Gå til innhold

Jødekaker og negerboller

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det kommet frem at personer med jødisk opphav reagerer negativt på navnet «jødekaker»? Hvis ikke, forstår jeg ikke hvorfor man skulle endre på det.

Anonymkode: 6cafd...711

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Topsi skrev (På 11.11.2023 den 22.13):

Vel, jødekake er laget av en jødisk oppskrift. Negerbolle er bare et språkord. Så det er forskjellig

Jødekaker er en gruppe småkaker med sefardisk opphav i skandinavisk kokekunst.... De fant veien fra Spania og Portugal til Nord-Europa omkring 1600- og 1700-tallet tok de med seg element av iberisk sefardisk kultur - de endret seg betydelig underveis og er ikke lenger annsett å være lik den opprinnelsen de kom fra. Den nederlandske typen er ytterligere endret via Danmark, slik at det idag er flere varianter av jødekaker.
Det er nok den danske varianten som er best kjent i Norge. Her finnes det stadig mange som baker jødekaker som en tradisjonell del av sin julebakst. Jødekakene i dansk og norsk versjon er mer som søtede butterdeigskjeks, av og til med perlesukker og hakkede mandler på.

Anonymkode: 5b54d...ee9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel venstreradikale som blir krenket på andres vegne og muslimer som reagerer mest ordet jødekake, jøder og Israel er jo dumminger siden de har støtte av USA. Jødene er jo muslimenes naturlige fiende.

Anonymkode: 7b4de...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det kommet frem at personer med jødisk opphav reagerer negativt på navnet «jødekaker»? Hvis ikke, forstår jeg ikke hvorfor man skulle endre på det.

Har aldri hørt de har reagert negativt, og jeg er fra Stavanger hvor jødekaker er utbredt. Så står det jo også i artikkelen det er lenket til tidligere f.eks at

«det også kjem folk med jødisk bakgrunn til bakeriet og kjøper jødekakene, og ho (Dagny Irene Tonstad-Torsteinbø, Tonstad bakeri i Sirdal) har aldri opplevd at dei har brydd seg om namnet.»

«Personleg tek ikkje eg meg nær av at noko heiter jødekake, viss det er bevis som viser at det kjem frå jødisk kultur.» Rabbin Joav Melchior i Det mosaiske trossamfund

«Viss kakene har jødisk opphav, så er det jo veldig rart om ein ikkje skal halde fram med å bruke namnet. Då skjuler ein jo jødisk historie på vestlandet.» Hatem Ben Mansour, dagleg leiar i Antirasistisk Senter

https://www.nrk.no/rogaland/bakeriet-bakehuset-endra-namnet-pa-jodekake_-_-debatten-rundt-namnet-er-viktig-1.16621837

Anonymkode: 9ed90...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.11.2023 den 23.37):

KAN, står det

Anonymkode: 16b23...5a8

Akk Gid, er der icke lov att sige "Morian" mere? Er alt blivet forbudt i dette Land!

Anonymkode: 799fb...1cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.11.2023 den 22.29):

Og jøde kan ikke det, mener du?

Anonymkode: d5274...801

Jøde er en trosretning, ikke en hudfarge.

Jeg kan konvertere i morgen, men jeg blir ikke afrikaner samme hvor mye jeg prøver. 

Anonymkode: f0e54...6ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 13.11.2023 den 14.39):

Jødekaker er en gruppe småkaker med sefardisk opphav i skandinavisk kokekunst.... De fant veien fra Spania og Portugal til Nord-Europa omkring 1600- og 1700-tallet tok de med seg element av iberisk sefardisk kultur - de endret seg betydelig underveis og er ikke lenger annsett å være lik den opprinnelsen de kom fra. Den nederlandske typen er ytterligere endret via Danmark, slik at det idag er flere varianter av jødekaker.
Det er nok den danske varianten som er best kjent i Norge. Her finnes det stadig mange som baker jødekaker som en tradisjonell del av sin julebakst. Jødekakene i dansk og norsk versjon er mer som søtede butterdeigskjeks, av og til med perlesukker og hakkede mandler på.

Anonymkode: 5b54d...ee9

Hallo KI. Hadde vært fint om du oppga kilde. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.11.2023 den 14.32):

Her svarer en norsk rabbiner på spørsmålet. Han reagerer ikke negativt. 
https://www.nrk.no/rogaland/bakeriet-bakehuset-endra-namnet-pa-jodekake_-_-debatten-rundt-namnet-er-viktig-1.16621837

Endret av MyMichelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jøde er en trosretning, ikke en hudfarge.

Jeg kan konvertere i morgen, men jeg blir ikke afrikaner samme hvor mye jeg prøver. 

Anonymkode: f0e54...6ae

Hva har afrikanere med diskusjonen å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.11.2023 den 22.21):

Trenger da ikke kilder på det? Om man ikke er helt fraværende da.

Anonymkode: d5274...801

Det er ikke forbudt! De fleste har vel begynt og kalle negerboller  for sjokoladeboller, for man ikke er helt « fraværende» og har fått med seg at neger er et ord mange har negative assosiasjoner med, med det har aldri kommet et forbud. 

Anonymkode: ac08c...f1c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (4 minutter siden):

Hva har afrikanere med diskusjonen å gjøre?

At vi kalte afrikanere for negre, også brukte neger i andre sammenheng for og beskrive mørk/ svart. En neger er en afrikaner ( eller av afrikansk opphav ) en negerbolle, negersjokolade er mat som er mørk som en neger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rart. Jøde er ikke betegnelse på en religiøs tro, men et folk. Millioner av jøder tror ikke på gud. Nei, man kan ikke konvertere til jødedommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri skjønt hvorfor man kaller negerboller for sjokoladeboller, negerboller er tilsatt havregryn og kokos. 

Det som er sjokoladeboller er jo skumboller eller fløteboller med sjokoladetrekk. 

Han her har tydelig null problemer: 
Neger+selger+negerboller+p%25C3%25A5+mar

Anonymkode: b4bfe...d6a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mirjia skrev (På 11.11.2023 den 22.23):

Men om noen må ha det med teskje "neger som kan oppfattes som rasistisk og nedsettende." https://snl.no/neger

Om noen må ha det inn med teskje ALLE ord kan oppfattes som rasistisk og krenkende. Hvis man bare snur krenkesiden til så er det ingen grenser for hva som er rasistisk og kolonialistisk og hva det nå er.

Rasisme-begrepet pleide å være en betegnelse på noe dypt skammelig i menneskelig natur/kultur. Nå har det blitt ødelagt av narsisstisistiske SoMe-kids og deres nyttige idioter.

Anonymkode: 071f9...815

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.11.2023 den 22.23):

På skolen min er "jøde" skjellsord nummer 1 blant guttene.

Anonymkode: 7cd16...7ad

seriøst!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å insistere på å kalle det negerboller er en kjapp måte å si at man er fullstendig idiot og bakstreversk. Det kan være greit å få unnagjort det altså, for oss andre. 

Jeg har aldri hørt om jødekake. Og jeg baker og spiser en del på bakerier. Det hadde vært veldig rart å skulle si til ungene at vi skal bake jødekaker. Måtte googlet opprinnelse da tenker jeg, for vil tippe de også blir nysgjerrige på navnet. 

Anonymkode: f6884...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Anonym11223344 skrev (26 minutter siden):

Her var det mye rart. Jøde er ikke betegnelse på en religiøs tro, men et folk. Millioner av jøder tror ikke på gud. Nei, man kan ikke konvertere til jødedommen.

man kan konvertere til deres trosretning jo

Jødedommen er en ikke-misjonerende religion i dag, men det er mulig å konvertere innenfor alle retninger av dagens jødedom. Kandidaten må først overbevise rabbineren og de rabbinske myndighetene om at ønsket om å bli jøde er basert på rett innstilling og rett motiv.

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

At vi kalte afrikanere for negre, også brukte neger i andre sammenheng for og beskrive mørk/ svart. En neger er en afrikaner ( eller av afrikansk opphav ) en negerbolle, negersjokolade er mat som er mørk som en neger. 

Neger != afrikaner

Afrikanere er alle som er fra kontinentet Afrika. For det første er en stor andel av befolkningen i Afrika ikke svarte. For det andre har mange svarte i drøssevis av generasjoner bakover levd på andre kontinenter enn Afrika. Ikke minst i Sør-Amerika og Nord-Amerika. Det blir altså feil å sette likhetstegn mellom afrikaner og neger. Like feil som å sette likhetstegn mellom hvite amerikanere og europeere, og det er det så vidt meg bekjent ingen som gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Aldri skjønt hvorfor man kaller negerboller for sjokoladeboller, negerboller er tilsatt havregryn og kokos. 

Det som er sjokoladeboller er jo skumboller eller fløteboller med sjokoladetrekk. 

Han her har tydelig null problemer: 
Neger+selger+negerboller+p%25C3%25A5+mar

Anonymkode: b4bfe...d6a

1. Bildet er fra Sverige.

2. Ut ifra bildekvaliteten og estetikken er dette bildet minst 10-15 år gammelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor sier du ikke morian?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...