Gå til innhold

Eggløsning etter utskraping men før mensen?

lotte123

Anbefalte innlegg

Hei! Mistet i uke i oktober. Har enda ikke fått mensen enda, men regner med den kommer om 1-2 uker da det skjedde sist. I dag tok jeg en eggløsningstest bare for gøy. Den var superpositiv. Burde ikke mensen kommet først? Gode sjanser for å bli gravid igjen nå? 

Haster forsåvidt ikke for min del, er litt lei av å være gravid med dødt foster, men vil jo at alt skal klaffe ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, EL kommer før mensen, og hvis ikke egget blir befruktet, så støter kroppen ut livmorslimhinnen noen dager etterpå (det er mensen, egget blir absorbert inne i kroppen). Så det er veldig mulig å bli gravid før man får mensen tilbake. (Det samme gjelder også etter fullført graviditet, eller i starten av puberteten - man kan fint bli gravid uten å ha hatt mens før det.)

Endret av HeleneHS
Typo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeleneHS skrev (2 minutter siden):

Nei, EL kontroll mmer før mensen, og hvis ikke geht blir befruktet, så støter kroppen ut livmorslimhinne noen dager etterpå (det er mensen, egget blir absorbert inne i kroppen). Så det er veldig mulig å bli gravid før man får mensen tilbake. (Det samme gjelder også etter fullført graviditet, eller i starten av puberteten - man kan fint bli gravid uten å ha hatt mens før det.)

Okei 👍 skjønner at EL generelt kommer før mensen altså, men var usikker på det nå etter abort. Men da skjønner jeg😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man mister om det er naturlig, medikamentell eller utskrapning så "tømmes" livmoren på sett og vis på samme måte som den gjør under mensen. Deretter bygges den opp igjen og EL skjer, og ny mensen og tømming skjer. 

Så EL skjer før mensen, men tidsaspektet på når etter mist/utskrapning er annerledes enn en normal syklus og kan ta lengre tid. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange uker ble du før du mista? Kan det være at hcg sitter igjen som gir utslag på el test? Hvis ikke kan det så klart være eggløsning ettersom det kommer før mensen ☺️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ttcnummer2 skrev (5 timer siden):

Hvor mange uker ble du før du mista? Kan det være at hcg sitter igjen som gir utslag på el test? Hvis ikke kan det så klart være eggløsning ettersom det kommer før mensen ☺️

9 uker, med et foster på 6 uker. Skjønner det du sier, men trooor jeg testet tidligere og da var testen negativ. Jeg sluttet også å blø iløpet av noen få dager, så jeg tror de får med seg alt når det er utskraping ift "vanlig" SA. Men har absolutt vært inne på tanken selv 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...