Gliffy Skrevet 13. november 2023 #41 Del Skrevet 13. november 2023 On 11/12/2023 at 10:19 AM, AnonymBruker said: Takk for alle svar Det er jo ulike meninger om dette. Og jeg har mye å tenke gjennom. Angående hverdagen min, så er jeg egentlig ikke så sosial utenom jobb. Er ute på byen/fest 0-1 ganger i måneden, restaurant 0-1 ganger i måneden, lønningspils 2 ganger i året, helgetur 1-2 ganger i året. Jeg handler etter jobb, men det kan jeg endre rutine på. Ellers går jeg for det meste tur med venner etter jobb og i helgene, og det kan jo hunden være med på. Samt middag hos venner/filmkvelder kan hunden være med på. Så sosialt sett passer hunden inn. Og jeg tror jeg ville fått økt livskvalitet med hund, men samtidig må jeg tenke grundig og realistisk gjennom dette. Det jeg stusser litt på, er at så fort det er snakk om hund, så blir alle (inkludert meg selv) veldig kritiske og litt negative. Men dersom det var snakk om et barn, så hadde jeg fått en helt annen reaksjon. Man må jo også til barnehagen å hente barnet rett etter jobb, skaffe barnevakt dersom man skal på fest eller lønningspils. Barnet kan jo være med på butikken og på helgeturer, men er kanskje ikke like populært å ta med barnet på (voksen)middag eller filmkveld hos venner. Bare en tanke. Anonymkode: b965f...819 Barn har jo litt høyere prioritet i samfunnet, så vi har ordninger på plass for hvoran de skal ivaretas når foreldrene jobber, og man har ekstra rettigheter både økonomisk og med tanke på fri fra jobb når barnet er sykt og sånn. Systemet hjelper deg liksom med barn, men ikke med hund. Der må man ta alt på egen kappe. Jeg tenker at det med innskrenket frihet ikke nødvendigvis er så ille hvis man uansett ikke er en festløve. Her jeg bor i Oslo er det mange cafeer og spisesteder hvor man kan ha med hund så jeg tar med hunden om jeg skal møte noen på kvelden. Men det som er vanskeligere er jo at det blir mye tid alene på dagen hvis man skal være bort i 8 timer og så litt reisetid i hver ende i tillegg. Det er for lenge etter min mening, men det finnes jo løsninger for det også, f. eks hundebarnehage eller noen som har lyst til å passe hunden på dagen eller gå en tur bare. Selv har jeg hjemmekontor og fleksistid som gjør at hunden min aldri er mer enn 6 timer alene, men hvis ikke jeg hadde den muligheten hadde jeg nok skaffet pass eller barnehage til han. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #42 Del Skrevet 10. april 2024 Hei, jeg er en student med hund. Jeg tokk ikke lett på avgjørelsen om å skaffe meg hund. Men jeg bestemte meg for å få meg en på grunnlag av fem ting/ ting som måtte være på plass. 1. Det ville forbedret livskvalitet min veldig mye (jeg er ikke den typiske tenåringen som går ut å feste hver helg. Jeg har vært på en fest i hele mitt liv. For det meste er jeg hjemme/ går tur eller er med familie som alle har hund.) 2. Jeg har hybel 100m fra skolen så hun ville aldri vært alene lenger en 7-8 time. 3. Jeg hadde en veldig støttende familie. Så jeg visste at om jeg trengte hjelp med henne på kort varsel på grunn av skole for eksempel ville de hjelpe. 4. Jeg måtte ha en måte å holde henne stimulert på uansett hvordan jeg føler meg eller om var er syk. Hun er en pensjonert slede hund. For henne er det ikke alltid lengden på turen som er det viktigste, men hvor interessant treningen er. Derfor har jeg kjetting som hun trekker daglig. Og sykkel/ ski slik at hun kan trekke meg på fine dager. 5. Jeg var veldig tydelig på at hvis det ikke gikk å ha akkurat den hund så ville jeg hadde jeg muligheten til å levere den tilbake. Jeg bruker mye tid på å finne den rette hunden. På grunn av det hadde jeg to hundre på prøve før jeg fant den rette. Jeg innser at det sikker er mange som mener at jeg ikke burde ha hund siden jeg er så ung. Men jeg var klar over konsekvensen ved å få hund, og jeg har aldri hatt det bedre og det har heller ikke hun. Det er ikke lenge til jeg får samme problem som dere. Hvor jeg har fulltids jobb og bor alene. Men jeg personlig er villig til å flytte til gå distansen/ 5 min med bil fra jobbe. Jeg vet også at det ikke er en luksus ikke alle har. Likevel kommer det mest sannsynlig period hvor hun må være hjemme alene i lit over 8 timer. Selv om jeg kommer til å gjøre mit beste for å unngå det. Men jeg synes fortsatt at det er bedre en alternativet. Til alle dere som mener at det ikke er greit å la hunden være alene hjemme i litt over 8 timer. Hvis du tenker på antallet ansatte som jobber fulltids jobb og ikke har mulighet til hjemme kontor. Det er omtrent 70% av norske befolkning som jobber fulltid. Omtrent 36% av dem har mulighet til å jobber fulle dager fra hjemmekontor (men ikke nødvendigvis alle dagene). Det betyr at 34% av dem ikke gjør det. 31.2% av norske befolkning har hund. Og 18.8% av norske befolkning bor alene. Så hvis vi antar at halvparten av de som jobber fulltid uten mulighet for hjemmekontor er det 9.4%. Og hvis du antar at omtrent halvparten av de som har fulltids jobb og også bor alene og har hund blir der 4.7%. Hvis vi antar at alle disse bare har en hund for enkelhetens skyld. Og alle de 4.7% av befolkningen plutselig skulle bli kvitt hunden sin. Siden de må være hjemme alene i lit over 8 timer, blir det plutselig VELDIG mange hjemløse/ hunder på leting etter nytt hjem. Du kan regne ut selv hvor mange hundre det blir. Samtidig er det 5342 hjemløse dyr, hvor en god andel av dem er hunder. Det avles også frem 50 000 hunder hvert år som også trenger et hjem. Oppe på det hele har vi også omplassering hunder. Nå er ikke dette nøyaktig tall, i det heletatt. Noen av de er lit gamle og andre er omtrent regninger, men det gir et godt bilde på hva jeg prøver å si. Jeg vet ikke med dere, men jeg vil heller at en hund skal være hjemme alene litt lenger og ha et ellers godt hjem. En at den eventuelle er hjemløs eller går fra hjem til hjem eller foreksempel blir misbrukt. Når det er sagt mener jeg ikke at du ikke burde få tak i en hund hvis du ikke er klar for ansvarsrett. Jeg føler bare at veldig mange hyper fokuserer på hva som er rett og galt. Når det i bunn og grunn er hundens velferd som er viktig. Hvis hunden din begynner i vise tegn på å være deprimert må du gjøre noe endring, hvis ikke ser jeg ikke problemet. Så klart burde du gjøre dit beste for at de skal være hjemme alene så lite som mulig. Men noen ganger er det uunngåelig. Anonymkode: 5b703...a0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #43 Del Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hei, jeg er en student med hund. Jeg tokk ikke lett på avgjørelsen om å skaffe meg hund. Men jeg bestemte meg for å få meg en på grunnlag av fem ting/ ting som måtte være på plass. 1. Det ville forbedret livskvalitet min veldig mye (jeg er ikke den typiske tenåringen som går ut å feste hver helg. Jeg har vært på en fest i hele mitt liv. For det meste er jeg hjemme/ går tur eller er med familie som alle har hund.) 2. Jeg har hybel 100m fra skolen så hun ville aldri vært alene lenger en 7-8 time. 3. Jeg hadde en veldig støttende familie. Så jeg visste at om jeg trengte hjelp med henne på kort varsel på grunn av skole for eksempel ville de hjelpe. 4. Jeg måtte ha en måte å holde henne stimulert på uansett hvordan jeg føler meg eller om var er syk. Hun er en pensjonert slede hund. For henne er det ikke alltid lengden på turen som er det viktigste, men hvor interessant treningen er. Derfor har jeg kjetting som hun trekker daglig. Og sykkel/ ski slik at hun kan trekke meg på fine dager. 5. Jeg var veldig tydelig på at hvis det ikke gikk å ha akkurat den hund så ville jeg hadde jeg muligheten til å levere den tilbake. Jeg bruker mye tid på å finne den rette hunden. På grunn av det hadde jeg to hundre på prøve før jeg fant den rette. Jeg innser at det sikker er mange som mener at jeg ikke burde ha hund siden jeg er så ung. Men jeg var klar over konsekvensen ved å få hund, og jeg har aldri hatt det bedre og det har heller ikke hun. Det er ikke lenge til jeg får samme problem som dere. Hvor jeg har fulltids jobb og bor alene. Men jeg personlig er villig til å flytte til gå distansen/ 5 min med bil fra jobbe. Jeg vet også at det ikke er en luksus ikke alle har. Likevel kommer det mest sannsynlig period hvor hun må være hjemme alene i lit over 8 timer. Selv om jeg kommer til å gjøre mit beste for å unngå det. Men jeg synes fortsatt at det er bedre en alternativet. Til alle dere som mener at det ikke er greit å la hunden være alene hjemme i litt over 8 timer. Hvis du tenker på antallet ansatte som jobber fulltids jobb og ikke har mulighet til hjemme kontor. Det er omtrent 70% av norske befolkning som jobber fulltid. Omtrent 36% av dem har mulighet til å jobber fulle dager fra hjemmekontor (men ikke nødvendigvis alle dagene). Det betyr at 34% av dem ikke gjør det. 31.2% av norske befolkning har hund. Og 18.8% av norske befolkning bor alene. Så hvis vi antar at halvparten av de som jobber fulltid uten mulighet for hjemmekontor er det 9.4%. Og hvis du antar at omtrent halvparten av de som har fulltids jobb og også bor alene og har hund blir der 4.7%. Hvis vi antar at alle disse bare har en hund for enkelhetens skyld. Og alle de 4.7% av befolkningen plutselig skulle bli kvitt hunden sin. Siden de må være hjemme alene i lit over 8 timer, blir det plutselig VELDIG mange hjemløse/ hunder på leting etter nytt hjem. Du kan regne ut selv hvor mange hundre det blir. Samtidig er det 5342 hjemløse dyr, hvor en god andel av dem er hunder. Det avles også frem 50 000 hunder hvert år som også trenger et hjem. Oppe på det hele har vi også omplassering hunder. Nå er ikke dette nøyaktig tall, i det heletatt. Noen av de er lit gamle og andre er omtrent regninger, men det gir et godt bilde på hva jeg prøver å si. Jeg vet ikke med dere, men jeg vil heller at en hund skal være hjemme alene litt lenger og ha et ellers godt hjem. En at den eventuelle er hjemløs eller går fra hjem til hjem eller foreksempel blir misbrukt. Når det er sagt mener jeg ikke at du ikke burde få tak i en hund hvis du ikke er klar for ansvarsrett. Jeg føler bare at veldig mange hyper fokuserer på hva som er rett og galt. Når det i bunn og grunn er hundens velferd som er viktig. Hvis hunden din begynner i vise tegn på å være deprimert må du gjøre noe endring, hvis ikke ser jeg ikke problemet. Så klart burde du gjøre dit beste for at de skal være hjemme alene så lite som mulig. Men noen ganger er det uunngåelig. Anonymkode: 5b703...a0d Jeg vet ikke om en eneste sjel som mener at alle som jobber heltid og har hund, skal kvitte seg med hunden. For et merkelig motargument på at man ikke bør ha hund om man er borte 8-9 timer hver dag. Har man en hverdag hvor man jobber 8-9 timer hver dag, bør man ikke SKAFFE seg hund. Om folk faktisk tenker mer på hva de kan tilby en hund enn hva hunden kan tilby de, så ville antall hundekjøpere minsket, og markedet ville fulgt etter. Ikke alle er like nøye som deg på hvordan de kan dekke hundens behov. Du nevner jo selv at når du begynner å jobbe, så ønsker du å bo så nærme arbeidsplassen som mulig. Jeg regner med det er fordi du ønsker å ha så liten reisetid som mulig, og muligens dra hjem til hunden i lunsjen, så du tenker jo tydeligvis selv at du ikke ønsker å la hunden være alene så lenge. Anonymkode: 031a7...b3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #44 Del Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (På 2.11.2023 den 7.33): Jeg vurderer å få meg hund (ikke valp), men har noen bekymringer. Jeg er alene, og jobber 100% utenfor hjemmet. Kan ha hjemmekontor 1-2 ganger i måneden, og ved tilfeller det er noe spesielt (f.eks hvis hunden er syk, må til dyrlegen ol). Men generelt sett er jeg på jobb 7,5 timer om dagen pluss reisevei 30 min hver vei. Det vil si at jeg borte 8,5 time ifb jobb. Hvordan gjør dere andre det i hverdagen, får hunden luftetur i løpet av arbeidsdagen? Hundebarnehage? Jeg har ikke råd til hundebarnehage hver dag dessverre. Og jeg kjenner heller ingen som har fri på dagtid til å gå tur, men kunne funnet noen på Finn. Og så er det dette med å være alene om alt ansvaret. Gå tur hver morgen før jobb. Det må gjøres uansett hvor trøtt jeg er. Blir man totalt utslitt av dette? Etter jobb går jeg stort sett tur/jogger hver dag, og i helgene går jeg lange turer uansett. Jeg har lett for å se alt det positive, turkamerat og selskap hjemme. Men jeg må også tenke gjennom det «negative». Jeg har familie som kan passe og bistå ved behov, men stort sett må jeg klare dette selv. Jeg er 35 år, eier leilighet og livet på stell ellers. Vil gjerne høre deres tanker og erfaringer Anonymkode: b965f...819 Du har mange spørsmål og er usikker = du skaffer ikke hund! Det er et enormt ansvar og du i tillegg er alene om alt. 1. Tur ut i alt slags vær. Nytter ikke være trøtt og sliten! 2. Stimuli psykisk og mental trening for hunden din. Viktig! 3. Du kan få en hund som har angst være alene hjemme. Hva gjør du da? Omplassere på finn.no garantert😔 En hund er selskap ,men MYE ansvar. MYE. Valp er mer krevende enn en baby. Hatt begge deler!!! Anonymkode: 5fffe...a62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #45 Del Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei, jeg er en student med hund. Jeg tokk ikke lett på avgjørelsen om å skaffe meg hund. Men jeg bestemte meg for å få meg en på grunnlag av fem ting/ ting som måtte være på plass. 1. Det ville forbedret livskvalitet min veldig mye (jeg er ikke den typiske tenåringen som går ut å feste hver helg. Jeg har vært på en fest i hele mitt liv. For det meste er jeg hjemme/ går tur eller er med familie som alle har hund.) 2. Jeg har hybel 100m fra skolen så hun ville aldri vært alene lenger en 7-8 time. 3. Jeg hadde en veldig støttende familie. Så jeg visste at om jeg trengte hjelp med henne på kort varsel på grunn av skole for eksempel ville de hjelpe. 4. Jeg måtte ha en måte å holde henne stimulert på uansett hvordan jeg føler meg eller om var er syk. Hun er en pensjonert slede hund. For henne er det ikke alltid lengden på turen som er det viktigste, men hvor interessant treningen er. Derfor har jeg kjetting som hun trekker daglig. Og sykkel/ ski slik at hun kan trekke meg på fine dager. 5. Jeg var veldig tydelig på at hvis det ikke gikk å ha akkurat den hund så ville jeg hadde jeg muligheten til å levere den tilbake. Jeg bruker mye tid på å finne den rette hunden. På grunn av det hadde jeg to hundre på prøve før jeg fant den rette. Jeg innser at det sikker er mange som mener at jeg ikke burde ha hund siden jeg er så ung. Men jeg var klar over konsekvensen ved å få hund, og jeg har aldri hatt det bedre og det har heller ikke hun. Det er ikke lenge til jeg får samme problem som dere. Hvor jeg har fulltids jobb og bor alene. Men jeg personlig er villig til å flytte til gå distansen/ 5 min med bil fra jobbe. Jeg vet også at det ikke er en luksus ikke alle har. Likevel kommer det mest sannsynlig period hvor hun må være hjemme alene i lit over 8 timer. Selv om jeg kommer til å gjøre mit beste for å unngå det. Men jeg synes fortsatt at det er bedre en alternativet. Til alle dere som mener at det ikke er greit å la hunden være alene hjemme i litt over 8 timer. Hvis du tenker på antallet ansatte som jobber fulltids jobb og ikke har mulighet til hjemme kontor. Det er omtrent 70% av norske befolkning som jobber fulltid. Omtrent 36% av dem har mulighet til å jobber fulle dager fra hjemmekontor (men ikke nødvendigvis alle dagene). Det betyr at 34% av dem ikke gjør det. 31.2% av norske befolkning har hund. Og 18.8% av norske befolkning bor alene. Så hvis vi antar at halvparten av de som jobber fulltid uten mulighet for hjemmekontor er det 9.4%. Og hvis du antar at omtrent halvparten av de som har fulltids jobb og også bor alene og har hund blir der 4.7%. Hvis vi antar at alle disse bare har en hund for enkelhetens skyld. Og alle de 4.7% av befolkningen plutselig skulle bli kvitt hunden sin. Siden de må være hjemme alene i lit over 8 timer, blir det plutselig VELDIG mange hjemløse/ hunder på leting etter nytt hjem. Du kan regne ut selv hvor mange hundre det blir. Samtidig er det 5342 hjemløse dyr, hvor en god andel av dem er hunder. Det avles også frem 50 000 hunder hvert år som også trenger et hjem. Oppe på det hele har vi også omplassering hunder. Nå er ikke dette nøyaktig tall, i det heletatt. Noen av de er lit gamle og andre er omtrent regninger, men det gir et godt bilde på hva jeg prøver å si. Jeg vet ikke med dere, men jeg vil heller at en hund skal være hjemme alene litt lenger og ha et ellers godt hjem. En at den eventuelle er hjemløs eller går fra hjem til hjem eller foreksempel blir misbrukt. Når det er sagt mener jeg ikke at du ikke burde få tak i en hund hvis du ikke er klar for ansvarsrett. Jeg føler bare at veldig mange hyper fokuserer på hva som er rett og galt. Når det i bunn og grunn er hundens velferd som er viktig. Hvis hunden din begynner i vise tegn på å være deprimert må du gjøre noe endring, hvis ikke ser jeg ikke problemet. Så klart burde du gjøre dit beste for at de skal være hjemme alene så lite som mulig. Men noen ganger er det uunngåelig. Anonymkode: 5b703...a0d Nå er det ingen menneskerett å ha hund Anonymkode: 57a0f...707 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vanja2345 Skrevet 10. april 2024 #46 Del Skrevet 10. april 2024 Har hund alene. Betaler en 14 åring i oppgangen for å lufte hunden fast to dager i uken rett etter skolen, sånn at jeg kan jobbe lenger/ trene/ gjøre ærender. Er veldig mye jobb å være helt alene med hund, men også mye glede. 14 åringen + familien har også hatt hunden et par helger det siste året. Evig takknemlig for hjelpen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå