Gå til innhold

Redd for å gå ut av menigheten, fordi jeg ikke vet om vennskapene vil bestå

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kor gamle er barna, TS? Snart skal vel barna ut av redet? Ta utdanning, reise, jobb osv

Vil du sitte vennelaus igjen, då? Eller har du anna nettverk utanfor menigheten?

Anonymkode: 3e719...630

6 og 10 

Anonymkode: a92a1...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Om jeg måtte velge mellom å være venneløs eller bare kunne omgås religiøse fundamentalister, så hadde jeg valt venneløs tilværelse 10 av 10 ganger.

Dette er jo heldigvis bare tull. Human--Etisk Forbund er liten organisasjon med svært lite inflytelse, og de som dyrker "politisk korrekthet" som en religion er heldigvis ikke mange de heller.

Dette er faktisk ikke en enten/eller problemstilling. Man kan ha et godt liv uten både kristendommen, Human-Etisk Forbund eller noe annet organisert religion eller livssyn.

Anonymkode: b1d1e...8a0

Har et par naboer som er aktive i en indremisjon. Takker alltid nei til kaffe og vafler om de ber meg. Synest de er de mest fodømmende og falske eg kjenner. Snakker dårlig om andre som kanskje ikkje får alt opp å gå og nesten godter seg når folk har det vanskelig. Nei takk

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (59 minutter siden):

Konklusjonen må altså være at de eneste som er akseptable å fordømme er kristne eller religiøse mennesker...?

Av alle eg kjenner, mest ikkje religiøse, er det de religiøse som er mest fordømmene og minst epatiske

Endret av Pilleville
Feil
  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle eg kjenner og hva jeg har registrert på forum så er det flest mennesker som skriver fordømmende innlegg over hvor 'dømmende' vi kristne er. Vi kan faktisk omgås de fleste vi. Vi skriver ingenting om at 'jeg har noen venner som ikke er kristne og føler at jeg må melde meg ut fordi jeg ikke vil at barna mine skal få feil venner og...'.  Det ER fordømmende! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.11.2023 den 15.47):

Å for en sterk historie. DU er tøff❤️

Tusen takk ❤️

Det var ett svært vanskelig valg å ta og det var mange andre problemstillinger enn homofili, som etterhvert ble ett stort problem.

Det var ingen rom for at barna kunne stille spørsmål men var en klar forventning om at de måtte tro på det rette.

Onani blir sett på som en stor synd og om man gjør det så er det fordi en demon har tatt plass i kroppen.

Mye skam og vranglære rundt helt naturlige ting.

Alt rundt jul og julefeiring, påske, Halloween blir sterkt frarådet da man da tar del i hednenske skikker som inviterer djevelen inn.

Harry Potter og alt som omhandlet magi var også bannlyst.

Det ble ekstremt og jeg er glad for at jeg valgte å ta barna bort fra dette så mye jeg kan.

Anonymkode: 52231...799

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil nok tro at disse vennene i menigheten din ikke bevisst vil velge dere bort om dere går ut av menigheten, men det er jo begrensa hvor mye tid man har i en travel hverdag, og det blir fort vanskelig for dem å finne tid både til de faste møtene med menigheten og dere. Jeg vil nok tro dere etterhvert vil falle utenfor, uten at det vil være noe noen gjør med vilje.

Det virker som om det er en trend i dagens samfunn at man ikke vil omgi seg med folk man er uenige med, jeg synes kanskje det er å overreagere. Jeg synes du skal være veldig klar ovenfor dine barn om hva du mener om disse temaene, og forklare dem igjen og igjen at Jesus elsker alle mennesker, fordømmer ingen, og at alle er skapt som de er i Guds bilde. Ta dem gjerne med nå og da i gudstjenester som støtter skeive, flere DNK-menigheter har hatt flere sånne gudstjenester, og Metodistkirken gikk jo til og med i Pride, mener jeg at jeg leste. Lær barna dine at mennesker har forskjellige meninger, lær dem å stå støtt i det de mener er rett, lær dem å respektere andre mennesker som har andre meninger, lær dem å diskutere forskjellige meninger på en respektfull måte.

Som kristen møter man jo uansett konstant ateister rundt i samfunnet som forteller oss at vi er dumme og «tror på eventyr» og alt mulig sånt, så vi blir jo uansett vant med å stå fast i det man er overbevist om at er riktig, uansett stormer utenfra.

Anonymkode: c9464...f6f

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.11.2023 den 22.12):

Jeg vil nok tro at disse vennene i menigheten din ikke bevisst vil velge dere bort om dere går ut av menigheten, men det er jo begrensa hvor mye tid man har i en travel hverdag, og det blir fort vanskelig for dem å finne tid både til de faste møtene med menigheten og dere. Jeg vil nok tro dere etterhvert vil falle utenfor, uten at det vil være noe noen gjør med vilje.

Det virker som om det er en trend i dagens samfunn at man ikke vil omgi seg med folk man er uenige med, jeg synes kanskje det er å overreagere. Jeg synes du skal være veldig klar ovenfor dine barn om hva du mener om disse temaene, og forklare dem igjen og igjen at Jesus elsker alle mennesker, fordømmer ingen, og at alle er skapt som de er i Guds bilde. Ta dem gjerne med nå og da i gudstjenester som støtter skeive, flere DNK-menigheter har hatt flere sånne gudstjenester, og Metodistkirken gikk jo til og med i Pride, mener jeg at jeg leste. Lær barna dine at mennesker har forskjellige meninger, lær dem å stå støtt i det de mener er rett, lær dem å respektere andre mennesker som har andre meninger, lær dem å diskutere forskjellige meninger på en respektfull måte.

Som kristen møter man jo uansett konstant ateister rundt i samfunnet som forteller oss at vi er dumme og «tror på eventyr» og alt mulig sånt, så vi blir jo uansett vant med å stå fast i det man er overbevist om at er riktig, uansett stormer utenfra.

Anonymkode: c9464...f6f

Takk for flott svar fra deg.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.11.2023 den 17.14):

Men hvordan går det med deg TS?

Går ikke så bra.

Jeg kjenner jeg er usikker, men når jeg prøver konfrontere dem blir det tydeligere og tydeligere. De har en sterk leder, og vedkommende klarer snakke seg ut av alt.

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.11.2023 den 17.13):

Tusen takk ❤️

Det var ett svært vanskelig valg å ta og det var mange andre problemstillinger enn homofili, som etterhvert ble ett stort problem.

Det var ingen rom for at barna kunne stille spørsmål men var en klar forventning om at de måtte tro på det rette.

Onani blir sett på som en stor synd og om man gjør det så er det fordi en demon har tatt plass i kroppen.

Alt rundt jul og julefeiring, påske, Halloween blir sterkt frarådet da man da tar del i hednenske skikker som inviterer djevelen inn.

Det ble ekstremt og jeg er glad for at jeg valgte å ta barna bort fra dette så mye jeg kan.

Det er nok ikke sånn der. De feirer f eks haloween. Mye annet er likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.11.2023 den 17.13):

Tusen takk ❤️

Er dette en menighet nordfra? Har ikke hørt om mange andre menigheter som ikke feirer jul, påske osv.

Anonymkode: 33428...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er det virkelig venner om vennskapet kun består innenfor en bestemt ramme?

Anonymkode: 49037...5b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Går ikke så bra.

Jeg kjenner jeg er usikker, men når jeg prøver konfrontere dem blir det tydeligere og tydeligere. De har en sterk leder, og vedkommende klarer snakke seg ut av alt.

Men hva er best for barna dine? 

Anonymkode: 598e4...626

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.11.2023 den 20.44):

Er dette en menighet nordfra? Har ikke hørt om mange andre menigheter som ikke feirer jul, påske osv.

Anonymkode: 33428...b9f

Nei på Østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nei på Østlandet.

Indre misjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (På 17.11.2023 den 15.27):

Av alle eg kjenner og hva jeg har registrert på forum så er det flest mennesker som skriver fordømmende innlegg over hvor 'dømmende' vi kristne er. Vi kan faktisk omgås de fleste vi. Vi skriver ingenting om at 'jeg har noen venner som ikke er kristne og føler at jeg må melde meg ut fordi jeg ikke vil at barna mine skal få feil venner og...'.  Det ER fordømmende! 

Det er ikke fordømmende og melde seg ut av en kirke eller tro man ikke tror på! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg heller valgt å være venneløs enn å måtte omgås religiøse fundamentalister.

AnonymBruker skrev (På 9.11.2023 den 8.42):

Dette er vanskelig. Det "politisk korrekte" samfunnet sammen med Human-etisk forbund er jo også en "menighet". Alt er woke og alt er pride. Ellers blir du kansellert.. Tror gjerne kristendommen gir ungdommen et vel så godt liv..

Anonymkode: e8346...9c2

Dette er selvsagt bare tull. Human-Etisk Forbund er en liten organisasjon med få medlemmer og svært lite inflytelse og hvis du føler at "alt er woke og pride og sånn", så tenker jeg det er på tide at du logger av.

Dette er ikke noen enten/eller-problemstilling. Ungdommen kan få et godt liv uten å måtte forholde seg til verken kristendommen, Human-Etisk Forbund eller noen som helst annen religiøs eller ideologisk organisasjon.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...