Gå til innhold

Hjelp - har fått problemer med å sminke huden min..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har brukt bare minerals pudder siden jeg var tenåring, hvert fall over 10 år. Den har alltid lagt seg veldig fint, uansett om jeg har vært god eller dårlig på hudpleieruntinene.

Har alltid hatt uproblematisk og fin hud, det har jeg fortsatt. Men plutselig for to år siden begynte pudderet å legge seg veldig kakene og stygt, spesielt i t-sonen og kinnene. Har prøvd å bytte hudpleieprodukter flere ganger, men sminken blir lik uansett. Og huden i selv er fortsatt fin.

Jeg har prøvd flere forskjellige foundation typer, og etter mange forsøk funnet en som legger seg pent - Dior backstage. Problemet er bare at jeg liker egentlig  ikke bruke flytende Foundation, savner skikkelig mineralpudder. 

Den eneste forskjellen jeg kan se på huden min før og nå er kanskje at jeg har fått litt større porer.

Hudpleie rutinen min er:

Decubal renseskum 

Mandelic acid (kveld)

Vichy serum med hyaluronsyre og niacinamid

origins intensive nigtmask (eneste kremen jeg føler gir nok fuktighet)

Så en solkrem på dagtid. 

Noen som har peiling om det finnes et produkt jeg evt mangler, noe som fungerer på porer eller hva problemet er??

Anonymkode: c3dfa...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har blitt voksen,og huden din har forandret seg.

Tror det kan være så enkelt som det.

Jeg kan ikke bruke de samme sminkeproduktene som jeg brukte som tenåring,huden min har,forandret seg mye siden den gang.

Så jeg har hele tiden måtte tilpasse sminken etter huden min.

Har fått rynker,så litt tørrere hud. Og da legger ikke for eksempel pudder seg like fint på de områdene,som en flytende base gjør.(en flytende foundation tilfører litt fuktighet, i motsetning til et pudder som vil tørke ut litt.)

Jeg har også måtte tilpasse hudpleieproduktene ettersom huden ble eldre. Men det går jeg  utifra du også har gjort.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker man rikelig med fukt i hudpleien,kan det være man kan bruke pudderfoundation. Da vil legge seg finere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt akkurat samme problem som deg og har helt slutta med alt av pudder. Det går rett og slett ikke, har prøvd alt. Nå bruker jeg foundation for voksen hud, enten fra Dior elle Clarins - og er så fornøyd. Har produkter med god fukt under, samt primer. Håper du finner ut av det!

Endret av Mariss@68
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du kunne jo prøvd å slutte med alskens greier?

Anonymkode: 87c97...47a

Har prøvd å endre på rutinen mange ganger, prøvd med kun en enkel fuktighetskrem, men det hjelper heller ikke. Får veldig tørr hud dersom jeg ikke bruker produkter med masse fukt så da blir huden veldig stram og flassete.. 

Jeg sminker meg sjeldent, kanskje en gang annenhver uke, i perioder enda mer sjeldent. Men vil jo det skal se fint ut de gangene jeg gjør det. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mariss@68 skrev (2 timer siden):

Jeg har hatt akkurat samme problem som deg og har helt slutta med alt av pudder. Det går rett og slett ikke, har prøvd alt. Nå bruker jeg foundation for voksen hud, enten fra Dior elle Clarins - og er så fornøyd. Har produkter med god fukt under, samt primer. Håper du finner ut av det!

Kjedelig.. Ja Dior sin og Linda sin som er for voksen hud legger seg veldig fint. Men jeg bare trives ikke så godt med flytende, syns ingen farger matcher huden min så godt som pudderet gjorde.

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har prøvd å endre på rutinen mange ganger, prøvd med kun en enkel fuktighetskrem, men det hjelper heller ikke. Får veldig tørr hud dersom jeg ikke bruker produkter med masse fukt så da blir huden veldig stram og flassete.. 

Jeg sminker meg sjeldent, kanskje en gang annenhver uke, i perioder enda mer sjeldent. Men vil jo det skal se fint ut de gangene jeg gjør det. 

Ts

Mulig at noen av produktene dine bidrar til at du er tørr og flassete i huden. Mulig de tørker deg ut. Jeg ville forsøkt å redusere alt til et minimum for å finne ut hva som tørker ut huden din. Vurder en fuktighetskrem på morgenen

Anonymkode: dfa72...d4a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

flusa skrev (2 timer siden):

Du har blitt voksen,og huden din har forandret seg.

Tror det kan være så enkelt som det.

Jeg kan ikke bruke de samme sminkeproduktene som jeg brukte som tenåring,huden min har,forandret seg mye siden den gang.

Så jeg har hele tiden måtte tilpasse sminken etter huden min.

Har fått rynker,så litt tørrere hud. Og da legger ikke for eksempel pudder seg like fint på de områdene,som en flytende base gjør.(en flytende foundation tilfører litt fuktighet, i motsetning til et pudder som vil tørke ut litt.)

Jeg har også måtte tilpasse hudpleieproduktene ettersom huden ble eldre. Men det går jeg  utifra du også har gjort.

Ja det har jeg også tenkt, at det er så enkelt. Men det irriterer meg så at jeg ikke kan bruke pudder lenger, men får vel bare innse at jeg snart er 30 år 😝

Har byttet rutine mange ganger ja, kjøpt masse forskjellige dyre produkter de siste årene, også prøvd å begrense ned til kun en enkel krem, men da blir huden så tørr at det funker bare ikke. Alle produktene jeg bruker utenom rensen gir fukt, så det er nødvendig ja. Men uansett hvor mye fukt jeg bruker og hvor lenge/kort tid jeg venter med å ta på pudder blir det likt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mulig at noen av produktene dine bidrar til at du er tørr og flassete i huden. Mulig de tørker deg ut. Jeg ville forsøkt å redusere alt til et minimum for å finne ut hva som tørker ut huden din. Vurder en fuktighetskrem på morgenen

Anonymkode: dfa72...d4a

Tror du må lese det jeg skrev en gang til 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du kunne jo prøvd å slutte med alskens greier?

Anonymkode: 87c97...47a

Har prøvd, men det hjelper ikke. Bruker sjeldent sminke også, vil bare det skal se fint ut de få gangene jeg gjør det. 

Har generelt tørr og veldig sensitiv hud, så da jeg har sluttet å bruke produkter blir dette veldig mye verre dessverre.. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Slutt å dytte dritt i trynet og la huden din få fred.

Anonymkode: 301e6...7e2

For en kommentar!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har brukt bare minerals pudder siden jeg var tenåring, hvert fall over 10 år. Den har alltid lagt seg veldig fint, uansett om jeg har vært god eller dårlig på hudpleieruntinene.

Har alltid hatt uproblematisk og fin hud, det har jeg fortsatt. Men plutselig for to år siden begynte pudderet å legge seg veldig kakene og stygt, spesielt i t-sonen og kinnene. Har prøvd å bytte hudpleieprodukter flere ganger, men sminken blir lik uansett. Og huden i selv er fortsatt fin.

Jeg har prøvd flere forskjellige foundation typer, og etter mange forsøk funnet en som legger seg pent - Dior backstage. Problemet er bare at jeg liker egentlig  ikke bruke flytende Foundation, savner skikkelig mineralpudder. 

Den eneste forskjellen jeg kan se på huden min før og nå er kanskje at jeg har fått litt større porer.

Hudpleie rutinen min er:

Decubal renseskum 

Mandelic acid (kveld)

Vichy serum med hyaluronsyre og niacinamid

origins intensive nigtmask (eneste kremen jeg føler gir nok fuktighet)

Så en solkrem på dagtid. 

Noen som har peiling om det finnes et produkt jeg evt mangler, noe som fungerer på porer eller hva problemet er??

Det renseskummet fra Decubal er beregnet på fet hud, så ettersom du - etter beskrivelsen - har tørr hud, så bør du bytte ut dette med en fuktgivende renselotion/melk. Min favoritt er La Roche-Posay Tolèriane Cleansing Lotion, andre gode renselotions er Lumene Nordic Oat Milk Oil Cleanser og Cosmica Face Soft & Sooting Cleansing Lotion. 

Du skriver ikke noe om hvilken konsentrasjon det er i det mandelsyreproduktet du bruker, men det er faktisk helt unødvendig å eksfoliere huden hver dag/ kveld, det kan også bidra til tørrere hud. Serumet ditt er bra, men inneholder også en eksfolierende syre (glykolsyre), så kombinert med mandelsyre blir nok dette i meste laget for huden din. 

Det er normalt at porene kan utvides litt etterhvert som man blir eldre, rett og slett fordi vi produserer mindre kollagen og elastin, som bidrar til å holde huden fast, glatt og spenstig. Mangel på fukt kan også "flate ut" porene og få dem til å se større ut, så tilførsel av tilstrekkelig fukt vil hjelpe på dette. 

Foreslår at du begrenser mandelsyre til èn, maks to kvelder i uka, og så kan du evt. bruke Vichy-serumet de andre kveldene. En dag/kveld i uka gir du huden fri fra alt som heter aktive ingredienser, og pøser på med fukt og evt. barrierestyrkende ingredienser. 

På dagtid (og også kveldstid) kan du bruke et fuktgivende serum eller toner, noen gode er:

The Ordinary Amino Acids + B5 (aminosyrer er ikke eksfolierende syrer, men proteiner som er byggesteiner i proteiner. De hjelper til å bevare hudens fuktnivåer, struktur og naturlige beskyttelse).

Skincity Skincare Milky Moisture Toner

Dr. Jart+ Ceramidin Skin Barrier Serum Toner

På morgenen bruker du serumet/toneren etter rens og før fuktighetskrem og solkrem, om kvelden kan du bruke den etter eksfoliering/Vichy-serumet. 

Du skriver at du opplever at masken fra Origins er det eneste som gir nok fukt, så det er ikke sikker at det har noen betydning, men den inneholder veldig mange eteriske oljer, noen av dem kan være ganske hudirriterende, spesielt siden du har sensitiv hud. Noen gode fuktighetskremer som gir intensivt med fukt og er egnet for sensitiv hud, er:

Decubal Hydrating Nattkrem (som fint kan brukes på dagtid også). Denne får du på de fleste apotek.

Paula's Choice Calm Rescue & Repair Intensive Moisturizer

Skincity Skincare Barrier Extreme Moisturizer

Håper dette kan være til hjelp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kjedelig.. Ja Dior sin og Linda sin som er for voksen hud legger seg veldig fint. Men jeg bare trives ikke så godt med flytende, syns ingen farger matcher huden min så godt som pudderet gjorde.

Ts

Prøv Nyx sine poreprimer :) I tsonen altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (10 timer siden):

Det renseskummet fra Decubal er beregnet på fet hud, så ettersom du - etter beskrivelsen - har tørr hud, så bør du bytte ut dette med en fuktgivende renselotion/melk. Min favoritt er La Roche-Posay Tolèriane Cleansing Lotion, andre gode renselotions er Lumene Nordic Oat Milk Oil Cleanser og Cosmica Face Soft & Sooting Cleansing Lotion. 

Du skriver ikke noe om hvilken konsentrasjon det er i det mandelsyreproduktet du bruker, men det er faktisk helt unødvendig å eksfoliere huden hver dag/ kveld, det kan også bidra til tørrere hud. Serumet ditt er bra, men inneholder også en eksfolierende syre (glykolsyre), så kombinert med mandelsyre blir nok dette i meste laget for huden din. 

Det er normalt at porene kan utvides litt etterhvert som man blir eldre, rett og slett fordi vi produserer mindre kollagen og elastin, som bidrar til å holde huden fast, glatt og spenstig. Mangel på fukt kan også "flate ut" porene og få dem til å se større ut, så tilførsel av tilstrekkelig fukt vil hjelpe på dette. 

Foreslår at du begrenser mandelsyre til èn, maks to kvelder i uka, og så kan du evt. bruke Vichy-serumet de andre kveldene. En dag/kveld i uka gir du huden fri fra alt som heter aktive ingredienser, og pøser på med fukt og evt. barrierestyrkende ingredienser. 

På dagtid (og også kveldstid) kan du bruke et fuktgivende serum eller toner, noen gode er:

The Ordinary Amino Acids + B5 (aminosyrer er ikke eksfolierende syrer, men proteiner som er byggesteiner i proteiner. De hjelper til å bevare hudens fuktnivåer, struktur og naturlige beskyttelse).

Skincity Skincare Milky Moisture Toner

Dr. Jart+ Ceramidin Skin Barrier Serum Toner

På morgenen bruker du serumet/toneren etter rens og før fuktighetskrem og solkrem, om kvelden kan du bruke den etter eksfoliering/Vichy-serumet. 

Du skriver at du opplever at masken fra Origins er det eneste som gir nok fukt, så det er ikke sikker at det har noen betydning, men den inneholder veldig mange eteriske oljer, noen av dem kan være ganske hudirriterende, spesielt siden du har sensitiv hud. Noen gode fuktighetskremer som gir intensivt med fukt og er egnet for sensitiv hud, er:

Decubal Hydrating Nattkrem (som fint kan brukes på dagtid også). Denne får du på de fleste apotek.

Paula's Choice Calm Rescue & Repair Intensive Moisturizer

Skincity Skincare Barrier Extreme Moisturizer

Håper dette kan være til hjelp. 

Tusen takk for utfyllende svar! Skal se litt nærmere på og prøve noe av dette. 

Den rensen har jeg faktisk tenkt på at jeg skal prøve å bytte ut med noe mindre uttørkende, men føler at sånne "melkeaktige" renser ikke gjør ansiktet helt rent, men det er kanskje mest en følelse?

Syren er bare 5 %, opplever egentlig at den gir fukt, men skal trappe ned på den.

Har faktisk prøvd den nattkremen fra decubal, men den som mange andre jeg har prøvd trekker seg liksom ikke inn i huden min, ligger bare som et lag utenpå og huden føles stiv og tørr under.

Den nattmasken fra origin gjør at huden faktisk blir myk, og har aldri hatt så lite problemer med sensitivitet i huden som etter jeg begynte med den morgen og kveld. Har tenkt det er litt rart, siden er så mye forskjellig i den, men den fungerer tydeligvis for meg. 

Igjen, takk for svar🥰 Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tusen takk for utfyllende svar! Skal se litt nærmere på og prøve noe av dette. 

Den rensen har jeg faktisk tenkt på at jeg skal prøve å bytte ut med noe mindre uttørkende, men føler at sånne "melkeaktige" renser ikke gjør ansiktet helt rent, men det er kanskje mest en følelse?

Syren er bare 5 %, opplever egentlig at den gir fukt, men skal trappe ned på den.

Har faktisk prøvd den nattkremen fra decubal, men den som mange andre jeg har prøvd trekker seg liksom ikke inn i huden min, ligger bare som et lag utenpå og huden føles stiv og tørr under.

Den nattmasken fra origin gjør at huden faktisk blir myk, og har aldri hatt så lite problemer med sensitivitet i huden som etter jeg begynte med den morgen og kveld. Har tenkt det er litt rart, siden er så mye forskjellig i den, men den fungerer tydeligvis for meg. 

Igjen, takk for svar🥰 Ts

Det du skriver om at huden ikke føles helt ren ved bruk av rensemelk/lotion tror jeg handler mye om at du er vant til at huden føles "squeaky clean" etter skumrens, jeg hadde det på akkurat samme måte da jeg byttet fra skumrens til lotion 😀 Du kan evt bruke litt micellarvann på en bomullspads etter rensen, det kan hjelpe.

Selv om mandelsyre gir fukt, og kun er 5% konsentrasjon, så er den samtidig en eksfolierende syre. Jeg tenker at det uansett er verd forsøket å kutte ned en periode for å se om huden blir mindre tørr.

Ettersom du tåler nattmasken og synes den funker for deg, så skal du naturligvis bare fortsette med den😀

Ut fra det du beskriver om at huden føles stiv og tørr under Decubalkremen, høres det faktisk ut som om huden ikke bare er tørr (mangler fett), men også litt dehydrert (mangler vann).

Jeg vil virkelig anbefale at du forsøker en av de serumene/tonerne jeg har foreslått, jeg er overbevist om at det kommer til å gjøre en forskjell🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...