FrøkenMånestråle Skrevet 7. november 2023 #21 Del Skrevet 7. november 2023 Har ikke noe i mot et mobilforbud, de kan ha mobilhotell som skolene har i mitt område, fungerer godt det. Mitt barn og ditt barn klarer kanskje å la mobilen ligge i sekken hele dagen men er ikke alle barn som klarer det og da kan de like gjerne ha dette mobilhotellet som barna kan legge mobilen inn i og så låser læreren. Så slipper både lærer og elever masse avbrytelser av de elevene som ikke klarer å la telefonen være. Mitt barn har hatt mobil i sekken i flere år og det har aldri vært noe problem, han bryr seg lite om mobilen er helst jeg som har likt å ha den der. Når de kom i 5. klasse så ble det mobilhotell på hele skolen for da hadde de hatt litt problemer med noen jenter som holdt på å fryse ut en av jentene gjennom snap. Slik jeg forstår sliter de fortsatt med et par år etter men jentungen får iallfall fred på skolen. Ser bare positive ting med å ikke får bruke mobil i skoletiden. De må forholde seg til hverandre og ikke skjermen, kan ikke bedrive utestengning gjennom sosiale medier i skoletiden, snikfilming og bilder går heller ikke, blir ikke distrahert av meldinger og alt det der, bare fordeler. Burde vært forbud i hele grunnskolen for å holde på med mobil skoletiden. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 7. november 2023 #22 Del Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du tenker at stortingspolitikere som har (mens de har vært på jobb) blitt fersket i å se på tiktok og candycrush gjør jobben sin da? Her hvor vi bor får ungdommene lov å ha mobil på skolen. Den ligger selvfølgelig i sekken når det er undervisning. Forklar meg da hvordan det går utover undervisningen / å lære noe? Anonymkode: b0b56...d40 Mange har den ikke i sekken, den kommer opp selv om du kanskje ikke tror det og mange barn og unge har blitt filmet og dokumentert i sårbare situasjoner. Det finnes mange filmer, serier som viser dette her. Du kan jo ta en titt på lars er lol. Stortingspolitikere er ikke vanlige arbeidstakere, de bestemmer sine egne regler, kanskje de burde hatt fri fra mobil også når de sitter i stortingsalen? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #23 Del Skrevet 7. november 2023 Ja til pensum, nei til tik tok i skoletida. Må få nasjonale regler, kan ikke være opp til rektor og en fjorten år gammel elevrådsleder å bestemme dette. Stå på Kari! Anonymkode: f0e24...f8b 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #24 Del Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Her hvor vi bor får ungdommene lov å ha mobil på skolen. Den ligger selvfølgelig i sekken når det er undervisning. Forklar meg da hvordan det går utover undervisningen / å lære noe? Anonymkode: b0b56...d40 Du har et rørernde naivt syn på hvordan det er å være ung, der TikTok, flørting og sladder om hva Victoria gjorde på helgens fest er uendelig mye viktigere enn den kjedelige undervisningen. Naturligvis bruker man mobilen når læreren ikke legger merke til det, og har man ikke anledning til det, konsentrerer man seg om det kommer inn nye meldinger, og legger en plan for hvordan man kan få lest dem. Anonymkode: 72e7f...c63 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 7. november 2023 #25 Del Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men hvorfor skal man innføre et forbud? Jeg tenker at dette er noe skolene selv kan løse der det er en utfordring, la det heller være opp til læreren. Eller har det blitt så dårlig oppdragelse rundt omkring til at man ikke kan finne tilpassede løsninger lenger? Anonymkode: 09709...e02 Så du tror en skjønnsmessig vurdering av mobilbruk/forbud er en god ide? Forskjell fra klasse til klasse og fra skole til skole. Mobiltelefon i skolen hører ingen sted hjemme. En opplagt grunn er at det tar bort fokus. I tillegg blir telefonen i stor grad brukt til mobbing. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #26 Del Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men hvorfor skal man innføre et forbud? Jeg tenker at dette er noe skolene selv kan løse der det er en utfordring, la det heller være opp til læreren. Eller har det blitt så dårlig oppdragelse rundt omkring til at man ikke kan finne tilpassede løsninger lenger? Anonymkode: 09709...e02 Hvorfor ha forbud mot å kjøre bil på rødt lys selv om gaten er (nesten) tom ...? La bilistene selv vurdere dette; det kommer sikkert til å gå bra ... Anonymkode: 72e7f...c63 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #27 Del Skrevet 7. november 2023 Forvirret23 skrev (1 time siden): Barna har enten pc eller ipad på skolen, de skal ikke bruke privat mobil i undervisningen. Digital opplæring får de og det er gratis skole derfor får barna utdelt det de trenger av dette. Med egen mobil kan man ha oppgaver og opplegg som kan gjøres i både klasserom, hjemme, i grupper osv. uten å være avhengige av å låne utstyr. Anonymkode: 09709...e02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #28 Del Skrevet 7. november 2023 Brunello skrev (12 minutter siden): Så du tror en skjønnsmessig vurdering av mobilbruk/forbud er en god ide? Forskjell fra klasse til klasse og fra skole til skole. Mobiltelefon i skolen hører ingen sted hjemme. En opplagt grunn er at det tar bort fokus. I tillegg blir telefonen i stor grad brukt til mobbing. Jepp. Det handler om at jeg er for å innføre mer makt til de som er nærme nok til å ta pulsen på egne forhold, i skolesammenheng så er det først og fremst lærerne selv som kan vurdere om bruk av mobil i klasserom er forholdstjenlig eller en utfordring i sin klasse. Anonymkode: 09709...e02 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #29 Del Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvorfor ha forbud mot å kjøre bil på rødt lys selv om gaten er (nesten) tom ...? La bilistene selv vurdere dette; det kommer sikkert til å gå bra ... Anonymkode: 72e7f...c63 Ja, for dette er jo et så sammenlignbart eksempel atte Anonymkode: 09709...e02 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #30 Del Skrevet 7. november 2023 Jeg tenker det å ha med seg er greit så lenge den er avslått og i sekken. Selve skoletiden bør det være forbudt, også i friminutt. Det handler for meg om at unge får en sosial trening ansikt til ansikt og ikke via en skjerm der de skal vise noe, se på noe osv. Anonymkode: ce009...5bc 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 7. november 2023 #31 Del Skrevet 7. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jepp. Det handler om at jeg er for å innføre mer makt til de som er nærme nok til å ta pulsen på egne forhold, i skolesammenheng så er det først og fremst lærerne selv som kan vurdere om bruk av mobil i klasserom er forholdstjenlig eller en utfordring i sin klasse. Anonymkode: 09709...e02 Det eneste du skaper er press og tilfeldig forskjellsbehandling. og ut fra det jeg husker av de lærerne jeg hadde, er det 100% sikkert at lærernes vurdering vil være ulike. Lov med mobil i mattetimene og krle, men ikke i norsk og engelsk. Blir det totale kaos. Endret 7. november 2023 av Brunello 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #32 Del Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jepp. Det handler om at jeg er for å innføre mer makt til de som er nærme nok til å ta pulsen på egne forhold, i skolesammenheng så er det først og fremst lærerne selv som kan vurdere om bruk av mobil i klasserom er forholdstjenlig eller en utfordring i sin klasse. Anonymkode: 09709...e02 Du vet vel at en lærer har ingen makt. En lærer har ikke lov til å inndra eiendeler. Så dette er noe en skole må stå samlet om, noe både foresatte og elever er inneforstått med. Anonymkode: ce009...5bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #33 Del Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Med egen mobil kan man ha oppgaver og opplegg som kan gjøres i både klasserom, hjemme, i grupper osv. uten å være avhengige av å låne utstyr. Anonymkode: 09709...e02 Hvor vidunderlig "datakompetanse" er, har man hørt gang etter gang. Fakta er at mobilen ikke brukes til å lese engelske aviser eller vitenskapelige artikler på National Geographic, men til å se en idiotisk video på TikTok. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, for dette er jo et så sammenlignbart eksempel atte Anonymkode: 09709...e02 Absolutt. Hva er logikken i at en bil skal stoppe på rødt lys i en tom gate klokken 3 om natten ...? Man har regler og forbud ikke fordi dette alltid er like logisk, men for å sette klare grenser for hva som er, og hva som ikke er lov. Anonymkode: 72e7f...c63 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 7. november 2023 #34 Del Skrevet 7. november 2023 Helt greit. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #35 Del Skrevet 7. november 2023 Brunello skrev (8 minutter siden): Det eneste du skaper er press og tilfeldig forskjellsbehandling. og ut fra det jeg husker av de lærerne jeg hadde, er det 100% sikkert at lærernes vurdering vil være ulike. Lov med mobil i mattetimene og krle, men ikke i norsk og engelsk. Blir det totale kaos. Vel, sånn er verden, den er sjelden lik, det er ikke alt som er like formålstjenlig i alle sammenhenger, og ser læreren at klassen ikke oppfører seg med mobilbruk, så bør man venne seg til at det får konsekvenser. Det ligger læring i det også, for så vidt. Anonymkode: 09709...e02 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #36 Del Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du vet vel at en lærer har ingen makt. En lærer har ikke lov til å inndra eiendeler. Så dette er noe en skole må stå samlet om, noe både foresatte og elever er inneforstått med. Anonymkode: ce009...5bc Så får skolen med rektor i spissen faktisk gi dette mandatet/ryggdekningen til lærerne da, og formidle dette i møter med de foresatte. Anonymkode: 09709...e02 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #37 Del Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor vidunderlig "datakompetanse" er, har man hørt gang etter gang. Fakta er at mobilen ikke brukes til å lese engelske aviser eller vitenskapelige artikler på National Geographic, men til å se en idiotisk video på TikTok. Absolutt. Hva er logikken i at en bil skal stoppe på rødt lys i en tom gate klokken 3 om natten ...? Man har regler og forbud ikke fordi dette alltid er like logisk, men for å sette klare grenser for hva som er, og hva som ikke er lov. Anonymkode: 72e7f...c63 Det kommer an på undervisningsopplegget det, klassens modenhet og hvordan man strukturerer undervisningen. Det er nettopp derfor jeg mener dette bør være opp til skolen/læreren, man trenger ikke gå veien om et forbud som gjelder absolutt alle. Nei vel, så du skjønner ikke forskjell på trafikksikkerhet og skjermbruk skolen.... Anonymkode: 09709...e02 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #38 Del Skrevet 7. november 2023 null telefon i skoletiden både på barne og u skolen der mine barn går. fungerer utmerket. Den skal ligge i sekken til skoledagen er slutt. Anonymkode: 3351d...cdd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #39 Del Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vel, sånn er verden, den er sjelden lik, det er ikke alt som er like formålstjenlig i alle sammenhenger, og ser læreren at klassen ikke oppfører seg med mobilbruk, så bør man venne seg til at det får konsekvenser. Det ligger læring i det også, for så vidt. Anonymkode: 09709...e02 Du forutsetter at dagens lærere har samme grad av autoritet som før i tiden; det er dessverre ikke tilfelle. Så da vil mestparten av timen gå til å diskutere formålet med å legge bort mobilen uten at dette krenker noen, før man kanskje klarer å skvise inn fem minutter med undervisning før det ringer ut. Anonymkode: 72e7f...c63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #40 Del Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du forutsetter at dagens lærere har samme grad av autoritet som før i tiden; det er dessverre ikke tilfelle. Så da vil mestparten av timen gå til å diskutere formålet med å legge bort mobilen uten at dette krenker noen, før man kanskje klarer å skvise inn fem minutter med undervisning før det ringer ut. Anonymkode: 72e7f...c63 Nei, det forutsetter jeg ikke, men jeg forutsetter viljen til å jobbe med nettopp det - tilføre autoritet tilbake til lærerrollen med ryggdekning fra politikere, skolekretsene og de enkelte skoleeierne. At lærerne mangler autoritet er den store utfordringen med alt fra mobilbruk til annet som skjer i klasserommet, og man løser ikke det ved å bare innføre forbud på forbud. Da må man til slutt innføre forbud og påbud på hver minste lille ting som skal løses i klasserommet, siden læreren symptomatisk ikke har den nødvendige autoritet. Anonymkode: 09709...e02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå