Gå til innhold

IVF privat eller offentlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har forsøkt ett år nå, uten hell. I sommer startet jeg utredning privat på Aleris og til slutt ble vi rådet til IVF fordi eggstokkene mine ligger høyt (tatt MR). 

Nå er valget om vi skal gjøre dette privat eller offentlig. Jeg har oppsparte midler, men det er jo likevel mye penger å bruke (selv om det vil være verdt det om vi får barn). Fastlege henviste meg til gyn. med avtale og jeg har fått time i slutten av januar, slik at jeg kan bli henvist offentlig. Men kjenner veldig på at det vil bli en tidkrevende prosess å gå offentlig. Har lest tråder her om ivf på riksen, som skremmer meg når det kommer til tilgjengelighet og tidsbruk. Jeg er 32 og samboer blir 34 i år. 

Hva er dere erfaringer? Kjenner at jeg trenger noen råd. 

Anonymkode: ed20f...593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville iallfall aldri valgt riksen. Ble henvist for 1,5 år siden, altså april 22. Hadde første forsøk i mars 2023, fryseforsøk i september 2023 og nå hver gang jeg prøver å melde mens får jeg svar 6-10 dager etterpå at de ikke har kapasitet til meg akkurat nå. Så vi har gitt opp riksen, skal i gang privat nå i november. 

Ikke bare er det en tidkrevende prosess, men en psykisk tung prosess. Vi har hatt 5 aborter, og riksen bryr seg niks nada, vil ikke gjøre utredninger, ikke gi meg støttemedisiner etc. Har brukt mye tid på å «krangle» med riksen. Mistet all tillit til de, og har vært min egen lege og advokat oppi prosessen. 

Gjør deg selv en tjeneste å gå privat, ev et annet sted enn riksen iallfall. 
Masse lykke til, håper det ordner seg ❤️

Anonymkode: 0a0c8...f6b

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha prøvd å bli gravid ved alle 3 offentlige forsøk på Riksen så vil jeg aldri råde noen til å få behandling der. Kanskje hvis saken din er 100% A4, men ikke ellers. Og hvem er A4, vi er alle ulike... Jeg håpet i det lengste å bli gravid der, men jeg fikk ikke den utredningen, behandlingen eller støttebehandlingen jeg trengte. De visste best og de har også strengere regler for medikamentene de kan gi og måten å gjøre ting på enn det private som oppdaterer seg når det skjer utvikling. Riksen er bakstreversk, utdatert og regelbundet. Har kastet bort mye tid på å ha troa på dem...

Etter alle behandlingene, feilbehandlingene, tiden, ventingen og av og til direkte dårlige behandlingen jeg fikk på Riksen ble vi jo nødt til å gå privat fordi vi hadde brukt opp alle forsøkene offentlig.

Ble undersøkt ordentlig og fikk være med å bestemme behandling (de private vil gjerne høre hva jeg selv tenkte når man har hatt noen forsøk offentlig, men jeg har også lest meg såpass opp på ting at de sa jeg virker like informert som dem nesten og det kan jo være årsaken til at jeg fikk medbestemme i så stor grad). Ble fulgt opp tettere, kunne ringe når det var noe og få svar direkte.

Gravid på første innsett privat! Første innsett! Fordi de lyttet, var oppdaterte og ga riktig behandling både før, under og etter. Støttemedisiner som Levaxin og Prednisolon var helt uaktuelt å få på Riksen, men det er helt essensielle medisiner for veldig mange. Det hjelper ikke å ha stoffskifte innenfor referanseområdet når referanseområdet er for høyt for IVF! Og Prednisolon trenger man når man stadig kjenner at kroppen prøver hardt å støte fra seg egget istedenfor å ønske det velkomment. Får man feber ved implantasjonsdagene og kjemiske graviditeter gjentatte ganger så er Prednisolon absolutt noe man burde prøve. Men Riksen sa at det var helt uaktuelt. Ingen diskusjon heller, bare nei.

I tillegg er det jo helt umulig å få tak i de og når de stadig glemmer å legge inn riktig rekvisisjoner og slikt så er det et sant helvette å måtte avbryte for ting DE har gjort feil. Og så må man vente flere måneder på nytt forsøk fordi det er fullt og de gir deg ikke mulighet til å komme inn tidligere selv om det at du må vente er deres feil.

Flere av sykepleierne og legene er strålende mennesker, det er systemet som er grisedårlig. Et par av sykepleierne er direkte uhyggelige og nedlatende, men hadde de gjort folk gravide så hadde det vært ok. Men totalinntrykket blir jo dårligere når et par av de som jobber der (spesielt på telefonen) er ganske bitch. Man føler seg så ekstremt dum og uvelkommen av og til, det er kjipt i en såpass sårbar situasjon.

Mitt tips; GÅ PRIVAT! 😅

Lykke til! 🤞

Anonymkode: ce079...eb0

• Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Etter å ha prøvd å bli gravid ved alle 3 offentlige forsøk på Riksen så vil jeg aldri råde noen til å få behandling der. Kanskje hvis saken din er 100% A4, men ikke ellers. Og hvem er A4, vi er alle ulike... Jeg håpet i det lengste å bli gravid der, men jeg fikk ikke den utredningen, behandlingen eller støttebehandlingen jeg trengte. De visste best og de har også strengere regler for medikamentene de kan gi og måten å gjøre ting på enn det private som oppdaterer seg når det skjer utvikling. Riksen er bakstreversk, utdatert og regelbundet. Har kastet bort mye tid på å ha troa på dem...

Etter alle behandlingene, feilbehandlingene, tiden, ventingen og av og til direkte dårlige behandlingen jeg fikk på Riksen ble vi jo nødt til å gå privat fordi vi hadde brukt opp alle forsøkene offentlig.

Ble undersøkt ordentlig og fikk være med å bestemme behandling (de private vil gjerne høre hva jeg selv tenkte når man har hatt noen forsøk offentlig, men jeg har også lest meg såpass opp på ting at de sa jeg virker like informert som dem nesten og det kan jo være årsaken til at jeg fikk medbestemme i så stor grad). Ble fulgt opp tettere, kunne ringe når det var noe og få svar direkte.

Gravid på første innsett privat! Første innsett! Fordi de lyttet, var oppdaterte og ga riktig behandling både før, under og etter. Støttemedisiner som Levaxin og Prednisolon var helt uaktuelt å få på Riksen, men det er helt essensielle medisiner for veldig mange. Det hjelper ikke å ha stoffskifte innenfor referanseområdet når referanseområdet er for høyt for IVF! Og Prednisolon trenger man når man stadig kjenner at kroppen prøver hardt å støte fra seg egget istedenfor å ønske det velkomment. Får man feber ved implantasjonsdagene og kjemiske graviditeter gjentatte ganger så er Prednisolon absolutt noe man burde prøve. Men Riksen sa at det var helt uaktuelt. Ingen diskusjon heller, bare nei.

I tillegg er det jo helt umulig å få tak i de og når de stadig glemmer å legge inn riktig rekvisisjoner og slikt så er det et sant helvette å måtte avbryte for ting DE har gjort feil. Og så må man vente flere måneder på nytt forsøk fordi det er fullt og de gir deg ikke mulighet til å komme inn tidligere selv om det at du må vente er deres feil.

Flere av sykepleierne og legene er strålende mennesker, det er systemet som er grisedårlig. Et par av sykepleierne er direkte uhyggelige og nedlatende, men hadde de gjort folk gravide så hadde det vært ok. Men totalinntrykket blir jo dårligere når et par av de som jobber der (spesielt på telefonen) er ganske bitch. Man føler seg så ekstremt dum og uvelkommen av og til, det er kjipt i en såpass sårbar situasjon.

Mitt tips; GÅ PRIVAT! 😅

Lykke til! 🤞

Anonymkode: ce079...eb0

Høres nesten ut som min historie dette..

Vi brukte også opp alle forsøkene hos riksen før vi gikk privat (spiren) og der ble jeg gravid på første fryseforsøk.

På riksen satte dem inn dårlige egg, typ 2 og 3 dagers egg som var 4 delt på dag 3 osv.

Nei, hold dere unna riksen.. dem jobber kun for at pasienter skal få unnagjort forsøkene sine 

Anonymkode: a6a1e...876

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter de over her. Vi valgte å gå privat etter lang ventetid og tull/feil når vi endelig skulle komme i gang. Det dere evt kan gjøre er å gå privat mens dere venter i hvert fall. Så er dere fortsatt i løpet med tanke på henvisning osv i det offentlige og har det som en plan b.

Anonymkode: 41619...8dd

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for alle svar, selv om det er trist å høre at dere har hatt så dårlige erfaringer ❤️ Tenker det er tydelig at det mangler ressurser i det offentlige, men sånn er det jo over hele fjøla, dessverre...

TS

Anonymkode: ed20f...593

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan jo alltids gjøre begge deler, ta privat mens dere venter på riksen, se hva som skjer. Men privat er en klar anbefaling herfra. Vi var på Hausken og kan varmt anbefale de. 

Anonymkode: 8596c...5c2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver under på innleggene over her. Vi har kun vært gjennom ett forsøk ved Riksen (ett uttak, tre innsett), men har kjent veldig på hvor stor belastning det har vært med all frustrasjonen rundt å ikke komme i kontakt med dem for å avtale forsøk eller få svar på ting du lurer på, all ventingen samt at det er helt uaktuelt å gjøre endringer eller gi støttemedisiner. Det siste innsettet ved Riksen endte i graviditet, men spontanaborterte. Vi bestemte oss da for å kontakte privat klinikk, og nå skjønner jeg ikke at vi ikke gjorde det før. De lyttet til oss og vår historie, gjorde grundige undersøkelser, ingen ventetid for å starte (fikk starte opp med en gang), andre medisiner og doser, pluss både blodfortynnende og Prednisolon som støttemedisin (jeg har endometriose og Leidenmutasjon). For ikke å snakke om hvor fantastisk det er å kunne kommunisere via portal og få svar på det du lurer på i løpet av kort tid. Om jeg blir gravid vet jeg jo ikke enda, men en stor bør har lettet fra skuldrene mine. Blir lettere å gå gjennom prosessen uten alt det ekstra stresset. Planen er å fortsette med et forsøk ved Riksen ved siden av, mest for å få flest mulig embryoer på frys. Men hadde jeg visst det jeg visste nå, så hadde jeg nok startet rett på privat klinikk og evt ventet på offentlig ved siden av. 

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde valget mitt stått mellom privat og Riksen - hadde jeg gått privat dersom man har muligheten til det. Men husk det er fritt sykehusvalg så du kan gå offentlig og velge annet sykehus enn Riksen. 

Alternativt kan du gå privat i avvente på offentlig. 

Anonymkode: 6d27c...0d8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hadde valget mitt stått mellom privat og Riksen - hadde jeg gått privat dersom man har muligheten til det. Men husk det er fritt sykehusvalg så du kan gå offentlig og velge annet sykehus enn Riksen. 

Alternativt kan du gå privat i avvente på offentlig. 

Anonymkode: 6d27c...0d8

Ikke hvis du trenger donor. Ikke alle offentlige sykehus tilbyr dette

Anonymkode: a6a1e...876

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fritt sykehusvalg, så om dere har ork og mulighet kan dere jo be om henvisning til feks. St.olavs? Nesten ikke ventetid der.

Vårt første barn kom til verden via IVF på St.olavs, og alt i alt er jeg veldig fornøyd med de. Det er så hiiinsides dyrt å gå privat.. 

Anonymkode: be28e...66b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen vanvittige priser der er på ivf! Kjenner jeg blir helt kvalm av at noen blir rike på at noen må ha hjelp til befruktning, om jeg hadde vunnet eurolotto så hadde jeg åpnet et hjelpefond for dette. Er det mulig

Anonymkode: c042e...1fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For noen vanvittige priser der er på ivf! Kjenner jeg blir helt kvalm av at noen blir rike på at noen må ha hjelp til befruktning, om jeg hadde vunnet eurolotto så hadde jeg åpnet et hjelpefond for dette. Er det mulig

Det er big business, for å si det sånn. Men, det er en kostbar prosess, mtp alt av utstyr, helsepersonell osv osv. medisinene er også hinsides dyre. Men, om man er forholdsvis ung og har tid, så er valget enkelt = offentlig

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er big business, for å si det sånn. Men, det er en kostbar prosess, mtp alt av utstyr, helsepersonell osv osv. medisinene er også hinsides dyre. Men, om man er forholdsvis ung og har tid, så er valget enkelt = offentlig

Stakkars folk sier jeg, dette og kvinnehelse hadde jeg investert i om jeg var rik…

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Stakkars folk sier jeg, dette og kvinnehelse hadde jeg investert i om jeg var rik…

110% enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
18 hours ago, AnonymBruker said:

Vi ikke si at offentlig er et enkelt valg når man ikke får god informasjon om ventetid. Å ikke vite når man får begynne i månedsvis er så belastende at det burde nesten ikke vært lov å ikke ha noen form for informasjon.

At det også er lov av sykehusene å si "dere får behandling innen da og da" når man faktisk ikke får det er virkelig ikke bra for psyken i en allerede veldig belastende situasjon.

Anonymkode: 435ca...176

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter innleggene over her om Riksen. Jeg kunne ønske jeg aldri hadde gått igjennom behandlingen der for jeg ble så dårlig både fysisk og psykisk, og har slitt lenge med ettervirkninger. Er som en skrev over her at det kan funke om du passer skjema deres, og du er veldig ung - for det tar sykt lang tid. Vi har igjen et fryseforsøk og skal ta det. Har liten tro på at det blir graviditet ut av det, så etter det blir det privat på oss. 

Anonymkode: 1ec47...de7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 
ofte tror jeg de med dårlige erfaringer er de som svarer først i tråder som dette. Jeg vil bare være en motvekt og si at vi har vært fornøyde med Rikshospitalet og den offentlige oppfølgingen der. Så alle er ikke misfornøyde altså :) 

Ja det var en del ventetid, men når vi først kom igang så gikk det greit altså! Veldig god stemning på egguttaket og teknikerne jublet for hvert egg som kom! Dvs. de var veldig søte og positive. 

Fikk god informasjon, brukte appen og fikk informasjonsbrosjyre.

Ja det tar lang tid å få svar på dialogmelding, men for vår del gjorde ikke det noe ettersom vi avtalte måneden før at jeg skulle starte på medisiner ved mens og da gjorde jeg det selv om jeg ikke fikk svar innen to dager når først mensen kom.  

Er jo spent på hvordan det blir når vi skal i gang med søskenforsøk, om det blir annerledes da? Men jeg tenker at det finnes både positive og negative opplevelser fra offentlig behandling. Det er jo faktisk hundrevis som behandles hvert år og se som er fornøyde hører man jo «aldri» fra. Og det er en stor utgift å gå privat. Så vi gikk for offentlig først!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, sommerfugl154 said:

Hei! 
ofte tror jeg de med dårlige erfaringer er de som svarer først i tråder som dette. Jeg vil bare være en motvekt og si at vi har vært fornøyde med Rikshospitalet og den offentlige oppfølgingen der. Så alle er ikke misfornøyde altså :) 

Ja det var en del ventetid, men når vi først kom igang så gikk det greit altså! Veldig god stemning på egguttaket og teknikerne jublet for hvert egg som kom! Dvs. de var veldig søte og positive. 

Fikk god informasjon, brukte appen og fikk informasjonsbrosjyre.

Ja det tar lang tid å få svar på dialogmelding, men for vår del gjorde ikke det noe ettersom vi avtalte måneden før at jeg skulle starte på medisiner ved mens og da gjorde jeg det selv om jeg ikke fikk svar innen to dager når først mensen kom.  

Er jo spent på hvordan det blir når vi skal i gang med søskenforsøk, om det blir annerledes da? Men jeg tenker at det finnes både positive og negative opplevelser fra offentlig behandling. Det er jo faktisk hundrevis som behandles hvert år og se som er fornøyde hører man jo «aldri» fra. Og det er en stor utgift å gå privat. Så vi gikk for offentlig først!

Det er fint å se at ikke alle er misfornøyde, håper det går veien for deg.

Men jeg er en av dem som har blitt fortalt av Riksen at jeg vil få forsøk før jul, for så å ikke få svar på dialogmeldinger og skjønne at det får jeg faktisk ikke. For min psyke har dette vært utrolig tungt. Jeg tror også de prioriterer kvinner med høyere alder enn meg, og at det er derfor ventetiden blir lenger, men dette er bare spekulasjon. Jeg opplever i alle fall at flere her har rapportert om kortere ventetid (i år) enn jeg nå sitter og opplever.

Vi kjører nå privat mens vi venter på Riksen, så blir det muligens et parallelløp, selv om jeg håper veldig å bli gravid privat og slippe å gå rundt i uvisshet lenger. 

Anonymkode: 435ca...176

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...