Gå til innhold

Er det vanlig å bestille prest til urnenedsettelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Urnenedsettelse er egentlig en ganske så uhøytidlig affære. Man har et tidspunkt hvor man møter opp, hullet er allerede gravd og kirketjeneren eller hvem det nå er kommer innom og overrekker urnen som man så senker ned i hullet via et tau og graver så igjen....sukk. Ofte er selve gravsteinen enda ikke kommet på plass, så det er bare et midlertidig kors med navn på avdøde.

Endret av ThereGoesBob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi skal sette ned en urne og begravelsesbyrået sier vi kan bestille prest for at det skal bli mer høytidelig, siden det er kun en graver i arbeidsklær som tar imot oss.

Jeg har gruet meg til urnenedsettelsen og tenkt at det må være en trist affære, men hvis vi får med en prest blir det mer som en seremoni.

Hva er deres erfaringer?

Anonymkode: 35b95...2fa

Jeg har aldri vært med på en urnenedsettelse, men vil tro dere kan gjøre som dere vil. Enkelt uten prest, eller en litt mer høytidelig seremoni med prest.

Anonymkode: c1bfd...86a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved urnenedsettelse kan man velge hvordan man vil gjøre det, om man vil ha prest eller ikke, hvem som skal komme, om man skal si noen ord eller synge etc. Familien bestemmer. 

Da svigerfar døde valgte vi å ikke ha prest tilstede da hverken han eller andre i familien er religiøse. Personen fra begravelsesbyrået var der. Kun de nærmeste kom, kone, barn, svigerbarn, barenbarn og hans søsken. Eldste sønn bar urnen fra gravferdkonsulentens bil og bort til gravstedet, han firte urnen ned sammen med mellomste sønn, og så gravde yngste sønn over etterpå. Alle barn, svigerbarn og barnebarn satte hver sin rose ned i en vase og vi hadde ett minutts stillhet. 

Jeg synes det var veldig fint. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har deltatt i to urnenedsettelser der det var prest tilstede, en fin og verdig seremoni på linje med å nedsette en kiste. Helt vanlig! 

Anonymkode: e24a2...05d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det være seremoni ved urnenedsettelse (seremoni ved grav) så er det vanlig med prest, men om man skal kun sette urnen ned så kan man gjøre det litt forskjellig:

1. enten så gjør graverne klar til at familien kan senke urnen ned med byrået

2. familien avtaler med gravlunden en urnenedsettelse og setter deretter urnen ned med en som jobber på gravlunden. De er utrolig flinke og har den dypeste respekt.

Anonymkode: 7c59f...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Daisy-love said:

Jeg har vært med på en urnenedsettelse og for meg holdt det. Jeg tåler normalt en del, men det var blandet. Mulig en prest hadde hjulpet, er usikker på det. Det er ganske upersonlig. Det er sikkert. Hatt familiemedlemmer som har vært med en gang, og etter det bedt om en telefon når urnen er nede. Ikke hørt prest har vært vanlig ved det.

Husker likevel ikke det som et «problem» hvem som var med å hadde det. Var jo vi pårørende som gravde ned. Hullet var alt spadd opp før vi kom. Jeg syntes bare det ble veldig nært at den jeg var glad i nå lå i denne urnen.. Urnen ble også gravd ned utenfor blomsterbedet så hver gang jeg er der tenker jeg på at jeg «tråkker/står på avdøde». Sier der bare så en kan forberede seg. 

Kondolerer ihvertfall 💚 

Man tråkker vel like mye på en kiste egentlig 🤔

Anonymkode: 4cadb...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man tråkker vel like mye på en kiste egentlig 🤔

Anonymkode: 4cadb...238

Helt klart, men det føltes for meg veldig annerledes enn det var vært med gravferd. Vi er ulike da 😊

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...