Gå til innhold

Jeg fridde til han


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan har det gått, ts? Har stemningen bedret seg, har dere fått snakket ut om dette? Ble det ja eller nei fra han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

39 minutter siden, AnonymBruker said:

Min mann har jeg vært sammen med i 10 år. Vi har to barn. Jeg ønsker å gifte meg og venter på at han frir. Han har sagt at det er hans jobb. Hvis jeg frir blir svarer nei.

Anonymkode: ee0cd...06b

Åja, den klassiske fellen: Betal forut, håp varen en dag blir levert. Hold kjeft og ikke mas om når!

Skjønner ikke kvinner som aksepterer dette. 

Anonymkode: d0ed7...e76

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Fikk man ikke noen oppdatering her? Blir det giftemål?🤔

Anonymkode: a3aa3...ac3

Jeg beklager jeg ikke har fått svart.

Vi har pratet litt om det, og han ønsker ikke og gifte seg. Han ser ikke poenget med det. I følge han er vi like mye sammen om vi er gift eller ikke.

Han bryr seg ingenting om at jeg vil ha bryllup og være gift. 
Jeg har mistet lysten på han. Jeg lurer på om jeg egentlig vil være i dette forholdet videre.

Ts 

 

Anonymkode: 9e432...76d

  • Liker 5
  • Hjerte 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner jeg. Det er lov å ønske seg bryllup, og hvis det er viktig for deg så må du vurdere om du skal slå opp og seile videre. 
Mange sier bryllup ikke skal bety så mye, men jeg hadde ikke gått videre med en som ikke ville det samme som meg der.. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fridde også til mannen min, men vi hadde snakket om at vi ønsket gifte oss på forhånd da, så han ble ikke stum. Han ble kjempeglad. 

Jeg hadde også vært veldig lei meg hvis han reagerte som din, ts. Hadde nok revurdert hele forholdet. 

Anonymkode: 35b42...f7d

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Han ser ikke poenget med det. I følge han er vi like mye sammen om vi er gift eller ikke.

Det er fremdeles sånn at samboerskap og ekteskap ikke er likestilt juridisk, spesielt når det ikke er barn inne i bildet.

Har dere en god samboeravtale? Har dere skrevet testamente?

Ønsker dere at den som sitter igjen skal ha mulighet til å beholde hus/leilighet/hytte eller hva dere evt har av jordisk gods?

Hvis dere er gift så finnes det vel regler i forhold til pensjon osv til den gjenlevende? Har ikke så mye greie på akkurat det. Poenget er at samboerskap og ekteskap ikke er likestilt.

Er det bryllupet han er i mot, eller er det selve ekteskapet? Det er jo mulig å gifte seg uten et stort bryllup, hvis det å være gift er viktigere for deg enn selve bryllupet.

Synes forøvrig du er tøff TS som ikke bare ventet på at han skulle fri.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg beklager jeg ikke har fått svart.

Vi har pratet litt om det, og han ønsker ikke og gifte seg. Han ser ikke poenget med det. I følge han er vi like mye sammen om vi er gift eller ikke.

Han bryr seg ingenting om at jeg vil ha bryllup og være gift. 
Jeg har mistet lysten på han. Jeg lurer på om jeg egentlig vil være i dette forholdet videre.

Ts 

 

Anonymkode: 9e432...76d

Han ser ikke poenget. Nei, men uten å si det høyt ser han åpenbart gode fordeler ved ikke å være gift. For han er jo tydeligvis veldig imot det, ikke bare neutral. 

De færreste forhold overlever et avvist frieri. Ikke så mye på grunn av avvisningen i seg selv, men fordi den som ønsker ekteskap jo genuint føler det er det ultimative "nivå" et forhold kan nå. Det blir et permanent konfliktpunkt hvis modparten ønsker forholdet skal bli på "bare samboer"-nivå. Det er en annen sak hvis begge er enige om at ekteskap ikke endrer på noe (av betydning for dem), men dette er jo ikke tilfellet her. 

Det er lurt å avklare hvilket syn man har på ekteskap tidlig i forholdet, slik man ikke spiller sin tid. Men godt for deg at du ikke ventet 15 år på et frieri. Nå vet du i det minste hvor han står. 

Jeg hadde gått videre. Jeg er lite imponert av håndteringen fra hans side, og han høres noe avstumpet ut følelsesmessig. 

 

 

Anonymkode: d0ed7...e76

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg beklager jeg ikke har fått svart.

Vi har pratet litt om det, og han ønsker ikke og gifte seg. Han ser ikke poenget med det. I følge han er vi like mye sammen om vi er gift eller ikke.

Han bryr seg ingenting om at jeg vil ha bryllup og være gift. 
Jeg har mistet lysten på han. Jeg lurer på om jeg egentlig vil være i dette forholdet videre.

Ts 

 

Anonymkode: 9e432...76d

Av egen erfaring kan jeg bare si at du ikke kommer over dette. Dette betyr mye for deg, og han er ikke interessert i å gi deg det. Det er viktigere for ham å få viljen sin enn å gi deg noe som ikke betyr så mye for ham? Han kommer ikke være beredt til å gi det lille ekstra i fremtiden heller.

Hadde han elsket deg, så ville han giftet seg med deg. Mot visse kompromisser selvsagt. Kanskje du måtte gitt opp selskapet, men hatt en eksklusiv middag bare dere og forlovere? 

Jeg ville bare flyttet inn på gjesterommet med en gang, og sagt at jeg hadde en del å tenke gjennom. Så ville jeg sagt noe om at du ikke kjenner på at dere er like mye sammen nå som han har gjort det tydelig at han ikke ønsker å forplikte seg til deg på den måten du trenger for å være trygg. Eller noe. 

Anonymkode: d037f...622

  • Liker 4
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt veldig lei meg om det var jeg som ble avvist på en slik måte, så jeg forstår deg godt, ts. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2023 den 23.45):

Jeg beklager jeg ikke har fått svart.

Vi har pratet litt om det, og han ønsker ikke og gifte seg. Han ser ikke poenget med det. I følge han er vi like mye sammen om vi er gift eller ikke.

Han bryr seg ingenting om at jeg vil ha bryllup og være gift. 
Jeg har mistet lysten på han. Jeg lurer på om jeg egentlig vil være i dette forholdet videre.

Ts 

 

Anonymkode: 9e432...76d

Altså. Hvis han "ikke ser poenget med det", mens det er svært viktig for deg, så burde han jo kunne ha skrevet under et papir? Siden dette er viktig for deg, og han ikke har sterke motforestillinger mot det, bare at "han ikke ser poenget"?

Anonymkode: c773e...8f3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.11.2023 den 6.44):

Han ser ikke poenget. Nei, men uten å si det høyt ser han åpenbart gode fordeler ved ikke å være gift. For han er jo tydeligvis veldig imot det, ikke bare neutral. 

De færreste forhold overlever et avvist frieri. Ikke så mye på grunn av avvisningen i seg selv, men fordi den som ønsker ekteskap jo genuint føler det er det ultimative "nivå" et forhold kan nå. Det blir et permanent konfliktpunkt hvis modparten ønsker forholdet skal bli på "bare samboer"-nivå. Det er en annen sak hvis begge er enige om at ekteskap ikke endrer på noe (av betydning for dem), men dette er jo ikke tilfellet her. 

Det er lurt å avklare hvilket syn man har på ekteskap tidlig i forholdet, slik man ikke spiller sin tid. Men godt for deg at du ikke ventet 15 år på et frieri. Nå vet du i det minste hvor han står. 

Jeg hadde gått videre. Jeg er lite imponert av håndteringen fra hans side, og han høres noe avstumpet ut følelsesmessig. 

 

 

Anonymkode: d0ed7...e76

Mitt forhold hadde overlevd det. I mitt tilfelle svarte samboeren "ja", informerte familien sin om det, for så å fase det ut, juge og vri seg. Dette er mye verre, jeg hadde overlevd et "nei" hvis dette "neiet" var velbegrunnet. I vårt tilfelle blir jeg bare mer og mer irritert som tiden går, og lurer på hvorfor han måtte juge til meg og føre meg bak lyset i to år. 

Anonymkode: c773e...8f3

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.11.2023 den 23.58):

Jeg midten av 30 årene. Han rett over 40. 
Ikke barn. 

Anonymkode: 9e432...76d

Omg… han virker veldig umoden for å være rett over 40. Er han umoden også på andre områder? Har han en ordentlig jobb? 
 

Jeg synes ditt frieri var helt nydelig. Han burde ha blitt veldig glad og rørt. Hvis han ble rar nå fordi han egentlig hadde en hemmelig plan om å fri selv, så må jo han si det, og da kan han jo fri tilbake. Håper det løser seg og at han har en god forklaring. Hvis ikke, så holder jeg fast ved at han fremstår meget umoden, faktisk «rødt flagg» umoden!! 

Anonymkode: 90943...6de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.11.2023 den 6.44):

Han ser ikke poenget. Nei, men uten å si det høyt ser han åpenbart gode fordeler ved ikke å være gift. For han er jo tydeligvis veldig imot det, ikke bare neutral. 

De færreste forhold overlever et avvist frieri. Ikke så mye på grunn av avvisningen i seg selv, men fordi den som ønsker ekteskap jo genuint føler det er det ultimative "nivå" et forhold kan nå. Det blir et permanent konfliktpunkt hvis modparten ønsker forholdet skal bli på "bare samboer"-nivå. Det er en annen sak hvis begge er enige om at ekteskap ikke endrer på noe (av betydning for dem), men dette er jo ikke tilfellet her. 

Det er lurt å avklare hvilket syn man har på ekteskap tidlig i forholdet, slik man ikke spiller sin tid. Men godt for deg at du ikke ventet 15 år på et frieri. Nå vet du i det minste hvor han står. 

Jeg hadde gått videre. Jeg er lite imponert av håndteringen fra hans side, og han høres noe avstumpet ut følelsesmessig. 

 

 

Anonymkode: d0ed7...e76

Ser han ikke poenget fordi dere har forskjellige økonomiske forutsetninger/muligheter? Eller er han bare generelt ikke opptatt av romantikken? Eller ser han ikke de rettslige fordelene ved ekteskap vs samboerskap? Med rettslige fordeler mener jeg at man slipper styret med samboerkontrakter, testamenter osv. 

Anonymkode: 90943...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 11/21/2023 at 9:22 PM, Bombasi said:

Du har rett i at livet ikke har manus. Men alle skjønner at når du sier nei til et frieri, så må du stille høyere krav til deg selv for å få deg til å "ro" forholdet i havn igjen. Ingen liker å få et nei under et frieri. Enhver som sier nei vet da også at den man sier nei til ender opp vondbråten og mentalt bakpå. Forholdet reddes iallfall ikke vet å late som ingenting, ikke bry seg og gå rundt taus i etterkant. For det er både slemt og avvisende.

Problemet er jo at et frieri er et ultimatum. Det er å kreve et SVAR nå, og vet ikke er det samme som nei. Mange blir satt ut av det, spesielt om de føler at det kommer ut av det blå.

Anonymkode: efb90...908

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2023 den 23.45):

 

Han bryr seg ingenting om at jeg vil ha bryllup og være gift. 
Jeg har mistet lysten på han. Jeg lurer på om jeg egentlig vil være i dette forholdet videre.

Ts 

 

Anonymkode: 9e432...76d

Snu på det da.

Du bryr deg ikke om at han ikke vil gifte seg, med det økonomiske det medfører.

Tror du han hadde blitt en helt annen person dersom han hadde sagt ja?

Anonymkode: a3772...d07

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Problemet er jo at et frieri er et ultimatum. Det er å kreve et SVAR nå, og vet ikke er det samme som nei. Mange blir satt ut av det, spesielt om de føler at det kommer ut av det blå.

Anonymkode: efb90...908

Men om du sier nei, kan det hende du sier nei til tanken om å være bundet til den som frir, det gjør det jo lett for feieren å ønske brudd.

Anonymkode: 0a11f...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tenk om han har gått hele livet med et ønske om ikke å gifte seg. Tar da heller ikke initiativ til å prate om det fordi han overhodet ikke ønsker det og dermed ikke ønsker å sette griller i hodet på partneren.

Når partneren da tar mot til seg og spør, så synker han bare sammen og vet hverken hva han skal si eller gjøre.

Anonymkode: a3772...d07

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2023 den 7.04):

Min mann har jeg vært sammen med i 10 år. Vi har to barn. Jeg ønsker å gifte meg og venter på at han frir. Han har sagt at det er hans jobb. Hvis jeg frir blir svarer nei. Kanskje han har slike tanker? 
 

Skjønner at du er lei deg❤️ En ting er hvordan han reagerer spontant. Men han burde ha sagt noe senere. Lykke til❤️

Anonymkode: ee0cd...06b

Men da regner jeg med du skjønner han ikke ønsker å gifte seg, når du vet han ikke ville sagt ja. Ikke alle ønsker det, selv om kjærligheten er ekte og sterk, så vær forberedt på det. At han sier det er hans ansvar, betyr ikke at han vil ombestemme seg, uansett hvor høyt han elsker deg 

Anonymkode: caa9f...f2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassisk feil - å være sammen med noen i tre år uten å vite om de noen gang vil gifte seg, få barn, kjøpe hus osv. Dette burde man egentlig avklare i dateperioden. 

Anonymkode: f8911...784

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Klassisk feil - å være sammen med noen i tre år uten å vite om de noen gang vil gifte seg, få barn, kjøpe hus osv. Dette burde man egentlig avklare i dateperioden. 

Anonymkode: f8911...784

Det er jo ikke noe feil i det. Man tar som regel ikke opp giftemål med en gang man begynner å date - er jo noe som går seg til.

TS: Du bør sette deg ned og ta en prat med samboeren din. Fortelle om hvordan du føler det og så må han få legge frem sin sak. Deretter må du bare se om det er liv laga. Uansett hvordan man vrir og vender på det så kan man ikke tvinge noen til å gifte seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...