AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #41 Del Skrevet 9. desember 2023 https://www.nrk.no/norge/tekna-om-personvern-i-nav_-det-vil-koste-mye-a-rydde-opp-1.16666187 – Når det er snakk om såpass store gap og lovbrudd innenfor personvern, så trenger Nav ekstramidler for å gjøre en god opprydding, sier president Elisabet Haugsbø i Tekna. Nav har over 50 ulike IT-systemer som lagrer ulik personsensitiv informasjon om landets befolkning, blant annet økonomi, psykisk og fysisk helse, familieforhold, sosiale ytelser og sykdomshistorikk. Mange av IT-systemene er flere tiår gamle. Størstedelen av de 22.500 Nav-ansatte har full tilgang til denne informasjonen. Denne mangel på tilgangsstyring er blant de mest alvorlige bruddene som Datatilsynet har reagert på. Anonymkode: abefa...822 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #42 Del Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 6.12.2023 den 14.09): Hovedproblemet i Norge for NAV er jo alle som kommer utenfor Norge som lever av NAV. Ikke Norske. Anonymkode: abefa...822 Det er sånt piss du lirer fra deg som gjør at man ikke får effektiv nok "front" mot NAV til at de skal reformere seg og bli bedre - til brukere sin fordel. Jeg har minoritetsbakgrunn (du vet, sånne som du kaller "ikke norske nok og som ikke fortjener din White Power Supreme All Heil Adolf designasjon der du bruker bokstaven N foran Norske). NAV har ødelagt mange liv - både økonomisk, sosialt og helsemessig - og det er et brutalt system som har ødelagt livet til flere andre som jeg selv kjenner - og de bekjentskapene består av en blanding av NYE nordmenn med minoritetsbakgrunn og såkalte øvrige, etnisk norske. Med tanke på hva visse brukere med en viss bakgrunn har gjort mot visse NAV-ansatte damer, så er det ikke akkurat slik at "NAV er for alle som kommer utenfor Norge". Tvert imot, NAV er et brutalt system som viser ingen nåde mot brukere, uansett deres etniske bakgrunn. NAV er som en stat i staten, apartheid a la Sør-Afrika, og veldig mange sårbare og syke, fattige brukere som er under NAV sin makt er som når "Nelson Mandela var i fengsel", og brukere blir aldri belønnet til slutt med å bli president - eller statsminister for den slags skyld. "Belønningen" er å få livet ødelagt, uten konsekvenser for NAV. Blant annet kan du lese at NAV har forpliktet seg til og lovet å bruke "klarere og mer folkelig språk" i sine vedtak, og gjett hvem som har høyest sjanse for å misforstå NAV sine vedtak og ellers har store vanskeligheter med å slåss imot? Jo, folk med innvandrerbakgrunn sliter mest på dette område. Jeg sier ikke at Nils som har kun ungdomsskolen, bor på "bøgda", og som runker hardt til høyreradikal propaganda har MYE mer forståelse for vedtakene, men Nils'ern har likevel høyere forståelse enn mange med innvandrer- eller minoritetsbakgrunn siden det er hans morsmål. Det hadde vært morsomt å høre på hvilket område er NAV "til" for innvandrere, ifølge deg. Ser vi på uføretrygd, så har kun 11,9% innvandrerbakgrunn, samtidig som Norge har minst 20% med innvandrer- og minoritetsbakgrunn. Med andre ord, er innvandrere kraftig underrepresentert her, og det er altså etniske nordmenn som er overrepresentert i denne statistikken. https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/trygd-og-stonad/statistikk/uforetrygdede Ikke verst med tanke på hvor mange kommer fra brutal krig, og har mistet en del familie og får livet snudd opp og ned. Realiteten er heller dog at mange flere innvandrere kvalifiserer seg til permanent syk og nedsatt arb.evne, men får likevel ikke ufør. Så hvor er det du mener at "innvandrere får masse hjelp og alt de vil i fanget" - hvilken velferdstjeneste er det innvandrere har det koselig i, ifølge deg? Sosialen som man ikke kan leve av, eller AAP, som man tilsvarende heller ofte ikke kan leve av. Patetiske minimalsatser på disse to områdene (sosialen + AAP). Eller synes du at noen få som får førerkort, har vunnet Lotto eller noe? Anonymkode: e7b0f...6c3 1 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #43 Del Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er sånt piss du lirer fra deg som gjør at man ikke får effektiv nok "front" mot NAV til at de skal reformere seg og bli bedre - til brukere sin fordel. Jeg har minoritetsbakgrunn (du vet, sånne som du kaller "ikke norske nok og som ikke fortjener din White Power Supreme All Heil Adolf designasjon der du bruker bokstaven N foran Norske). NAV har ødelagt mange liv - både økonomisk, sosialt og helsemessig - og det er et brutalt system som har ødelagt livet til flere andre som jeg selv kjenner - og de bekjentskapene består av en blanding av NYE nordmenn med minoritetsbakgrunn og såkalte øvrige, etnisk norske. Med tanke på hva visse brukere med en viss bakgrunn har gjort mot visse NAV-ansatte damer, så er det ikke akkurat slik at "NAV er for alle som kommer utenfor Norge". Tvert imot, NAV er et brutalt system som viser ingen nåde mot brukere, uansett deres etniske bakgrunn. NAV er som en stat i staten, apartheid a la Sør-Afrika, og veldig mange sårbare og syke, fattige brukere som er under NAV sin makt er som når "Nelson Mandela var i fengsel", og brukere blir aldri belønnet til slutt med å bli president - eller statsminister for den slags skyld. "Belønningen" er å få livet ødelagt, uten konsekvenser for NAV. Blant annet kan du lese at NAV har forpliktet seg til og lovet å bruke "klarere og mer folkelig språk" i sine vedtak, og gjett hvem som har høyest sjanse for å misforstå NAV sine vedtak og ellers har store vanskeligheter med å slåss imot? Jo, folk med innvandrerbakgrunn sliter mest på dette område. Jeg sier ikke at Nils som har kun ungdomsskolen, bor på "bøgda", og som runker hardt til høyreradikal propaganda har MYE mer forståelse for vedtakene, men Nils'ern har likevel høyere forståelse enn mange med innvandrer- eller minoritetsbakgrunn siden det er hans morsmål. Det hadde vært morsomt å høre på hvilket område er NAV "til" for innvandrere, ifølge deg. Ser vi på uføretrygd, så har kun 11,9% innvandrerbakgrunn, samtidig som Norge har minst 20% med innvandrer- og minoritetsbakgrunn. Med andre ord, er innvandrere kraftig underrepresentert her, og det er altså etniske nordmenn som er overrepresentert i denne statistikken. https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/trygd-og-stonad/statistikk/uforetrygdede Ikke verst med tanke på hvor mange kommer fra brutal krig, og har mistet en del familie og får livet snudd opp og ned. Realiteten er heller dog at mange flere innvandrere kvalifiserer seg til permanent syk og nedsatt arb.evne, men får likevel ikke ufør. Så hvor er det du mener at "innvandrere får masse hjelp og alt de vil i fanget" - hvilken velferdstjeneste er det innvandrere har det koselig i, ifølge deg? Sosialen som man ikke kan leve av, eller AAP, som man tilsvarende heller ofte ikke kan leve av. Patetiske minimalsatser på disse to områdene (sosialen + AAP). Eller synes du at noen få som får førerkort, har vunnet Lotto eller noe? Anonymkode: e7b0f...6c3 Mitt poeng er at vi aldri skulle hatt noen innvandring til Norge på den måten det har foregått på, det koster NAV milliarder. Arbeidsinnvandring er en egen ting, der folk kommer for å jobbe. Eks: Somalisk familie med 6 barn, som får tillegget mellom 11-17år som er ca 4500kr pr barn. Kan få sosialhjelp+husleie+strøm+barnetillegg på kanskje rundt 50-50 000kr pr mnd. Så ille er det faktisk. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ssb-innvandrere-i-oslo-far-990-millioner-i-sosialhjelp/14223222/ SSB: Innvandrere i Oslo får 990 millioner i sosialhjelp 75 prosent av sosialhjelpen i Oslo går til personer med innvandrerbakgrunn, ifølge SSB. Anonymkode: abefa...822 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #44 Del Skrevet 9. desember 2023 https://www.nettavisen.no/okonomi/nye-ssb-tall-sosialhjelpen-til-innvandrere-gar-til-himmels-far-nesten-6-av-10-kroner/s/12-95-3424177217 Nye SSB-tall: Sosialhjelpen til innvandrere går til himmels - får nesten 6 av 10 kroner Anonymkode: abefa...822 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #45 Del Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 22.11.2023 den 7.15): Jobbsøker kurs, og lønnstilskudd kan være bra for mange men passer ikke alle. Anonymkode: f1acb...3e9 Helt korrekt. Jeg var arbeidsledig en kortere periode etter en konkurs h8s min arbeidsgiver og ble sendt på et slikt kurs. Jeg har utdanning bl a innen HR og har jobbet mye med ansettelser. Jeg trengte virkelig ikke dette kurset og kunne minst like mye som kursholder. Jeg fikk ikke slippe å møte, men ble satt til å hjelpe de andre. Greit nok på et vis, men samtidig ikke, når jeg selv måtte bruke fritiden min på å skrive de pålagte ti søknadene i uka vi måtte skrive, som de andre gjorde i kurstiden med hjelp. Anonymkode: 63011...09b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #46 Del Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Helt korrekt. Jeg var arbeidsledig en kortere periode etter en konkurs h8s min arbeidsgiver og ble sendt på et slikt kurs. Jeg har utdanning bl a innen HR og har jobbet mye med ansettelser. Jeg trengte virkelig ikke dette kurset og kunne minst like mye som kursholder. Jeg fikk ikke slippe å møte, men ble satt til å hjelpe de andre. Greit nok på et vis, men samtidig ikke, når jeg selv måtte bruke fritiden min på å skrive de pålagte ti søknadene i uka vi måtte skrive, som de andre gjorde i kurstiden med hjelp. Anonymkode: 63011...09b Jeg har også vært på jobbsøkerkurs, og må si at det var en broket forsamling. Noen hadde god nytte av å være der, mens andre slett ikke var reell jobbsøkere en gang. Den ene jeg snakket med hadde søkt og kommet inn på studier fra høsten, for å fullføre en utdanmelse han hadde hoppet av. Han var ikke på jakt etter jobb, han skulle jo studere. Han sa rett ut at han var der bare for å kunne få tiltakspenger. En annen var så dårlig i norsk at hun ikke hadde utbytte av kurset. Hun burde ha vært på norsk-kurs, ikke jobbsøkerkurs. Der var også en som allerede hadde fått seg jobb, og signerte arbeidskontrakt dagen før kurset startet, med oppstart 6 uker senere. Han hadde kontaktet NAV for å få fritak fra oppmøte på jobbsøkerkurset uten å miste dagpengene pga skulk. Behandlingstid hos NAV på søknad om fritak: 4 uker...så han turte ikke annet enn å møte opp likevel. Anonymkode: c98ec...c3c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #47 Del Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har også vært på jobbsøkerkurs, og må si at det var en broket forsamling. Noen hadde god nytte av å være der, mens andre slett ikke var reell jobbsøkere en gang. Den ene jeg snakket med hadde søkt og kommet inn på studier fra høsten, for å fullføre en utdanmelse han hadde hoppet av. Han var ikke på jakt etter jobb, han skulle jo studere. Han sa rett ut at han var der bare for å kunne få tiltakspenger. En annen var så dårlig i norsk at hun ikke hadde utbytte av kurset. Hun burde ha vært på norsk-kurs, ikke jobbsøkerkurs. Der var også en som allerede hadde fått seg jobb, og signerte arbeidskontrakt dagen før kurset startet, med oppstart 6 uker senere. Han hadde kontaktet NAV for å få fritak fra oppmøte på jobbsøkerkurset uten å miste dagpengene pga skulk. Behandlingstid hos NAV på søknad om fritak: 4 uker...så han turte ikke annet enn å møte opp likevel. Anonymkode: c98ec...c3c Et håpløst kurs som koster staten enorme summer. NAV er OG blir en katastrofe!!! https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/slik-tjener-de-millioner-pa-a-jobbe-for-nav/9661819/ I løpet av fire år fikk Din Utvikling AS utbetalt 359 millioner fra NAV for å hjelpe arbeidsledige ut i jobb. I samme periode hadde tre partnere i selskapet en skattbar inntekt på 39 millioner kroner. https://www.facebook.com/271396979737547/posts/800451143498792/ Anonymkode: abefa...822 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #48 Del Skrevet 26. desember 2023 Like aktuell i dag: https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/2010/MDUP11002010 "NAV sine jurister underkjenner medisinske diagnoser satt av overleger og professorer fra hele landet. Pasientene fortviler, men NAV nekter å møte dem." Anonymkode: abefa...822 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #49 Del Skrevet 26. desember 2023 Du, ts, sager av grenen du sitter på. Vil du heller ha et liberalistisk velferdssystem hvor du er avhengig av at folk donerer penger? Lykke til med det. Anonymkode: 1250d...786 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #50 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Du, ts, sager av grenen du sitter på. Vil du heller ha et liberalistisk velferdssystem hvor du er avhengig av at folk donerer penger? Lykke til med det. Anonymkode: 1250d...786 Du, jeg setter lys på skandalene med NAV. Unødig bruk av penger, er jo DER problemet ligger. Du misforstår veldig her. Å spy ut milliarder på tiltak, lage en milliardindustri der private firmaer lager en tjeneste ut av ingenting! Anonymkode: abefa...822 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #51 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 22.11.2023 den 8.02): Hvorfor fortsetter de med jobbsøkerkursene år etter år? Er det i det hele tatt noen som har fått jobb etter et slikt kurs? Jeg ble tvunget på et slikt kurs for noen år siden, og endte opp som hjelpelærer/norsklærer/søknadsskriver for folk som knapt nok kunne gjøre seg forstått på norsk og litt dårlig engelsk. Det var ikke jobbsøkerkurs de (og jeg) hadde mest behov for. Og saksbehandleren min ble direkte sur da jeg skaffet meg jobb på egen hånd. Jeg trodde det var meningen at flest mulig skulle gjøre det? Hen hadde jo funnet den perfekte praksisplassen for meg (i et yrke som jeg aldri en gang har vurdert, 45 minutters kjøring fra der jeg bor, og som det verken gikk busser til eller fra. Perfekt for meg som ikke hadde råd til bil siden jeg ikke hadde jobb…). Anonymkode: 5807e...c12 Det der var jeg også ute for, skaffet meg egen jobb fast tilogmed og saksbehandler gjort alt for å ødelegge for dette, fordi han hadde funnet praksis plass som jeg heller skulle ta, forstå det den som vil. Anonymkode: 22a17...21c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #52 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det der var jeg også ute for, skaffet meg egen jobb fast tilogmed og saksbehandler gjort alt for å ødelegge for dette, fordi han hadde funnet praksis plass som jeg heller skulle ta, forstå det den som vil. Anonymkode: 22a17...21c Fordi dette er NAV-industrien! Praksisplasser, arbeidstrening, arbeidsevnevurdering....en katastrofe satt i system! Koster samfunnet milliarder HVERT ÅR! Så har du lønnstilskudd, er firmaer utnytter dette systematisk. Tar inn en ny når tilskuddet er avsluttet..... Helt utrolig at man godtar dette i lille Norge! Anonymkode: abefa...822 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #53 Del Skrevet 3. januar 2024 https://www.op.no/hold-kjeft-eller-bli-knekt/o/5-36-933266 Hold kjeft eller bli knekt Anonymkode: abefa...822 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #54 Del Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): https://www.op.no/hold-kjeft-eller-bli-knekt/o/5-36-933266 Hold kjeft eller bli knekt Anonymkode: abefa...822 Sant, sånn er det. Jeg er ufør men har aldri vært syk. Jeg er NAV-skadet. Anonymkode: 0a213...da3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #55 Del Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Sant, sånn er det. Jeg er ufør men har aldri vært syk. Jeg er NAV-skadet. Anonymkode: 0a213...da3 NAV produserer trygda mennesker Hvordan foregår dette? Joda, i stedet for sosialhjelp vil de ha deg inn på AAP så fort som mulig pga det ikke er en kommunalt utgift. Så får du være der en stund, kanskje lenge før du må på en form for aktivitet. Noen kan faktisk gå etpar år uten noe særlig tilbakemelding av NAV etter man har fått en form for aktivitetsplan, som kan være mye forskjellig. Når du er i gang med tiltak, arbeidstrening, etc. Så er du jo i aktivitet, i statistikken. Systemet er fornøyd da, mens de spyr ut milliarder på å kjøpe tjenester fra private som kun har opprettet et firma for å MELKE staten for millioner! Arbeidsevnevurdering! Der jobber det folk som har gjerne ingen eller lite utdannelse, ingen medisinsk utdannelse. Bare tull i de fleste tilfeller, uansett hvor mye papirer man har fra det offentlige helsevesenet skal NAV overprøve deg. I mange år, så lenge at du er helt knekt. Gjerne 10-15år, noen har gått i 20år. Til slutt er man helt ødelagt, nok med å overleve. Arbeidslivet er det siste man vil fungere i, dagens arbeidsliv der alt handler om stress, tid er penger, effektivitet....du skal være perfekt. Ikke ha noe avvik i helsen din. Du er ikke et menneske men en maskin skal skal yte mest mulig for minst mulig. Blir du syk sparker vi deg raskest mulig ut igjen. Er du ikke arbeidskraft er du ingenting i samfunnet. Når du først søker om ufør, får mange avslag. Selv om du har blitt fortalt at det er klart, de prøver seg alltid. Om du må til trygderetten så trekker NAV saken om de ser at tapet er soleklart....fordi NAV vil ikke ha tap i sin statistikk. Så skitten er den store stygge staten, som gjør alt for å knekke mennesket som ikke er arbeidskraft lenger. Anonymkode: abefa...822 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #56 Del Skrevet 3. januar 2024 "Det er ikke lett å være satt til å forvalte et regelverk man ikke kan stille seg bak", sa min veileder på NAV da jeg hadde fått avslag på livsnødvendig hjelp den gangen jeg var langt nede og veldig syk. De mente jeg fint kunne klare meg på de 60 000 jeg fikk at Lånekassen i året som "deltidsstudent" (gradert sykemeldte studenter "fantes ikke" på den tiden). Jeg hadde lagt en plan sammen med utdanningsinstitusjonen min for gjennomføring av siste lille biten av utdanningen på deltid, slik at jeg kunne få meg en jobb jeg kunne stå i etterpå. Jeg la til og med frem planen fra instituttinstituttet og min veileder hvor de bekreftet planen, at de personlig skulle følge meg opp og at den var gjennomførbar. Jeg hadde også en bekreftelse fra en psykolog, som skrev at dette var "make or break" med tanke på min fremtid. Dette var før man kunne være gradert sykmeldt i Lånekassen, så jeg søkte om AAP. Hadde det ikke vært for at jeg hadde et familiemedlem som klarte å hoste opp noen tusenlapper så jeg så vidt klarte å holde meg på riktig side av sultgrensen hver morgen, ville jeg vært ufør i dag. Selv om jeg gikk mye sulten den siste tiden, og det var på hengende håret at jeg havnet på gata. Det var en over her som sa at de var "glad vi har et sikkerhetsnett i tilfelle noe går galt". Dette er feil, og det er veldig skadelig for saken at friske folk går rundt og tror dette, for vi får aldri endret systemet når det er syke folk uten energi og ressurser som må ta kampen. Heldigvis er jeg 100% arbeidsfør i dag, takket være familie, og jeg har ingen illusjoner om hjelp fra NAV hvis noe skulle skje igjen. Jeg sparer alt jeg kan, for jeg vet så altfor godt at hjelpen vi innbiller oss at er der... den er ikke der. Den er et luftslott. Jeg kan ikke si jeg betaler skatt med glede. Anonymkode: 53256...4f0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #57 Del Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 22.11.2023 den 21.36): Ja, er det ikke positivt at mennesker som ønsker hjelp til å komme i jobb får det? Er det ikke bra at man f.eks. kan få kurs for å jobbe offshore dersom man mister jobben i den lokale hjørnesteinsfabrikken fordi den går konkurs? Eller får delta på arbeidsrettet rehabilitering om man går seg på en smell? Hva med den unge personen som får muligheten til å prøve seg ut på drømmearbeidsplassen gjennom midlertidig lønnstilskudd, hvor vedkommende faktisk får lønn i stedet for ytelser? Tenker du det er negativt at en person som har vært langtidsledig kan følges opp av oppfølgingstiltaket, hvor man kan få hjelp til å komme seg ut i jobb? Anonymkode: bacfa...6c0 Jeg har vært på arbeidsrettet rehabilitering ifbm sykdom og opplevde det som en vits. Vi lærte hvordan søke AAP og hvordan vi skulle forholde oss mentalt til å bli fattige. Satt på spissen. Skulle heller ha blitt faktisk utredet i helsevesenet… Anonymkode: c9d1b...4c6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #58 Del Skrevet 3. januar 2024 On 11/22/2023 at 7:15 AM, AnonymBruker said: Jobbsøker kurs, og lønnstilskudd kan være bra for mange men passer ikke alle. Anonymkode: f1acb...3e9 Hovedproblemet med disse kursene er at de ikke får flere i jobb. Kompetansekurs kan få flere i jobb. Krav og bidrag hos arbeidsgiver kan få flere i jobb. Å kurse ledige i "parringsdansen" sørger i beste fall for at en av deltakerne erstatter en annen søker. Anonymkode: 2261d...b27 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #59 Del Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): "Det er ikke lett å være satt til å forvalte et regelverk man ikke kan stille seg bak", sa min veileder på NAV da jeg hadde fått avslag på livsnødvendig hjelp den gangen jeg var langt nede og veldig syk. De mente jeg fint kunne klare meg på de 60 000 jeg fikk at Lånekassen i året som "deltidsstudent" (gradert sykemeldte studenter "fantes ikke" på den tiden). Jeg hadde lagt en plan sammen med utdanningsinstitusjonen min for gjennomføring av siste lille biten av utdanningen på deltid, slik at jeg kunne få meg en jobb jeg kunne stå i etterpå. Jeg la til og med frem planen fra instituttinstituttet og min veileder hvor de bekreftet planen, at de personlig skulle følge meg opp og at den var gjennomførbar. Jeg hadde også en bekreftelse fra en psykolog, som skrev at dette var "make or break" med tanke på min fremtid. Dette var før man kunne være gradert sykmeldt i Lånekassen, så jeg søkte om AAP. Hadde det ikke vært for at jeg hadde et familiemedlem som klarte å hoste opp noen tusenlapper så jeg så vidt klarte å holde meg på riktig side av sultgrensen hver morgen, ville jeg vært ufør i dag. Selv om jeg gikk mye sulten den siste tiden, og det var på hengende håret at jeg havnet på gata. Det var en over her som sa at de var "glad vi har et sikkerhetsnett i tilfelle noe går galt". Dette er feil, og det er veldig skadelig for saken at friske folk går rundt og tror dette, for vi får aldri endret systemet når det er syke folk uten energi og ressurser som må ta kampen. Heldigvis er jeg 100% arbeidsfør i dag, takket være familie, og jeg har ingen illusjoner om hjelp fra NAV hvis noe skulle skje igjen. Jeg sparer alt jeg kan, for jeg vet så altfor godt at hjelpen vi innbiller oss at er der... den er ikke der. Den er et luftslott. Jeg kan ikke si jeg betaler skatt med glede. Anonymkode: 53256...4f0 Godt innlegg, de fleste Nordmenn tror NAV systemet står klart til å hjelpe deg om du trenger det...for de fleste er det motsatt. Undrer meg over de som jobber der også, de må jo rett og slett være gale i hodet. Som kan fronte et slikt system mot mennesker. Du har de som er ødelagt av NAV, jobbet der siden NAV ble opprettet. Så har du de unge som starter i jobben med friskt mot, tror at de skal kunne hjelpe noen....naive. Betaler ikke skatt med glede, så har nedgradert meg til det absolutt minste. Jobber deltid, så lite som mulig bare for å overleve. Aldri livet om jeg skal betale inntektskatt mer enn jeg må til noe så dysfunksjonellt. Norge er i full krise, være folkevalgte gjør INGENTING! Anonymkode: abefa...822 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #60 Del Skrevet 10. januar 2024 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P41L4p/dobbel-nav-tabbe ENDA mer skandaler i bittelille Norge! I starten av året fikk 77.000 mottagere av AAP og dagpenger for lite utbetalt av Nav. Da feilen skulle rettes, gikk det galt igjen. Anonymkode: abefa...822 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå