AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #41 Skrevet 10. november 2023 50 minutter siden, AnonymBruker said: Ta eksemplet under, hva er galt med denne ferdigmaten? https://oda.com/no/products/13600-fjordland-laksefilet-med-urtesaus-gulrotter-og-pot/ Anonymkode: 1a5f3...d6a Et hjemmelaget måltid ville jeg servert med mer grønnsaker. Sausen tilsettes aromaer for å dekke over at den har vann som hovedingrediens - da må man fylle på med noe for å gi smak. Sånn ellers er det veldig smakløst, sammenlignet med et fiskemåltid jeg har laget selv. Anonymkode: e564f...2f4 1
-jk- Skrevet 10. november 2023 #42 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Et hjemmelaget måltid ville jeg servert med mer grønnsaker. Sausen tilsettes aromaer for å dekke over at den har vann som hovedingrediens - da må man fylle på med noe for å gi smak. Sånn ellers er det veldig smakløst, sammenlignet med et fiskemåltid jeg har laget selv. Anonymkode: e564f...2f4 Hvilken saus har ikke vann som hovedingrediens? 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #43 Skrevet 10. november 2023 Dette er jo gjeldende for alle, og burde være allmennkunnskap om hvordan man håndterer internett, men de fleste bare kaster seg ut i det uten å bry seg om å lære seg å bruke det. Anonymkode: 8c8d9...8f9
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #44 Skrevet 10. november 2023 -jk- skrev (3 timer siden): Ok, aldri vært borti at det har blitt brukt. Det har blitt laget i slekta i uminnelige tider (😉) men alltid ved hjelp av kvern. Fungerer det med enklere utstyr er jo det bra. Men det bør vel brukes fersk fisk? Dårlig med fiskedisker her i nærheten i hvert fall, må i så fall kjøre et stykke. Coop Extra, Rema og Kiwi har dårlig med fiskeråvarer... Lager fiskekaker av frossenfisk jeg. Anonymkode: f460a...af8
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #45 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Frossen fisk er uegnet til fiskekaker. Smaken blir grei nok, men konsistensen er verre. Anonymkode: 07b20...557 Det blir uansett bedre enn Ferdig kjøpte, OG så vet man hva de inneholder. Å slippe tilsetningsstoff er en av de viktigste grunnene til at jeg lager maten sjølv fra bunnen. Anonymkode: f460a...af8
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #46 Skrevet 10. november 2023 13 minutter siden, -jk- said: Hvilken saus har ikke vann som hovedingrediens? Hvit saus, for eksempel? Som jeg ville brukt som en base, om jeg skulle laget urtesaus. Anonymkode: e564f...2f4 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #47 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (På 8.11.2023 den 21.19): Har akkurat lest flere tråder her inne hvor vanlig mat kjøpt på vanlig butikk blir kalt for søppel og søppelmat. Hvor flere har en utrolig nedlatende holdning til folk som kjøper halvfabrikata i butikken. Jeg bryr meg egentlig ikke, men irriterende lell 😁 Anonymkode: 1a5f3...d6a Du bryr deg jo tydelig veldig siden du må skrive illsinte innlegg på KG om det. Og du bekrefter din ignoranse når du tror at mathygiene har det minste med saken å gjøre. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ikke matsnobber? Jeg lurer nå fortsatt hva slags folk som kan kalle frossenpizza, fiskepinner, Toro etc for søppel. Alle de som jobber i matvareindustrien lager altså søppel? Og majoriteten av norske folk spiser altså søppel? I følge dere.. Snakk om å være besserwissere! Hvorfor skal det egentlig være et mål å lage maten "fra bunnen av"? Blir den sunnere i en liten gryte på kjøkkenet, enn i en stor gryte på Sunnmøre? Virker som konspirasjonsteoriene fortrenger all sunn fornuft for tiden.. Anonymkode: 1a5f3...d6a Ja, de fleste spiser søppel, og som en konsekvens lider et flertall av befolkningen av overvekt eller fedme og helsevesenet holder på å kollapse av livstilssykdommer. Anonymkode: e95a2...081 1 1
Belima Skrevet 10. november 2023 #48 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Frossen fisk er uegnet til fiskekaker. Smaken blir grei nok, men konsistensen er verre. Anonymkode: 07b20...557 Du må bruke tinevannet som den frosne fisken avgir, da er det ikke noe problem å lage fiskekaker. 3
-jk- Skrevet 10. november 2023 #49 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvit saus, for eksempel? Som jeg ville brukt som en base, om jeg skulle laget urtesaus. Anonymkode: e564f...2f4 Hovedingrediensen i hvit saus er melk, som igjen består av ca. 90% vann.
Brunhilde Skrevet 11. november 2023 #50 Skrevet 11. november 2023 Mamajune11 skrev (18 timer siden): Alle har tid til det de vil og prioriterer. Og da må det faktisk være greit at noen ikke prioriterer å lage mat fra bunnen, men andre ting som føles viktigere for dem uten at noen skal fordømme det. -jk- skrev (14 timer siden): Hovedingrediensen i hvit saus er melk, som igjen består av ca. 90% vann. Men det betyr ikke at du kan erstatte melken i den hvite sausen med vann og få samme resultat. Det forstår sikkert du også? 4
Gjest Hoia Skrevet 11. november 2023 #51 Skrevet 11. november 2023 Brunhilde skrev (5 minutter siden): Og da må det faktisk være greit at noen ikke prioriterer å lage mat fra bunnen, men andre ting som føles viktigere for dem uten at noen skal fordømme det. Men det betyr ikke at du kan erstatte melken i den hvite sausen med vann og få samme resultat. Det forstår sikkert du også? Du kan putte inn sånn havregurt.
Brunhilde Skrevet 11. november 2023 #52 Skrevet 11. november 2023 (endret) Hoia skrev (4 minutter siden): Du kan putte inn sånn havregurt. Poenget mitt var at melken ikke uten videre kan erstattes med vann, og plantebasert "melk" bruker jeg ikke. Endret 11. november 2023 av Brunhilde 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #53 Skrevet 11. november 2023 -jk- skrev (15 timer siden): Hvilken saus har ikke vann som hovedingrediens? Alle smørsauser. (Meningsløs kverulering, for øvrig - vi snakker matlaging her, ikke kjemi). Anonymkode: e7350...4ee 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #54 Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ta eksemplet under, hva er galt med denne ferdigmaten? https://oda.com/no/products/13600-fjordland-laksefilet-med-urtesaus-gulrotter-og-pot/ Anonymkode: 1a5f3...d6a Dårlig eksempel. Se heller f.eks. på Pizza Grandiosa: Anonymkode: 32648...733 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #55 Skrevet 11. november 2023 Her var det mange som følte seg truffet 🤣 Anonymkode: 03b78...d80
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #56 Skrevet 11. november 2023 Det er jo folk som tror man er snobb fordi man er interessert i mat, noe som selvsagt er feil. Folk har forskjellige interesser, og hvorfor henge seg opp i andre sine interesser? Å si at ferdigmat er søppel er heller ikke snobberi, det er en udiskutabel faktaopplysning, ihvertfall i 99% av tilfellene, for det finnes noen veldig få unntak, hvor det blir laget tilsvarende hjemmelaget, men dette er også mye dyrere og noe som få kjøper. Selv sparer jeg både penger og tid på å lage hjemmelaget, også er det sunnere og mye mer smakfullt. Den dagen det å spise sundt og godt er snobberi, så skal jeg stolt kalle meg det, men nå er ikke det tilfelle Anonymkode: 73688...433 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #57 Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (På 8.11.2023 den 15.59): Dere som rakker ned på alle som ikke lager mat fra bunnen av. Som ikke fisker fisken sin sjøl rett fra havet. Som ikke kjøper dyr gårdsmat rett fra bonden. Som ikke baker eget brød med dyrt mel og diverse nøtter i. Som ikke skjønner at ultraprosessert mat er livsfarlig. Og som dere kort sagt oppfatter som dumme. For det er noen av oss som hverken har tid eller råd til å være som dere. Vi spiser mat fra butikken, gjerne halvfabrikata for å slippe unger som skriker etter mat i lange tider. Og tenk, så ille dere sikkert synes det er, noen av oss kjøper billigkneipp!! For ikke å snakke om Toro, som dere i følge en annen tråd her inne karaktriserer som "søppel" . Så kommer det verste av alt, noen av oss bruker sukker i maten, ja raffinert sukker fra butikkhylla. Ren gift, skal man tro dere. Dere fremstiller næringsmiddelindustrien som noe bortimot dødsfabrikker. Fantastisk respekt dere har for folka som jobber der. Jeg kjenner folk som jobber i denne bransjen. Hadde kravene til råvarer og hygiene vært like store i mitt eget kjøkken, som for eksempel i Tine, hadde jeg måttet gi opp med én gang. Til slutt vil jeg takke for deres gode forsøk på å å gi slike som meg dårlig samvittighet. Men det biter ikke på. Jeg tror nemlig ikke at for eksempel en bachelor i økonomi gjør dere til ernæringseksprter. Anonymkode: 1a5f3...d6a Du blander snobberi og helse, som er to helt ulike ting. Bedre å forbygge enn å få kroniske lidelser spør du meg. Men du er sikkert for ung til å ha sett den siden av livet ennå. Sukker er forresten kreftens ernæringskilde, så vet du det. Det handler ikke om å være dum, men å ha kunnskap. Så kanskje øke egen kunnskap heller enn å være sinnaper? Anonymkode: d9421...edb 2 2
-jk- Skrevet 11. november 2023 #58 Skrevet 11. november 2023 Brunhilde skrev (2 timer siden): Og da må det faktisk være greit at noen ikke prioriterer å lage mat fra bunnen, men andre ting som føles viktigere for dem uten at noen skal fordømme det. Men det betyr ikke at du kan erstatte melken i den hvite sausen med vann og få samme resultat. Det forstår sikkert du også? Du kan erstatte den med vann + tørrmelk. Så sausen består fortsatt av i all hovedsak vann.
Brunhilde Skrevet 11. november 2023 #59 Skrevet 11. november 2023 -jk- skrev (53 minutter siden): Du kan erstatte den med vann + tørrmelk. Så sausen består fortsatt av i all hovedsak vann. Oi, oi, oi, kverulant much! I første innlegg skriver du vann. Ikke vann og tørrmelk, men jeg forstår at du som mann føler at stoltheten blir såret når du blir tatt i feil. Det er dumt for deg, men: Du kan fremdeles ikke erstatte melken med vann. Jeg vinner. 2
-jk- Skrevet 11. november 2023 #60 Skrevet 11. november 2023 Brunhilde skrev (33 minutter siden): Oi, oi, oi, kverulant much! I første innlegg skriver du vann. Ikke vann og tørrmelk, men jeg forstår at du som mann føler at stoltheten blir såret når du blir tatt i feil. Det er dumt for deg, men: Du kan fremdeles ikke erstatte melken med vann. Jeg vinner. Haha, jeg skrev vel aldri at du kunne erstatte melken med vann, bare at sausen i hovedsak er laget av vann. Kan selvsagt ikke er erstatte melet med vann heller. Men ok, jeg kunne skrevet "hovedbestanddel" da istedenfor "hovedingrediens". Det hadde vel vært mer korrekt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå