Gå til innhold

"Det bør være automatisk 50/50 deling når foreldre skilles"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva jeg tenker?

Jo.. Det ville vært svært vanskelig for alle de mennene som ikke vil ha ungene mer enn annenhver helg. Og dem er det MANGE av. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

enda1anonymbruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner egentlig ikke hva du mener med den, men javell😅 Det er nå en barnefordelingsak og ikke kvinnesak vi diskuterer i denne tråden🙂

En ting betyr ikke at en annen ting er hermetisk separert fra dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enda1anonymbruker skrev (1 time siden):

Det er det nå alldeles ikke. Eg synes dette er en helt fair fordeling i utgangspunktet. Eg tenkte aller først at dette burde være en selvfølge. 

Etter å ha lest hva andre påpeker ikke nødvendigvis det beste for barnet. Barnet må komme først uansett det er eg 100% enig i.

Det er ofte slik at det blir mest hos mor, men eg kjenner en del fedre som har mesteparten av samværet og har ungen 100%. 

Felles i dem sakene er at det var det som var det beste for barnet. For noen har det vært en veldig tøff kamp.

"Barnet må komme først" er bare flere tomme og fime ord. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Ebbeliten said:

Hva jeg tenker?

Jo.. Det ville vært svært vanskelig for alle de mennene som ikke vil ha ungene mer enn annenhver helg. Og dem er det MANGE av. 

Trist nok, man skal være bra egoistisk om man klarer å sette egne behov over barnet sitt og over ønske om å være så mye med barnet som mulig. Så sitter de der gamle og ensomme og lurer på hvorfor barna ikke besøker på sykehjemmet 😅

Anonymkode: 62f71...ac5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (Akkurat nå):

En ting betyr ikke at en annen ting er hermetisk separert fra dette.

Selvfølgelig ikke og det gjør og dette til en mannesak såvell som en kvinnesak🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det ser ut til at det er ganske vanlig at de fortsetter å forvente at mor tar ansvaret. Overlater alt av oppfølging mot skole, barnehage og helsevesen til henne, nekter å dele på utgifter, forventer at hun stiller opp som barnevakt når de måtte forlange uten å gi det samme igjen… dette ser vi da ofte nok i tråder her.

Eksen til en venninne kunne ikke gå på foreldremøter når barna var hos henne, for barna var hennes ansvar i hennes uker. Men i hans uker kunne han heller ikke, for da hadde han jo barna….

Anonymkode: 1b5b6...c87

1. Foreldremøter er jo stort sett bare tull uansett.

2. Systemet må jo sanksjonere om det er ting hun mener ikke blir gjort som er lovpålagt.

3. Anekdoter betyr ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at det viktigste er hva som er best for det enkelte barn. Ikke alle mødre eller fedre er gode omsorgspersoner. Ikke alle barn trives med å flytte en gang i uka. Osv. Hvorfor skal de voksnes rettigheter telle mer enn barnets beste? 

Anonymkode: 336f3...baf

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (13 minutter siden):

Skjønner du ikke dette?

Det er dine påstander jeg ønsker begrunnelse for. Du klarer altså ikke å begrunne noen av påstandene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (4 minutter siden):

1. Foreldremøter er jo stort sett bare tull uansett.

2. Systemet må jo sanksjonere om det er ting hun mener ikke blir gjort som er lovpålagt.

3. Anekdoter betyr ingenting.

Sier en del om deg når du kan lire av deg at foreldremøter er tull. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

I slike tilfeller hadde det vært perfekt med en grunnleggende 50/50. Da må han ta ansvar, enten han vil eller ikke. De får det nok til h is de ikke har valget å sluntre unna fordi mor tar det uansett hvis ikke.. 

Anonymkode: b6a02...87f

Nei, det er ikke min erfaring fra både meg selv og folk jeg omgås. Fedre med samvær bare annenhver helg sitter kun og glor på en skjerm med barna, trenger farmor som barnevakt på søndagen fordi én dag var mer enn nok osv. Dårlig hygiene og kosthold, lar barna gjøre ting som kan være direkte farlige fordi de ikke er "hysteriske" og barna skader seg dermed unødvendig osv. Ingenting som er direkte omsorgssvikt, men allikevel ikke er å være en fullgod forelder. 

Anonymkode: c929c...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (11 minutter siden):

Nei, barn behov skal alltid komme først.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forklarer godt hvorfor din ide  ikke er noen god ide🙂 Faktisk litt forskrekkelig å høre, men eg håper du ikke mener dette seriøst.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at det viktigste er hva som er best for det enkelte barn. Ikke alle mødre eller fedre er gode omsorgspersoner. Ikke alle barn trives med å flytte en gang i uka. Osv. Hvorfor skal de voksnes rettigheter telle mer enn barnets beste? 

Anonymkode: 336f3...baf

Akkuratt dette stiller eg meg 100% bak🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg har hørt flere historier fra venner der fedre har blitt overkjørt systemet i retten. Der en sakkyndig er inne og observerer en time to ganger, for så å legge frem en vurdering på om far egner seg eller ikke, mens mor til barna ikke har fått en slik vurdering. Altså, to timer sammenlagt fra en helt ukjent person som ikke opplever foreldrene i en naturlig setting, får bestemme om far er egnet?! 

Noen av disse utfallene på historien er blitt til at far har barna 40 %. Er man bare egnet 40 % og ikke 50? Hvor er logikken der? Dette er svært oppegående mannfolk som er ufattelig gode foreldre, men som har en ekskone/samboer som vil ha mest mulig omsorg selv, og kvelder klørne for å få sin vilje igjennom, uten å te ke på barna eller den hun valgte å få barna med. For meg virker det som om det er galne mødre som er normen i skevfordeling. Så ja. En 50/50 som utgangspunkt burde være en selvfølge

Tror disse historiene inneholder mer enn hva du har fått høre. Jeg vet at faren til barnet mitt serverer en helt vill historie om våre runder i retten. Men det får så bare være, jeg orker ikke å bry meg noe om hva folk tror.

Husk også at det innhentes opplysninger fra andre instanser som kjenner barnet, det snakkes med barna (om de er gammel nok til å uttale seg til sakkyndig) og det snakkes med begge foreldrene. 

Tenk alltid på hva som er best for barnet, ikke foreldrene. Det handler nok derfor ikke om at far ikke er egnet til 50% om han er egnet til 40%. Det handler om hva som er til det beste for barnet. I min situasjon fikk far O% pga overgrep mot barnet. Han fikk derimot ikke fengelsstraff pga manglende bevis nok til å dømme han for overgrep, men det var nok bevis til at han ikke fikk samvær. Så de historiene han serverer andre om hvorfor han ikke har samvær, er ganske syke. Tenker derfor at det er greit å ikke bare gå ut fra at en historie er sann, når du selv ikke vet 100% hva om egentlig har skjedd.

Anonymkode: e4b4b...def

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gullungen skrev (4 minutter siden):

Sier en del om deg når du kan lire av deg at foreldremøter er tull. 

Ikke alle som deltsr i dette spillet vet du..😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle som deltsr i dette spillet vet du..😉

Spillet? Hvilket spill? Oppegående foreldre  tar ansvar og følger opp barna sine og samarbeider med barnehage og skole. Å vite hvordan barna dine har det på skolen er viktig for ansvarsfulle og oppegående foreldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullungen skrev (7 minutter siden):

Spillet? Hvilket spill? Oppegående foreldre  tar ansvar og følger opp barna sine og samarbeider med barnehage og skole. Å vite hvordan barna dine har det på skolen er viktig for ansvarsfulle og oppegående foreldre. 

Tror nok en kan finne ut dette uten foreldremøter 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AdonisFFM skrev (3 minutter siden):

Tror nok en kan finne ut dette uten foreldremøter 🤣

Nei, det kan du faktisk ikke. Du har ikke barn forstår jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullungen skrev (11 minutter siden):

Nei, det kan du faktisk ikke. Du har ikke barn forstår jeg. 

Du er lærer forstår jeg.

Har to barn selv. De har det bra på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (1 minutt siden):

Du er lærer forstår jeg.

Har to barn selv. De har det bra på skolen.

Jeg er ikke lærer nei. Takk og lov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg mener, at om barnet er over en viss alder (ca 3 år) så bør det være en 50/50 fordeling i samvær, hvor man da heller må gå rettens vei for å få mer/mindre. 

Dagens ordning diskriminerer menn og gode fedre, ved at "normalt" samvær i all hovedvekt gir nesten automatisk mor store deler av samværet og far får annenhver helg og en dag i uken. Hvor far må gå rettens vei for å kjempe seg til en 50 % fordeling, noe som i mitt hodet skulle vært en selvfølge. 

Ved en automatisk 50/50 deling, vil begge foreldre være likestilte. Da må også bevisførsel for om annen part ikke er god nok foreldre veies tyngre enn per dags dato. 

En annen side av diskusjonen er, at barnet automatisk får mer samvær sammen med mor før første 3 årene. Utenom amming (som er biologisk et svært viktig punkt) så er det lite som tilsier at det automatiskber nor som skal ha "retten" til hovedomsorgen for barna. Men dagens rettssystem er lagt opp til en slik diskriminering. 

Jeg er selv kvinne, og føler ikke likestillingen er i nærheten av der den burde være. 

Hva tenker dere? 

Jeg tenker 50/50 er det dummeste som er funnet på. Og om 20-30år vil vi se skaden det gjorde. Alle jeg vokste opp med som hadde 50/50 sier de hatet det og hadde aldri følelsen av å ha et hjem. Og den følelsen sitter i enda. Barn bør bo fast i ETT HJEM, eventuelt får foreldrene flytte inn og ut 50/50. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...