Gå til innhold

Til dere matsnobber her inne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som rakker ned på alle som ikke lager mat fra bunnen av. Som ikke fisker fisken sin sjøl rett fra havet. Som ikke kjøper dyr gårdsmat rett fra bonden. Som ikke baker eget brød med dyrt mel og diverse nøtter i. Som ikke skjønner at ultraprosessert mat er livsfarlig. Og som dere kort sagt oppfatter som dumme. 

For det er noen av oss som hverken har tid eller råd til å være som dere. Vi spiser mat fra butikken, gjerne halvfabrikata for å slippe unger som skriker etter mat i lange tider. Og tenk, så ille dere sikkert synes det er, noen av oss kjøper billigkneipp!! For ikke å snakke om Toro, som dere i følge en annen tråd her inne karaktriserer som "søppel" . Så kommer det verste av alt, noen av oss bruker sukker i maten, ja raffinert sukker fra butikkhylla. Ren gift, skal man tro dere. 

Dere fremstiller næringsmiddelindustrien som noe bortimot dødsfabrikker. Fantastisk respekt dere har for folka som jobber der. Jeg kjenner folk som jobber i denne bransjen. Hadde kravene til råvarer og hygiene vært like store i mitt eget kjøkken, som for eksempel i Tine, hadde jeg måttet gi opp med én gang. 

Til slutt vil jeg takke for deres gode forsøk på å å gi slike som meg dårlig samvittighet. Men det biter ikke på. Jeg tror nemlig ikke at for eksempel en bachelor i økonomi gjør dere til ernæringseksprter. 

Anonymkode: 1a5f3...d6a

• Liker 8
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ungene mine fikk stadig halvfabrikata, Toro og oppdrettslaks. De vokste som de skulle og virker ikke nevneverdig plaget av det. Nå som de har flyttet hjemmefra og økonomien vår har bedret seg betraktelig, har jeg blitt en matsnobb. Det tar tid og koster penger, og før hadde jeg lite av begge deler. Men jeg tenker at jeg kan bidra til dyrevelferd der jeg kan. Dessuten føler jeg meg mye bedre. Alle monner drar, tenker jeg. Men jeg har full forståelse for at dette ikke er for alle.

Anonymkode: b053e...7ee

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Amen til deg!

Nå tør jeg å si at jeg er blant de som mener at det må være helt innafor med Grandis i barnehagen av og til. :fnise: 

Anonymkode: c9827...450

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som rakker ned på alle som ikke lager mat fra bunnen av. Som ikke fisker fisken sin sjøl rett fra havet. Som ikke kjøper dyr gårdsmat rett fra bonden. Som ikke baker eget brød med dyrt mel og diverse nøtter i. Som ikke skjønner at ultraprosessert mat er livsfarlig. Og som dere kort sagt oppfatter som dumme. 

Det er garantert INGEN her inne som gjør alt dette, eller som rakker ned på alle andre som ikke gjør det. 

Hvis du vil få noen i tale er det en fordel å ikke karikere så forskrekkelig.

Anonymkode: e7350...4ee

• Liker 14
  • Nyttig 6
Skrevet

Hvor har du sett folk rakke ned på andre? Det er går an å være kritisk til produkter uten at man rakker ned på forbrukerne av de aktuelle produktene.

Anonymkode: 08fd8...9d6

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Har akkurat lest flere tråder her inne hvor vanlig mat kjøpt på vanlig butikk blir kalt for søppel og søppelmat. Hvor flere har en utrolig nedlatende holdning til folk som kjøper halvfabrikata i butikken. Jeg bryr meg egentlig ikke, men irriterende lell 😁

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Ingen som rakker ned på noen. Alt til sin tid, tenker jeg. Når ungene var små, og tiden fra barnehage til legging var kort, tydde vi stort sett til halvfabrikata og raske løsninger. Hadde ikke overskudd til å kokkelere særlig i helgene heller.

Nå er de såpass store (8, 10 og 13) at vi stort sett spiser middag mellom kl 18-20. Har med andre ord mye bedre tid og overskudd til å lage mat. Og ikke minst så har smakssansene deres endret seg, så de spiser stort sett det de får servert.

Så med andre ord; Toro poser, Findus ferdigretter og sauser på glass har vi ikke spist på 3 år. Var under korona at vi virkelig fant frem matgleden igjen. Alt til sin tid.

Anonymkode: 4493b...13c

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser på ferdigpizza som søppelmat for eksempel, samme med fiskegrategn og fiskepinner, fiskepudding osv - jeg mener helt seriøst at det ikke er hverken vanskelig, tidkrevende eller spesielt mye dyrere å lage alt dette selv fra bunnen av og da vet jeg hva jeg spiser og ikke ser en mengre tilsetningsstoffer i innholdsfortegnelse som jeg ikke aner hva er eller hva gjør over tid med kroppen osv osv. På samme måte som jeg heller baker brød osv selv enn å kjøpe det i butikken fra bakerhuset osv osv - men det jeg IKKE gjør er å mene noe om at andre velger slike produkter og føler det er en enkel løsning for dem. 

Anonymkode: 1c558...c49

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg ser på ferdigpizza som søppelmat for eksempel, samme med fiskegrategn og fiskepinner, fiskepudding osv - jeg mener helt seriøst at det ikke er hverken vanskelig, tidkrevende eller spesielt mye dyrere å lage alt dette selv fra bunnen av og da vet jeg hva jeg spiser og ikke ser en mengre tilsetningsstoffer i innholdsfortegnelse som jeg ikke aner hva er eller hva gjør over tid med kroppen osv osv. På samme måte som jeg heller baker brød osv selv enn å kjøpe det i butikken fra bakerhuset osv osv - men det jeg IKKE gjør er å mene noe om at andre velger slike produkter og føler det er en enkel løsning for dem. 

Anonymkode: 1c558...c49

Det er faktisk ganske tidkrevende å lage fiskepudding (og fiskeboller, fiskekaker) fra bunnen av. Antageligvis blir det mye dyrere enn ferdigkjøpt, og du trenger avanserte kjøkkenmaskiner som slett ikke alle har tilgjengelig. Greit for den som fisker store mengder fisk selv fra havet, men ikke særlig egnet for de som må kjøpe fisken. 

• Liker 5
Skrevet
-jk- skrev (1 time siden):

Det er faktisk ganske tidkrevende å lage fiskepudding (og fiskeboller, fiskekaker) fra bunnen av. Antageligvis blir det mye dyrere enn ferdigkjøpt, og du trenger avanserte kjøkkenmaskiner som slett ikke alle har tilgjengelig. Greit for den som fisker store mengder fisk selv fra havet, men ikke særlig egnet for de som må kjøpe fisken. 

Her må jeg protestere litt - det er veldig enkelt og raskt å lage egne fiskekaker, helt uten å fiske selv. Og store mengder selvfisket fisk som man må filetere er jo en kjempejobb, mens å lage fiskekaker av fersk filet fra butikken går fortere enn det går å koke poteter.

Mht utstyr trenger man ikke annet enn en helt vanlig foodprosessor: https://godfisk.no/oppskrifter/hyse/fiskefarse---grunnoppskrift/ 

Jeg bruker kun 2 dl melk til 500-600 g fiskefilet, ellers er oppskriften min helt lik. I stedet for hyse kan man bruke en miks av sei og lyr, eller bare sei, eller min favoritt lysing (som er verre å få tak i). Sei og lyr er de billigste fiskeslagene i fiskedisken, så det blir ikke særlig dyrt heller. Dessuten vet man nøyaktig hva som er i, og kan spe dem så lite man bare vil. Og ikke minst: De er usannsynlig mye bedre nystekte enn butikkjøpte.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.11.2023 den 15.59):

For det er noen av oss som hverken har tid eller råd til å være som dere. Vi spiser mat fra butikken, gjerne halvfabrikata for å slippe unger som skriker etter mat i lange tider. Og tenk, så ille dere sikkert synes det er, noen av oss kjøper billigkneipp!! For ikke å snakke om Toro, som dere i følge en annen tråd her inne karaktriserer som "søppel" . Så kommer det verste av alt, noen av oss bruker sukker i maten, ja raffinert sukker fra butikkhylla. Ren gift, skal man tro dere. 

Dere fremstiller næringsmiddelindustrien som noe bortimot dødsfabrikker. Fantastisk respekt dere har for folka som jobber der. Jeg kjenner folk som jobber i denne bransjen. Hadde kravene til råvarer og hygiene vært like store i mitt eget kjøkken, som for eksempel i Tine, hadde jeg måttet gi opp med én gang. 

Til slutt vil jeg takke for deres gode forsøk på å å gi slike som meg dårlig samvittighet. Men det biter ikke på. Jeg tror nemlig ikke at for eksempel en bachelor i økonomi gjør dere til ernæringseksprter. 

Så man er matsnobb om man vil ha ekte og sunn mat? Jaaaaaaaavel ! Haha.. Jeg har egentlig ikke råd jeg heller, men helsa mi er viktigst og da tar jeg meg råd. 

Når det gjelder å ha TID til å lage mat fra bunnen så finnes det ingen unnskyldning som er god nok. Alt handler om planlegging. Varer er i hus, ting er satt fram og oppskrift ligger klar. Da tar det ikke lenger tid å lage en suppe fra bunnen enn en Torosuppe. Hundre prosent sikkert! 

Og jeg kaller meg ikke matsnobb, men jeg er en bevisst forbruker. 

Anonymkode: f460a...af8

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Her må jeg protestere litt - det er veldig enkelt og raskt å lage egne fiskekaker, helt uten å fiske selv. Og store mengder selvfisket fisk som man må filetere er jo en kjempejobb, mens å lage fiskekaker av fersk filet fra butikken går fortere enn det går å koke poteter.

Mht utstyr trenger man ikke annet enn en helt vanlig foodprosessor: https://godfisk.no/oppskrifter/hyse/fiskefarse---grunnoppskrift/ 

Jeg bruker kun 2 dl melk til 500-600 g fiskefilet, ellers er oppskriften min helt lik. I stedet for hyse kan man bruke en miks av sei og lyr, eller bare sei, eller min favoritt lysing (som er verre å få tak i). Sei og lyr er de billigste fiskeslagene i fiskedisken, så det blir ikke særlig dyrt heller. Dessuten vet man nøyaktig hva som er i, og kan spe dem så lite man bare vil. Og ikke minst: De er usannsynlig mye bedre nystekte enn butikkjøpte.

og man trenger ikke avanserte maskiner heller. En ganske vanlig foodprossessor eller stavmikser gjør jobben. 

• Liker 2
Skrevet

Man er ikke matsnobb om man lager mat fra bunn av hjemme.

Jeg er matsnobb. Jeg spiser ute flere ganger i uken, og velger så og si alle feriemål fordi det er noe spesielt jeg vil spiser et sted i verden. Dét er snobberi, det! Det du snakker om er helt normale voksne mennesker med bittelitt mer fritid enn deg.

Anonymkode: ff7f2...af8

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Ikke matsnobber?

Jeg lurer nå fortsatt hva slags folk som kan kalle frossenpizza, fiskepinner, Toro etc for søppel. Alle de som jobber i matvareindustrien lager altså søppel? Og majoriteten av norske folk spiser altså søppel? I følge dere..

Snakk om å være besserwissere! Hvorfor skal det egentlig være et mål å lage maten "fra bunnen av"? Blir den sunnere i en liten gryte på kjøkkenet, enn i en stor gryte på Sunnmøre? Virker som konspirasjonsteoriene fortrenger all sunn fornuft for tiden.. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

og man trenger ikke avanserte maskiner heller. En ganske vanlig foodprossessor eller stavmikser gjør jobben. 

Ok, aldri vært borti at det har blitt brukt. Det har blitt laget i slekta i uminnelige tider (😉) men alltid ved hjelp av kvern. Fungerer det med enklere utstyr er jo det bra. Men det bør vel brukes fersk fisk? Dårlig med fiskedisker her i nærheten i hvert fall, må i så fall kjøre et stykke. Coop Extra, Rema og Kiwi har dårlig med fiskeråvarer...

Skrevet

Bare slutt med å sammenligne deg med andre. Lag mat fra bunnen av når du har tid, og kjøp ferdigpizza, spagetti med posesaus når det passer deg. Poenget bør vel være å oppdra folkelige barn, slik at de ikke oppfattes kresne blant andre? 

Skrevet

Jeg foretrekker bakte brød og hjemmelaget mat fra grunnen av. 

Hva du putter i munnen bryr jeg meg fint lite om, så lenge jeg slipper å spise det. 

Anonymkode: ea6ed...c05

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
-jk- skrev (47 minutter siden):

Ok, aldri vært borti at det har blitt brukt. Det har blitt laget i slekta i uminnelige tider (😉) men alltid ved hjelp av kvern. Fungerer det med enklere utstyr er jo det bra. Men det bør vel brukes fersk fisk? Dårlig med fiskedisker her i nærheten i hvert fall, må i så fall kjøre et stykke. Coop Extra, Rema og Kiwi har dårlig med fiskeråvarer...

Ja, man må ha fersk fisk, som jeg skrev i svaret mitt. Og man trenger ikke annet enn helt vanlig foodprosessor.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mht utstyr trenger man ikke annet enn en helt vanlig foodprosessorhttps://godfisk.no/oppskrifter/hyse/fiskefarse---grunnoppskrift/ 

Hver gang jeg lager fiskekaker av fersk fiskefilet tenker jeg at flere burde vite hvor enkelt og raskt gjort dette faktisk er. Derfor tilsvaret mitt til innlegget ditt om at det er så vanskelig og tidkrevende - det er rett og slett ikke riktig. :) 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, man må ha fersk fisk, som jeg skrev i svaret mitt. Og man trenger ikke annet enn helt vanlig foodprosessor.

Hver gang jeg lager fiskekaker av fersk fiskefilet tenker jeg at flere burde vite hvor enkelt og raskt gjort dette faktisk er. Derfor tilsvaret mitt til innlegget ditt om at det er så vanskelig og tidkrevende - det er rett og slett ikke riktig. :) 

Jo, men tror du alle har tilgang på fersk fisk? Ikke her i skogen på Østlandet i hvertfall. Og skal man først kjøpe frossen fisk fra industrien, kan man jo like godt kjøpe ferdige fiskekaker? 

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...