Gå til innhold

Kommer det frem i offentligheten om en møteulykke skyldes selvmord?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

det er jo litt rart at det ikke skal. nevnes pga smitte-effekt. i alle andre tilfeller så skal man jo SNAKKE om ting halvt i hjel for å forhindre at noe skjer. hehe. hmmm. som fører til at det skjer i samme grad som før, men det blir bare andre folk som gjør det. mer de som lurer på hvorfor man blir advart om noe som man aldri ville gjort i utgangspunktet. litt som at noen advarer en mot å ikke bruke drikke seg dritas, og da må de drikke seg dritas fordi de må FORSTÅ det i praksis. men hvis det aldri hadde blitt nevnt hadde det jo vært noen andre som hadde drukket seg dritas, og det hadde vært de som aldri hadde skjønt det av seg selv ... som i dette samfunnet får masse gratis hjelp for det er jo de som får utbytte av all denne advaringen her og der. så man forflytter jo egentlig byrden over på en annen gruppe, som ikke skjønner hvorfor man blir advart mot noe man aldri ville gjort om ingen nevnte det. ergo vet man innerst inne at advarsel og masse snakking om ting egentlig ikke hjelper så mye, eller hva vet jeg.. hva er den praktiske funksjonen bak det. 

Anonymkode: 8f358...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke akkurat det samme, men det var jo en rettssak for ikke lenge siden der en som hadde prøvd å ta livet sitt i trafikken, men ikke klarte det, satt på tiltalebenken. Husker ikke helt hvordan det endte, men moralen i akkurat det tilfellet er jo at han mest sannsynlig ville ta livet sitt fordi det ikke kunne blir verre, og så mislykkes han, og han ble tiltalt, og livet hans ble faktisk mye verre enn det var da han ville ta livet seg

Anonymkode: 6e80e...c67

Tiltalt for hva da?

Anonymkode: 2bd73...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

det er jo litt rart at det ikke skal. nevnes pga smitte-effekt. i alle andre tilfeller så skal man jo SNAKKE om ting halvt i hjel for å forhindre at noe skjer. hehe. hmmm. som fører til at det skjer i samme grad som før, men det blir bare andre folk som gjør det. mer de som lurer på hvorfor man blir advart om noe som man aldri ville gjort i utgangspunktet. litt som at noen advarer en mot å ikke bruke drikke seg dritas, og da må de drikke seg dritas fordi de må FORSTÅ det i praksis. men hvis det aldri hadde blitt nevnt hadde det jo vært noen andre som hadde drukket seg dritas, og det hadde vært de som aldri hadde skjønt det av seg selv ... som i dette samfunnet får masse gratis hjelp for det er jo de som får utbytte av all denne advaringen her og der. så man forflytter jo egentlig byrden over på en annen gruppe, som ikke skjønner hvorfor man blir advart mot noe man aldri ville gjort om ingen nevnte det. ergo vet man innerst inne at advarsel og masse snakking om ting egentlig ikke hjelper så mye, eller hva vet jeg.. hva er den praktiske funksjonen bak det. 

Anonymkode: 8f358...bca

Dette har jeg tenkt mange ganger også. Dette er jo svært syke mennesker som hadde trengt en god del hjelp. Nå vet vi jo at den psykiske helsehjelpen her i landet er, hva skal man si... ganske dårlig. Mange blir stående alene med utfordringene sine. Kanskje det da hadde vært lurt å se på dette på en annen måte? Å få frem at man ikke er alene og at det faktisk hjelper å snakke om problemene man har og ikke minst hvor man kan få hjelp (og at man faktisk får hjelp når man ber om det). 

Jeg tror vi burde snakke mer om selvmord, ikke late som om det ikke skjer. Vi må tørre å snakke om det vanskelige og hva som kan gjøres for å forhindre det. Alle skjønner at vi må ruste opp den psykiske helsehjelpen, men det koster jo penger. Kanskje derfor man unngår å ta opp temaet?

Anonymkode: 6ab33...ca5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.11.2023 den 19.17):

Risikerer forsikringer om det kommer ut at det er selvmord?

Anonymkode: 32dc4...60f

Jeg tror den gjelder hvis det er ingenting som skulle tilsi at du skulle ta ditt eget liv. Jeg har en bipolar lidelse type 2. Har derfor en begrenset livsforsikring. Altså, den gjelder hvis jeg dør av kreft, men ikke hvis jeg tar mitt eget liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tiltalt for hva da?

Sikkert uaktsom kjøring/å sette andres liv i fare.

Har ingen respekt for de som bevisst kjører inn i trailere etc. Det sitter faktisk et ekte, levende menneske bak det rattet som har 0% ønske om å bli en deltagende, traumatisert part som må forholde seg til synet av en kvestet, blodig kropp og de psykologiske reaksjonene etterpå.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.11.2023 den 19.21):

Mente å skrive. Får etterlate livsforsikring hvis de kommer frem til at ulykken var en villet handling?  

Ganske mange forsikringer har kraftig avkortning på utbetalingen om det kommer frem at det er selvmord. Og grunnen til at det ofte ikke nevnes i media at det var selvmord er jo oftest for å skåne familien, saken omtales jo i media rimelig kjapt etter hendelsen og familiene trenger gjerne tid for å fordøye hendelsen før de er klar for at andre skal få vite hva årsaken var.

Det er ikke uten grunn at de fleste tunge kjøretøyer har installert dashcam, det må være en helt grusom opplevelse å komme borti at noen moser seg mot fronten på kjøretøyet du sitter i når du ikke har sjanse til å stoppe det eller vri deg unna. For så å bli fratatt førerretten frem til saken har blitt etterforsket, og måtte sitte i avhør som en potensiell drapsmann.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, Kalikalinka said:

Sikkert uaktsom kjøring/å sette andres liv i fare.

Har ingen respekt for de som bevisst kjører inn i trailere etc. Det sitter faktisk et ekte, levende menneske bak det rattet som har 0% ønske om å bli en deltagende, traumatisert part som må forholde seg til synet av en kvestet, blodig kropp og de psykologiske reaksjonene etterpå.

Jeg skjønner. Takk for svar!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente å skrive. Får etterlate livsforsikring hvis de kommer frem til at ulykken var en villet handling?  

Nei. Bevisbyrden er jeg usikker på da. 

Anonymkode: d7bdb...fca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tiltalt for hva da?

Om noen forårsaker er ulykke med vilje er det jo ikke en formildende omstendighet at en prøvde å ta livet av seg. 

Det burde være strenge straffer for de som overlever slike handlinger. 

Den som gjør dette kan jo risikere å ødelegge livet til føreren som kommer i mot fullstendig. Denne kan jo få fysiske skader, men ikke minst er den psykiske påkjenningen enorm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skrives ikke om på grunn av smitteeffekten. Og godt det.

Faren til ei venninne som kjører lastebil har " fått to i fronten". Begge på en lang rak, vei, altså ikke svinger, begge personbilene kjørte mye over fartgrensen. 

Det som er tragisk ( utenom selvfølgelig personen som dør og deres pårørende) er at det ikke finnes/finnes lite krisehjelp for de som kjører tungtransport og blir dessverre innvolvert i disse tragediene.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Om noen forårsaker er ulykke med vilje er det jo ikke en formildende omstendighet at en prøvde å ta livet av seg. 

Det burde være strenge straffer for de som overlever slike handlinger. 

Den som gjør dette kan jo risikere å ødelegge livet til føreren som kommer i mot fullstendig. Denne kan jo få fysiske skader, men ikke minst er den psykiske påkjenningen enorm.

Grunnen til at jeg spurte, er at det ikke sto noe om andre involverte i innlegget jeg siterte, bare at en person hadde prøvd å begå selvmord "i trafikken"; noe som kan innebære annet enn frontkollisjon med møtende bil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvmord skal helst ikke omtales i media. Fare for triggere og smitteeffekt. Det blir ofte skrevet på en måte som gjør at man lett skjønner det om det er helt klart at det var en villet handling.

Jeg blir nesten mer trigget av at det skal skrives rundt grøten. Man skjønner det likevel, men at det skal ties om gjør det verre.

Anonymkode: 16eb0...1e5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.11.2023 den 19.04):

Jeg leser ofte om d ulykker. En helt oversiktelig bilvei, hvor da personbil  i motsatt kjørefelt kolliderer med et tungt kjøretøy. Ingen glatte veier eller noe annet som kan forklare ulykken.  Sjåfør kan jo ha fått et illebefinnende, eller vært ruset, men hvor sannsynlig er det at det skyldes det, og ikke en villet handling?

I noen tilfeller har avdød fører blitt siktet for uaktsom kjøring etter sin død.  Hva skal til for at det skjer?

Vil da den som kjører tungt kjøretøy og opplever en slik ulykke få beskjed om at føreren høyt sannsynlig ønsket å avslutte livet?  Kan da trailersjåfør likevel få inndratt kjørekortet hvis det er usikkert om hen var i stand til å avverge ulykken? 

Selvmord er en personlig tragedie og det omtales som regel ikke i media, og godt er det. Noen lever jo av egen nysgjerrighet og vil vite mest mulig om alt, men det er jo totalt uintressant for de fleste. Når det er sagt, så er det som regel umulig å vite om det er selvmord om ikke vedkommende har skrevet igjen et brev.

Anonymkode: 066b1...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er heller ikke sikkert at politiet eller personell på stedet vet nok om hendelsen til at de kan (eller vil) konkludere med at det er et resultat av en villet handling fra ene parten. Og da blir det jo veldig dumt om en er litt for tidlig ute.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå at noen blir så sliten av livet at de velger å avslutte det. Ingen skam i det. 

Men å ta livet sitt og samtidig traumatisere en annen person er ikke greit. Trailersjåfører kan jo få trøbbel med å utføre yrket sitt etter slike påkjørsler. 

Det finnes andre måter å ta livet sitt på. 

Anonymkode: ad02e...bf7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mt3 skrev (På 17.11.2023 den 11.27):

Ganske mange forsikringer har kraftig avkortning på utbetalingen om det kommer frem at det er selvmord. Og grunnen til at det ofte ikke nevnes i media at det var selvmord er jo oftest for å skåne familien, saken omtales jo i media rimelig kjapt etter hendelsen og familiene trenger gjerne tid for å fordøye hendelsen før de er klar for at andre skal få vite hva årsaken var.

Det er ikke uten grunn at de fleste tunge kjøretøyer har installert dashcam, det må være en helt grusom opplevelse å komme borti at noen moser seg mot fronten på kjøretøyet du sitter i når du ikke har sjanse til å stoppe det eller vri deg unna. For så å bli fratatt førerretten frem til saken har blitt etterforsket, og måtte sitte i avhør som en potensiell drapsmann.

Har busser også det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Dumi2 skrev (På 17.11.2023 den 11.48):

Det skrives ikke om på grunn av smitteeffekten. Og godt det.

Faren til ei venninne som kjører lastebil har " fått to i fronten". Begge på en lang rak, vei, altså ikke svinger, begge personbilene kjørte mye over fartgrensen. 

Det som er tragisk ( utenom selvfølgelig personen som dør og deres pårørende) er at det ikke finnes/finnes lite krisehjelp for de som kjører tungtransport og blir dessverre innvolvert i disse tragediene.

Det er jo veldig rart at den hjelpen ikke er på plass. Jeg husker en dame som tilbød hjelp på frivillig basis for noen år tilbake.  Her burde de hatt HMS-rutiner på plass rundt dette 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i Norge så gjør man det, så lenge den har vært i mer enn et år.

Anonymkode: bba6c...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.11.2023 den 20.12):

Hva med vitneforklaringer? En jeg kjenner er yrkessjåfør og han opplevde marerittet da en kvinnelig bilist, kjørte målrettet mot traileren hans.  Det ble også støttet av andre bilister som hadde sett det samme. Det tok et år før han var på veien igjen"

Vil de pårørende få beskjed fra havarikommisjonen om hva de tenker har skjedd?

Har en kamerat som kjører langt. Han fikk en i fronten. Han fikk beskjed fra politiet på stedet at det kunne tyde på at dette var en "villet handling". Heldigvis ble det ikke tatt rutinemessig beslag i førerkortet, sånn som politiet har en tendens til å gjøre så fort en tungbilsjåfør er involvert i en ulykke...

Anonymkode: e42f9...47b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.11.2023 den 11.50):

Grunnen til at jeg spurte, er at det ikke sto noe om andre involverte i innlegget jeg siterte, bare at en person hadde prøvd å begå selvmord "i trafikken"; noe som kan innebære annet enn frontkollisjon med møtende bil.

Uansett hvordan du forsøker begå selvmord i trafikken risikerer du å være til stor fare for andre trafikanter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...