Gud Skrevet 14. november 2023 #41 Del Skrevet 14. november 2023 Brunello skrev (9 timer siden): Husk at foreldrene til de som får barn tidlig (som gruppe) har langt dårligere helse enn foreldrene til de som får barn sent. Men det er ikkje fordi dei får barn tidlig. Om dei same personane fekk barn seint, ville besteforeldra hatt endå dårligare helse igjen! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 14. november 2023 #42 Del Skrevet 14. november 2023 Gud skrev (6 minutter siden): Men det er ikkje fordi dei får barn tidlig. Om dei same personane fekk barn seint, ville besteforeldra hatt endå dårligare helse igjen! Korrekt 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 14. november 2023 #43 Del Skrevet 14. november 2023 Jeg fikk mitt første barn som 36 åring. For min del har jeg hatt mannen på plass siden jeg var 29, og xen som jeg også forsøkte å få barn med var jeg sammen med i 5 år før der. Jeg lyktes i å bli gravid med xen 1 gang på 5 år, men mistet i sa. Ble ikke gravid igjen. Med min nåværende mann så prøvde vi i nesten 3 år (fra 2015), før jeg ble gravid i 2018. Mistet det, og mistet også to ganger i 2019. Gav litt opp. Men i 2020 derimot så lyktes vi endelig. Har nå prøvd på barn nr 2 i 2 år nesten, før jeg ble gravid igjen med nr 2. Er 13 uker på vei i skrivende stund. Kommer til å være 40 når den kommer ut. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #44 Del Skrevet 14. november 2023 Jeg fikk mitt første og siste barn da jeg var 24 år, så jeg var ung. Nå er jeg blitt 42 og tenker ofte at det hadde vært fint å fått et barn nå. Jeg er en mye roligere person nå og jeg tror nok at jeg hadde blitt en bedre småbarnsmor nå enn da jeg var 24. Men om jeg hadde taklet våkennetter ol greit, det vet jeg ikke. Men jeg synes ikke jeg er for gammel for å bli mor nå, jeg føler meg jo fortsatt ung. At det rent medisinsk er negativt er nå en ting, men som mor så er det ikke feil å være over 40 når man får barn. Anonymkode: 663b4...c95 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #45 Del Skrevet 14. november 2023 Fastlegen min fikk første barn da hun var 40 og andre barn da hun var 43. Er det noen som har peiling på hva det innebærer å få barn sent så er det nettopp en lege. Kjempesøt dame med kjempefine barn som tilsynelatende er helt friske. Ser dem av og til i lokalmiljøet og de er ofte ute på tur. Telter. Reiser. Holder på med friluftsliv. Har litt inntrykk av at de som dømmer 40 år eldre mødre enten er ganske unge selv, eller så er de slitne etter småbarnslivet og kunne aldri tenkt seg å få flere barn sent i livet. Men ikke glem at vi som av ulike grunner har måttet vente lenge på å bli mor, er 100% klare for alt det innebærer. Vi har ønsket dette så lenge. Vi er motiverte, overlykkelige, klare får våkenettene og stresset og søvnløsheten. Det er noe vi har drømt om å ta del i kjempelenge. Jeg trodde på et tidspunkt at jeg kanskje aldri kom til å få barn, og nå som muligheten er her så kommer jeg aldri, aldri til å ta det for gitt. Barna mine kommer til å bety alt for meg. De skal kjenne at de har en sunn og sterk mamma og de skal føle seg så uendelig elsket, støttet og tatt vare på så lenge jeg går på denne planeten. Anonymkode: cae3c...fd8 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #46 Del Skrevet 14. november 2023 At det går an! Her formelig oser fordommene! "De som får barn i 40 åra er sære" og "stakkars barn med gamle foreldre"! Skjerp dere! Jeg har ikke ord for hvor gammeldags tankegang dette er! At det går an i 2023!!?? Det finnes utallige spreke kvinner i 40 åra! Selv har jeg flere venner som har blitt gravide og født friske barn i en alder av 40+. Selv ble jeg gravid som 41 åring og elsket det! Forskning viser og at de som venter har mer stabil økonomi, høyere utdanning, og en mer stabil tilværelse både for seg selv og barnet. Ikke noe å tenke på om man ønsker barn og er fertil i en alder av 40. Med de muligheter for oppfølging og undersøkelser i løpet av svangerskapet som man har nå er det lettere å unngå problemer med både barn og mor. Det fødes faktisk flere barn med downs av foreldre som er under 35 enn over nå, nettopp grunnet mulighetene for NIPT og fosterdiagnostikk. Tenk på det! Det er meget individuelt hvor sprek man er, enten man er 40 eller 25. Min mening er at dette må da hver enkelt vurdere selv, utfra egne ønsker og vurdering av egen helse! Ingen andre er berettiget til å dømme noen for å ta et veloverveid valg på dette området. Anonymkode: bd0ef...f7f 6 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #47 Del Skrevet 14. november 2023 Brunello skrev (16 timer siden): Fysisk form og helse har mye mer å si enn alder. De som får barn sent har som gruppe vesentlig bedre helse enn de som får tidlig. Barn sliter på deg... Så har du hatt våkennetter i yngre år, og stått på som omsorgsgiver og forsørger, så er du mer sliten enn om du har sovet godt og valset rundt i 20 år som voksen med ingen andre ansvar enn deg selv. Anonymkode: 594ff...0f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #48 Del Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barn sliter på deg... Så har du hatt våkennetter i yngre år, og stått på som omsorgsgiver og forsørger, så er du mer sliten enn om du har sovet godt og valset rundt i 20 år som voksen med ingen andre ansvar enn deg selv. Anonymkode: 594ff...0f9 Altså, alle blir slitne av å ha småbarn, unge som gamle. Dersom dette skulle vært et argument for at gamle ikke bør få barn så burde ingen fått barn! Anonymkode: bd0ef...f7f 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #49 Del Skrevet 14. november 2023 Større risiko for komplikasjoner som kromosomavvik og svangerskapsdiabetes. Større risiko for at barnet mister foreldrene sine før hen blir voksen. Anonymkode: a904b...9a1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #50 Del Skrevet 14. november 2023 Mandagsunge skrev (14 timer siden): Ein generasjon som har gløymd at oldemødrane våre blei gravide langt oppi førtiåra. Og det gikk bra med alle disse, og babyene? Oldemødrene våre hadde jo gjerne ikke et valg. Tviler på at alle ønsket å bli gravid så mange ganger. Anonymkode: a904b...9a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #51 Del Skrevet 14. november 2023 Jeg bryr meg ikke. Jeg er 41, og kunne ikke tenkt meg flere barn nå. Er det noen som er gravid og passert 40, så blir jeg litt imponert, og tenker at det er sprekt at de orker det! Anonymkode: 005c6...53f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #52 Del Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Dette var faktisk ikke uvanlig i det hele tatt før i tiden,da det ikke fantes prevensjon. Det er først i nåtid at dette blir sett på som uvanlig. Anonymkode: 1c809...b3b En motegreie som kom med p- pillen, men som heldigvis er på vei ut. Anonymkode: c3c6a...938 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #53 Del Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Fordi folk begynner å dø rundt 50 år og det er dritkjipt for et barn å miste forelder som barn eller ungdom. Man trenger liksom ikke gå inn for å sette barn i mest mulig sårbare posisjoner, særlig ikke i dag når de færreste kan satse på at storfamilien tar vare på dem om foreldre faller fra. Anonymkode: b308d...3f5 Folk begynner å dø rundt 50 år? Anonymkode: c3c6a...938 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #54 Del Skrevet 14. november 2023 Det var vanlig å få barn oppi 40 årene før. Ingen som tenkte noe over det. Det var naturen som sa at nå er det slutt. Begge mine bestemødre og oldemødre fikk barn til de var rundt 40-45 år. Foreldrene mine har ikke tatt noe skade av det. Ikke jeg heller 😅 Anonymkode: b55db...f74 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #55 Del Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Og det gikk bra med alle disse, og babyene? Oldemødrene våre hadde jo gjerne ikke et valg. Tviler på at alle ønsket å bli gravid så mange ganger. Anonymkode: a904b...9a1 Hva legger du i det? I hvilken tid gikk det bra med alle? tja, oldemoren min fikk mor- mor når hun var 42 ( helt vanlig )og 12 unger totalt og levde til hun var 95 ( ikke fullt så vanlig ) . Nå er vi bare 120 år tilbake i tid og leger og sykehus fantes. Nei, det ikke nok ikke bra med alle, og det gjør det ikke i dag heller. Det er riktig at de gjerne ikke hadde et valgt. Nå fikk jo gifte kvinner med mange barn kondomer på resept på den tiden våre oldemødre/ tippoldemødre var produktive så de hadde noe valg, men lengre tilbake i tid var valget kreativitet eller hoppe av i svingen. Med så stor barnedødelighet lenger bak i historien hadde der vel vært få av oss om de holdt seg til 2 barnefødsler ved valg. kvinner har ikke alltid et valg i dag heller. At mange sliter med og bli gravide er et kjent problem. Kjenner flere som ikke hadde planlagt eller valgt og få første etter fylte 40, men så ble det sånn allikevel. Anonymkode: c3c6a...938 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 14. november 2023 #56 Del Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (På 12.11.2023 den 17.23): Tja, kjipt for barnet å vokse opp med gamle foreldre og større sjanser for at det er noe galt med barnet Anonymkode: e4de6...362 det kan man jo finne ut på tester om det er noe galt med fosteret. Og nøyaktig hvorfor er det så kjipt med "gamle" foreldre? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #57 Del Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Større risiko for komplikasjoner som kromosomavvik og svangerskapsdiabetes. Større risiko for at barnet mister foreldrene sine før hen blir voksen. Anonymkode: a904b...9a1 Det fødes flere barn med kromosonavvik av foreldre under 35 enn av foreldre over. Pga. Mulighet for NIPT og fosterdiagnostikk. Hvis risiko for svangerskapsdiabetes er et argument så bør vel ikke feite folk i 20 åra heller få barn?😆 usunn livsstil og fedme forårsaker sykdommer og død. Holder du deg sunn og frisk og er over 40 har du ikke større risiko for sykdommer og plutselige ulykker enn en overvektig, umoden 20 åring som flyr på byen hver gang mor har mulighet til å passe ungen! Anonymkode: bd0ef...f7f 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 14. november 2023 #58 Del Skrevet 14. november 2023 Sofakona skrev (På 12.11.2023 den 19.09): Ikke negativt...men kanskje skeptisk...jeg er snart 40 og har en på 11 og 5 år....når jeg er 50 blir der 21 og 15 år... skulle jeg fått en liten nå ville den vært 10 år når jeg blir 60... Tenker på sykdommer, og at man er ikke like ung og frisk lenger...og jeg orker ikke like mye nå som når jeg var 20 åra. Pluss jeg å mannen min gleder jo oss litt til barna flytter ut og vi får tid for oss selv igjen...da bør vi er kanskje 60 ha ha 10 år når du er 50.... Ikke 60 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 14. november 2023 #59 Del Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ville heller blitt mor som 16 åring enn 40 åring! Anonymkode: 726cc...715 så du mener det er bedre å få barn når man selv er et barn? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #60 Del Skrevet 14. november 2023 Det virker som om veldig mange tror man er gammal og dement allerede når man er 60 Mens sannheten er at eldre i dag er i adskillig bedre form både fysisk og mentalt i forhold til de som var eldre for tredve år siden. Det er vist at en på 70 i dag har samme fysiske og mentale helse som en som var 65 for tredve år siden. Anonymkode: 0a718...f50 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå