Fjugur Skrevet 6. november 2023 #21 Del Skrevet 6. november 2023 Ville nok blitt en dårlig beredskapsvenn selv... har ikke skaffet meg noe på listen, så nei... å ha en beredskapsvenn har jeg iallefall ikke tenkt på 😅 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #22 Del Skrevet 6. november 2023 Har mat og drikke for langt mer enn tre dager. Har peis og ved, har stormkjøkken og vann. Har egen brønn og bor på landet. Ingen hadde kommet hit uansett. Utvider hvert år hva som dyrkes her, så matlagret utvides stadig. Anonymkode: 62814...6fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #23 Del Skrevet 6. november 2023 Det er ganske ulikt fra situasjon til situasjon. Jeg har en god venn som jeg vet jeg kan dra til om noe skulle oppstå, som har både ekstra soverom og plass til pus. Og der vil det kunne være plass til oss over lengre tid. Men da er jeg helt avhengig av bil som transportmiddel, og veien dit blir ofte sperret ved mye nedbør. Jeg har en annen venn jeg kan dra til ved midlertidig behov. Men det er i samme område som jeg selv bor i, så sjansen er stor for at det ikke er strøm der heller, om det ikke er strøm hos meg. Og en tredje venn kan jeg også dra til ved kortvarig behov, men da er jeg avhengig av transport, enten tog, buss eller bil. Men det er en venn som reiser mye, så der kommer jeg meg ikke alltid inn. Avtale hvor man skal møtes ved manglende kommunikasjon er også vanskelig, da flere har jobber hvor de reiser litt, eller de bor og jobber på ulike steder. Overnevnte venn nr 2 vil det være naturlig møte i sentrum av byen vi bor i dersom noe oppstår når vi er hjemme. Vi begge jobber rundt 20km unna bosted, men 1-2 km fra hverandre, og om noe oppstår i arbeidstid vil det være mer naturlig å møtes på min jobb. Men han reiser mye, så da må jeg jo ha en annen i backup. Førstnevnte venn er helsepersonell og vil bli kalt ut i enkelte situasjoner, da er det ikke mulig møtes. I andre situasjoner ville det vært naturlig at jeg bare dukket opp hos henne og låste meg selv inn. Samtidig ville det vært naturlig for alle disse tre å dukke opp hjemme hos meg ved behov. Jeg har mat og drikke nok for flere i flere dager, og jeg har nøkkelboks de alle tre har koden til. Anonymkode: 51640...1ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #24 Del Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): De fleste har bein å gå på. Anonymkode: be4aa...312 Hjelper ikke meg som har ødelagte knær, ingen bil og nærmeste «beredskapsvenn»(mamma) i minimum 10 timers reisetid til🫣I’m fucked. På 25m2 er det begrenset med mulighet til matlagring. Litt tørrvare, ellers ingen frys. Et lite kjøleskap. Har fyrstikker, radio, førstehjelpsskrin og lommelykt😅Meen har ikke medisiner for mer enn en mnd liggende; kunne blitt tøft det gitt😌 Anonymkode: 11df6...3fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #25 Del Skrevet 6. november 2023 Jeg har tenkt litt på dette. Vi har akkurat hatt en del strømbrudd ikke langt unna her jeg bor. Jeg leier, og har kun elektrisk varme. Jeg har hverken garasje eller bod, og ikke alt bør lagres inne. Jeg har tenkt som så at om strømmen går midtvinters så får jeg gå til utleier. Det er noe jeg ikke tenker å ta på forhånd, men ta det når det skjer. Utleier er fine folk. Jeg er ikke så tett på dem, men de er fine, og bryr seg om naboene. De har barn i grunnskolen, og kan godt invitere til grilling i hagen deres på en dag med mye snø, også kommer folk bort hit når folk har måket ferdig hos seg selv. Jeg tipper de nok er mer usikre om jeg kommer ut av det blå og spør dem, enn om vi står i det med 12 minus ute og de vet jeg ikke har varmekilde. Når sånt skjer så prøver en jo å hjelpe og dette er sånne folk. Tipper det går bra. Skulle de være borte når noe sånt skjer så tenker jeg at en annen nabo vil være det letteste. Har flere eldre ektepar nær meg, samt noen barnefamilier, alle med vedfyring. Jeg er funksjonshemmet og lever veldig isolert. Mine nærmeste er helsepersonell. Har tenkt tanken på å evakuere hos en av de nærmeste rundt meg der, sånn om krigen skulle bryte ut, men spørs om de er enige i det 🤣🙈 Jeg er vennlig og på hils med naboene, og ene eldre ekteparet har vært bekymret for meg mange juler nå, for om jeg har noen å feire jul med. Jeg er normalt innlagt på behandlingsinstitusjon over høytidene siden jeg er avhengig av helsehjelp, men sier ikke det til naboene. Utleier vet da, uten at jeg har gått inn i hvor jeg er innlagt til dem. Naboene sier jeg bare at jeg har noen å feire med så det går bra. Jeg har lager av vann, og annet jeg trenger, og er alltid på forskudd på å ha medisiner i orden. Jeg mangler radio da, og kokemulighet. Jeg krisemaksimerer på mye, men ikke på dette. Her velger jeg å tro at det ordner seg. Tipper strømbrudd pga dårlig vær er det mest sannsynlige, eller annet i den gaten, og da håper jeg at naboene er greie om det skjer midtvinters. Når korona slo ut så fikk jeg melding av både utleier og noen andre naboer om at jeg måtte gi beskjed om jeg trengte hjelp da folk nok hadde skjønt jeg var i høyrisikogruppen, som stemmer. Så jeg har også grunn til å tro det ordner seg selv om jeg til vanlig ikke har så mye kontakt 💚 Jeg stiller på dugnad tross jeg ikke har barn, og håper det «betaler» seg i en sånn situasjon. Jeg har virkelig ingen som bor nær meg utenom helsepersonell som hadde fått med seg om jeg lå død noen døgn, men mulig jeg hadde vært savnet på nett, men ikke sikkert på en ukes tid… Det hadde ikke hjulpet ved strømbrudd uansett da, da er det folk nær en som gjelder og der er det lite å ta av. Anonymkode: a14aa...9d5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #26 Del Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Selvsagt har du familie med dyr som kan slaktes. Noe annet ville jo vært uhørt. Anonymkode: 21cb2...f3f Jeg har familie som kan slaktes. Dette går bra 😊 Anonymkode: 779c8...160 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #27 Del Skrevet 16. september frivis skrev (På 6.11.2023 den 3.51): Selvsagt, er ikke dum da. Har lager med 60kg rene karbohydrater + mer snacks. Bensinaggregat just in case. Grønnsakshage. Har selvsagt familie med dyr som kan slaktes for kjøtt. Hjelper ikke å komme med halen mellom beina når noe skjer. Ikke alle har tilgang til sånt nei Anonymkode: e8d27...34d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #28 Del Skrevet 18. september Hvem vil være beredskapsvennen min? Jeg kan bidra med en toro tomatsuppe fra 2017🤣🤣 Nei, det der er for pessimister - ikke meg! Anonymkode: 22dde...af3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå