Gå til innhold

Kalde nordmenn - hva skjer med samfunnet vårt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I går fikk jeg et fullstendig sammenbrudd med panikkanfall på et offentlig sted. Klarte ikke gjøre noenting, bare gråt ustanselig. 

Jeg er utenom angsten en helt normal person med normal jobb, økonomi osv. Kler meg normalt og ser velpleid ut.

Ingen løftet en finger for å hjelpe meg. På benken ved siden av satt et middelaldrende par som etter alt å dømme satt godt i det. De virket bare brydd.

Ett eneste menneske stoppet, en ung somalisk kvinne. Hun kom rett bort til meg, tok meg på skulderen og spurte om det gikk bra. Lyttet. Hennes tilstedeværelse fikk meg ut av panikken og jeg er så takknemlig mot denne engelen som fikk meg ut av den tilstanden.

Hvorfor er vi nordmenn så kalde? Jeg skal definitivt ta meg selv i det og oppsøke de som ser ut som de ikke har det bra fra nå! Det har så ufatterlig mye å si for den personen!

Anonymkode: cf0e3...a92

• Liker 4
  • Hjerte 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan vet du at hun var fra Somalia? 

Men folk har som regel nok med seg og sitt

Anonymkode: e0d31...3ab

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi fellesskapsmoralen er borte. Det er hver om sitt nå. Dessverre.

Anonymkode: 69c6a...72e

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til og med jeg som autist, synes dette er forferdelig. Når en autist har mer følelser enn en nevrotypiker, så burde sistnevnte skamme seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn er litt kalde og vil ofte ikke føle seg til bry..💔

Anonymkode: 808fe...0f9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er feige og konfliktskye. Redd for å blande oss og være til bry. Redd for hva andre tenker. 

Anonymkode: cf6e1...ef7

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke tenkt at en person som gråt ute ønsket at jeg - en helt fremmed person - blandet meg inn.

Anonymkode: 6b217...c61

• Liker 24
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ilagt personen mine egne tanker og følelser, og det er å bli ignorert om jeg gråter offentlig. Det absolutt aller siste jeg ønsker i en slik situasjon er at noen spør meg om det går bra ol, for det vil bare medføre enda flere tårer. Jeg takler ikke godt det at noen «ser meg» når jeg er i en slik tilstand, jeg trenger å gjemme meg bort for å klare å samle meg.

Altså det er kanskje dumt av meg, men det er helt automatisk det jeg gjør. 

Anonymkode: a9298...dfe

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Altså det er kanskje dumt av meg, men det er helt automatisk det jeg gjør. 

Anonymkode: a9298...dfe

Ja, det er dumt. Du burde forsøke å trå utfor komfortsonen din å hjelpe noen. Bryt "reglene" og normene. Gjør en forskjell. Led, ikke følg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi er feige og konfliktskye. Redd for å blande oss og være til bry. Redd for hva andre tenker. 

Anonymkode: cf6e1...ef7

Så altfor sant. Det ser vi her inne på kg også

Anonymkode: 32426...b87

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både og vil jeg si…. Ja, det er et kaldt samfunn vi lever i. Jeg har stoppet et par ganger når personer ser ut til å ha det vondt og gråter på åpen gate. Begge gangene har det vært mentalt ustabile personer som «klikket» da jeg spurte om de trengte hjelp, den ene gangen trakk personen fram en kniv og truet meg. Så det kan være ulike grunner til at folk velger å gå forbi. Jeg kjenner at det nå sitter litt langt inne å skulle bry meg når noen gråter, dessverre….

Anonymkode: 70ec9...ea3

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn har nok med seg og sitt. Merker det spesielt godt etter at jeg flyttet utenlands og giftet meg med en utlending.

Anonymkode: 71918...e8b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nordmenn har nok med seg og sitt

En feig unnskyldning til å ikke være menneskelig. Vi har alle noe å streve med. Det er ikke god nokk grunn. Det er bare en behagelig løgn

Anonymkode: cadb2...80e

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En feig unnskyldning til å ikke være menneskelig. Vi har alle noe å streve med. Det er ikke god nokk grunn. Det er bare en behagelig løgn

Anonymkode: cadb2...80e

Sier ikke at det er en god grunn eller en god unnskyldning. Det er bare sånn mange nordmenn er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si det er stor forskjell om det skjer i Oslo eller lokal småby.    Har man bodd i større by har man fått litt mer ubehageligheter med å tilby hjelp. Det er så mye «galninger» som er truende at man ikke aner det. 

Om jeg gråter offentlig vil jeg faktisk få være i fred… Egen feil at jeg ikke kan kontrollere følelser.  

På mindre steder kan man forvente litt mer hjelp. 

Det er ikke kulde at man ikke hjelper, men respekt for andre og at man som oftest ikke kan hjelpe.

Anonymkode: d6880...b23

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje fordi det ikke er så dramatisk at noen gråter i offentlig rom? Jeg ville hjulpet ett barn som gråter, fordi de typisk gråter når de slår seg eller ikke finner foreldrene. Voksne er jeg mer tilbakeholden overfor fordi mange blir brysk om man blander seg. Hvis du gråter ved panikkanfall var vel anfallet over uansett? Jeg har panikkangst selv. Hadde aldri hatt kapasitet til å grine når det pågår.

Anonymkode: 1c99b...0cd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga presset. Hjelper man noen risikerer man at det hyles overgrep, angrep, krenking og det som verre er.

Anonymkode: 6b1af...3ef

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kadt samfunn kommer av at vi har andre verdier nå. Jeg syns generelt at det materielle og det overfladiske blir mer synlig gjennom sosiale medier. De filmene der de filmer at de hjelper hjemmeløse eller narkomane på gaten for å så legge det ut for likes. Den hjemmeløse sier selvfølgelig ja takk til sårt trengte penger, men tanken bak? Var det å hjelpe eller var det å få en like? 

Samme gjelder vell for de fleste, inkludering og varmere samfunn får man av å se andre mennesker i øynene ikke igjennom en skjerm. 

Norge har vell aldri vært kjent for å være ett varmt samfunn, men kan det skyldes klima eller miljø?

Anonymkode: 63be0...290

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...