Gå til innhold

Til dere matsnobber her inne

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jo, men tror du alle har tilgang på fersk fisk? Ikke her i skogen på Østlandet i hvertfall. Og skal man først kjøpe frossen fisk fra industrien, kan man jo like godt kjøpe ferdige fiskekaker? 

Anonymkode: 1a5f3...d6a

Jeg kjøper ofte fersk fisk langt ute på landet på østlandet jeg - null problem. Seifilet er noe av det enkleste å få tak i, og det blir prima fiskekaker i en fei. :tommelopp:

Anonymkode: e7350...4ee

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.11.2023 den 15.59):

Dere som rakker ned på alle som ikke lager mat fra bunnen av. Som ikke fisker fisken sin sjøl rett fra havet. Som ikke kjøper dyr gårdsmat rett fra bonden. Som ikke baker eget brød med dyrt mel og diverse nøtter i. Som ikke skjønner at ultraprosessert mat er livsfarlig. Og som dere kort sagt oppfatter som dumme. 

For det er noen av oss som hverken har tid eller råd til å være som dere. Vi spiser mat fra butikken, gjerne halvfabrikata for å slippe unger som skriker etter mat i lange tider. Og tenk, så ille dere sikkert synes det er, noen av oss kjøper billigkneipp!! For ikke å snakke om Toro, som dere i følge en annen tråd her inne karaktriserer som "søppel" . Så kommer det verste av alt, noen av oss bruker sukker i maten, ja raffinert sukker fra butikkhylla. Ren gift, skal man tro dere. 

Dere fremstiller næringsmiddelindustrien som noe bortimot dødsfabrikker. Fantastisk respekt dere har for folka som jobber der. Jeg kjenner folk som jobber i denne bransjen. Hadde kravene til råvarer og hygiene vært like store i mitt eget kjøkken, som for eksempel i Tine, hadde jeg måttet gi opp med én gang. 

Til slutt vil jeg takke for deres gode forsøk på å å gi slike som meg dårlig samvittighet. Men det biter ikke på. Jeg tror nemlig ikke at for eksempel en bachelor i økonomi gjør dere til ernæringseksprter. 

Alle har tid til det de vil og prioriterer. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke matsnobber?

Jeg lurer nå fortsatt hva slags folk som kan kalle frossenpizza, fiskepinner, Toro etc for søppel. Alle de som jobber i matvareindustrien lager altså søppel? Og majoriteten av norske folk spiser altså søppel? I følge dere..

Snakk om å være besserwissere! Hvorfor skal det egentlig være et mål å lage maten "fra bunnen av"? Blir den sunnere i en liten gryte på kjøkkenet, enn i en stor gryte på Sunnmøre? Virker som konspirasjonsteoriene fortrenger all sunn fornuft for tiden.. 

Les innholdet i produktene du. Så ser du det ikke er det samme som hjemmelaget. 

Anonymkode: 79e0c...ce2

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde ei venninne (nøkkelordet her er HADDE) som var en kjempematsnobb. Hun pleide småerte meg (på en godmodig måte) for at jeg absolutt ikke har noen interesse for matlaging. Til gjengjeld var jeg sjokka (ikke at jeg noen gang sa det til henne) over hvor mangelfull bokhylla og platesamlinga hennes var....Det var like mystisk for meg at noen lever et liv uten en rikholdig bokhylle og et godt stereoanlegg som det var for henne at jeg absolutt ikke vektlegger fancy mat til alle måltider. Mat er energi for meg. Mat er kos og hygge en gang i blant men ikke til alle måltider. Jeg kan lage noen fancy retter når nødvending ellers interesserer det meg like mye som gjennomsnittspersonen er interessert i en sær bokutgivelse.

Anonymkode: dc267...a15

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg elsker alt som er enkelt og fort i matveien. Det er koselig bare å lage speilegg, omelett, med stekte poteter, litt ketchup, tabasco (for voksne da), steke brokkoli, blomkål ev. koke, spagetti med enkel saus, de eskene med tomat, hvitløk og chili, steke fisk uten at det smaker så mye fisk. Fiskegrateng fra butikken med enkel salat til. Uten dill dall!

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jo, men tror du alle har tilgang på fersk fisk? Ikke her i skogen på Østlandet i hvertfall. Og skal man først kjøpe frossen fisk fra industrien, kan man jo like godt kjøpe ferdige fiskekaker? 

Frossen fisk er uegnet til fiskekaker. Smaken blir grei nok, men konsistensen er verre.

Anonymkode: 07b20...557

• Liker 1
Skrevet

Snobb fordi jeg foretrekker ren hjemmelaget mat? På ingen måte. Og det er da godt kjent at hjemmelaget mat av gode råvarer er sunnere enn ferdigmat med 36 ingredienser, man er ikke snobb av på påpeke denne faktaopplysningen

Anonymkode: 73688...433

• Liker 6
Skrevet

Jeg lager ok fiskekaker, suppe og gryter av frossen sei i blokk, av og til torsk, men fersk fisk er dyrt.  Fiskepudding/boller har jeg ikke vært så heldig med.Det kjøper jeg heller ikke så mye av.  Jeg skulle ønske at fersk fisk ikke var så dyrt og at vi kunne kjøpe hyse over alt.  Er veldig glad i all slags fisk og skalldyr.

Matlaging er kos når man har god tid slik som meg,men noen ganger er det helt topp med poser og ferdigmat.  Ingen grunn til å skamme seg for det.

Skrevet

Jeg tenker folk kan gjøre akkurat hva de vil jeg, jeg disser ikke folk som lager alt fra bunnen selv, jeg har bare ikke fasilitetene og tiden til det selv, eller engasjementet for den saks skyld. Noe liker jeg å lage fra bunnen selv, men jeg liker den gyldne middelvei. Kjøleskapet mitt var på tur en stund, der jeg bodde før, så da måtte jeg finne litt andre løsninger.

Skrevet

Ordne mesteparten av kjøttet mitt sjøl 😀 har ikke griser da så det må kjøpes 😀

Skrevet

Dere som rakker ned på alle som ikke lager mat fra bunnen av. Som ikke fisker fisken sin sjøl rett fra havet. Som ikke kjøper dyr gårdsmat rett fra bonden. Som ikke baker eget brød med dyrt mel og diverse nøtter i. Som ikke skjønner at ultraprosessert mat er livsfarlig. Og som dere kort sagt oppfatter som dumme. 

For det er noen av oss som hverken har tid eller råd til å være som dere. Vi spiser mat fra butikken, gjerne halvfabrikata for å slippe unger som skriker etter mat i lange tider. Og tenk, så ille dere sikkert synes det er, noen av oss kjøper billigkneipp!! For ikke å snakke om Toro, som dere i følge en annen tråd her inne karaktriserer som "søppel" . Så kommer det verste av alt, noen av oss bruker sukker i maten, ja raffinert sukker fra butikkhylla. Ren gift, skal man tro dere. 

Dere fremstiller næringsmiddelindustrien som noe bortimot dødsfabrikker. Fantastisk respekt dere har for folka som jobber der. Jeg kjenner folk som jobber i denne bransjen. Hadde kravene til råvarer og hygiene vært like store i mitt eget kjøkken, som for eksempel i Tine, hadde jeg måttet gi opp med én gang. 

Til slutt vil jeg takke for deres gode forsøk på å å gi slike som meg dårlig samvittighet. Men det biter ikke på. Jeg tror nemlig ikke at for eksempel en bachelor i økonomi gjør dere til ernæringseksprter. 

Jeg er helt enig i en ting.

Denne guilt trippen vi på død og liv skal gi hverandre, er noe piss. So What, at folk velger ulikt oss. Det er deres valg. Folk kjøper, og spiser etter hva de kan, og har, og vil.. 

Men.. jeg synes likevel det er noe skremmende med alt dette ferdiglagde . Hvis du kjøper ett brød/ middag i butikken nå, og det holder i 3 uker. Hva er da tilsatt for at det skal være såååå mye lengre enn det burde.  Og hva gjør det med oss å spise alt dette de tilsetter dette.

likevel er alt en balanse.

Jeg kan lage alt fra bunnen, det betyr ikke at jeg alltid gjør det 

Anonymkode: df39d...f4f

Skrevet

Lar du deg provosere over flinkisene, ts? Husk at het kan alle være den man vil og lyve på seg det man vil. Så trekk i fra 50% av alle innleggene så nærmer du deg kanskje en sannhet. 

Anonymkode: e6864...25c

• Liker 2
Skrevet

Hvis matsnobbene er de samme som henger i vis meg middagen tråden så er det i hvertfall ikke mye å trakte etter. 🤣🤣

Anonymkode: 35c23...551

Skrevet

Rakker ikke ned på folk som spiser det jeg men mener fortsatt Grandiosa, toro gryter osv er søppelmat

Grandiosa feks er så langt unna noe man kan kalle pizza, som det foresten tar 10-15 min å lage autentisk og godt

Mem folk må gjerne spise det, men junkfood it is;)

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg får i denne anlednig lyst til å mimre litt. Jeg vokste opp under og etter krigen med matmangel og fetthunger. Har hatt poteter stekt i tran (ikke Møllers . . !!) til frokost. Den var etter dagens standard totalt uspiselig.

Jeg tror dette har påvirket meg til at jeg nå stort sett bare går etter rene og sunne råstoffer og avskyr det meste av prosessert mat. Rett og slett fordi jeg ikke liker det. Jeg baker brød med masse frø (men ikke dyrt mel), lager det meste fra grunnen av, drikker ikke brus (bortsett fra en GT etter en varm sommerdag) og skyr veimat. Margarin nekter jeg å ha i huset. Men jeg er garantert ingen matsnobb. Lever faktisk veldig billig og forhåpentligvis sunt, og bryr meg lite om hva andre spiser.

Endret av senior
  • Liker 2
Skrevet

Du reagerer på at matsnobber reagerer mot Toro, men du overgår jo enhver matsnobb på å overdrive.

• Liker 3
Skrevet (endret)
19 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du kjøper ett brød/ middag i butikken nå, og det holder i 3 uker. Hva er da tilsatt for at det skal være såååå mye lengre enn det burde.

Der tror du kanskje tar litt feil der. Jeg baker mitt eget brød, garantert uten tilsetninger som skal gi holdbarhet. Men det holder seg faktisk like lenge som kjøpebrød.

Jeg husker før at brødet ble muggent etter noen dager. Jeg tror det rett og slett berodde på mer smitte. Nå obevarer vi brødet i en pose som vi kaster etter bruk. Før hadde vi brødet i "den gode gamle brødboksen" hvor muggsoppen helt sikkert florerte. Hvor ofte ble den boksen sterilisert . . ? I beste fall ristet man ut gamle brødsmuler en gang i blant og tørket kanskje av innvendig med en fuktig klut. Plastposen er kommet som en velsignelse når det gjelder oppbevaring av mat med hensyn på holdbarhet og hygiene . . . .

Endret av senior
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg tenker det er en del av tilværelsen å jobbe med seg selv når en møter andre, deres måte å tenke på og gjøre greier på, uten å sammenligne seg, for sin egen del. Det er jo fakta da, at vi er forskjellige individer. Kanskje noen fremstår perfekte, ser ikke hvordan de virker på andre, men ulempen med det er jo at barna der kommer til å finne ut at andre gjør det på en annen måte en eller annen gang, og så får de sikkert en motreaksjon. Og hvis man bare spiser posesupper, så blir det sikkert motsatt virkning. 

Det å være anklagende mot andre er vel strengt tatt bare å dunke seg i hodet. Jeg for min del, kunne aldri ha laget alt fra bunnen, uansett hvordan livsstilen min hadde vært. Kanskje laget brød, men jeg setter stor pris på X-tra-brødene, er jo bare å putte dem i brødristeren, lage ostesmørbrød og lignende. 

Det eneste jeg reagerer på i matindustrien, er varer som selges der de øker skjeggvekst i ansiktet hos menn og kvinner. Det er drøyt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...