Gå til innhold

Mesen bare dager etter eggløsning?

Jente2233

Anbefalte innlegg

Er det noen som har opplevd deg samme og vet hva det skyldes?

Jeg fikk en positiv EL-test på mandag og samboeren min og jeg hadde sex samme dag. I går, fem dager etter, blødde jeg litt. Først tenkte jeg at det kunne være en festeblødning, men har fortsatt å blø, så nå begynner jeg å tvile. Jeg blør ikke like mye som ved mensen, men ut i fra det jeg har lest om festeblødning, synes jeg verken fargen eller mengden passer til beskrivelsene. Jeg trodde mensen alltid kom rundt 14 dager etter EL, så skjønner ikke hvorfor jeg blør nå. Jeg begynner å tro at det er mensen som kommer tidlig denne gangen, er det mulig? Noen som har noen erfaringer eller andre mulige forklaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husk at eg positivt eggløsning ikke alltid betyr du får eggløsning. Noen får faktisk positive test før mens. Var begge strekene like sterke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mensen er kommet tidlig har EL vært tidlig også.. 

Positiv EL test betyr ikke nødvendigvis eggløsning selv om streken er sterkere enn kontroll streken - det betyr stigning i LH hormon - noe man kan ha uten at egget slipper. 

Anonymkode: c411f...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende du har kort lutealfase. Da bør du ta blodprøve å teste progresteronsnivået ditt. Jeg har kort lutealfase på 8 dager, fikk netopp tilskudd som jeg skal teste fra EL

Anonymkode: 26902...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den ene gangen jeg fikk EL av meg selv (i sommer) fikk jeg fullstendig lutealfasesvikt. Nå på letrozol har jeg blødd 11 dager etter EL, og gyn håper jeg får enda lengre lutealfase på dobbel dose.

Anonymkode: 063b4...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar ☺️ Ang kort lutealfase; vet du om det er noe man kan få etter fødsel? Jeg har et barn på 16 mnd og før jeg fikk han, fikk jeg stort sett mens 14 dager etter EL. Hvordan fant du at du hadde det? Fulgte du med selv? Eller er det noe legen må undersøke? 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kan hende du har kort lutealfase. Da bør du ta blodprøve å teste progresteronsnivået ditt. Jeg har kort lutealfase på 8 dager, fikk netopp tilskudd som jeg skal teste fra EL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (På 12.11.2023 den 15.26):

Har du tatt gravid test?

Nei☺️ men blør fortsatt, så er ganske sikker på at jeg ikke er gravid… selv om det hadde vært det beste 🙊😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente2233 skrev (Akkurat nå):

Nei☺️ men blør fortsatt, så er ganske sikker på at jeg ikke er gravid… selv om det hadde vært det beste 🙊😄

Ta test..noen blør selv om de er gravide 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man kan blø en del av festeblødning, selv om det som regel beskrives som veldig små blødninger (typisk maks 2 bind osv). Jeg fikk veldig høye hcg-nivåer tidlig i svangerskapet, og legen mente jeg måtte ha misforstått siste mens, og at det egentlig hadde vært festeblødning. Det hjalp liksom ikke at jeg sa at det var helt  vanlig mens med tanke på både mengder og andre symptomer. Nå viste det seg at jeg hadde rett, og det var tvillinger, men det kan jo virke som det ikke er helt uvanlig å blø en del..

Anonymkode: c7692...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente2233 skrev (34 minutter siden):

Tusen takk for alle svar ☺️ Ang kort lutealfase; vet du om det er noe man kan få etter fødsel? Jeg har et barn på 16 mnd og før jeg fikk han, fikk jeg stort sett mens 14 dager etter EL. Hvordan fant du at du hadde det? Fulgte du med selv? Eller er det noe legen må undersøke? 

Ja, tror det er veldig vanlig etter fødsel. Jeg fulgte med via eggløsningstester + blodprøve CD20 og CD27. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...