Gå til innhold

Er det vanlig å føle seg så "ustelt" og "ekkel"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, det høres jo litt tvangstanker når du blir så stresset av det...

Jeg dusjer ikke så ofte som jeg har lyst til (sykdom), men ingen trenger å vaske håret daglig. Du er ikke ekkel. 

Anonymkode: ee8ea...90b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleide å dusje hver dag. Nå gjør jeg det ikke lengre. Fordi: hjemmekontor + singel + barnløs. 😛

Har liksom blitt litt lat de siste årene. I starten følte jeg meg ekkel. Egentlig så føler jeg meg fortsatt litt ekkel, men bryr meg ikke så hardt lengre. 

Anonymkode: e710b...ec0

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Blir du ikke kald?? 🥶 Hadde jeg gjort det her jeg bor (allerede -11) så hadde håret mitt fryst og hvis jeg har lue over vått hår føler jeg at jeg får skikkelig lue sveis 😅

Anonymkode: 11d88...9bb

Nei, jeg blir ikke kald. Jeg er jo ikke ute lenge, det er jo bare fra ytterdøren til bilen og fra bilen til kontoret.

Anonymkode: 422a0...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.11.2023 den 21.57):

Jeg dusjer ALDRI om morgenen. Dusjer heller ikke hver dag(vel, nå har jeg kontorjobb da). Står opp sånn 30 min før jeg skal med bussen og rekker da klutvask under armer, nedentil osv., tannpuss, sminking(kun mascara og fylle i bryna litt) og børste hår, påkledning og tusle til busstoppet. Jeg kan fint gå ut i joggebukse, usminka med litt fet hestehale og handle sjokkis på en søndag, gir katten:P

En ting er å roe ned på dusjinga(ikke bra for hverken hud, hår, økonomi eller miljø!), men hva slags frisyre har du? Kunne du hatt noe mer lettvint? Og hvor stylet må det uansett være for hverdags? For meg personlig er langt hår langt enklere enn kort hår(det var et leven uten sidestykke og måtte vaskes, fønes og glattes hver bidige dag!). Kan du forberede andre ting som klær, mat osv. dagen før?

Anonymkode: 99a43...ebf

Klutvask? Hvorfor ? Må da være mye enklere og mer hygienisk å ta en kjapp dusj. Klutvask minner meg om å være på hytta da jeg vokste opp på 70-tallet.

Anonymkode: f3896...0d5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg pleier å dusje hver morgen... dusje håret, osv. i dag tror jeg at jeg har dusjet 3 ganger. halp... 

Men til sammen dusjet jeg kanskje 20 min, elns. kanskje jeg blir flinkere etter hvert til å lage meg bedre rutiner, men jeg er så sensitiv for vonde lukter og blir helt innesluttet og oppfører meg merkelig hvis jeg vet at jeg lukter vondt... eller mistenker at jeg lukter vondt. det lukter jo ikke akkurat roser fra underlivet mitt hvis jeg ikke tar den dusjen... liker å kunne ha bevegelsesfrihet. den blir betraktelig redusert hvis jeg vet at jeg ikke er fresh. jeg orker ikke påføre andre mennesker sånne ubehagelige greier med vilje. 

Anonymkode: 35fb5...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes. Jeg står opp 04:45, uaktuelt å skulle stå opp enda tidligere for å rekke å dusje før jobb. Håret er gjerne i toppen eller fletta jeg har sovet med, og legg til ansiktsvask, deodorant, mascara og en tannpuss, så er jeg good to go! Holder i massevis.

Anonymkode: c4b23...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres slitsomt ut. Jeg svetter aldri og lukter ikke. Har alltid hatt god kroppslukt selv om jeg ikke har dusjet på 4 dager. 🤷 Dette vet jeg fordi mange kjærester har kommentert det,pluss jeg har i følge legen en høy sensitivt på lukt dvs ekstrem luktesans så kjenner fort om noen lukter🙈 Men noen svetter fortere osv, da er det viktig dusje ofte. Jeg dusjer selvfølgelig hver gang jeg skal f.eks på byen eller før sex,men det er mest fordi jeg vil føle meg ren på den måten man gjerne vil under f.eks sex.

Bruker deorant morgen og kveld. Pusser tenner. Vasker,skrubber trynet hver dag. Dusjer max 3 ganger pr uke. Har et stillesittende liv som regel da. 

Skifter truse og sokker hver dag. 

Anonymkode: d4fee...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det høres slitsomt ut. Jeg svetter aldri og lukter ikke. Har alltid hatt god kroppslukt selv om jeg ikke har dusjet på 4 dager. 🤷 Dette vet jeg fordi mange kjærester har kommentert det,pluss jeg har i følge legen en høy sensitivt på lukt dvs ekstrem luktesans så kjenner fort om noen lukter🙈 Men noen svetter fortere osv, da er det viktig dusje ofte. Jeg dusjer selvfølgelig hver gang jeg skal f.eks på byen eller før sex,men det er mest fordi jeg vil føle meg ren på den måten man gjerne vil under f.eks sex.

Bruker deorant morgen og kveld. Pusser tenner. Vasker,skrubber trynet hver dag. Dusjer max 3 ganger pr uke. Har et stillesittende liv som regel da. 

Skifter truse og sokker hver dag. 

Anonymkode: d4fee...d30

drikker du mye vann da? hehe.. 

det renser vel kroppen ganske greit, tror jeg.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, iskaldt vann fra springen er så godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mye bedre enn brus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 13.11.2023 den 21.13):

Jeg er sånn at jeg MÅ dusje hver morgen/dag før jeg evt drar noe sted. Og når jeg dusjer så må jeg også vaske håret. Om jeg bare skulle stått opp og stelt meg sånn som sikkert de fleste gjør så hadde jeg følt meg skikkelig ufresh resten av dagen. 

Greia er jo at dette hemmer meg jo en del i hverdagen. Om jeg virkelig skal være rask så bruker jeg jo kanskje en halvtime på å gjøre meg klar. Og syns ikke det er så mye når det er inkludert hårvask/sminke/hårføner osv. Men jeg tar meg stort sett lengre tid fordi jeg kan.

Jeg føler rett og slett ikke jeg har noe annet valg enn å dusje hver morgen. Håret mitt hadde jo vært helt umulig å fått på plass om det ikke var vått fra start av.. Men jeg føler jo det hemmer meg litt at jeg ikke bare kan dra på butikken etter en liten kikk i speilet og tannpuss liksom..

Er jeg veldig unormal? Jeg hadde generelt følt meg ganske skitten om jeg ikke fikk vasket meg nedentil og sånn også liksom.

Anonymkode: 5bcc9...2c3

Jeg tenker dette grenser mot det dysfunksjonelle. Og - viktigere - dersom du føler det hemmer deg i hverdagen så ER det dysfunksjonelt.

Hva skjer om du forsover deg til noe? Tar du ansvar og kommer deg ut døren uten dusj og sminke etc eller velger du å bli forsinka? Og hvor lenge etter at du må forlate huset uten alle forberedelsene glemmer du at du er det du kaller «ustelt»? En time? Flere timer? Glemmer du det ikke?

Jeg hadde venner med mødre som deg da jeg var barn. Som følte de ikke «kunne» velge å gå på butikken uten visse klær, visse hårstyler og visse stiler utseende.Og jeg så på dem som et skrekkens eksempel og tok et aktivt valg om å ikke bli som dem. Så jeg velger å gå hvor som helst jeg må gå i det jeg går i. Noe som betyr at jeg uten blygsel tramper inn på kino i fjellsko og treningstights heller enn å misse verken kinoen eller fjellturen om noen inviterer. 

Min anbefaling er at du velger å ta innover deg - ulikt mine venners mødre - at alt vi gjør her i livet er valg vi har tatt. (Ja, ditt valg om å ikke gå ut uten sminke etc er trolig tungt påvirket av din oppvekst. Men du har etter fylte 18 hatt muligheten til å velge bort dine foreldres dysfunksjonelle valg til fordel for en egen valgt livsstil). Så du føler ikke at du er skitten uten å ha dusjet. Du har valgt å føle at du er skitten uten å ha dusjet. Du har valgt å føle at du ikke er presentabel uten sminke. Og dette er dermed valg du står fritt til å velge bort. Når som helst.

Anonymkode: b7b1b...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde man tatt en undersøkelse hvor man ser på alder og hvor ofte man dusjer så tror jeg et stort flertall under 40 år dusjer nesten daglig 👍 Så du er helt innafor hva man kan kalle vanlig/normal 👏

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.11.2023 den 21.22):

Ser liksom ikke for meg at folk med barn og jobb har tid til å dusje om morgenen? Vertfall ikke hver dag. Og har jo fått litr inntrykk her inne av at folk syns det er unødvendig å dusje hver dag..

Jeg dusjer alltid før jeg går ut om morgenen. Ikke fordi jeg er skitten, men det er liksom blitt et rituale. Føler jeg våkner. Vasker som regel ikke håret når jeg må stå opp 06 da. 
Det gjør jeg de dagene jeg har fri eller skal på senvakt. 
(Har litt lengde på håret så det går greit å vaske 2-3 ggr/uken.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 13.11.2023 den 21.13):

Jeg er sånn at jeg MÅ dusje hver morgen/dag før jeg evt drar noe sted. Og når jeg dusjer så må jeg også vaske håret. Om jeg bare skulle stått opp og stelt meg sånn som sikkert de fleste gjør så hadde jeg følt meg skikkelig ufresh resten av dagen. 

Greia er jo at dette hemmer meg jo en del i hverdagen. Om jeg virkelig skal være rask så bruker jeg jo kanskje en halvtime på å gjøre meg klar. Og syns ikke det er så mye når det er inkludert hårvask/sminke/hårføner osv. Men jeg tar meg stort sett lengre tid fordi jeg kan.

Jeg føler rett og slett ikke jeg har noe annet valg enn å dusje hver morgen. Håret mitt hadde jo vært helt umulig å fått på plass om det ikke var vått fra start av.. Men jeg føler jo det hemmer meg litt at jeg ikke bare kan dra på butikken etter en liten kikk i speilet og tannpuss liksom..

Er jeg veldig unormal? Jeg hadde generelt følt meg ganske skitten om jeg ikke fikk vasket meg nedentil og sånn også liksom.

Har det akkurat likt, men har lært meg å bare vaske håret annenhver dag. Har dusjet hver morgen siden jeg var 17, og er nå over 50. MÅ  dusje hver morgen for å føle meg ren. Tror ikke det er unormalt da. 

Anonymkode: 32e24...b3c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dusjer aldri på morgenen, blir kattevask da, dusjingen skjer på kvelden. Jeg trener på ettermiddag, er da jeg trenger å dusje. Blir 4-5 ganger i uken. 
Det høres vanvittig slitsomt ut å ha det opphenget der, TS, sånn tvangspreg. Ingen på butikken bryr seg om hvordan du ser ut. Og du har veldig spesielt hår hvis du *må* dusje det for å klare å ha det representabelt. 

Anonymkode: 68916...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harlekin skrev (19 timer siden):

Jeg skjønner ikke helt at dere føler dere så skitne om dere ikke dusjer om morgenen? Hvor skitten man egentlig bli i løpet av en natt? Men selvfølgelig, hvis man trives best med det og får tid til det, er det ikke noe problem. 

Jeg har forøvrig ingen tro på at man kan LUKTE at noen ikke har dusjet om morgenen. At man ikke har dusjet på dagesvis, ja, men ikke én dag. 

Jeg dusjer stort sett alltid om kvelden, eller om ettermiddagen hvis jeg har trent. Dusjer annenhver dag. 

Å joda, merker godt de som ikke dusjer på morgenen. Lukten av søvn osv og man svetter naturlig mens man sover. Dette kjenner jo de rundt.

Dusjer morgen og kveld. Ikke håret hver dag. Er jo helt vanlig normal hygiene.

Anonymkode: 080ce...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du hører er du helt normal. Mange føler samme behov. 

Men jeg vil ikke anbefale deg å melde deg til tjeneste i militæret.. Gjørme er kanskje ikke din favoritt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...