AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #1 Del Skrevet 10. november 2023 En artikkel som vant Nrk Ytrings konkurranse. Skrevet av Heidi Flott som jobbet for en av NAV sine tiltaksarrangører. Synes denne er så viktig, som beskriver systemet slik det fortsatt er i dag. 10år etterpå! Enda ikke gjort NOEN TING for å bedre systemet. Blitt enda verre. https://www.nrk.no/ytring/dumskapens-system-1.10998630 "Som representant for NAV-systemet plukker jeg livet ditt fra hverandre, til jeg finner en måte å trykke deg igjennom kverna på. Her er mitt vitnesbyrd, skriver Heidi Follett, vinneren av Ytrings kronikkonkurranse." "Jeg har passivt sett hvordan dine stønader blir trukket tilbake på diffust grunnlag." "Vi veksler mellom å være generalist og spesialist, avhengig av siste kvartalsvise omorganisering." "Vi legger til rette for en absurd konkurranse om å være mest vanskeligstilt." "Før hver omorganisering er Systemets funksjonssvikt åpenbar. Men blikket rettes ikke innover." Anonymkode: abefa...822 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #2 Del Skrevet 20. november 2023 https://www.op.no/hold-kjeft-eller-bli-knekt/o/5-36-933266 "Jeg jobber med NAV-saker daglig og ser kostnaden for enkeltindividet i et system som altfor ofte ikke fungerer." Anonymkode: abefa...822 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #3 Del Skrevet 20. november 2023 https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/nav-fungerer-darligst-for-de-som-trenger-det-mest/o/5-95-1464427 Nav fungerer dårligst for de som trenger det mest Anonymkode: abefa...822 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #4 Del Skrevet 20. november 2023 https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/ni-av-ti-i-matko-er-nav-klienter_-_-folk-er-mer-sultne-na-1.16642848 Ni av ti i matkø hos de frivillige matsentralene mottar ytelser fra NAV. Anonymkode: abefa...822 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #5 Del Skrevet 21. november 2023 Enda en Arbeidsminister som ikke forstår at NAV-systemet er feil, men pøser ut enda flere milliarder på tiltak som ikke har noen nytte for flertallet av de som deltar. Samtidig så tjener private bedrifter milliarder på disse tiltakene, en skandale. NAV kunne spart milliarder på å stoppe alle former for tiltak, fokusere på økonomisk stabilitet hos mennesker uten å sette pistolen mot hodet at du skal delta på noe. Det skaper dårlig psykisk helse, mange av de som blir tvunget inn i en form for tiltak har ekstremt dårlig helse. Som igjen blir enda dårligere etterpå, til slutt ender man som ufør pga ødelagt av NAV. Noen går på AAP i 10-15år, i løpet av den tiden har NAV brukt kanskje 500k-1million på dette mennesket i form av tiltak som er oppkonstruert av tullefirmar som pumper NAV for penger. Tonje Brenna har heller aldri deltatt i arbeidslivet. "Neste år skal Nav bruke nesten 11 milliarder kroner på arbeidsmarkedstiltak. Brenna forteller at pengene blant annet går til jobbsøkerkurs, opplæringstiltak, oppfølging, arbeidspraksis og lønnstilskudd til arbeidsgivere." 🙈😭 https://borsen.dagbladet.no/nyheter/utgiftsbombe-enormt/80531933 Anonymkode: abefa...822 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #6 Del Skrevet 21. november 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: "Neste år skal Nav bruke nesten 11 milliarder kroner på arbeidsmarkedstiltak. Brenna forteller at pengene blant annet går til jobbsøkerkurs, opplæringstiltak, oppfølging, arbeidspraksis og lønnstilskudd til arbeidsgivere." 🙈😭 Anonymkode: abefa...822 Godt gjort å vri noe så positivt om til noe negativt. Anonymkode: bacfa...6c0 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fant80 Skrevet 21. november 2023 #7 Del Skrevet 21. november 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Enda en Arbeidsminister som ikke forstår at NAV-systemet er feil, men pøser ut enda flere milliarder på tiltak som ikke har noen nytte for flertallet av de som deltar. Samtidig så tjener private bedrifter milliarder på disse tiltakene, en skandale. NAV kunne spart milliarder på å stoppe alle former for tiltak, fokusere på økonomisk stabilitet hos mennesker uten å sette pistolen mot hodet at du skal delta på noe. Det skaper dårlig psykisk helse, mange av de som blir tvunget inn i en form for tiltak har ekstremt dårlig helse. Som igjen blir enda dårligere etterpå, til slutt ender man som ufør pga ødelagt av NAV. Noen går på AAP i 10-15år, i løpet av den tiden har NAV brukt kanskje 500k-1million på dette mennesket i form av tiltak som er oppkonstruert av tullefirmar som pumper NAV for penger. Tonje Brenna har heller aldri deltatt i arbeidslivet. "Neste år skal Nav bruke nesten 11 milliarder kroner på arbeidsmarkedstiltak. Brenna forteller at pengene blant annet går til jobbsøkerkurs, opplæringstiltak, oppfølging, arbeidspraksis og lønnstilskudd til arbeidsgivere." 🙈😭 https://borsen.dagbladet.no/nyheter/utgiftsbombe-enormt/80531933 Anonymkode: abefa...822 Beste jeg har lest på lenge,og er akkurat slik jeg oppfatter det også! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #8 Del Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Godt gjort å vri noe så positivt om til noe negativt. Anonymkode: bacfa...6c0 Positivt? 🙈🤮 Anonymkode: abefa...822 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #9 Del Skrevet 22. november 2023 NAV gjorde meg uføretrygdet uten å blunke. Med å opptre slik som beskrevet. Jeg er ikke syk. Har aldri vært. Men har slitt fordi jeg vokste opp med uegnede foreldre (rus) og fikk ikke skikkelig skolegang. Selv når jeg selv ordnet meg praksisplass eller tok skolefag greide NAV å hjelpe. De laget så mye trøbbel at jeg FIKK alle de "nødvendige" diagnosene som ikke egentlig betyr noe som helst ETTER at jeg ble ufør. Fordi jeg mistet all autonomi i systemet. Anonymkode: 0a213...da3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #10 Del Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Enda en Arbeidsminister som ikke forstår at NAV-systemet er feil, men pøser ut enda flere milliarder på tiltak som ikke har noen nytte for flertallet av de som deltar. Samtidig så tjener private bedrifter milliarder på disse tiltakene, en skandale. NAV kunne spart milliarder på å stoppe alle former for tiltak, fokusere på økonomisk stabilitet hos mennesker uten å sette pistolen mot hodet at du skal delta på noe. Det skaper dårlig psykisk helse, mange av de som blir tvunget inn i en form for tiltak har ekstremt dårlig helse. Som igjen blir enda dårligere etterpå, til slutt ender man som ufør pga ødelagt av NAV. Noen går på AAP i 10-15år, i løpet av den tiden har NAV brukt kanskje 500k-1million på dette mennesket i form av tiltak som er oppkonstruert av tullefirmar som pumper NAV for penger. Tonje Brenna har heller aldri deltatt i arbeidslivet. "Neste år skal Nav bruke nesten 11 milliarder kroner på arbeidsmarkedstiltak. Brenna forteller at pengene blant annet går til jobbsøkerkurs, opplæringstiltak, oppfølging, arbeidspraksis og lønnstilskudd til arbeidsgivere." 🙈😭 https://borsen.dagbladet.no/nyheter/utgiftsbombe-enormt/80531933 Anonymkode: abefa...822 Jobbsøker kurs, og lønnstilskudd kan være bra for mange men passer ikke alle. Anonymkode: f1acb...3e9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #11 Del Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): "Neste år skal Nav bruke nesten 11 milliarder kroner på arbeidsmarkedstiltak. Brenna forteller at pengene blant annet går til jobbsøkerkurs, opplæringstiltak, oppfølging, arbeidspraksis og lønnstilskudd til arbeidsgivere." 🙈😭 https://borsen.dagbladet.no/nyheter/utgiftsbombe-enormt/80531933 Anonymkode: abefa...822 Hvorfor fortsetter de med jobbsøkerkursene år etter år? Er det i det hele tatt noen som har fått jobb etter et slikt kurs? Jeg ble tvunget på et slikt kurs for noen år siden, og endte opp som hjelpelærer/norsklærer/søknadsskriver for folk som knapt nok kunne gjøre seg forstått på norsk og litt dårlig engelsk. Det var ikke jobbsøkerkurs de (og jeg) hadde mest behov for. Og saksbehandleren min ble direkte sur da jeg skaffet meg jobb på egen hånd. Jeg trodde det var meningen at flest mulig skulle gjøre det? Hen hadde jo funnet den perfekte praksisplassen for meg (i et yrke som jeg aldri en gang har vurdert, 45 minutters kjøring fra der jeg bor, og som det verken gikk busser til eller fra. Perfekt for meg som ikke hadde råd til bil siden jeg ikke hadde jobb…). Anonymkode: 5807e...c12 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
William_S Skrevet 22. november 2023 #12 Del Skrevet 22. november 2023 Disse jobbsøkerkursene NAV sender en på er noe av det dummeste jeg har vært på noensinne. Men det er et mål hos mange NAV kontor å sende en ut i flest mulig tiltak. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ezners Skrevet 22. november 2023 #13 Del Skrevet 22. november 2023 My bedre å jobbe gjennom et bemannings byrå samtidig som man kombinerer med kortsiktig praktisk rettet utdannelser en kurs tilbyd fra Nav. Nav sliter med på tilby hva bedrifter faktisk etterspør, å disse tiltakene blir da bare ressurser som holder det offentlige maskineriet i gang. Ville faktisk argumentere at du kan hente ut mer nyttig informasjon på youtube . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #14 Del Skrevet 22. november 2023 Det er enkelt å slenge dritt om systemer og folk som jobber i NAV, for de har ikke anledning til å si imot grunnet taushetsplikt… Jeg setter pris på det sikkerhetsnettet vi har i samfunnet vårt via NAV. Det er ikke perfekt og feil gjøres, men det er mye bra med å ha en sikkerhet når ting skjer i livet. Anonymkode: 64707...f75 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ezners Skrevet 22. november 2023 #15 Del Skrevet 22. november 2023 27 minutter siden, AnonymBruker said: Det er enkelt å slenge dritt om systemer og folk som jobber i NAV, for de har ikke anledning til å si imot grunnet taushetsplikt… Jeg setter pris på det sikkerhetsnettet vi har i samfunnet vårt via NAV. Det er ikke perfekt og feil gjøres, men det er mye bra med å ha en sikkerhet når ting skjer i livet. Anonymkode: 64707...f75 Det er ikke individene som er problemet det er organisasjonen og de interne rutinene som er problematiske. Alle setter pris på sikkerhetsnett, men det må faktisk bidra til å løse samfunnets problemer. Ta for eksempel sykehusene som legger ned forskjellig tilbud, hva hjelper det lokal befolkning at i "teorien" har et sikkerhetsnett når det er store utfordringer i å få brukt tilbudet. Effektiv brukt av offentlige ressurser er mye viktigere en det man i "teorien" har rett på. Satt litt på spissen, hva hjelper det en syk person som trenger spesifikke medisiner at det ikke anses som Pareto- optimalt å kjøpe medisinene som kan berge livet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #16 Del Skrevet 22. november 2023 14 hours ago, AnonymBruker said: Positivt? 🙈🤮 Anonymkode: abefa...822 Ja, er det ikke positivt at mennesker som ønsker hjelp til å komme i jobb får det? Er det ikke bra at man f.eks. kan få kurs for å jobbe offshore dersom man mister jobben i den lokale hjørnesteinsfabrikken fordi den går konkurs? Eller får delta på arbeidsrettet rehabilitering om man går seg på en smell? Hva med den unge personen som får muligheten til å prøve seg ut på drømmearbeidsplassen gjennom midlertidig lønnstilskudd, hvor vedkommende faktisk får lønn i stedet for ytelser? Tenker du det er negativt at en person som har vært langtidsledig kan følges opp av oppfølgingstiltaket, hvor man kan få hjelp til å komme seg ut i jobb? Anonymkode: bacfa...6c0 4 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #17 Del Skrevet 22. november 2023 William_S skrev (11 timer siden): Disse jobbsøkerkursene NAV sender en på er noe av det dummeste jeg har vært på noensinne. Men det er et mål hos mange NAV kontor å sende en ut i flest mulig tiltak. Vært på det selv, i 6 uker. Det var flaut, staten har null kritisk vurdering til tjenester som kjøpes inn. Koster samfunnet mange hundre millioner, disse selskapene opprettes kun for å melke staten. Nivået på det vi skulle lære var utrolig lavt, 2 kvinner med bakgrunn som butikkmedarbeidere. Et NLP kurs..er nok til å drived jobbsøkerkurs. Anonymkode: abefa...822 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #18 Del Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ja, er det ikke positivt at mennesker som ønsker hjelp til å komme i jobb får det? Er det ikke bra at man f.eks. kan få kurs for å jobbe offshore dersom man mister jobben i den lokale hjørnesteinsfabrikken fordi den går konkurs? Eller får delta på arbeidsrettet rehabilitering om man går seg på en smell? Hva med den unge personen som får muligheten til å prøve seg ut på drømmearbeidsplassen gjennom midlertidig lønnstilskudd, hvor vedkommende faktisk får lønn i stedet for ytelser? Tenker du det er negativt at en person som har vært langtidsledig kan følges opp av oppfølgingstiltaket, hvor man kan få hjelp til å komme seg ut i jobb? Anonymkode: bacfa...6c0 Det handler om hvor mange milliarder man blåser i et dysunksjonelt system. Som i stedet kan brukes til økonomisk støtte til fol for det er penger vi lever av. Å tvinge mennesker inn i tiltak er ikke noen løsning for de fleste. Offshore kurs får man ikke på NAV. Lønnstilskudd utnyttes av bedrifter systematisk, det må bli MYE strengre. Samtidig kun foregå i korte perioder som kanskje 1mnd. Det vi vet i dag er at NAV er et milliardsluk pga det er big business å utnytte systemet for de som selger tjenester til NAV, samt firmaer som sparer enorme summer på lønnstilskudd. Når tilskuddet er ute, så tar de inn en ny person på tilskudd. https://www.nettavisen.no/meninger/gunnarstavrum/nav-kaster-bort-milliarder-uten-a-hjelpe-arbeidsledige/s/12-95-3423420297 Anonymkode: abefa...822 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #19 Del Skrevet 23. november 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Det handler om hvor mange milliarder man blåser i et dysunksjonelt system. Som i stedet kan brukes til økonomisk støtte til fol for det er penger vi lever av. Anonymkode: abefa...822 Men nå er et av NAVs samfunnsoppdrag å fremme overgang til arbeid og aktivitet, ikke bare å gi ut stønader. Poenget er jo at de som kan være i stand til å forsørge seg selv gjennom jobb, skal gjøre det. Da må man faktisk ha noen virkemidler for å få disse menneskene ut i jobb. 8 hours ago, AnonymBruker said: Å tvinge mennesker inn i tiltak er ikke noen løsning for de fleste. Anonymkode: abefa...822 Tror du virkelig alle blir tvunget ut i tiltak? Er du klar over hvor mange som ønsker å delta i tiltak, og som tar kontakt med NAV fordi de vil ha hjelp til å oppnå målet sitt om jobb? 8 hours ago, AnonymBruker said: Offshore kurs får man ikke på NAV. Anonymkode: abefa...822 Haha! Denne påstanden ønsker jeg en kilde på, takk. Faller du ut av sofaen hvis jeg sier at man i enkelte tilfeller også kan få dekket førerkort klasse B? 8 hours ago, AnonymBruker said: Lønnstilskudd utnyttes av bedrifter systematisk, det må bli MYE strengre. Samtidig kun foregå i korte perioder som kanskje 1mnd. Anonymkode: abefa...822 Du er klar over at NAV kun dekker noe av lønnen ved lønnstilskudd? Det vil si at arbeidsgiver dekker alt fra 40-70% av lønnen selv. Vet ikke om jeg er enig i at det er utnyttelse når personer som kan få tiltaket midlertidig lønnstilskudd ikke er helt nært arbeid. Vil heller ikke si at det er utnyttelse når man får ordinær lønn for å være der. Er vel heller ikke så god butikk å ta noen inn på lønnstilskudd som man må betale for, når man kan få gratis arbeidskraft gjennom tiltaket arbeidstrening? Før øvrig totalt uenig i at en måned med lønnstilskudd er nok. I de aller fleste tilfeller trenger man mer tid enn som så. 8 hours ago, AnonymBruker said: Det vi vet i dag er at NAV er et milliardsluk pga det er big business å utnytte systemet for de som selger tjenester til NAV, samt firmaer som sparer enorme summer på lønnstilskudd. Når tilskuddet er ute, så tar de inn en ny person på tilskudd. https://www.nettavisen.no/meninger/gunnarstavrum/nav-kaster-bort-milliarder-uten-a-hjelpe-arbeidsledige/s/12-95-3423420297 Anonymkode: abefa...822 Ikke uenig i at det er mange dårlige tiltaksbedrifter der ute. Det er dessverre problemet med at tiltak må ut på anbud med jevne mellomrom. Anonymkode: bacfa...6c0 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #20 Del Skrevet 23. november 2023 Nav er også dumskapens system hvis du har hatt høy inntekt og så blir arbeidsufør. Jeg har maksytelse av sykepenger på 6G (tidligere inntekt var langt høyere enn dette). Går fullstendig på veggen av å ikke jobbe, men pga sykdom er aktuelle jobber nå mye dårligere betalt enn det jeg hadde før (det er heller ikke så lett å finne små deltidsstillinger med god lønn). Hvis jeg skulle klart å jobbe f.eks 20% i en helt vanlig jobb, ville jeg tapt penger sammenlignet med å tilbringe dagen i senga fordi jeg da hadde mistet 20% av sykepengene uten å tjene nok til å dekke tapet. Samme situasjon med AAP når jeg må over på det, selv om maksytelsen der bare er ca. 4G. Risikerer å tape penger for hver time jeg evt. jobber hvor timelønna er lavere enn AAP, siden AAP reduseres time for time. Og selv maksytelsen er for lite til å dekke utgiftene mine, så jeg går i minus uansett hva jeg gjør. Derimot hvis jeg skulle få innvilget uføretrygd på noe tidspunkt og så jobber litt, blir plutselig trygden avkortet basert på differansen mellom tidligere (veldig høy) inntekt og min veldig lave inntektsevne nå, altså jeg ville fått lite avkortning per time jobbet. Så da lønner det seg å jobbe litt. Men så lenge jeg er på sykepenger eller AAP vil det trolig ikke lønne seg å jobbe noe, med mindre det dukker opp en kjempegodt betalt deltidsjobb som jeg kunne klart til tross for sykdom. De vokser vel neppe på trær. Og hvorfor skulle noen ansette meg som er syk til en så lukrativ jobb. Det er altså så idiotisk og deprimerende opplegg at man risikerer å gå i minus ved å jobbe! Anonymkode: 108f4...585 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå