Gå til innhold

Aleneforeldre, tøft..?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er så mye snakk om at aleneforeldre har det så tøft. Usikker på om man snakker om aleneforeldre som har barna hele tiden eller 50/50. Føles ut som det brukes om man har 50/50 også. Og da skjønner jeg ikke at det er så tøft? Jeg er sikkert dum og naiv, men vil noen forklare meg hvorfor det er så mye fryktelig tøffere enn alternativet? 

Anonymkode: c6b27...b65

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alene er vel alene. 100 % av tiden, eller opp mot det?

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg har mine 60 prosent, men jeg synes det er tøft ja. For når jeg har de har jeg de alene og skal dekke alles behov, lage mat, kjøre, hente, hjelpe med lekser, mekle og alt annet alene. Når det er sagt skjønner jeg selvfølgelig at det er mer slitsomt og vanskelig å være 100 prosent alenemor, men det er uansett noe helt annet å være to voksne om barn og hjem. 

Anonymkode: b777b...d14

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er aleneforelder, og har det ikke tøft. Jeg tror det alenebegrepet brukes mest av kvinner som føler seg avhengige av mennene sine. De har samliv som preges av vold, alkohol og maktmisbruk fra mennene. Da er det godt for dem å tenke på at alternativet "aleneforelderskapet" ville vært værre. Det er falske nyheter rett og slett.

Anonymkode: 93cb7...48d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er 100% alenemor, og synes det er fullstendig uproblematisk om noen med 50/50 omtaler seg som aleneforelder. En aleneforelder er - etter mitt syn - en forelder som står alene om ansvaret for unger under sitt tak. Om man har ungene annenhver helg tenker jeg dog at 'aleneforelder' blir å ta litt hardt i.

Ja, det er hardt arbeid å være aleneforelder. Alt av hjemmets logistikk og praktiske oppgaver faller på én - som i tillegg har ansvaret for barnas ve og vel. 

Det sagt, er det titusen ganger enklere å være aleneforelder enn å bo sammen med en sopp av en mann som ikke løfter en finger for å bidra med annet enn å klippe plen, legge om dekk og bruke penger man egentlig ikke har.

Anonymkode: 9f7dd...58b

• Liker 14
  • Nyttig 9
Skrevet

Det bra med å være aleneforelder er at du er den eneste voksne. Det dårlige med å være aleneforelder er at du er den endte voksne. 

Anonymkode: 980e0...cb2

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er aleneforelder, har barna 90 prosent. All oppfølging i det daglige, all organisering rundt.

Har to barn, ett er skikkelig krevende. Er utslitt for tiden og gleder meg til det krevende barnet blir litt mer selvstendig. 

I tillegg til å være alene med barna så har jeg jo full jobb samt at alt av husarbeid og praktiske ting faller på meg.

Anonymkode: bd71e...aa4

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er lettere å være alene med barna, dersom den andre forelderen er ubrukelig. Bare les alle trådene på KG om menn som ikke gjør en dritt, og som egentlig bare er et ekstra barn (bortsett fra å tjene penger). 

Hadde mitt barn 60/40 fra det var 3 år, og syns faktisk at det var enkelt. Hadde jo mange dager jeg kunne jobbe ekstra, treffe venner, trene, gjøre husarbeid osv. 

Ellers enig med TS om at aleneforeldre er de som er tilnærmet 100% alene, også økonomisk.

Anonymkode: ff58a...5db

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det sagt, er det titusen ganger enklere å være aleneforelder enn å bo sammen med en sopp av en mann som ikke løfter en finger for å bidra med annet enn å klippe plen, legge om dekk og bruke penger man egentlig ikke har.

Anonymkode: 9f7dd...58b

Det var langt mer enn min eks gjorde, i hvert fall. Bortsett fra det med penger, men vi hadde separat økonomi hvor han jobbet så mye han ville, slik at jeg ikke hadde samme mulighet og han fikk mye høyere lønn.

Anonymkode: 7bc8b...3a2

Skrevet

Jeg synes det er tøft å være alene med barn, alt av raserianfall, trass, aldri å få et femminutt alene, osv. Er kjempesliten. 

Anonymkode: fb01f...e1b

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg synes ikke det er tøft nei. Ikke i det hele tatt.

Anonymkode: d79e3...2f9

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke alenemor. Jeg er alene med barna deler av tiden fordi faren jobber 4 uker på 4 uker av. Og jeg syns ikke det er tøft. Men jeg tror jeg ville synes det var tøffere dersom jeg var helt alene de 4 ukene, helt alene med bekymringer, stolthet, utfordringer, alt som jeg kan prate med mannen om når han har hviletid og god nok nettdekning. Og når også når han ikke har noe dekning, så er vi to som er et lag. Akkurat dette betyr så veldig mye for meg i hvert fall. 

Så jeg tror at om en har delt ansvar for barn, også når en har delt 50/50, kan det føles ensomt. Ekstra tøft må det være for dem som har konflikter og vanskelig samarbeid. 

Anonymkode: d2c46...fa1

• Liker 2
Skrevet

Ja det er ekstremt tøft å ha 100% omsorg, samtidig som barnet mitt er ekstremt krevende. MEN, det er lettere enn å være med barnefaren - for det var et rent mareritt og fikk ikke hjelp til noe. Så istedenfor å bli dratt langt ned og skuffet hele tiden er det mye bedre å være alene.

Anonymkode: ec7e7...470

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Synes det var tøffere å bo med bf. Var alene før bruddet, så det ble i grunn lettere å være enslig forsørger. 

100% alene med barnet som er ungdom. Vært det i alle år. Vært noen tøffe tak, men det har vært kort og forbigående. 

Anonymkode: e33de...2f1

• Nyttig 1
Skrevet

100% alene med tre barn (nå ungdommer). Vanlige, greie barn uten allergier og diagnoser, og som knapt har vært syke. Klart seg fint på skole og sosialt. Dette hjelper selvsagt på, og jeg synes det har gått helt fint. Ja, det har vært lite egentid, og til tider veldig mye å følge opp. Men uansett veldig mye lettere enn å forholde seg til et forhold med en ustabil mann som uansett ikke bidro.. 

Anonymkode: fbb2c...b82

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er så mye snakk om at aleneforeldre har det så tøft. Usikker på om man snakker om aleneforeldre som har barna hele tiden eller 50/50. Føles ut som det brukes om man har 50/50 også. Og da skjønner jeg ikke at det er så tøft? Jeg er sikkert dum og naiv, men vil noen forklare meg hvorfor det er så mye fryktelig tøffere enn alternativet? 

Anonymkode: c6b27...b65

Alene og alene. Barna er hos pappaen sin annenhver helg, men han bor et stykke unna. 

Hvorfor er det tøffere alene? Det sitter lengre inne å spørre familie rundt om hjelp til noe, det er kun det mest nødvendige som foreldremøter eller lignende jeg kan ta meg friheten til å be om hjelp til barnepass. Med barnefar, da vi var sammen, var vi uansett to og stod likt om ansvaret. Trengte jeg en kveld alene fordi jeg var sliten og deppa og på randen, var ikke det noe stress å bare si det og vice versa. Nå kan jeg ikke det. 

Men likevel vil jeg ikke si jeg er så alene. Han stiller opp for barna sine og står opp grytidlig på morgenen om et av barna er sjuke så jeg skal få dratt på jobb (han jobber ikke akkurat nå). 

Anonymkode: d64bb...2aa

Skrevet

Ikke tøft å være alene. Det var verre med barnefar i huset. Han var det verste barnet.

Anonymkode: 08a18...5da

Skrevet

Jeg er så og si 100% alene med 2 barn, begge med diagnoser. Og til tider har det vært utrolig tøft. Men vi har og hatt mer rolige perioder, hvor det ikke har vært tøft. Og jeg har uansett hatt det lettere alene med barna, enn hva jeg hadde da jeg bodde med far til barna. For da barn nummer 2 kom, så meldte han seg helt ut. Og var den mest krevende.

Her hadde far samvær alt fra 2-8 helger i året, alltid på kort varsel. Og da han hadde samvær så lovet han barna gull og grønne skoger. Og de ble knust hver gang. Spesielt det største barnet, som opplevde det å ha en god far i noen år. Har slitt mye psykisk, siden far har sviktet så mye. Så for meg hadde det nok vært bedre om det ikke var noe samvær.

Jeg har heller ikke familie, så har ingen andre som hjelper meg.

Anonymkode: 44f76...c6f

Skrevet

Nå er ikke jeg alenemor så jeg kan ikke uttale meg om hvordan det føles. Men har flere veninner som deler barn 50/50 av tiden med eksen, og det virker nesten litt luksus. Økonomien blir jo selvfølgelig trangere. Men å ha muligheten til å reise bort annenhver uke, eller sove en hel uke i strekk! De virker absolutt ikke mer sliten enn meg, fordi når de har barnefri får de ladet batteriene skikkelig. Dette gjelder jo selvsagt ikke for dem som har barna alene  80% eller hele tiden, DET må være slitsomt

Anonymkode: bd9dd...0ed

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå er ikke jeg alenemor så jeg kan ikke uttale meg om hvordan det føles. Men har flere veninner som deler barn 50/50 av tiden med eksen, og det virker nesten litt luksus. Økonomien blir jo selvfølgelig trangere. Men å ha muligheten til å reise bort annenhver uke, eller sove en hel uke i strekk! De virker absolutt ikke mer sliten enn meg, fordi når de har barnefri får de ladet batteriene skikkelig. Dette gjelder jo selvsagt ikke for dem som har barna alene  80% eller hele tiden, DET må være slitsomt

Anonymkode: bd9dd...0ed

De fleste er jo i full jobb, så det er ikke akkurat som man kan reise annenhver uke eller sove en hel uke i strekk da. For min del er det også en del husarbeid som henger etter, noen jobber også ekstra den uka de ikke har barna. 

Anonymkode: b777b...d14

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...