Einus Skrevet 7. november 2023 #1 Del Skrevet 7. november 2023 De ( regjeringen) lefler med forbud om mobiltelefon på skolen. I mine øyne på høy tid! Den franske skole i Norge har hatt dette i mange år, på tide at det skjer med den norske skolen også, eller? 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #2 Del Skrevet 7. november 2023 Når man innfører et forbud, så er det bare et tegn på at man som lærer, rektor og ansatt i skolevesenet, ikke har greid å forholde seg konstruktivt til noe som har vært der i mer enn 20 år nå. Det er ikke mobilen som er problemet, det er den manglende oppdragelsen hjemmefra. Anonymkode: 09709...e02 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 7. november 2023 #3 Del Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når man innfører et forbud, så er det bare et tegn på at man som lærer, rektor og ansatt i skolevesenet, ikke har greid å forholde seg konstruktivt til noe som har vært der i mer enn 20 år nå. Det er ikke mobilen som er problemet, det er den manglende oppdragelsen hjemmefra. Anonymkode: 09709...e02 Det kan hende at oppdragelse, eller mangelen på sådant, hjemmefra et er problem i mange tilfeller, men mobilbruk er nok mye mer enn det. Mange barn og unge(og voksne) utvikler en avhengighet av mobilen uavhengig av oppdragelse. Jeg tror telefonen ofte tar veldig mye fokus fra undervisningen. Ved å innføre mobilforbud, tror jeg flere vil lære mer. Kanskje vil man også lære at det å legge vekk telefonen en time eller to ikke bare går helt fint, men at det også kan være en bra ting. 4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #4 Del Skrevet 7. november 2023 aksase skrev (58 minutter siden): Det kan hende at oppdragelse, eller mangelen på sådant, hjemmefra et er problem i mange tilfeller, men mobilbruk er nok mye mer enn det. Mange barn og unge(og voksne) utvikler en avhengighet av mobilen uavhengig av oppdragelse. Jeg tror telefonen ofte tar veldig mye fokus fra undervisningen. Ved å innføre mobilforbud, tror jeg flere vil lære mer. Kanskje vil man også lære at det å legge vekk telefonen en time eller to ikke bare går helt fint, men at det også kan være en bra ting. Men hvorfor skal man innføre et forbud? Jeg tenker at dette er noe skolene selv kan løse der det er en utfordring, la det heller være opp til læreren. Eller har det blitt så dårlig oppdragelse rundt omkring til at man ikke kan finne tilpassede løsninger lenger? Anonymkode: 09709...e02 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #5 Del Skrevet 7. november 2023 Folk er avhengig av å fylle all dødtid med tlf. De unge er helt avhengig. Men om de ikke får lov til å ha tlf, så brukes pc og øreplugger. Det synes ikke pga håret. Elevene ser hele filmer uten å tenke på omgivelsene sine. Det er vanskelig å ta tak i. Anonymkode: c8b22...3dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #6 Del Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når man innfører et forbud, så er det bare et tegn på at man som lærer, rektor og ansatt i skolevesenet, ikke har greid å forholde seg konstruktivt til noe som har vært der i mer enn 20 år nå. Det er ikke mobilen som er problemet, det er den manglende oppdragelsen hjemmefra. Anonymkode: 09709...e02 Så hva mener du egentlig? Vi kan sende ungene på skolen med skytevåpen. Dersom de skulle bli brukt, så er ikke skytevåpnene som er problemet, men foreldrenes oppdragelse? Tosk. Anonymkode: cadc0...47f 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #7 Del Skrevet 7. november 2023 aksase skrev (1 time siden): Det kan hende at oppdragelse, eller mangelen på sådant, hjemmefra et er problem i mange tilfeller, men mobilbruk er nok mye mer enn det. Mange barn og unge(og voksne) utvikler en avhengighet av mobilen uavhengig av oppdragelse. Jeg tror telefonen ofte tar veldig mye fokus fra undervisningen. Ved å innføre mobilforbud, tror jeg flere vil lære mer. Kanskje vil man også lære at det å legge vekk telefonen en time eller to ikke bare går helt fint, men at det også kan være en bra ting. Hvordan kan den ta fokus vekk fra undervisningen? Når det er undervisning ligger mobilen i sekken. Så er det ok å ta den opp i friminuttene. Mobil forbud i skolen er vel et av de dummeste forslaget fra politikere som ikke evner å fokusere på viktige ting! Anonymkode: b0b56...d40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #8 Del Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Men hvorfor skal man innføre et forbud? Jeg tenker at dette er noe skolene selv kan løse der det er en utfordring, la det heller være opp til læreren. Eller har det blitt så dårlig oppdragelse rundt omkring til at man ikke kan finne tilpassede løsninger lenger? Anonymkode: 09709...e02 Da får det bli mobil forbud på arbeidsplassene også. Legge de i et låst skap til arbeidsdagen slutt. Så får de som er avhengig av telefon i arbeidstiden ha en doro som du kun kan ringe med. Da hadde det blitt slutt på Pokemon og CandyCrush på en spesiell arbeidsplass. La ungdommen få ha mobilen sin i fred. La den ligge i sekken når det er undervisning, så er det opp til elevene om de vil bruke den i friminuttene. Det må være måte på hva vi skal ha for forbud i dette landet. Anonymkode: b0b56...d40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #9 Del Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Så hva mener du egentlig? Vi kan sende ungene på skolen med skytevåpen. Dersom de skulle bli brukt, så er ikke skytevåpnene som er problemet, men foreldrenes oppdragelse? Tosk. Anonymkode: cadc0...47f Syntes du skytevåpen er en gyldig sammenligning? At det fyller den samme funksjonen som kontakt med omverdenen og kan brukes som verktøy til å søke opp informasjon? Dette blir for dumt. Anonymkode: 09709...e02 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #10 Del Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Da får det bli mobil forbud på arbeidsplassene også. Legge de i et låst skap til arbeidsdagen slutt. Så får de som er avhengig av telefon i arbeidstiden ha en doro som du kun kan ringe med. Da hadde det blitt slutt på Pokemon og CandyCrush på en spesiell arbeidsplass. La ungdommen få ha mobilen sin i fred. La den ligge i sekken når det er undervisning, så er det opp til elevene om de vil bruke den i friminuttene. Det må være måte på hva vi skal ha for forbud i dette landet. Anonymkode: b0b56...d40 Sikkert greit nok på tradisjonelle industriarbeidsplasser og lignende der man jobber ved et samlebånd, men i store deler av arbeidslivet der jobben går ut på produksjon eller omsettelse av kunnskap i en eller annen form, samt utstrakt kontakt med samarbeidspartnere så fungerer selvsagt ikke et mobilforbud. Anonymkode: 09709...e02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 7. november 2023 #11 Del Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Da får det bli mobil forbud på arbeidsplassene også. Legge de i et låst skap til arbeidsdagen slutt. Så får de som er avhengig av telefon i arbeidstiden ha en doro som du kun kan ringe med. Da hadde det blitt slutt på Pokemon og CandyCrush på en spesiell arbeidsplass. La ungdommen få ha mobilen sin i fred. La den ligge i sekken når det er undervisning, så er det opp til elevene om de vil bruke den i friminuttene. Det må være måte på hva vi skal ha for forbud i dette landet. Anonymkode: b0b56...d40 Forskjell på voksene og ungdom. De voksene gjør vel jobben sin om ikke er det jo konsekvens at de mister jobben. Barn/ungdom får anmerkning den gir ikke all verden av konsekvens og ikke minst mange barn som kanskje strever litt bryr seg ikke. Ikke sammenlign barn og voksene, når jeg var 15 skjønte jeg ikke hvor viktig skole var for fremtiden min. Jeg levde i nuet, i dag vet jeg hvor viktig skole er. Jeg var ikke et unntak, ungdom lever i nuet og det skal de. Derfor må vi voksene hjelpe barna til å forstå det. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #12 Del Skrevet 7. november 2023 Forvirret23 skrev (19 minutter siden): Forskjell på voksene og ungdom. De voksene gjør vel jobben sin om ikke er det jo konsekvens at de mister jobben. Barn/ungdom får anmerkning den gir ikke all verden av konsekvens og ikke minst mange barn som kanskje strever litt bryr seg ikke. Ikke sammenlign barn og voksene, når jeg var 15 skjønte jeg ikke hvor viktig skole var for fremtiden min. Jeg levde i nuet, i dag vet jeg hvor viktig skole er. Jeg var ikke et unntak, ungdom lever i nuet og det skal de. Derfor må vi voksene hjelpe barna til å forstå det. Mobil kan på den annen side være et gode og et nyttig verktøy, utstyr heller lærervesenet med ressurser til å gjøre det til et verktøy fremfor et onde som må forbys. Det er jo gjerne når man er ungdom at mobilvaner setter seg, de som har lært å bruke det som et gode som fremmer produktivitet vil nyte godt av det i voksenlivet. Anonymkode: 09709...e02 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #13 Del Skrevet 7. november 2023 Det er jeg for. De hadde forbud når min eldste gikk på ungdomsskolen og det resulterte i mindre mobbing, færre ensomme, høyere trivsel og bedre læring. Vet de hadde samme erfaring i nabokommunen når min mor jobbet der som lærer. Anonymkode: 7299e...e7a 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 7. november 2023 #14 Del Skrevet 7. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Mobil kan på den annen side være et gode og et nyttig verktøy, utstyr heller lærervesenet med ressurser til å gjøre det til et verktøy fremfor et onde som må forbys. Det er jo gjerne når man er ungdom at mobilvaner setter seg, de som har lært å bruke det som et gode som fremmer produktivitet vil nyte godt av det i voksenlivet. Anonymkode: 09709...e02 Jeg klarer ikke å finne noe positivt med mobil i skole? Forklar meg gjerne?At den ene ikke har venner på skolen derfor holder kontakt med andre utenfor skolen i friminuttene er ikke god grunn. Der kan det være mobilen som holder dette barnet utenfor. Opplys meg! Endret 7. november 2023 av Forvirret23 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #15 Del Skrevet 7. november 2023 Ungdomsskolen hvor mitt barn går har mobilhotell. Mobilen leveres inn hver morgen og de får den tilbake når de går hjem. Anonymkode: 01ad9...a6e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #16 Del Skrevet 7. november 2023 Forvirret23 skrev (27 minutter siden): Jeg klarer ikke å finne noe positivt med mobil i skole? Forklar meg gjerne?At den ene ikke har venner på skolen derfor holder kontakt med andre utenfor skolen i friminuttene er ikke god grunn. Der kan det være mobilen som holder dette barnet utenfor. Opplys meg! Klasseromsopplegg der man noen ganger bruker mobil som informasjonskilde i form av online læringsressurser som artikler og spill som fordrer læring? Mulighetene er mange, og jeg ønsker helst en skole som forbereder elevene på en digital hverdag. Man blir forventet å beherske disse mulighetene til fingerspissene i store deler av arbeidslivet, så jo mer man lærer om å bruke det konstruktivt i skolen, jo bedre. Anonymkode: 09709...e02 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 7. november 2023 #17 Del Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Klasseromsopplegg der man noen ganger bruker mobil som informasjonskilde i form av online læringsressurser som artikler og spill som fordrer læring? Mulighetene er mange, og jeg ønsker helst en skole som forbereder elevene på en digital hverdag. Man blir forventet å beherske disse mulighetene til fingerspissene i store deler av arbeidslivet, så jo mer man lærer om å bruke det konstruktivt i skolen, jo bedre. Anonymkode: 09709...e02 Barna har enten pc eller ipad på skolen, de skal ikke bruke privat mobil i undervisningen. Digital opplæring får de og det er gratis skole derfor får barna utdelt det de trenger av dette. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 7. november 2023 #18 Del Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Når man innfører et forbud, så er det bare et tegn på at man som lærer, rektor og ansatt i skolevesenet, ikke har greid å forholde seg konstruktivt til noe som har vært der i mer enn 20 år nå. Det er ikke mobilen som er problemet, det er den manglende oppdragelsen hjemmefra. Anonymkode: 09709...e02 Du har et poeng der, men jeg forstår ikke at det skal ta så lang tid for samfunnet å lage og vedta lover som regulerer utfordringer med tekniske nyvinninger, enten det er mobiltelefoner i skolen, opphavsrett ifm AI, personkrenkelser på nett, influenservirksomhet osv. Forarbeidet burde jo starte idet man ser utbredelsen, ikke når problemet har eksistert i over ti år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #19 Del Skrevet 7. november 2023 Forvirret23 skrev (1 time siden): Forskjell på voksene og ungdom. De voksene gjør vel jobben sin om ikke er det jo konsekvens at de mister jobben. Barn/ungdom får anmerkning den gir ikke all verden av konsekvens og ikke minst mange barn som kanskje strever litt bryr seg ikke. Ikke sammenlign barn og voksene, når jeg var 15 skjønte jeg ikke hvor viktig skole var for fremtiden min. Jeg levde i nuet, i dag vet jeg hvor viktig skole er. Jeg var ikke et unntak, ungdom lever i nuet og det skal de. Derfor må vi voksene hjelpe barna til å forstå det. Du tenker at stortingspolitikere som har (mens de har vært på jobb) blitt fersket i å se på tiktok og candycrush gjør jobben sin da? Her hvor vi bor får ungdommene lov å ha mobil på skolen. Den ligger selvfølgelig i sekken når det er undervisning. Forklar meg da hvordan det går utover undervisningen / å lære noe? Anonymkode: b0b56...d40 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #20 Del Skrevet 7. november 2023 Helt topp og på tide! Anonymkode: 2a1f1...b34 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå