Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.11.2023 den 21.41):

Ekte, kunstig? Edelgran, vanlig gran eller kanskje furu? Og er det viktig for deg med et smalt tre eller med et bredt?

Vet at juletreet er en stolthet i de norske hjem men like kjekt er det også å ha respekt for de som velger noe annet enn deg;)

:juletre2:

Anonymkode: 6c70e...776

Som vanlig dra jeg inn i en skog som kommunen her eier. I nattens ly og mørke hugger jeg ned et pent tre. 

Anonymkode: 91c93...6f0

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kunstig, pga. miljø og lommeboka :) savner lukten av ordenlig tre, men foreldrene mine har det og jeg er alltid der på julaften uansett😃 liker å slippe å feie opp granbar også🙈 jeg har imidlertid lagt mye penger i treet så det ser veldig ekte ut, faktisk finere enn de fleste ekte trærne jeg har sett også 😛 

Anonymkode: 8a3ee...805

Skrevet (endret)

Ungkar så har ikke juletre lenger men har ett plastikktre ståandes i kjeller,n :D før hogde jeg i skauen på natta  :juletre2::juletre2:

Endret av Maskinfører
  • Liker 2
Skrevet

på grunn av allergier måtte vi gå over til kunstig tre, det var en laaang og slitsom affære å finne ett som var både pent å se på, høyt nok for vår bolig OG samtidig smalt nok nede til å fungere optimalt, dyrt som F var det også.. Men er veldig fornøyd..  3 meter med tre fra Oakland til 17995,- den gang da.. Norefjell-300-m-lys-1-scaled.jpg

Anonymkode: d0701...276

Skrevet
solflekken skrev (4 minutter siden):

Ekte tre selvfølgelig. Skjønner meg ikke på dem som bruker "miljø" argumentet for å kjøpe falskt. Det er faktisk mye mer miljøvennlig med ekte enn plastikk. Jeg tror de bare tør ikke å innrømme at de ikke gidder søl og styr og liker ikke lukten av jul

Nei, der tar du feil. https://forskning.no/jul-klima-miljovern/hva-er-det-gronneste-valget-kunstige-eller-ekte-juletraer/1951446

Man trenger ikke bruke et plast-tre mer enn 2-4 ganger før det er MER miljøvennlig enn et naturlig tre. 

Anonymkode: 0a9a5...706

• Nyttig 1
Skrevet

Ekte furu, gjerne den videste og største jeg kan finne ❤️

Helst skal den ha mange kongler slik at vi kan høre at de åpner seg når det kommer inn i varmen. 

Anonymkode: 6d28a...dc9

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har ikke veldig mange krav, de eneste er at det MÅ være ekte og gran. Kjøper norsk gran fra gårder i nærheten. Da har vi tradisjon for å reise ut for å se på det sammen og bli enige sammen. Synes dette er utrolig koselig, og ofte har gårdene julebutikk, bålpanne og gløgg.

Det eneste er at den ikke må være altfor tynn øverst. Hender det er litt for få greiner der, og da blir det ikke bra nok 😄 Kunstig tre er helt uaktuelt, selv om det ikke ser så tett ut med ekte tre. 

• Liker 1
Skrevet
solflekken skrev (2 minutter siden):

Kildene dine er både gamle OG ikke akkurat objektive (juletreselgeren...?). Nyere forskning, som tar hensyn til flere faktorer enn tidligere forskning (ref min link) viser at nei, man trenger faktisk ikke bruke et plast-juletre mer enn 2-4 ganger før det er mer miljøvennlig enn et naturlig juletre (med utgangspunkt i at ikke alle kan hogge et tre som har vokst helt av seg selv uti skoen uten å ta av verken matjord eller annet)

• Nyttig 1
Skrevet

Kunstig juletre fra Hageland som ser helt ekte ut🎄

Anonymkode: db91a...ba1

Skrevet (endret)

Vi har et høyt og stort kunstig tre. Kjøpte det første julen etter vi flyttet inn i nybygget hus i 2014, og treet er like fint i dag som da. Var svindyrt da vi kjøpte det syns jeg, men har jo tjent det inn igjen og vel så det 😉 Det er et type "shake and shape" tre som kun krever at man setter sammen de tre delen og rister det på plass (mer eller mindre), og med lys selvsagt. Er jo verdt det bare å slippe å ta på og av lysene selv 😅 

Jeg er vokst opp med nydelige, store edelgraner som juletre selv, og elsker både synet og lukten av de, men de siste årene da jeg bodde hjemme merket jeg godt på allergien at treet kom i hus, selv etter en god spyling - så da valgte vi kunstig hos oss selv. Dessuten er det vanskelig (og ikke minst dyrt) å finne fine høye ekte trær (edelgran, vanlig gran er jeg ikke noe fan av). Et tre med standard høyde ser bare puslete ut når man har over 3 m takhøyde syns jeg. Veldig fornøyd med valget vi tok, og deilig å gå inn i julefeiringen uten rennende øyne og nese, ingen barnåler over alt og med et tre som er like fint hver gang🎄

Endret av Milla29
Skrevet

Et som er like pent på det 5 året og visner aldri😅🎄

Anonymkode: 69e84...1db

Skrevet

Kunstig og litt lubben tre. Aldri angret på å ha kjøpt kunstig tre. Er bare 17 dager igjen til hele huset er julepyntet. Gleder meg veldig.

Skrevet

Kunstig, smal modell fra Bohus med lys. Har hatt det i mange år nå, og veldig fornøyd med det . Passer så greit inn i vår stue 😍

Skrevet

Kunstig juletre fra IKEA. 180 cm og ganske smalt. Kosta kun 500,- for noen år siden, men ser veldig naturlig ut. Veldig fint tre til den prisen.

Foretrekker kunstig, drysser ikke, og like fint år etter år. Slipper å tenke på å frakte hjem juletre og å bli kvitt det etterpå.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.11.2023 den 13.04):

Nei, der tar du feil. https://forskning.no/jul-klima-miljovern/hva-er-det-gronneste-valget-kunstige-eller-ekte-juletraer/1951446

Man trenger ikke bruke et plast-tre mer enn 2-4 ganger før det er MER miljøvennlig enn et naturlig tre. 

Det er hvis man KJØPER ekte tre, det gjelder selvsagt ikke oss som har egen skog. Det gror naturlig uten inngripen av noe slag. Så slike tre er såklart mest miljøvennlig. 

Anonymkode: 9f49c...3fa

Skrevet

Arvet et kunstig et. Jeg liker ekte best, men falskt er veldig praktisk. 

Anonymkode: 6092c...84c

Skrevet

Jeg bor mesteparten av året i et annet europeisk land. Der selges juletrær på rot, dvs at de står i en potte. De fleste trærne er også nokså små i forhold til det som er vanlig i Norge. 

I mange år kjøpte vi på Ikea. De var billige og man fikk igjen en slags "pant" når man leverte dem tilbake. Men ganske begredelig kvalitet. Så for et par år siden slo vi på stortromma, og kjøpte et som kostet det dobbelte av trærne på Ikea (og ingen "pant"). Fremdeles ganske lite (måtte sette det på en krakk for å få litt høyde), men en super kvalitet. Omtrent ingen barnåler å feie opp. Dessuten kunne vi bruke vater på treet, det sto helt rakt. Minner om edelgran. 

Så vi kjøper nok samme type i år. Selv om det koster litt mer. Det er bare jul en gang i året 🙂

Anonymkode: 84580...9c1

Skrevet

Furu frå eigen skog.

Anonymkode: 69643...d05

Skrevet

Her har vi ekte tre, da jeg er allergisk mot plastikktrær :) Gjør meg ingenting heller, da jeg elsker duften av treet i huset 🥰 har hatt edelgran de siste årene av hensyn til små barn og minst mulig stikkete nåler, men er vokst opp med selvhogst og da har det variert litt hvilket tre vi har hatt 😊 

Liker best et fyldig tre som går helt i taket (men har lavt tak da), dog gjør det ingenting med litt skavanker og skjevheter, er en del av sjarmen 😍

Anonymkode: e2c7b...a03

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...