Gå til innhold

Hvorfor forventer dere at vi autister skal tilpasse oss deres verden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Var de bare shitty, eller var det noe du sa eller gjorde som trigget dem?
Kan du nevne en episode? Så tar vi det derfra

Anonymkode: 69434...29f

En som trener på et gym, la oss kalle det sats. Hen snakker med kjente og nye tilfeldige folk på gymmet hver dag. Hen sier ofte ting som, "Jeg skjønner hvorfor du trener, du er jo utrolig overvektig" Eller hvis noen forteller de elsker å kjøre lastebil, kan hen finne på å si "At noen klarer å finne glede over en så stusselig jobb, det kunne aldri jeg ha gjort" 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Castor Troy skrev (8 minutter siden):

En som trener på et gym, la oss kalle det sats. Hen snakker med kjente og nye tilfeldige folk på gymmet hver dag. Hen sier ofte ting som, "Jeg skjønner hvorfor du trener, du er jo utrolig overvektig" Eller hvis noen forteller de elsker å kjøre lastebil, kan hen finne på å si "At noen klarer å finne glede over en så stusselig jobb, det kunne aldri jeg ha gjort" 

🤣 the fuck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor forventer nevrotypikere (NT) at vi autister skal bli "normale",
bokstavelig talt endre nevrologien vår (som er umulig)? Og dere blir sint når vi ikke er som dere.
Dere blir sint og ser på oss som freaks når vi ikke forstår deres vage, indirekte "kommunikasjonsform" eller gjør noe merkelig osv.
Hvorfor krever dere at vi skal tilpasse oss deres verden, men dere vil ikke prøve å forstå dere på oss?
Alle sosiale normer og regler går rett ut vinduet når du snakker med en autist.
Vi er en annen livsform

Hvem er det du skriver til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

La oss gjør èn ting klinkende klart: denne "krigen" ble startet av dere nevrotypikere.
Dere har skapt dette oss-vs-dem synet

Det er bare en håndfull NTere i hvert land som håndterer autister med finesse og forståelse.
Dem kan dere lære av

TS

Med den holdningen vil du aldri komme deg videre fra der du er nå.

Jeg har både privat og gjennom jobb møtt svært mange med autisme, og kjenner flere som jobber med personer med autisme. Jeg har aldri møtt noen som har uttalt seg "krigersk" om personer med autisme.

Du sitter ikke på noen sannhet, du synser. At du påstår at bare en håndfull "ntere" i hvert land håndterer personer med autisme med finess og forståelse - det er reinspikka løgn og helt virkelighetsfjernt fra din side.

At du føler det er slik, det betyr ikke at dine følelser bestemmer hva som er fakta. Fakta er noe helt annet enn hva du påstår over her!

Anonymkode: a4c67...c71

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Castor Troy skrev (50 minutter siden):

De kan fint lære seg å ikke komme med sånne kommentarer... Det blir for lettvint å skylde på diagnose for å kunne si akkurat hva de vil... 

Anonymkode: d7f2a...eeb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De kan fint lære seg å ikke komme med sånne kommentarer... Det blir for lettvint å skylde på diagnose for å kunne si akkurat hva de vil... 

Anonymkode: d7f2a...eeb

Synd det ikke har fungert i dette tilfellet. Tro meg jeg har forsøkt å snakke med denne personen mange ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Men hvorfor nekter dere å prøve å forstå oss? Det er hele tiden VI som skal forstå dere?
NTere er obsessed med at vi skal være "normale"

TS

Ingen nekter å forstå. Du virker fiendtlig og bestemt på at alle andre er i krig med deg. 

Om du opplever at ALLE andre er dumme, kan det tenkes at du skaper litt avstand med holdningen din? 

Anonymkode: 34b41...3af

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

I Norge så finnes Spesialistbedriften. Det er en bedrift som kun ansetter autister.
Du har hørt om dem? :) 

TS

Ja, har hørt om Spesialistbedriften. Den er visst superpopulær. Det er også grunnen til at jeg ikke jobber der, det var for stor konkurranse om arbeidsplassene så jeg fikk ikke jobb der. Men fikk jobb i en bedrift som var villig til å ansette meg gjennom et NAV-tiltak og hvor jeg fikk tilpasset jobben slik jeg slipper den sosiale delen de andre ansatte må gjøre. 

Anonymkode: b8311...fce

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, har hørt om Spesialistbedriften. Den er visst superpopulær. Det er også grunnen til at jeg ikke jobber der, det var for stor konkurranse om arbeidsplassene så jeg fikk ikke jobb der. Men fikk jobb i en bedrift som var villig til å ansette meg gjennom et NAV-tiltak og hvor jeg fikk tilpasset jobben slik jeg slipper den sosiale delen de andre ansatte må gjøre. 

Anonymkode: b8311...fce

Samme her, fikk midlertidig plass der, men ble valgt bort ovenfor noen med mer krevende autisme. Så da ble jeg plassert i en skjermet arbeidsplass gjennom NAV, det er tilpasset slik at jeg kan kommunisere igjennom mail og melding. 

Anonymkode: 9e3f6...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler med deg i frustrasjonen, men det blir et litt dumt spørsmål. Det blir som at alle "normale" må tilpasse seg absolutt alle som sliter med forskjellige ting, å ta hensyn til absolutt alt. Sette seg inn i alle situasjoner. I stedet er det "lettere" å lære alle disse gruppene som sliter med forskjellige ting, å tilpasse seg normen best mulig. Jeg har slitt sosialt hele livet, og blitt fortalt at jeg må prøve hardere å passe inn. Jeg må prøve hardere å snakke med andre, jeg må ditt og datt... Det er, og har vært ekstremt krevende å vokse opp sånn. Da jeg var liten pleide jeg å gråte i frustrasjon over hvor mye jeg strevde med noe som kom helt naturlig for alle andre rundt meg. 

Jeg kan ikke si at jeg har totalt tilpasset meg normalen, det kommer jeg nok aldri til å få helt til. Men... Jeg har komt så nærme jeg klarer. Det hjelper å omringe seg med noen som kan møte deg halvveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg føler med deg i frustrasjonen, men det blir et litt dumt spørsmål. Det blir som at alle "normale" må tilpasse seg absolutt alle som sliter med forskjellige ting, å ta hensyn til absolutt alt. Sette seg inn i alle situasjoner. I stedet er det "lettere" å lære alle disse gruppene som sliter med forskjellige ting, å tilpasse seg normen best mulig. Jeg har slitt sosialt hele livet, og blitt fortalt at jeg må prøve hardere å passe inn. Jeg må prøve hardere å snakke med andre, jeg må ditt og datt... Det er, og har vært ekstremt krevende å vokse opp sånn. Da jeg var liten pleide jeg å gråte i frustrasjon over hvor mye jeg strevde med noe som kom helt naturlig for alle andre rundt meg. 

Jeg kan ikke si at jeg har totalt tilpasset meg normalen, det kommer jeg nok aldri til å få helt til. Men... Jeg har komt så nærme jeg klarer. Det hjelper å omringe seg med noen som kan møte deg halvveis.

Men hva om denne tilpasningen ender opp med at du faker deg selv og blir en person du ikke er ment å skal være? :o vi må jo også være oss selv

Hvor går grensa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvorfor forventer nevrotypikere (NT) at vi autister skal bli "normale",
bokstavelig talt endre nevrologien vår (som er umulig)? Og dere blir sint når vi ikke er som dere.
Dere blir sint og ser på oss som freaks når vi ikke forstår deres vage, indirekte "kommunikasjonsform" eller gjør noe merkelig osv.
Hvorfor krever dere at vi skal tilpasse oss deres verden, men dere vil ikke prøve å forstå dere på oss?
Alle sosiale normer og regler går rett ut vinduet når du snakker med en autist.
Vi er en annen livsform

Vi er ikke synske og kan heller ikke se det på utseendet om noen er autister, hvis en autist forventer at andre skal ta hensyn så må vedkommende først opplyse om autismen.

De aller fleste "normale" tar hensyn så lenge de er klar over at en person er autist, men en autist må også prøve å ha i bakhodet at det nettopp er autismen som kan være grunnen til at det oppstår problemer med kommunikasjon eller situasjoner i sosiale sammenhenger.

Anonymkode: 5f63c...509

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør ikke det, jeg jobber med autister og driver med tilrettelegging og tilpassing 100% av tiden. 

Anonymkode: af687...492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 10.11.2023 den 0.31):

Fordi normer stammer fra det mest normale og logiske. Så autister må nesten tilpasse seg. Normale folk kan ikke tilpasse seg dere, når dere er så i mindre tall

Anonymkode: 83e8d...7b2

Normer og regler endrer seg hele tiden.  Jo, "normale folk" kan også tilpasse seg. Er en merkelig holdning at det bare skal være folk med utfordringer som forventes i tilpasse seg alle andre, når begge "sidene" kunne tilpasset seg hverandre istedenfor at bare de som har mest utfordringer skal gjøre det. 

Blueberrymuffin skrev (På 10.11.2023 den 0.40):

Fordi det er slik verden fungerer.

I et samfunn må man tilpasse seg, uavhengig av sykdom.

Skal du være en del av et fellesskap så må man tilpasse seg, det gjelder alle, og handler ikke om at man er autist.

Verden endrer seg hele tiden. De med utfordringer er forventet å tilpasse seg, og er derfor de som gjør det i størst grad. I den grad de er i stand til det. Det er ingenting i veien for at neurotypiske også kan tilpasse seg så alle kan være komfortable. Alt etter hva slags setting det er snakk om. Samfunnet er bygd for neurotypiske, derfor er det de som er neurodivergent som må tilpasse seg mest. Men dette kan faktisk endres på.

Castor Troy skrev (På 10.11.2023 den 1.41):

Alle mennesker må tilpasse seg verden, autist eller ikke. 

I en verden bygd rundt neurotypiske, er det autister som må tilpasse seg mest.

Har dere hørt om the curb-cut effect? Det er et fenomen hvor en tilrettelegging som i utgangspunktet var ment for funksjonshemmede også kommer til nytte for funksjonsfriske mennesker.

Endret av Blod
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ebbeliten skrev (På 10.11.2023 den 0.49):

Jeg forventer ikke noe mer enn at folk, alle folk, oppfører seg fint og anstendig overfor andre. 

Det er vel ikke tillatelse til å oppføre seg dårlig autister ønsker. Da har du isåfall ikke skjønt hva det handler om.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vakker dag, så er autister i flertall.

Blir litt av ett leven for autister å måtte da ta hensyn til NT’er som er fylt med irrasjonelle følelser og vil snakke om ting hele tiden.

Jeg har asperger.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det ikke mange autister som blir sponset, fordi de passer i it-yrker etc? Gjennom Ferd og lignende? Har de de samme grensene med tanke på overtredelse på andres område? Eller har de samme grenser som andre? Jeg har aldri vært i en slik it- setting, men jeg så et program og autister i it-jobber. 

De trives i samme miljø, med samme utfordringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så et program om autister i it-miljøer. Det jeg lurer på, om de har sperrene med tanke på de juridiske grensene med tanke på å bryte seg inn på andres områder, eller om de problematiserer det i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det samme som å spørre en autist som lytter på andre for å lære sosial samhandling om vedkommende har lov til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B mennesker må tilpasse seg en norsk hverdag som er tilpasset A mennesker. 

Hvorfor?

Anonymkode: 461e5...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...