noen med hund skal forvente at hunden ikke er til sjenanse.

Har man en hund man ikke har kontroll på, bør hunden være hjemme under besøket.

Ditt hus, dine regler og dine grenser. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg er hundeeier og når jeg er gjest et sted så er det mitt ansvar at hunden etterlever vertens regler. Hvis verten har regler jeg oppfatter som urimelige så får jeg la hunden være hjemme eller droppe å komme selv.

Anonymkode: 71108...057

• Liker 2
Skrevet

Skikkelig dårlig hundehold, de har en jobb å gjøre med oppdragelsen på den, og på  egen oppfatning og tro på at alle digger sånne bikkjer.

Anonymkode: 09a53...4ba

• Liker 5
Skrevet

Jeg har ikke hund men jeg forventer at hundeeiere ikke lar hunden drive rundt på en slik måte at verten lider økonomisk tap etter et besøk. Tar hunden ting så er det åpenbart at den må passes/holdes i bånd. Det er åpenbart at ingen vil ha hundesikkel i babyleker eller få tyggemerker på pyntegjenstander. Heller ei ha hund i alle tepper/senger/sofaer, eller å ta ting/mat på bord og benker. Jeg har ikke småbarn lenger men ønsker feks ikke hund på rom med vegg til vegg tepper eller senger. Rens av vegg til vegg tepper koster noe da rensemaskin må leies.  Egentlig de steder gjester generelt ikke bør være. Syntes ikke det er kjipt å ønske. At hunden titter rundt i kjøkken/stue/gang/bad er ok. Løping inne ikke. 

Anonymkode: aadbb...9a0

• Liker 3
Skrevet

Vi har hund og tar vi den med til noen andres hjem er det vårt ansvar at den forholder seg rolig og følger reglene til de som bor der. Hunder kan fint lære seg å forstå at det er greit å ligge i sofaen hjemme men ikke andre steder. Hunder kan og fint lære seg å ligge i ro mens man er på besøk selv om det er en hund med mye energi og behov for aktivisering. Spørsmålet er bare om hundeeier gidder eller vet hva de holder på med.

For vår del betyr det at vi sjeldent eller aldri tar hunden med på besøk til andre som ikke har hund eller er spesielt glad i hunder/hunden. Svigerforeldrene mine og søsteren min for eks har begge hatt mange hunder oppover tidene og selv om de ikke har hund nå så får hunden være med dit og gå fritt som hjemme. De vet hva det innebærer og da er det ok (og avklart i forkant).

Men for andre som ikke har hund eller er glad i hund så vet vi at det kan oppleves som inngripende i hjemmet deres å ha med en firbeint krabat som har egne behov og interesser. Hunden vår er ok oppdratt så den går ikke og tisser rundtom eller leker med andre leker enn sine, men han liker å fotfølge etter mennesker, er nysgjerrig på det som foregår og mister hår uansett hvor mye vi blander oss. Det skal andre som har valgt å ikke ha hund slippe.

I det som beskrives her synes jeg det er helt greit å sette noen regler for besøket. Enten blir hunden hjemme eller så får de passe på at han ligger i ro ett sted når de tar han med seg. At det er en energisk hund er ingen unnskyldning for at den skal gjøre hva den vil.

• Liker 2
Skrevet

TS her.

Takk for svar. Ja, det er jo litt som å ha et barn. Men jeg lar ikke barnet vårt løpe inn på soverommet til gjestene og surre rundt i kjelleren alene og plukke med seg ting som han syns ser spennende ut 😅

De var på overnatting, så de var her lenger enn bare en time. Så jeg skjønner som sagt at hunden må få rørt litt på seg. Men når den løper rundt i huset blir jeg litt stresset. Vi kommer til å lukke dører og sette noe foran trappa neste gang, men den kommer jo fremdeles til å løpe rundt i stua og ha masse energi. Kanskje jeg heller kan foreslå at vi drar ut på tur i skogen og fyrer bål eller noe? Så får den herje rundt der. De var her to halve dager og overnattet, og de tok den med ut én gang per dag da de var hos oss. Jeg vet ikke hvor ofte man bør lufte sånne hunder. Vi har inngjerdet hage, så den kunne jo fint løpt fritt der eller i bånd. Den har lang og tykk pels. Er det ok liksom? 

• Liker 2
Skrevet

Og en ting til. Dersom det er baby/barn der vi er på besøk så er hunden ALLTID under oppsyn/kontroll. Ingen unntak.

Jeg stoler på hunden vår, men den har noe som heter instinkt og forsvar. Fremmede barn stoler jeg ikke på. Kombinasjonen kan ende opp i at hunden biter for å forsvare seg eller komme unna - og da har vi et forklaringsproblem.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS her.

Takk for svar. Ja, det er jo litt som å ha et barn. Men jeg lar ikke barnet vårt løpe inn på soverommet til gjestene og surre rundt i kjelleren alene og plukke med seg ting som han syns ser spennende ut 😅

De var på overnatting, så de var her lenger enn bare en time. Så jeg skjønner som sagt at hunden må få rørt litt på seg. Men når den løper rundt i huset blir jeg litt stresset. Vi kommer til å lukke dører og sette noe foran trappa neste gang, men den kommer jo fremdeles til å løpe rundt i stua og ha masse energi. Kanskje jeg heller kan foreslå at vi drar ut på tur i skogen og fyrer bål eller noe? Så får den herje rundt der. De var her to halve dager og overnattet, og de tok den med ut én gang per dag da de var hos oss. Jeg vet ikke hvor ofte man bør lufte sånne hunder. Vi har inngjerdet hage, så den kunne jo fint løpt fritt der eller i bånd. Den har lang og tykk pels. Er det ok liksom? 

En tur ut pr dag? Det høres for min del alt for lite ut uansett hunderase.

Vår svinger mellom å være sofagris og løpshund og på normale dager er vi ute i snitt 3-4 ganger. 15-30 om morgenen, lang tur etter jobb og en 15-30 før legging. Ofte minst en tur til mellom legging og middagsturen. Er vi syke og ikke klarer lange turer så blir turene oftere og kortere.

Å foreslå en tur ut i skogen med hunden er en kjempeide tenker jeg, men jeg forstår ikke at dette ikke kommer fra eierene selv.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg hadde vært rimelig flau om min hund hadde løpt rundt i soverom eller kjeller til mennesker jeg var på besøk hos 😩 Ditt besøk har tydeligvis ikke helt innebygde manerer. 

Anonymkode: 5f0b1...ee0

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg er hundeeier og når jeg er gjest et sted så er det mitt ansvar at hunden etterlever vertens regler. Hvis verten har regler jeg oppfatter som urimelige så får jeg la hunden være hjemme eller droppe å komme selv.

Anonymkode: 71108...057

Verste jeg har vært borti var hos noen i partners familie. Vi passa to små hunder (mor+valp) i en uke, og grunnet en hendelse måtte vi ha de med på overnatting hos de i to netter. Ble fortalt at det gikk fint og ha de med. Når vi kom frem ville de at vi skulle ha de i buret hele tiden på rommet der vi sov for de var redd for kattene sine og trua med å drepe de (antagelig en dårlig form for humor) om de kom nær kattene… Jeg tilbrakte mer tid ute med bikkjene på tur enn innendørs for å si det sånn. Dro hjem igjen så fort vi hadde anledning.

Anonymkode: 92fb6...3e3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Om hunden først er i hus, må dere lukke dører, og rydde vekk alt den ikke skal ha fatt i. Ellers blir det meningsløst å ha besøk, siden eierne da ender opp med å løpe etter hunden hele tiden. 

Så enten må dere si ifra at hunden ikke kan være med, eller så må dere gjøre noe selv for å hindre hunden i å ta alt den ikke får lov til. 

Å være på besøk med hund er som å være på besøk med småunger: om det ikke er tilrettelagt i det hele tatt, er det ufattelig slitsomt siden du ender opp med å ikke gjøre annet enn å fotfølge ungen/hunden og passe på. 

Så gjør både dere selv og gjestene en tjeneste, ved å lukke dører og ta vekk ting. 

Anonymkode: 01332...dfe

Seriøst. Det der er hundeeiers ansvar. Om man som hundeeier har en hund som det TS beskriver, kan de ikke forvente at de som de skal besøke skal omkalfatre hele huset før de kommer. Jeg hadde faktisk hatt en viss forventning til hundeeierne om de skal ha med hund. Om det kreves prepping av hele huset i forkant må de i det minste gi beskjed, så man slipper å rase rundt i alle rom og hundesikre hver krok når man har mer enn nok med å ta seg av gjester.

Anonymkode: 9f8c5...eab

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
21 minutter siden, Snublefot62 said:

En tur ut pr dag? Det høres for min del alt for lite ut uansett hunderase.

Vår svinger mellom å være sofagris og løpshund og på normale dager er vi ute i snitt 3-4 ganger. 15-30 om morgenen, lang tur etter jobb og en 15-30 før legging. Ofte minst en tur til mellom legging og middagsturen. Er vi syke og ikke klarer lange turer så blir turene oftere og kortere.

Å foreslå en tur ut i skogen med hunden er en kjempeide tenker jeg, men jeg forstår ikke at dette ikke kommer fra eierene selv.

Ja, jeg følte på meg at den burde vært litt mer ute 😅. Den ene gangen var mitt forslag også. Da jeg måtte noen ærender i byen, så jeg sa at mannfolka kunne ta med hunden og ungen ut mens jeg og venninna dro til byen en tur.  Først presterte  samboeren hennes å foreslå at vi skulle ta med hunden til byen, men det gadd ikke venninna mi, for vi skulle jo i flere butikker. Begynner nok å demre for meg at sånt kanskje ikke er helt normalt? Jeg vet ingenting om hunder så jeg vet ikke hvor mye styr eller ikke det er med de.

TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, jeg følte på meg at den burde vært litt mer ute 😅. Den ene gangen var mitt forslag også. Da jeg måtte noen ærender i byen, så jeg sa at mannfolka kunne ta med hunden og ungen ut mens jeg og venninna dro til byen en tur.  Først presterte  samboeren hennes å foreslå at vi skulle ta med hunden til byen, men det gadd ikke venninna mi, for vi skulle jo i flere butikker. Begynner nok å demre for meg at sånt kanskje ikke er helt normalt? Jeg vet ingenting om hunder så jeg vet ikke hvor mye styr eller ikke det er med de.

TS

Hund er en livsstil, ikke tilbehør.

Dersom de ikke aktiviserer hunden så forstår jeg ikke hvorfor de skaffet seg en som trenger aktivitet.

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...