AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #1 Del Skrevet 3. november 2023 I går da jeg øvelseskjørte i rushtrafikken så kom jeg nesten i en ulykke. Jeg skulle til venstre i en rundkjøring, men pga rushen så ble det aldri ledig. Men så så jeg en bil som hadde lagt seg helt til høyre fra min venstre side, og hen hadde ikke på blinklys. Antok dermed at de skulle rett fram. Og ettersom det var den første luken på halvannet minutt, så tok jeg den. Men plutselig så svinger den til venstre og holdt nesten på å krasje i meg! Jeg stoppet så klart helt opp, og lot hen kjøre. Jeg vet at jeg har vikeplikt for bilister fra venstre side i en rundkjøring, men dersom vi hadde kollidert, hadde jeg fått all skylda? Han hadde feil plassering og brukte ikke blinklys, dermed ble det dårlig kommunikasjon fra hans side. Men jeg stoppet så klart opp da jeg først så at han skulle til venstre, og ikke høyre/rett fram. Anonymkode: a00e1...ca6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #2 Del Skrevet 3. november 2023 Man skal aldri ligge til høyre hvis man skal helt igjennom en rundkjøring, så hvis jeg forstår deg rett hadde motpart hatt all skyld. Du hadde uansett ikke fått skylden, det hadde den som satt som ansvarlig sjåfør i passasjersetet ditt. Anonymkode: f50da...b36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rockybalboa Skrevet 3. november 2023 #3 Del Skrevet 3. november 2023 (endret) Selv om motparten her har gjort to feil (feil plassering og unnlatt å gi tegn til venstre) så hadde nok du/ ledsager fått skylda. Dette fordi du kjører inn i det kjørefeltet motparten allerede bruker. Det er håpløst at det er sånn, men det er sånn reglene tolkes. Det kan sammenlignes litt med to biler som begge skal til venstre i en rundkjøring. A ligger innerst (riktig plassert) og B ligger i ytterfeltet. Ved skifte av felt for A for å komme seg ut av rundkjøringen skjer det et sammenstøt med B. A får skylden for å skifte felt ut til det feltet B bruker, uansett om det i utgangspunktet er B som har plassert seg feil. Konklusjon: Ikke stol på noen i en rundkjøring. Verden er full av ubrukelige bilister. Endret 3. november 2023 av rockybalboa Trykkfeil 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #4 Del Skrevet 3. november 2023 Regelen er jo slik at du har vikeplikt for alle, uavhengig av hvor de er i rundkjøringen når du skal inn i den. Det er først når du er inne i rundkjøring at vikeplikt grunnet plassering gjelder. Plassering og tegn har ikke noe med vikeplikt å gjøre. Det er dårlig samhandling. Hadde dere krasjet, så hadde du fått skyld grunnet vikeplikts brudd, for du har vikeplikt for alle som allerede er inne i rundkjøringen når du kjører inn. Anonymkode: 3de83...b33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 3. november 2023 #5 Del Skrevet 3. november 2023 (endret) Man skal aldri stole på plassering eller blinklys, bare stole på fri bane. Kommer det noen mot deg som har på blinklys som om den skal ut av rundkjøringen kan du ikke stole på dette og kjøre før bilen faktisk er på vei ut av rundkjøringen. Endret 3. november 2023 av Blåttvann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #6 Del Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg vet at jeg har vikeplikt for bilister fra venstre side i en rundkjøring, men dersom vi hadde kollidert, hadde jeg fått all skylda? Han hadde feil plassering og brukte ikke blinklys, dermed ble det dårlig kommunikasjon fra hans side. Men jeg stoppet så klart opp da jeg først så at han skulle til venstre, og ikke høyre/rett fram. Anonymkode: a00e1...ca6 Nei! Du har ikke vikeplikt for biler fra venstre. Hvis det ikke står vikepliktskilt i rundkjøringen, noe det svært skjeldent gjør. Det er førstemann inn som har forkjørsrett. Så om du får snuten / hjulene inn så skal teoretisk bilene som følger på fra venstre vike da du var først og de da har vikeplikt. Anonymkode: 86167...2a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå