AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #21 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Altså jeg gikk fra å være 35 og føle meg som en 20- åring i kroppen til å bli 40 med kropp til å føles som 70 ved et blunk. Lufter dette med venninner og vi ler av det. Og ja vi deler litt, som at vi har vondt her og der osv. MEN, vi snakker jo om andre ting enn helsen 98 % av tiden Anonymkode: e2085...5e4 Humm. Rart det skulle skje på et blunk. Trente du mer før? Anonymkode: 95ca7...fb4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #22 Skrevet 5. november 2023 Sånn kan det fort bli. Man hadde bra helse og plutselig så har man det ikke lenger. Flere begrenses og der blir færre fysiske aktiviteter å gjøre sammen. Jeg har vært innom den fallgruven om å snakke for mye om det selv, men nå har jeg blitt vant til at livet endret seg og trenger ikke snakke noe særlig om det lenger. Det er få som blir med på ting som gir pulsøkning for å si det sånn. Anonymkode: 144c8...c30
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #23 Skrevet 5. november 2023 14 minutter siden, AnonymBruker said: Humm. Rart det skulle skje på et blunk. Trente du mer før? Anonymkode: 95ca7...fb4 humm, tar du alt bokstavelig? nei, jeg trente ikke mer før. Jeg ble eldre. Anonymkode: e2085...5e4 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #24 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): humm, tar du alt bokstavelig? nei, jeg trente ikke mer før. Jeg ble eldre. Anonymkode: e2085...5e4 Nei, gjør ikke det. Men kjenner selv ikke stor forskjell på 35 og 42 Anonymkode: 95ca7...fb4 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #25 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Sånn kan det fort bli. Man hadde bra helse og plutselig så har man det ikke lenger. Flere begrenses og der blir færre fysiske aktiviteter å gjøre sammen. Jeg har vært innom den fallgruven om å snakke for mye om det selv, men nå har jeg blitt vant til at livet endret seg og trenger ikke snakke noe særlig om det lenger. Det er få som blir med på ting som gir pulsøkning for å si det sånn. Anonymkode: 144c8...c30 Blir vel ikke færre fysiske aktiviteter. Helsa forandrer seg ha, men slikt går det Anonymkode: 95ca7...fb4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #26 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Sånn kan det fort bli. Man hadde bra helse og plutselig så har man det ikke lenger. Flere begrenses og der blir færre fysiske aktiviteter å gjøre sammen. Jeg har vært innom den fallgruven om å snakke for mye om det selv, men nå har jeg blitt vant til at livet endret seg og trenger ikke snakke noe særlig om det lenger. Det er få som blir med på ting som gir pulsøkning for å si det sånn. Anonymkode: 144c8...c30 I hvilken alder er du? Ser folk i 60 årene trene og jogge rett som det er Anonymkode: 850cc...95c 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #27 Skrevet 5. november 2023 Nei. Jeg er alvorlig syk, så naturlig nok blir det noe helsesjekk når venninner treffer meg fordi de spør. Men ellers snakker vi ikke om vondter og apoteket liksom. Vi er 42. Anonymkode: 33af2...258
Trøndere1 Skrevet 5. november 2023 #28 Skrevet 5. november 2023 Er straks 50 og det vi prater om som tilbakevendende tema er økonomiplanlegging/ pensjonstid med mest mulig penger/muligheter. Ingen har da dårlig helse i så ung alder.
Gjest WhisperingWind Skrevet 5. november 2023 #29 Skrevet 5. november 2023 Vi prater om menn, sex og livet🤷🏻♀️
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #30 Skrevet 5. november 2023 Ikke i 40-åra, det var gullalder for meg hvertfall. Men prøv etter 50. da kommer forfallet fort. Hvertfall om man f.eks jobber i fysiske og belastende yrker. Og da består mye prat om galgenhumor rundt helse når man snakker med jevnaldrende. Helt naturlig. Anonymkode: fcd0b...c19
Miaiai Skrevet 5. november 2023 #31 Skrevet 5. november 2023 Blir vel nevnt blant mye annet, har fibro,men det hadde jeg også når jeg var 30 og før det. Men er ikke noe stort samtale emne som tema for hver møte liksom 😅 43 år her
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #32 Skrevet 5. november 2023 Jeg er 40, og har merket at det virkelig har gått nedover i den fysiske helsa det siste året ca. Har i mange år hatt litt vondt i korsryggen og sånn, men nå er det mye mer og verre. Har alltid slitt med den psykiske helsa, så er nok den som setter sine spor bl.a. Anonymkode: a9502...b43
Gjest bonna Skrevet 5. november 2023 #33 Skrevet 5. november 2023 (endret) Må legge til at jeg ikke har større helseplager selv. Syntes bare een var litt morsom og passende Endret 5. november 2023 av bonna
Antiviruset Skrevet 5. november 2023 #34 Skrevet 5. november 2023 Har ikke merket mer en før da jeg var 20, trente mye og pådro meg belastningskader. Tilpasset meg kroppen og roet ned og fikk kontroll på det. Slik har det vel gått de siste 35 årene. Noen vondter som kommer og går, men aldri mer en at jeg lever fint med det, og tilpasser aktivitet når man føler at ting ikke går så bra. Ta vare på helsen er faktisk det å begrense seg når kroppen sier i fra, ta hensyn til det og regulere aktiviteten i perioder. Gå til lege om ting ikke går over etter noen uker, for å sjekke at det ikke er alvorlig sykdom. Man kan faktisk lese seg opp mye på dette selv også i dagens internett virkelighet. Så kjenner man at alderen gjør at man faktisk må roe litt ned, uten at det begrenser en mye! Det fungerer, men helsen er ikke noe man kan garantere fungerer hele livet. Det kan endre seg i løpet av et døgn! Om man er 20 år eller 70 år. Når det skjer må man bare gjør det beste ut av den situasjonen man er i. Noen ganger er det mindre alvorlige ting, andre ganger er det kanskje livstruende! Og det siste har jeg aldri vært borte i. Har aldri i mitt liv vært innlagt på et sykehus et eneste minutt, og setter utrolig pris på det.
Gjest jessop Skrevet 5. november 2023 #35 Skrevet 5. november 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Altså jeg gikk fra å være 35 og føle meg som en 20- åring i kroppen til å bli 40 med kropp til å føles som 70 ved et blunk. Lufter dette med venninner og vi ler av det. Og ja vi deler litt, som at vi har vondt her og der osv. MEN, vi snakker jo om andre ting enn helsen 98 % av tiden Anonymkode: e2085...5e4 Litt motsatt med meg. Begynte å trene i slutten av 30 årene, og føler meg bedre som 44 åring
Antiviruset Skrevet 5. november 2023 #36 Skrevet 5. november 2023 jessop skrev (7 minutter siden): Litt motsatt med meg. Begynte å trene i slutten av 30 årene, og føler meg bedre som 44 åring Fysisk aktivitet er utrolig bra! Men det har en bakside om man overdriver dette. Så det hele handler om å være fysisk aktiv uten å overdrive det. Mange som trener for å holde seg i form, overdriver dette slik at det bikker over til å bli noe som ligner på "toppidrett" og da kan det være like ille som det å være inaktiv. Fordi de aller fleste tåler ikke dette over tid, uten at belastningskader melder seg. Og hva er egentlig poenget ? Poenget må være at man er aktiv, og regulerer dette selv etter hvordan kroppen responderer på aktiviteten. Aldri strekke det for langt, og trives med det som faktisk kroppen tåler. 1
M.H85 Skrevet 5. november 2023 #37 Skrevet 5. november 2023 Har ingenting med ALDER å gjøre det du beskriver. Det handler kun om livssituasjon og personlighet. 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #38 Skrevet 5. november 2023 Jeg er i midten av 40-årene og har en autoimmun sykdom som gjør at formen går litt opp og ned. I vennegjengen er det to som er uføretrygdet pga kronisk sykdom og skade, og ei til som har autoimmun sykdom. Det er ikke akkurat sånn at vi snakker så mye om sykdom og helse, men det hender seg at det blir nevnt i forbindelse med at noen må takke nei til sosiale treff fordi formen er dårlig. Ene venninna mi (fibromyalgi) snakker kanskje i overkant mye om vondter og symptomer, men hun er lett å distrahere og få på andre tanker, så vi bare dreier samtalen inn på noe annet. Merker også at dette med pensjon, testamente og tanker om alderdommens utfordringer og mulige farer har begynt å lure seg inn i samtalene våre litt oftere. Jeg føler meg egentlig mentalt som en 25-åring så det er irriterende å ha skrantende helse og denne gnagende vissheten om at man har passert et midtpunkt i livet... Jeg har nok litt midtlivskrise, kjenner jeg... Anonymkode: 84a06...897 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #39 Skrevet 5. november 2023 Ikke noe sykdomsprat blant mine venner. Vi er midt i 40-årene. Vi står på, jobber, trener, har familier. Anonymkode: d2ccd...0c2
Gjest jessop Skrevet 5. november 2023 #40 Skrevet 5. november 2023 7 minutter siden, Antiviruset said: Fysisk aktivitet er utrolig bra! Men det har en bakside om man overdriver dette. Så det hele handler om å være fysisk aktiv uten å overdrive det. Mange som trener for å holde seg i form, overdriver dette slik at det bikker over til å bli noe som ligner på "toppidrett" og da kan det være like ille som det å være inaktiv. Fordi de aller fleste tåler ikke dette over tid, uten at belastningskader melder seg. Og hva er egentlig poenget ? Poenget må være at man er aktiv, og regulerer dette selv etter hvordan kroppen responderer på aktiviteten. Aldri strekke det for langt, og trives med det som faktisk kroppen tåler. Jeg overdriver ikke. Er langt ifra toppform også, men har mer glede av å bevege meg nå enn da jeg var 36. Merker formen er bedre, men har aldri stresset heller
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå