lotte123 Skrevet 4. november 2023 #1 Del Skrevet 4. november 2023 Hei! Har hatt to missed abortions, en i mai og en i oktober. Ingen barn fra før. Ble henvist til gynekolog, selv om det må egentlig ha skjedd tre ganger for at man skal få hjelp. Timen er ikke før i mars. Noen som vet hva vi kan få hjelp til? Vi vurderer å gå til privat først - forhåpentligvis få resept på albyl-e(?) og progesteron (?). Privat er DYRT, så jeg lurer på om det er noen som vet om det er nok med en time, eller om det blir sånn at vi må komme flere ganger? Må ta fri fra jobb en dag for å få til time privat og selve timen (20 min) koster 1800 kr. Erfaringer? Håper det går i orden snart 💕 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #2 Del Skrevet 4. november 2023 Ofte har det med livstil å gjøre at man aborterer... hva er bmien din? Hvordan lever du? Trenger du? Osv Anonymkode: d3477...681 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lotte123 Skrevet 4. november 2023 Forfatter #3 Del Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ofte har det med livstil å gjøre at man aborterer... hva er bmien din? Hvordan lever du? Trenger du? Osv Anonymkode: d3477...681 Hmm, har det egentlig det? Har hele tiden hørt at det ikke er min feil.. Usikker på bmi, men trener og er aktiv. Drikker av og til alkohol, men stopper jo med en gang jeg finner ut jeg er gravid, som er veldig tidlig.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mt3 Skrevet 4. november 2023 #4 Del Skrevet 4. november 2023 Om du ikke har fridager/avspasering som passer overens med timen du får hos privat gynekolog så må en såklart ta fri fra jobb. Abortproblemer kan såklart forekomme om kroppen mener den er for svak til å bære frem ett barn, men tror nok det skal veldig mye til. Stort sett så er det vel at kroppen ikke produserer de riktige stoffer/hormoner til riktig tid slik at utviklingen hemmes/mislykkes eller at kroppen ikke holder egget godt nok etter befruktning. En ser jo at alkoholiserte og stoffmisbrukere klarer å bære frem ett barn, så at en ikke er 100% avholds i prøvetiden skal ikke spille noen rolle. Selv om det såklart anbefales da en ikke har klart å fastsette en klar grense for hva som kan skade fosterets utvikling eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smågodt23 Skrevet 4. november 2023 #5 Del Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ofte har det med livstil å gjøre at man aborterer... hva er bmien din? Hvordan lever du? Trenger du? Osv Anonymkode: d3477...681 De aller fleste SA/MA skjer fordi det er feil ved fosteret. TS: Du kan ta en privat utredning hvor man kan diskutere evt. støttemedisin slik som blodfortynnende og progresteronstøtte. Jeg har kun gjort dette ifm IVF så vet ikke hva det evt. koster for bare utredning ❤️ 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lotte123 Skrevet 4. november 2023 Forfatter #6 Del Skrevet 4. november 2023 Smågodt23 skrev (1 minutt siden): De aller fleste SA/MA skjer fordi det er feil ved fosteret. TS: Du kan ta en privat utredning hvor man kan diskutere evt. støttemedisin slik som blodfortynnende og progresteronstøtte. Jeg har kun gjort dette ifm IVF så vet ikke hva det evt. koster for bare utredning ❤️ Takk for svar ❤️ vi prøver. Tenker alle gode ting er 3. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lotte123 Skrevet 4. november 2023 Forfatter #7 Del Skrevet 4. november 2023 Mt3 skrev (2 minutter siden): Om du ikke har fridager/avspasering som passer overens med timen du får hos privat gynekolog så må en såklart ta fri fra jobb. Abortproblemer kan såklart forekomme om kroppen mener den er for svak til å bære frem ett barn, men tror nok det skal veldig mye til. Stort sett så er det vel at kroppen ikke produserer de riktige stoffer/hormoner til riktig tid slik at utviklingen hemmes/mislykkes eller at kroppen ikke holder egget godt nok etter befruktning. En ser jo at alkoholiserte og stoffmisbrukere klarer å bære frem ett barn, så at en ikke er 100% avholds i prøvetiden skal ikke spille noen rolle. Selv om det såklart anbefales da en ikke har klart å fastsette en klar grense for hva som kan skade fosterets utvikling eller ikke. Takk for svar! Hadde behov for noen uker å være "ikke-gravid" nå.. Men tenker at det kan være lurt å ikke drikke alkohol mellom eggløsning og mensen framover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #8 Del Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ofte har det med livstil å gjøre at man aborterer... hva er bmien din? Hvordan lever du? Trenger du? Osv Anonymkode: d3477...681 Det er ikke sant. Anonymkode: 8b08a...416 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lotte123 Skrevet 4. november 2023 Forfatter #9 Del Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ikke sant. Anonymkode: 8b08a...416 Takk. Den kommentaren ble jeg stresset og fikk skyldfølelse av. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #10 Del Skrevet 4. november 2023 lotte123 skrev (Akkurat nå): Takk. Den kommentaren ble jeg stresset og fikk skyldfølelse av. Det er bare tull. Jeg hadde en MA konstatert av IVF-klinikken i går og det eneste legen sa var at det var naturens måte å avslutte et embryo som ikke hadde vært levedyktig på. Hun sa at de gjerne skulle testet embryoene før innsett men at det ikke er lov i Norge og derfor opplever norske pasienter oftere MA/SA enn i andre land hvor de gentester før innsett og derfor unngår å sette inn syke embryoer. Hun spurte meg ikke en eneste gang hva min BMI er, om jeg trener, hva jeg spiser til frokost, lunsj og middag eller om jeg hadde vært lat den siste tiden eller spist godteri forrige helg... Anonymkode: 8b08a...416 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #11 Del Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ofte har det med livstil å gjøre at man aborterer... hva er bmien din? Hvordan lever du? Trenger du? Osv Anonymkode: d3477...681 Slutt å gi folk skyldfølelse for at de aborterer, det er så utrolig unødvendig og dårlig gjort, og skaper unødvendig skam og stress. Anonymkode: 1ab62...d7c 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 4. november 2023 #12 Del Skrevet 4. november 2023 lotte123 skrev (3 timer siden): Hei! Har hatt to missed abortions, en i mai og en i oktober. Ingen barn fra før. Ble henvist til gynekolog, selv om det må egentlig ha skjedd tre ganger for at man skal få hjelp. Timen er ikke før i mars. Noen som vet hva vi kan få hjelp til? Vi vurderer å gå til privat først - forhåpentligvis få resept på albyl-e(?) og progesteron (?). Privat er DYRT, så jeg lurer på om det er noen som vet om det er nok med en time, eller om det blir sånn at vi må komme flere ganger? Må ta fri fra jobb en dag for å få til time privat og selve timen (20 min) koster 1800 kr. Erfaringer? Håper det går i orden snart 💕 P.s. Missed abortion heter spontanabort på norsk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lotte123 Skrevet 4. november 2023 Forfatter #13 Del Skrevet 4. november 2023 Grüner skrev (8 minutter siden): P.s. Missed abortion heter spontanabort på norsk. Missed abortion sier vel litt mer enn spontanabort. Hyggelig fokus 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lotte123 Skrevet 4. november 2023 Forfatter #14 Del Skrevet 4. november 2023 Grüner skrev (16 minutter siden): P.s. Missed abortion heter spontanabort på norsk. En «missed abortion» betyr at fosteret er dødt i livmoren, men at det ikke støtes ut. En partiell (delvis) abort innebærer at noe, men ikke alt vev er støtt ut av livmoren. En fullstendig spontanabort betyr at alt vev er ute av livmoren. Ingen videre behandling er nødvendig. Som du ser, er det litt forskjell. Trodde man kunne operere med "missed abortion" her inne. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #15 Del Skrevet 4. november 2023 Grüner skrev (50 minutter siden): P.s. Missed abortion heter spontanabort på norsk. Nei, det er forskjell på missed abortion (MA) og spontanabort (SA). Anonymkode: 94aa3...bf8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #16 Del Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ofte har det med livstil å gjøre at man aborterer... hva er bmien din? Hvordan lever du? Trenger du? Osv Anonymkode: d3477...681 Det har ikke med livsstilen til noen å gjøre.. det er 100% pisspreik.. De aller aller fleste Spontanaborter eller MA skjer fordi det er noe galt med embryoet.. Ikke mors livsstil Anonymkode: 98f26...dda 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #17 Del Skrevet 4. november 2023 Jeg har opplevd en MA, og gikk til spesialist i gynekologi i da jeg ble gravid etterpå. Fikk tett fram til fødsel, og fikk UL hver gang jeg var på kontroll. Det er ganske vanlig med abort, men ikke så vanlig at folk forteller om det. Har også opplevd abort de første 5-6ukene. Krysser fingrene for at spiren din sitter neste gang. Anonymkode: 0578c...95f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #18 Del Skrevet 4. november 2023 Beklager å høre om dine opplevelser. Det kan være lurt å snakke med en gynekolog for å få råd og veiledning. Selv om det kan være kostbart å gå privat, kan det være en mulighet for å få raskere hjelp. Det kan variere hvor mange ganger du må komme, avhengig av situasjonen din. Det beste er å diskutere dette med gynekologen under timen. Jeg håper alt ordner seg for dere snart! 💕 Anonymkode: 8d216...312 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #19 Del Skrevet 5. november 2023 lotte123 skrev (På 4.11.2023 den 13.04): Hei! Har hatt to missed abortions, en i mai og en i oktober. Ingen barn fra før. Ble henvist til gynekolog, selv om det må egentlig ha skjedd tre ganger for at man skal få hjelp. Timen er ikke før i mars. Noen som vet hva vi kan få hjelp til? Vi vurderer å gå til privat først - forhåpentligvis få resept på albyl-e(?) og progesteron (?). Privat er DYRT, så jeg lurer på om det er noen som vet om det er nok med en time, eller om det blir sånn at vi må komme flere ganger? Må ta fri fra jobb en dag for å få til time privat og selve timen (20 min) koster 1800 kr. Erfaringer? Håper det går i orden snart 💕 ❤❤ det er vondt å gå igjennom! ❤ Jeg tok utredningne privat, men har hatt ett forsøk hos riksen. Brtalte 5000 kroner for utredningen, men da fikk vi det jo velsig raskt. Ba så om å bli overført til riksen. Vurderer ta neste forsøk privat, men det er veldig dyrt. Anonymkode: 3a984...4b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #20 Del Skrevet 5. november 2023 lotte123 skrev (På 4.11.2023 den 13.58): Hmm, har det egentlig det? Har hele tiden hørt at det ikke er min feil.. Usikker på bmi, men trener og er aktiv. Drikker av og til alkohol, men stopper jo med en gang jeg finner ut jeg er gravid, som er veldig tidlig.. Det er ikke din feil. Fosteret var ikke levedyktig. Det er belastende nok å gå igjennom en abort, så du må ikke tenke at du skulle/kunne gjort noe annerledes 🙏❤ Anonymkode: 3a984...4b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå