Gå til innhold

«Karpe-Magdi», Israel-Palestina konflikten, er det også Europa sin konflikt?

Callista

Anbefalte innlegg

Callista skrev (3 timer siden):

Jeg ser det nok litt annerledes enn deg. Hvis folk er imot opprettelsen av Israel etter andre verdenskrig, så synes jeg at kommende generasjoner uansett ikke skal betale for forfedrenes beslutninger. Da kommer man aldri videre. Stammer og hele folkeslag har forflyttet seg gjennom tidene, og store verdenskriger har vært utkjempet, og man kan ikke klandre etterkommerne for det.

Det vil aldri bli fred i Israel/Palestina så lenge man krangler om hvem som var i disse landområdene først. Nå er begge folkeslagene der, og man må ta utgangspunkt i det.

Man kan godt være for eksistensen av Israel og ta skarp avstand fra okkupasjon utenfor etablerte grenser.
Den interne politikken deres er også forkastelig, og etnisk rensing er aldri mulig å forsvare.
Min sympati er ensidig å palestinernes side.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NatNat skrev (4 timer siden):

Nei, det er kun Palestina. Og jeg lurer ofte på om de som støtter Palestina egentlig bryr seg eller bare syns hvor godt det er å være moralsk overlegen...

Callista skrev (4 timer siden):

Rart det der med Saudi Arabia. Det snakkes om menneskerettigheter, men om krigen er det lite interesse, og folk reiser i hopetall til Emiratene som også har vært involvert i krigføringen i Jemen.

Synes forøvrig også at Øst Asia er interessant. ☺️

Tror mange Tror de bryr seg genuint, og at mange gjør det. Men det er rart at det er så lite respekt for muslimske barns liv når saudi-arabia eller Tyrkia dreper muslimske barn, det betyr åpenbart mest når muslimer drepes av jøder eller kristne. Det gjelder ikke alle, men det gjelder åpenbart veldig mange,det er ikke en tidel på demonstrasjoner mot Tyrkias terror mot kurdiske sivile, selv om Tyrkia har drept langt flere oppigjennom siden 1930-tallet enn Israel har

Andro skrev (20 minutter siden):

Man kan godt være for eksistensen av Israel og ta skarp avstand fra okkupasjon utenfor etablerte grenser.
Den interne politikken deres er også forkastelig, og etnisk rensing er aldri mulig å forsvare.

Helt ensidig? Ofrene for Hamas terrorhandlinger får ikke sympati?

Endret av Topsi
Skrivefeil
  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caniggia skrev (30 minutter siden):

Det er helt meningsløst å diskutere en løsning på konflikten uten å ta hensyn til den (moderne) historiske konteksten, og det forhold at Israel i mange årtier har okkupert, blokkert, undertrykket og forskjellsbehandlet palestinerne på måter som alle sivilserte land anser som eklatante folkerettsbrudd. 

Konteksten er også arabernes gjentatte angrep på jødene, både de arabiske nabolandene, terrororganisasjoner og enkeltpersoner, som har forårsaket nødvendigheten av okkupasjon og blokade. Dessuten er forskjellsbehandling av utlendinger i utlandet noe annet en forskjellsbehandling av landets egne innbyggere, og som kjent likebehandler Israel alle sine etnisiteter 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caniggia skrev (1 time siden):

Opprettelsen av den israelske staten i Palestina (et område befolket og bebodd av palestinere) var basert basert på løfter gitt til den sionistiske bevegelsen (ikke minst gjennom den britiske Balfour-erklæringen fra 1917) lenge før holocaust og 2.verdenskrig. Den sionistiske bevegelsen, som oppstod på 1800-tallet, hadde opphav i sterkt nasjonalistiske og tildels imperialistiske strømninger; herunder tanken om at et folk (her palestinere) uten en «statsdannelse» i moderne europeisk forstand, ikke hadde krav på et beskyttet territorium. Et av de sionistiske slagordene var:»et folk (jødene) uten et land, trenger et land (palestina) uten et folk». Som om palestinerne var rettsløse, og legitimt kunne fordrives. 

Det er helt meningsløst å diskutere en løsning på konflikten uten å ta hensyn til den (moderne) historiske konteksten, og det forhold at Israel i mange årtier har okkupert, blokkert, undertrykket og forskjellsbehandlet palestinerne på måter som alle sivilserte land anser som eklatante folkerettsbrudd. Det er liten tvil om at også motstands-/frigjøringskampene i Vietnam og Sør-Afrika tidvis tok i bruk virkemidler som (med rette) ble fordømt som bestialske, men med den historiske avstanden vi idag har til konfliktene, er det nok få som vil karakterisere disse opprørsbevegelsene (Vietcong, ANC, osv), som terrorister.

Ja, det kom flere jøder i løpet av 1800 tallet og ikke minst i begynnelsen av 1900 til 1930 årene. Men det forandrer ikke på det faktum at det har vært jøder i det nåværende Israel i minst 3000 år. Jødene har også vært forskjellsbehandlet i Israel. Jødene ble fordrevet ut av sitt land etter to opprør som romerne knuste i år 70 og år 135. Sånn kan vi fortsette.

Jeg studerte et semester i Israel, jeg var nysgjerrig på den israelske og palestinske kulturen. Da jeg besøkte en kristen palestinsk gullsmed i Betlehem, fortalte han at familien hans følte seg presset av muslimske palestinere til å forlate Betlehem, hvor han og familien hadde bodd i flere generasjoner. Dette er en diskriminering det ikke snakkes noe om.

Denne konflikten er så kompleks at jeg mener at man må ta utgangspunkt i de som bor i Israel/Palestina nå.

Andro skrev (50 minutter siden):

Jeg er enig at man kan være for eksistensen av Israel og ta avstand fra okkupasjonen utenfor etablerte grenser, men hva med politikken til Hamas? Hamas vant valget til den palestinske nasjonalforsamlingen. Er ikke det forkastelig? Jeg tror det er tvilsomt at Hamas noen gang vil gå med på en tostatsløsning. 

Endret av Callista
Skrivefeil
  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callista skrev (Akkurat nå):

Ja, det kom flere jøder i løpet av 1800 tallet og ikke minst i begynnelsen til 1930 årene. Men det forandrer ikke på det faktum at det har vært jøder i det nåværende Israel i minst 3000 år. Jødene har også vært forskjellsbehandlet i Israel. Jødene ble fordrevet ut av sitt land etter to opprør som romerne knuste i år 70 og år 135. Sånn kan vi fortsette.

Jeg studerte et semester i Israel, jeg var nysgjerrig på den israelske og palestinske kulturen. Da jeg besøkte en kristen palestinsk gullsmed i Betlehem, sa han at familien hans følte seg presset av muslimske palestinere til å forlate Betlehem, hvor han og hans familie hadde bodd i flere generasjoner. Dette er en diskriminering det ikke snakkes noe om.

Denne konflikten er så kompleks at jeg mener at man må ta utgangspunkt i de som bor i Israel/Palestina nå.

Jeg er absolutt enig at man kan være for eksistensen av Israel og ta avstand fra okkupasjonen utenfor etablerte grenser, men hva med politikken til Hamas? Hamas vant valget til den palestinske nasjonalforsamlingen. Er ikke det forkastelig? Jeg tror det er tvilsomt at Hamas noen gang vil gå med på en tostatsløsning. 

Enig! Og Hamas har klart uttrykt at de ønsker en stat for muslimer ,  som de sier i charteret sitt "palestine is an islamic waqf"  og jøder og kristne, dvs arabere som har bodd der i årtusener, skal ytterst vennligst fpå lov å bo der under islamsk, ikke palestinsk, Styre. Dvs en vaskeekte apartheidstat 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Callista skrev (På 31.10.2023 den 15.34):

Sitat fra Karpe-Magdi sin kronikk i Aftenposten:

«Hver eneste bombe som slippes over Gaza, skaper en dypere kløft i Europa, og snart står vi på hver vår side av krateret og ser ikke lenger verden fra samme sted. Da har vi et problem. Ikke en utfordring. For hvis jeg blir så sint og så trist og så maktesløs som jeg aldri har vært før, hva blir da han eller hun som allerede er sint, trist og maktesløs i Europa før alt dette?»

Kilde: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/4ok8Mq/det-er-ikke-noe-vi-jeg-ser-det-naa

Jeg synes det er trist og skremmende lesing, og samtidig så undrer jeg meg, for det har vært mange demonstrasjoner i Europa til støtte for palestinerne. Det er ikke så ensidig som Magde fremstår i sin kronikk. Det som jeg synes er skremmende er at for noen, så skaper Israel-Palestina striden et voldsomt sinne mot Europa. Dette er ikke Europa sin konflikt. Jeg har mine egne synspunkter angående krigen, men mener at man må klare å skille konflikten i Israel/Palestina fra Europa. Vi deltar ikke, og politikere og nyheter har uttrykt bekymringer for både israelere og palestinere. 

Heier på Magdi. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/hudfletter-mediene-slik-svarer-de-pa-kritikken/16175700/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Caniggia skrev (2 timer siden):

Opprettelsen av den israelske staten i Palestina (et område befolket og bebodd av palestinere) var basert på løfter gitt til den sionistiske bevegelsen (ikke minst gjennom den britiske Balfour-erklæringen fra 1917) lenge før holocaust og 2.verdenskrig. Den sionistiske bevegelsen, som oppstod på 1800-tallet, hadde opphav i sterkt nasjonalistiske og tildels imperialistiske strømninger; herunder tanken om at et folk (her palestinere) uten en «statsdannelse» i moderne europeisk forstand, ikke hadde krav på et beskyttet territorium. Et av de sionistiske slagordene var:»et folk (jødene) uten et land, trenger et land (palestina) uten et folk». Som om palestinerne var rettsløse, og legitimt kunne fordrives. 

Om man skal gå etter hva de sa så sa de ikke at palestina-araberne kunne fordrives.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøvott skrev (5 minutter siden):

Dette er ikke noe annet enn en gledelig nyhet for pro-Palestinagjengen, dessverre 

Mange mener at de norske jødene skal fordømme Israel, leser jeg i kommentarfelt. Og forvarer jødehat med at det er ikke så rart sånn Israel holder på. 

Det er helt jævlig. 

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

caremore skrev (1 time siden):

Jeg heier ikke på Magdi fordi ytringene hans er partiske og lite nyanserte. Som jeg har nevnt tidligere, har det kommet masse kritikk mot Israel, men det har han merkelig nok ikke fått med seg?

• Liker 5
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Callista skrev (3 minutter siden):

Jeg heier ikke på Magdi fordi ytringene hans er partiske og lite nyanserte. Som jeg har nevnt tidligere, har det kommet masse kritikk mot Israel, men det har han merkelig nok ikke fått med seg?

Han har en tendens til å sette ting på spissen. Fint at redaksjonell medier svarer på ytringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trubadur skrev (33 minutter siden):

Mange mener at de norske jødene skal fordømme Israel, leser jeg i kommentarfelt. Og forvarer jødehat med at det er ikke så rart sånn Israel holder på. 

Det er helt jævlig. 

Med en sånn «unnskyldning», så burde jo tyrkere i Norge vært fritt vilt for kurdere, med mindre de la seg på alle fire for å beklage fedrelandets synder. Lurer på hvorfor det ikke skjer? Virker som en god del på ytre venstre og en god del muslimer nå bare leter etter en gyldig grunn til å finne frem jødehatet som de har båret på i åresvis.

• Liker 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snøvott skrev (Akkurat nå):

Med en sånn «unnskyldning», så burde jo tyrkere i Norge vært fritt vilt for kurdere, med mindre de la seg på alle fire for å beklage fedrelandets synder. Lurer på hvorfor det ikke skjer? Virker som en god del på ytre venstre og en god del muslimer nå bare leter etter en gyldig grunn til å finne frem jødehatet som de har båret på i åresvis.

Med den unnskyldingen så har vel alle mennesker noe å beklage på vegne av egen nasjon eller religion.. 

Nå har de endelig en god grunn til å la jødehatet komme ut. ☹️

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøvott skrev (2 minutter siden):

Flertallet av tyrkerne i Norge støtter terrorstaten. Likevel går ikke kurderne etter dem her. Det sier litt om kurdernes integritet,  og evne til å skille mellom stat og sivil,  imotsetning til når det er jøder man er etter. 

Dårlig skrevet. Men

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callista skrev (På 31.10.2023 den 15.34):

Sitat fra Karpe-Magdi sin kronikk i Aftenposten:

«Hver eneste bombe som slippes over Gaza, skaper en dypere kløft i Europa, og snart står vi på hver vår side av krateret og ser ikke lenger verden fra samme sted. Da har vi et problem. Ikke en utfordring. For hvis jeg blir så sint og så trist og så maktesløs som jeg aldri har vært før, hva blir da han eller hun som allerede er sint, trist og maktesløs i Europa før alt dette?»

Kilde: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/4ok8Mq/det-er-ikke-noe-vi-jeg-ser-det-naa

Jeg synes det er trist og skremmende lesing, og samtidig så undrer jeg meg, for det har vært mange demonstrasjoner i Europa til støtte for palestinerne. Det er ikke så ensidig som Magde fremstår i sin kronikk. Det som jeg synes er skremmende er at for noen, så skaper Israel-Palestina striden et voldsomt sinne mot Europa. Dette er ikke Europa sin konflikt. Jeg har mine egne synspunkter angående krigen, men mener at man må klare å skille konflikten i Israel/Palestina fra Europa. Vi deltar ikke, og politikere og nyheter har uttrykt bekymringer for både israelere og palestinere. 

Støtter dette, lurer på hvorfor så mange støtter Magdi blindt. Leser man litt på profilen ser man en mann som blir sintere og sintere, betegner seg ikke som europeer lenger og virker innstilt på å ta det oppgjøret som i hans verden må komme.

Tror den ensidigheten han anklager VG sin medarbeider for rammer han selv hardere.

• Liker 4
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Magdi kan jo ringe sine venner i Egypt og høre litt om hvorfor de ikke har åpnet grensen mot Gaza for den gjenge Palestiner da, eller?

Hanne Skartveit blir anklaget for å være sionist og støtte Israel blindt mens Magdi ikke klarer å klandre Palestina og Egypt for noe som helst.

Et par historielekser for deg Magdi:

Egypt okkuperte Gaza militært fra 1946 til 1967, og drev like agressiv politikk mot Palestinas 'frihetskjempere' da. De har stengt overgangen til Gaza flere ganger fordi de har slitt med utstrakt terrorvirksomhet som har spredd seg til Egypt via Gaza. Black November drev sine baser og forberedelser fra Egypt når de angrep OL i Munchen, og ISIL startet opprør i Sinai fra terrorceller i Gaza. Palestinere blir behandlet som annenrangs borgere i Egypt.

Dette falske svaret fra en som kaller seg 'bror' til folk i Gaza kommer på lik linje med resten av araberstatene i Midt-Østen, de vil gjerne ha Palestinerne der hvor de er så de kan plage Israel, Iran og deres allierte ser på Palestinske sivile som kanonføde som skal bygge empati i vesten, og Magdi faller rett i deres felle.

Libanon, Jordan, Egypt og Iran kunne tatt seg sammen og faktisk hjulpet Palestinere istedenfor å late som de er så sjokkerte. Irans 700 millioner dollar som går til Hezbollah hvert år ville vært nok til å løfte samtlige Palestinere i Gaza ut av fattigdom og fortvilelse.

Endret av Anonio
  • Liker 5
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (14 timer siden):

Et ganske groteskt utsagn etter masakrene av israelske kvinner og barn. 

• Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid interessant når noen som ikke aner hvordan man lager god musikk skal uttale seg om et emne vedkommende ikke vet noe om; Sophie-Elise har allerede utnevnt seg selv til Midtøsten-ekspert, og det er tydeligvis flere "kjendiser" som står i kø for å fortelle verden hva akkurat de mener ...

Endret av - Brian
  • Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Magdi kunne jo jobbe for at hans andre hjemland Egypt tok i mot flyktninger fra Palestina. Men det vil de ikke. Ingen muslimske land vil ta i mot palestinere. Tro hva det kommer av.....

• Liker 4
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...