Gå til innhold

«Karpe-Magdi», Israel-Palestina konflikten, er det også Europa sin konflikt?

Callista

Anbefalte innlegg

CAPS LOCK skrev (53 minutter siden):

Her har du et veldig godt poeng, for urbefolkningen kan ikke kolonisere landet sitt. Noen hevder at jødene koloniserer Vestbredden, men Vestbredden er bare et nytt navn på Judea, og jødene kommer som kjent fra Judea. Det er derfor ikke jødene som er kolonister, men araberne

Mener du med det at araberne på Vestbredden er etterkommere av folk som har innvandret fra annetsteds, og ikke har forfedre fra det som en gang i tiden var Judea?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, Klossmajor said:

Mener du med det at araberne på Vestbredden er etterkommere av folk som har innvandret fra annetsteds, og ikke har forfedre fra det som en gang i tiden var Judea?

Muslimer. At de er araber er ikke så viktig. Det du må huske er at Jødene var i område langt før Kristne og Muslimer.

"Jews originated from the Israelites and Hebrews of historical Israel and Judah, two related kingdoms that emerged in the Levant during the Iron Age"
https://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_history

Siden Islam er bare 1400 år gammel, vi kan trygt si at Jødene var der først.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (4 minutter siden):

Muslimer. At de er araber er ikke så viktig. Det du må huske er at Jødene var i område langt før Kristne og Muslimer.

"Jews originated from the Israelites and Hebrews of historical Israel and Judah, two related kingdoms that emerged in the Levant during the Iron Age"
https://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_history

Siden Islam er bare 1400 år gammel, vi kan trygt si at Jødene var der først.

Hva var muslimene og de kristne i området før islam og kristendommen ble til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Klossmajor said:

Hva var muslimene og de kristne i området før islam og kristendommen ble til?

polytheistic religioner som finnes ikke lenger

Endret av NatNat
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (3 minutter siden):

polytheistic religion som finnes ikke lenger

Mange av araberne nede på den arabiske halvøya, ja. Palestinerne har en del av sitt opphav der. Men langt i fra alt.

Jeg har sett klipp av youtuber Corey Gil-Schuster, hvor det blant de tilfeldige intervjuobjekter på gata i Israel virker å være en ganske utbredt forståelse om at dagens palestinere ikke bare er etterkommere av innvandrere fra Arabia etter arabernes erobring, men også av lokale jøder og kristne som har blitt arabifisert, og at de således ikke er noe mindre urbefolkning i området enn dem selv. Så vidt jeg vet støtter også DNA-forskning at palestinerne har et felles opphav i området med dagens jøder.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Klossmajor said:

Mange av araberne nede på den arabiske halvøya, ja. Palestinerne har en del av sitt opphav der. Men langt i fra alt.

Jeg har sett klipp av youtuber Corey Gil-Schuster, hvor det blant de tilfeldige intervjuobjekter på gata i Israel virker å være en ganske utbredt forståelse om at dagens palestinere ikke bare er etterkommere av innvandrere fra Arabia etter arabernes erobring, men også av lokale jøder og kristne som har blitt arabifisert, og at de således ikke er noe mindre urbefolkning i området enn dem selv. Så vidt jeg vet støtter også DNA-forskning at palestinerne har et felles opphav i området med dagens jøder.

veldig godt mulig. quote fra Oxford ordbok :

What is the meaning of Semite?

Originally: a member of any of the peoples mentioned in Genesis 10:21–31 as descended from Shem, one of the sons of Noah, traditionally interpreted as including the Hebrews, Aramaeans, Assyrians, and Arabs. Subsequently also: a member of any of the peoples who speak or spoke a Semitic language.

Men det også betyr at forfedrene var Jøder. Og at de var der først.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Callisto83 skrev (På 1.11.2023 den 11.41):

Magdi er halvt egyptisk. Siden han plutselig er blitt et talerør for konflikten i midtøsten, så kunne kanskje noen spurt han hvorfor Egypt ikke vil slippe inn palestinske flyktninger?

har med at hvis Egypt slipper inn alle vil Israel overta Gaza for godt og det ønsker ikke Egypt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, GrønnNellik68 said:

har med at hvis Egypt slipper inn alle vil Israel overta Gaza for godt og det ønsker ikke Egypt. 

Mer fordi Egypt har ikke lyst å få Palestiner hjemme... Forståelig nok

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (1 minutt siden):

Gaza tilhørte Egypt i sin tid... husk det. De vil ikke at Israel skal ta alt. Pluss at Egypt har en fredsavtale med Israel og de får i tillegg godt betalt fra USA for å opprettholde den fredsavtalen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
CAPS LOCK skrev (3 timer siden):

Israel angriper bare rene militære mål og områder som egentlig er sivile, men hvorfra militære organisasjoner angriper i fra

Har du kilde på at de kun angriper militære mål og en oversikt? 

I og med flere påstår dette må dere jo ha det fra et sted? Men enda ikke fått noen kilder på dette 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
NatNat skrev (7 minutter siden):

Men likevel så støtter dere Israel i det de gjør? Hvis dere synes palestinere er så grusomme, hvorfor ønsker dere dem hit til Europa? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, GrønnNellik68 said:

Pluss at Egypt har en fredsavtale med Israel og de får i tillegg godt betalt fra USA for å opprettholde den fredsavtalen. 

akkurat. Derfor ønsker de ikke å ta imot Palestiner som er i tillegg potentiel bråkmaker

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sirisiri10 said:

Men likevel så støtter dere Israel i det de gjør? Hvis dere synes palestinere er så grusomme, hvorfor ønsker dere dem hit til Europa? 

?? ønsker dere dem hit til Europa ? Hvem er "dere" ?

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sirisiri10
NatNat skrev (3 minutter siden):

?? ønsker dere dem hit til Europa ? Hvem er "dere" ?

Du, miffere og pro Israel...... Planen til Israel er jo å få dem helt vekk fra Gaza, inn i Egypt og videre til andre land. Støtter du Israel støtter du også en flykningsstrøm på 2,3 millioner palestinere rundt i verden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (11 minutter siden):

Har du kilde på at de kun angriper militære mål og en oversikt? 

Nei. Det er bare et inntrykk jeg har av alt jeg har lest. Jeg er ikke en forsker eller historiker eller en gang en journalist som har dette som en jobb. Jeg bare leser av interesse, og jeg har ikke som mål å overbevise andre. Jeg syns bare det er interessant å diskutere  

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
CAPS LOCK skrev (Akkurat nå):

Nei. Det er bare et inntrykk jeg har av alt jeg har lest. Jeg er ikke en forsker eller historiker eller en gang en journalist som har dette som en jobb. Jeg bare leser av interesse, og jeg har ikke som mål å overbevise andre. Jeg syns bare det er interessant å diskutere  

Så bare synsing altså.... 

Men takk for ærligheten ihvertfall og den eneste som har svart hittil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Just now, Sirisiri10 said:

Du, miffere og pro Israel...... Planen til Israel er jo å få dem helt vekk fra Gaza, inn i Egypt og videre til andre land. Støtter du Israel støtter du også en flykningsstrøm på 2,3 millioner palestinere rundt i verden. 

de kan til Egypt eller andre muslimske land. Jeg ønsker ikke en eneste palestiner i Europa. Trodde alle Muslimer var bror og søster, hva med litt solidaritet ? ummm ? Vi tar folk fra ukraina, muslimske land kan ta sine egne.

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
NatNat skrev (Akkurat nå):

de kan til Egypt eller andre muslimske land. Jeg ønsker ikke en eneste palestiner i Europa. Trodde alle Muslimer var bror og søster, hva med litt solidaritet ? ummm ? Vi tar folk fra ukraina, muslimske land kan ta sine egne.

Det er ikke planen til Israel, som dere støtter. Men at muslimske brødre skulle hjelpe dem ut av Gaza var en del av planen, også videre til blant annet Europa. 

Så klarer Israel å gjennomføre dette er det bare å ta de imot. Dere valgte selv å støtte de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (2 minutter siden):

Så bare synsing altså.... 

Ja. Jeg leser ikke de kildene andre oppgir her. Hvis jeg lurer på noe, så søker jeg heller selv opp og ser hva jeg finner. Kvinneguiden er ikke et seriøst diskusjonsforum. Det er bare for underholdning for folk med god tid 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sirisiri10 said:

Det er ikke planen til Israel, som dere støtter. Men at muslimske brødre skulle hjelpe dem ut av Gaza var en del av planen, også videre til blant annet Europa. 

Så klarer Israel å gjennomføre dette er det bare å ta de imot. Dere valgte selv å støtte de. 

støtter Israel, ikke nødvendigvis Netanyahu..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...