Gå til innhold

Nye EU-krav til norske hus - dette har ikke folk flest råd til

Helgekarjol

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er sjeleglad for at jeg bor i et tømmerhus. Vi slipper unna det meste.

Anonymkode: 1d0f3...3b4

Tømmerhus bare pass deg det finnes metoder for å isolere det også man slår på lekter utenpå tømmeret så isolerer man og slår kledning utenpå ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Da sitter jeg rolig og tar det helt med ro. For her er alle vinduene og verandadørene allerde skiftet for ikke lenge siden.

Anonymkode: 4ceab...54f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.11.2023 den 19.40):

Skal visst kun gjelde ved salg og/eller utleie.

Anonymkode: 4de59...c39

kilde på dette? det er ikke hva jeg hva lest meg til

AnonymBruker skrev (På 31.1.2025 den 21.01):

Energikrav blir vel ofte ettespurdt ved kjøp /salg av boliger, og ikkje noe nytt.  Dei fleste kan energisjekke sin egen bolig, og dei fleste Norske boliger bygd etter 1980 tilfredstiller energikravene. 

Dessuten er det vel bedre prioritering å bruke penger på energiforbedring en, og  fyre til kråka , og bo i trekkfulle boliger. 

Anonymkode: b9a63...547

Å kaste bort en million på oppussing er bedre enn å bruke 12 000 kr ekstra på strøm i året på å bo i en bolig med frisk luft?

Hvor lenge tror du folk lever, hvis det skal lønne seg å bruke en million på å pusse opp for å spare litt strøm? 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er enig med deg, men dette er samtidig en farlig antagelse som kan gjøre oss passive og uinformerte. Vi vil ikke bruke så mye mer energi på å sette oss inn i sakene når vi mentalt parkerer slike ting under "la dem bare styre, det ordner seg nok".

Hvordan øke summen av skatter og avgifter, hvordan begrense ditt handlingsrom og i praksis gjøre deg mindre selvstendig over lang tid? Billedelig talt ved hjelp av bittesmå saksekutt i kantene av et papirark. Litt og litt og litt. Hvert kutt for seg gidder vi ikke reagere så mye på. Men over tid blir vårt handlingsrom og vår økonomiske frihet innskrenket i et omfang som er vanskelig å fatte. Delvis fordi vi venner oss til veldig mye. Vi mennesker er svært tilpassningsdyktige.

Anonymkode: 3971d...83b

Dette, 100 %. Sinnsykt skremmende. Jeg tok meg i under corona-diktaturet, å bli glad og takknemlig for at vi f.eks. fikk lov å møte 10 familiemedlemmer i julen. Helt sykt hva man venner seg til og finner seg i 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Norge er ikke et demokrati. Det er diktatur under Erna og Støre. 

Anonymkode: b6e86...c0f

Jepp. Vi har ikke demokrati i Norge, men folkevalgt diktatur, og de folkevalgte kan da med loven i hånd ignorere folkets vilje i forskjellige saker. Så i stedet for å få være med å bestemme (demokrati) må jeg velge en person eller et parti, som skal få bestemme på mine vegne. Dette systemet har svært lite med demokrati å gjøre.

Anonymkode: 07a4a...5d7

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maskinfører skrev (2 minutter siden):

Tømmerhus bare pass deg det finnes metoder for å isolere det også man slår på lekter utenpå tømmeret så isolerer man og slår kledning utenpå ☺️

Gråter bare av tanken på å ødelegge alle de vakre gamle husene

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maskinfører skrev (5 minutter siden):

Hehe NAV inntekt er inntektssikring ikke noe en blir feit og rik av så lurer på åssen de skal finansiere oppussingen ? Lurer på hva Huseiernes Landsforening sier når de finner ut at staten ikke har penger til å støtte folk med og får hele regninga sjøl ? Tipper mange kommer til å melde seg ut og ikke glem at i  Huseierne så sitter det en lobbymann nemlig Morten Andreas Meier tidligere Høyre representant og de har lobba ganske mye for dette direktivet 

Huseiernes landsforbund har alt gått ut å advart om dette, lest flere innlegg dra de om det i over et år. Om at en ikke kan i flere disse kravene. I tilleg at de i Brussel ikke har noe greier på ting i forhold til norske forhold og værforhold, men allikevel ska kunne tre ting over hodene på nordmenn.

Men én ser desverre en del mener alt er positivt med EU, er vel en person fra 2 verdenskrig som ligger under jorda gosser seg nå, for han ser ting går mer og mer i den retningen han egentlig ønsket

Anonymkode: 9ed8f...f65

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gråter bare av tanken på å ødelegge alle de vakre gamle husene

Ja jeg også har ett hus fra 1978 og alt er originalt bortsett fra Varmtvannsberederen som måtte skiftes ut i Mai 24 etter 47 trofaste år ☹️ lekkasjer og sikkert rust også Blå OSO 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette blir vel neppe noe av. De kan ikke komme med glava og strømpistol på døra og si "hvis ikke DU..."

Anonymkode: 6bf7c...215

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huseiernes landsforbund har alt gått ut å advart om dette, lest flere innlegg dra de om det i over et år. Om at en ikke kan i flere disse kravene. I tilleg at de i Brussel ikke har noe greier på ting i forhold til norske forhold og værforhold, men allikevel ska kunne tre ting over hodene på nordmenn.

Men én ser desverre en del mener alt er positivt med EU, er vel en person fra 2 verdenskrig som ligger under jorda gosser seg nå, for han ser ting går mer og mer i den retningen han egentlig ønsket

Aner ikke hva jeg skal tro siden de maser og støtte til oppussing i stedet for å si at dette er Uaktuelt de er tannløse nå som Peter N Batta ikke er leder lenger ja de trer det over hodet på oss Huseierne er på parti med Stortingspolitikerne ingenting med EU er positivt men Qvisling som ble henrettet da han begikk landssvik og la Norge under fremmede makter akkurat som skjer nå om det er Hitler du siktet til så er jeg helt enig ☺️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir vel neppe noe av. De kan ikke komme med glava og strømpistol på døra og si "hvis ikke DU..."

Har sett veldig masse reklame fra Glava de siste årene ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

https://www.huseierne.no/nyheter/kommentar---politikerne-ma-bruke-gulrot-ikke-pisk/?_gl=1*15asidz*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=CjwKCAiAqfe8BhBwEiwAsne6gZVjVDv6Vo1f4HvBGWk2Bc-oiezwmimf22pRlFiBrPnM63WdzIjP7hoCOVUQAvD_BwE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

De kan jo garantert gjøre noe for å presse folk til å gjennomføre det, ved økt skatt for de som bor i hus som ikke oppfyller kravene eller noe lignende. 

Anonymkode: c75fb...47d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med hus som er 150 - 200 år gamle? Kan disse direktivene trumfe bevaringsverdige eller særegne gamle hus? Hus som står oppført i vernede områder?

Anonymkode: 4af67...d86

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva med hus som er 150 - 200 år gamle? Kan disse direktivene trumfe bevaringsverdige eller særegne gamle hus? Hus som står oppført i vernede områder?

Anonymkode: 4af67...d86

Nei, etter hva jeg har lest er hus med bevaringsverdi unntatt for dette direktivet. 

Anonymkode: b2731...cfe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kanskje på tide å selge for å gå på leie markedet?

Anonymkode: c51dd...820

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kanskje på tide å selge for å gå på leie markedet?

Anonymkode: c51dd...820

Det er vel planen til «eliten» ja.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Forstår ikke alt oppstyret om dette. Selv av den lenken som deles like ovenfor, fremgår det jo at:

1. Disse direktivene ikke inneholder noe særlig annet enn tilsvarende mål om energisparing som allerede gjaldt og var besluttet internt i Norge,

2. Det er ingen som tvinger boligeiere til å gjøre tiltak, pusse opp etc., og

3. Boligeiere blir ikke stilt overfor krav, inspeksjoner eller lignende. 

Utover det kan det vel ikke være et problem i seg selv at man tar grep for energieffektivisering. Når forbruket bare stiger, men det for guds skyld ikke kan bygges vindmøller, utbygges i flere vassdrag eller legges opp til mer energiutveksling, så har man ikke så mye igjen å gjøre for å sikre stabil energitilgang heller. Hele denne saken fremstår som en storm i et vannglass. 

Anonymkode: dc0ae...a7b

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Interessant artikkel. Jeg har dog noen innsigelser.

100 eller 200 år gamle kittede vinduer lagd av kjerneved og med håndverk har estetisk og historisk verdi. De har også en forventet rest-levetid som er større enn de moderne vinduene man evt erstatter dem med (!). Dette gjør det interessant å vurdere å beholde dem (selv om de isolerer dårlig).

Mine masseproduserte teak-vinduer fra 60-tallet har langt lavere verdi (selv om de aldri vil råtne), og husmorvinduer fra 80-tallet har ingen verdi. De isolerer dårlig og kommer til å råtne. Det er fremdeles et budsjett å regne på kosten ved utskifting vs kosten ved å beholde (og jeg er enig i at noen går i gang med «miljøtiltak» uten å regne på lønnsomhet - enten økonomisk eller CO2-messig).

Det som provoserer meg litt er at state of the art miljøvinduer har en forventet levetid på 30 år (billig dårlig treverk uten håndverk), og noen opplever at de må skiftes etter 10. Hvis man skal ha et massivt push for å skifte så forventer jeg noe bedre enn det. Hva med vinduer av aluminiumsramme (varer evig), og en standard løsning for å bytte ut selve glassene med inert gass etc (de er tydeligvis umulig å lage et 3-lags isoler-glass med argon mellom glassene som har lang levetid. Så da får man gjøre det enkelt å bytte uten håndverker).

Anonymkode: 3d92a...567

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.11.2023 den 18.16):

Jeg tror ikke det der blir vedtatt. 

Anonymkode: c75fb...47d

Du tok feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Når forbruket bare stiger, men det for guds skyld ikke kan bygges vindmøller, utbygges i flere vassdrag eller legges opp til mer energiutveksling, så har man ikke så mye igjen å gjøre for å sikre stabil energitilgang heller. Hele denne saken fremstår som en storm i et vannglass. 

Anonymkode: dc0ae...a7b

Det finnes da flere løsninger enn å tvinge til isolering av hus?? En opplagt løsning er å ha markedpris på strøm, sånn at de som bruker mye strøm får motivasjon til å bruke mindre.

Det gir fleksibilitet. Da kan f.eks. noen eldre avgjøre at de lar deler av huset ha lavere temperatur om vinteren fordi de ikke trenger det. Eller man kan fyre med ved. Eller installere solceller. Eller gå med ullsokker. Eller isolere bedre. Eller installere varmepumpe.

Anonymkode: 3d92a...567

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...