Gå til innhold

Hvilken bil, budsjett ca 80.000


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ung førstegangskjøper. Trenger bil med automatgir. Hvilken ville du valgt med dette budsjettet? Bør man være bilkyndig for å bruke såpass «lite» på en bil fordi ting fort ryker?

Anonymkode: a14e0...8c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Se om du får kjøpt en rimelig Leaf. Svært lite å reparere, superlave driftsutgifter.

Anonymkode: 1c3df...2b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Se om du får kjøpt en rimelig Leaf. Svært lite å reparere, superlave driftsutgifter.

Anonymkode: 1c3df...2b8

Ja, men du må ha lader hjemme og kun kjøre helt korte avstander. Rekkevidden på en leaf til 80.000 er neppe over 40 kilometer på vinterføre feks. 

Anonymkode: 217dc...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, men du må ha lader hjemme og kun kjøre helt korte avstander. Rekkevidden på en leaf til 80.000 er neppe over 40 kilometer på vinterføre feks. 

Anonymkode: 217dc...56f

Her er du on point ja :)

 

For å gi trådstarter noen tall:

https://elbil.no/aller-forste-norske-test-av-30-kwh-leaf/

For 80 000 (uten elbil-lader) kan man klare å få tak i en brukt 2015-model, 200km rekkevidde for 30kWh-utgaven, og 160km rekkevidde for 25kWh-utgaven.

https://nye.naf.no/elbil/lading/tips-til-batteri

Disse bilene er 8 år gamle, og ifølge NAF vil derfor kapasiteten være på rundt 80% i snitt.

Det vil si 160km på 30kWh-utgaven, og 128km på 25kWh utgaven. Dette er på sommerføre under gode forhold.

Vinterstid, siden dette er en eldre Nissan Leaf, kan vi fint kutte 50% på vinterføre. Da står vi igjen med 80km/64km rekkevidde.

Det som er verdt å nevne, for å unngå slitasje på batteriet, vil man som regel unngå å lade batteriet over 80%. Med 80% oppladet batteri, vil en brukt Nissan Leaf fra 2015 få følgende rekkevidde:

Sommertid: 128km/102km rekkevidde.

Vinterstid: 64km/51km rekkevidde.

På vintertid vil det si at man knapt vil klare en-vei Oslo-Drammen.

Så for å konkludere med det ab over her sier, det er ikke verdt å bruke 80 000 på en eldre elbil. Det vil bli et rekkevidde mareritt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, vår 2012 er verdt 40000 kr og har en rekkevidde sommer vinter på pålitelige 110/70 km med 75,9% av 24kWt batteriet. I praksis får vi ladet det opp til 16kWt.

Så for en bil som er verdt dobbelt så mye venter jeg også en markant rekkeviddeøkning. Fortsatt ingen langkjørebil, men som første bil til pendling, småkjøring og ærender er dette et godt valg.

Ellers hadde jeg gått for Honda Jazz eller Hyundai i20. Svært pålitelige og rimelige biler.

honda-jazz-magic-seats-2-1.thumb.jpg.1729387c9b9ef93c9d1ddefde5d6d00d.jpg

Anonymkode: 1c3df...2b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgte den forrige bilen min for 80 000 kroner i sommer. Det var en 2013 Toyota Auris hybrid. Den var kjørt 180 000 kilometer og jeg kjøpte den i 2015. Den sviktet meg aldri og var en kjempebillig bil å eie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...