Gå til innhold

Å kalle ungen sin Pluto. Tanker.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde faktisk ikke trodd at Pluto var et navn man fikk lov til å bruke. På lik linje med Donald, Langbein ol.

Alle de navnene er jo kanskje like lovlige, men ville trodd at de gikk under «belastede navn» regelen 😅

Jeg er fullstendig klar over at Pluto er mer enn hunden til Mikke Mus. Men de fleste tenker nok på hunden, i forhold til mytologi. Hund og planet foran historisk figur. 

Anonymkode: 4da5d...11b

"Belastede" navn er heldigvis lov. Det må være snakk om vesentlig ulempe. 

Alle navn kan defineres som belastede på et eller annet vis om du vil kverulere, så det hadde blitt for strengt.

Fra navneloven:

Sitat

Selv om de øvrige vilkår er oppfylt, skal en melding om å ta, endre eller sløyfe navn ikke godtas dersom vedkommendes personnavn ellers kan bli til vesentlig ulempe for vedkommende eller andre sterke grunner tilsier det.

NatNat skrev (11 minutter siden):

ja det er det jeg sa. Og ja, det er også en planet.

Stemmer, men er planeten forbundet med noe kvinnelig? Pluto kan være et helt vanlig jentenavn et sted i verden, og ikke ha noe med guden eller planeten å gjøre.

Anonymkode: 2f86f...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 6.11.2023 den 16.38):

Jeg hadde faktisk ikke trodd at Pluto var et navn man fikk lov til å bruke. På lik linje med Donald, Langbein ol.

Alle de navnene er jo kanskje like lovlige, men ville trodd at de gikk under «belastede navn» regelen 😅

Jeg er fullstendig klar over at Pluto er mer enn hunden til Mikke Mus. Men de fleste tenker nok på hunden, i forhold til mytologi. Hund og planet foran historisk figur. 

Anonymkode: 4da5d...11b

Donald er lov. 67 menn har Donald som første fornavn iflg. ssb.no.  At mange vil mene det er belastende å dele navn med en viss herremann på andre siden av Atlanterhavet, er en annen sak.

Anonymkode: 39c40...003

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om en som heter Newton🙈 helnorsk. Pluto, Atlas, Newton, Sokrates…utrolig rare navn å gi.

Anonymkode: 94ea1...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sokrates…utrolig rare navn å gi

Sokrates, hva er rart med det? Kjent fra både Anne-Cath Vestlys bøker om Aurora og Sokrates og gresk filosofi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedy Lamarr skrev (18 timer siden):

Sokrates, hva er rart med det? Kjent fra både Anne-Cath Vestlys bøker om Aurora og Sokrates og gresk filosofi.

Det er veldig rart med norske barn med ‘store kjente mennesker’ navn som Sokrates, Aristoteles, Newton og Elvis. Veldig sært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er veldig rart med norske barn med ‘store kjente mennesker’ navn som Sokrates, Aristoteles, Newton og Elvis. Veldig sært. 

Jaja, deg om det. Er det like rart med Alexander (den store), (dronning) Victoria, (keiser H)Adrian, bibelske navn som Maria, Josef, Matteus, Markus, Lukas, Johannes, Noa(h) osv også, eller tror du bare vi har blitt vant til dem etterhvert?  

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
Hedy Lamarr skrev (20 timer siden):

Jaja, deg om det. Er det like rart med Alexander (den store), (dronning) Victoria, (keiser H)Adrian, bibelske navn som Maria, Josef, Matteus, Markus, Lukas, Johannes, Noa(h) osv også, eller tror du bare vi har blitt vant til dem etterhvert?  

Forskjellen er at navnene du nevner er langt mer vanlige, de fleste av dem har vært vanlige i Norge i flere hundre år. Kanskje blir Elvis og Aristoteles også kjempevanlige om 500 år, men i 2023 høres det veldig rart ut.

Jo sjeldnere et navn er, jo mer forbundet er det med den/de personene som har hett det. Når folk hører navnet Elvis, vil jeg tro stort sett alle tenker på én person (Elvis Presley). Det samme gjelder ikke Alexander eller Victoria.

Endret av Anonymus Notarius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (1 time siden):

Forskjellen er at navnene du nevner er langt mer vanlige, de fleste av dem har vært vanlige i Norge i flere hundre år. Kanskje blir Elvis og Aristoteles også kjempevanlige om 500 år, men i 2023 høres det veldig rart ut.

Jo sjeldnere et navn er, jo mer forbundet er det med den/de personene som har hett det. Når folk hører navnet Elvis, vil jeg tro stort sett alle tenker på én person (Elvis Presley). Det samme gjelder ikke Alexander eller Victoria.

Men det finnes bare én Elvis, så vidt jeg vet, det finnes tusenvis av Sokrates’er, både i Hellas og blant folk med greske aner, og sikkert folk uten greske aner også. Og hva er vanlig? Vestly skrev sju bøker om Aurora og Sokrates mellom 1966 og 1972, så navnet er en del av svært mange nordmenns barndom, og svært mange voksne som har lest for ungene sine fra de årene og årene framover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
Hedy Lamarr skrev (14 minutter siden):

Men det finnes bare én Elvis, så vidt jeg vet, det finnes tusenvis av Sokrates’er, både i Hellas og blant folk med greske aner, og sikkert folk uten greske aner også. Og hva er vanlig? Vestly skrev sju bøker om Aurora og Sokrates mellom 1966 og 1972, så navnet er en del av svært mange nordmenns barndom, og svært mange voksne som har lest for ungene sine fra de årene og årene framover. 

Jeg vet faktisk om en norsk mann som heter Elvis til fornavn. Og det finnes helt sikkert flere rundt omkring, både i Norge og resten av verden.

Sokrates er et vanlig navn i Hellas, men det kan ikke kalles vanlig i Norge. Det blir som om et gresk par i Hellas hadde kalt sønnen sin Harald. Tror de fleste der nede hadde tenkt at det var litt rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (1 minutt siden):

Jeg vet faktisk om en norsk mann som heter Elvis til fornavn. Og det finnes helt sikkert flere rundt omkring, både i Norge og resten av verden.

Sokrates er et vanlig navn i Hellas, men det kan ikke kalles vanlig i Norge. Det blir som om et gresk par i Hellas hadde kalt sønnen sin Harald. Tror de fleste der nede hadde tenkt at det var litt rart.

Du misser jo poenget. Hvis Hellas’ kjæreste barnebokforfatter hadde skrevet sju bøker om Harald, skal du nok se det ville vært Harald’er der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gylden regel er å ikke gi barnet sitt rare navn som legger opp til mobbing. Jeg hadde selv et rart navn og ble mobbet for det hele oppveksten. Det er ikke verdt det. Velg et vanlig navn!

Anonymkode: 3a2e0...87c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
Hedy Lamarr skrev (3 minutter siden):

Du misser jo poenget. Hvis Hellas’ kjæreste barnebokforfatter hadde skrevet sju bøker om Harald, skal du nok se det ville vært Harald’er der. 

Det gjelder jo kun navnet Sokrates her i Norge, da. Så vidt jeg vet har ingen skrevet barnebøker om en Elvis eller en Aristoteles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 11/6/2023 at 4:33 PM, NatNat said:

ja det er det jeg sa. Og ja, det er også en planet.

*dvergplanet, ikke planet

Anonymkode: a507d...a67

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (5 timer siden):

Det gjelder jo kun navnet Sokrates her i Norge, da. Så vidt jeg vet har ingen skrevet barnebøker om en Elvis eller en Aristoteles.

Nei, men nå diskuterer vi Sokrates, han er representert i sju barnebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

*dvergplanet, ikke planet

Anonymkode: a507d...a67

ja, stakkars Pluto... Jeg husker fremdeles når det var en planet.. og når det ble nedgradert 😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hedy Lamarr skrev (På 9.11.2023 den 16.47):

Du skjønner ikke forskjellen på Alexander og Sokrates? Nesten 20 000 i Norge heter Aleksander/Alexander. Svært få tenker kun «den store» når de høres Alexander. Majoriteten tenker kun filosofen når de hører Sokrates. Musikeren Elvis når de hører Elvis og fysikeren Isaac når de hører Newton. Det er rart å kalle en unge det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...