Callista Skrevet 31. oktober 2023 #1 Del Skrevet 31. oktober 2023 (endret) Sitat fra Karpe-Magdi sin kronikk i Aftenposten: «Hver eneste bombe som slippes over Gaza, skaper en dypere kløft i Europa, og snart står vi på hver vår side av krateret og ser ikke lenger verden fra samme sted. Da har vi et problem. Ikke en utfordring. For hvis jeg blir så sint og så trist og så maktesløs som jeg aldri har vært før, hva blir da han eller hun som allerede er sint, trist og maktesløs i Europa før alt dette?» Kilde: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/4ok8Mq/det-er-ikke-noe-vi-jeg-ser-det-naa Jeg synes det er trist og skremmende lesing, og samtidig så undrer jeg meg, for det har vært mange demonstrasjoner i Europa til støtte for palestinerne. Det er ikke så ensidig som Magde fremstår i sin kronikk. Det som jeg synes er skremmende er at for noen, så skaper Israel-Palestina striden et voldsomt sinne mot Europa. Dette er ikke Europa sin konflikt. Jeg har mine egne synspunkter angående krigen, men mener at man må klare å skille konflikten i Israel/Palestina fra Europa. Vi deltar ikke, og politikere og nyheter har uttrykt bekymringer for både israelere og palestinere. Endret 31. oktober 2023 av Callista 10 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 31. oktober 2023 #2 Del Skrevet 31. oktober 2023 4 hours ago, Callista said: Sitat fra Karpe-Magdi sin kronikk i Aftenposten: «Hver eneste bombe som slippes over Gaza, skaper en dypere kløft i Europa, og snart står vi på hver vår side av krateret og ser ikke lenger verden fra samme sted. Da har vi et problem. Ikke en utfordring. For hvis jeg blir så sint og så trist og så maktesløs som jeg aldri har vært før, hva blir da han eller hun som allerede er sint, trist og maktesløs i Europa før alt dette?» Kilde: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/4ok8Mq/det-er-ikke-noe-vi-jeg-ser-det-naa Jeg synes det er trist og skremmende lesing, og samtidig så undrer jeg meg, for det har vært mange demonstrasjoner i Europa til støtte for palestinerne. Det er ikke så ensidig som Magde fremstår i sin kronikk. Det som jeg synes er skremmende er at for noen, så skaper Israel-Palestina striden et voldsomt sinne mot Europa. Dette er ikke Europa sin konflikt. Jeg har mine egne synspunkter angående krigen, men mener at man må klare å skille konflikten i Israel/Palestina fra Europa. Vi deltar ikke, og politikere og nyheter har uttrykt bekymringer for både israelere og palestinere. Europa er mer og mer polarisert. Jeg ser det godt i Frankrike. På en side, du har ytreventre, venstre, immigranter fra muslimske land som stemmer på venstre side. På andre siden, høyre og mer og mer ytre høyre som samler alle som har fått nok av immigrasjon, en del LGTB, en del som pleide å stemme på venstresiden men er blitt desillusjonert. Og den ene sida er totalt pro Palestine, den andre mer Israel. Jødene føler seg mindre og mindre hjem i Frankrike. Det var forbudt å demonstrere for Palestine i Frankrike men det hjalp ikke : https://www.france24.com/en/live-news/20231028-thousands-join-banned-paris-pro-palestinian-march 4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 31. oktober 2023 #3 Del Skrevet 31. oktober 2023 Ja, Europa har skapt konflikten. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Billiebi Skrevet 31. oktober 2023 #4 Del Skrevet 31. oktober 2023 Jeg er enig med det du skriver. Jeg synes norske medier skriver objektivt og nyansert om konflikten, med tydelig støtte til de Israelske ofrene i starten, men nå en tydelig støtte til Palestinerne og kritikk av Israel. Synes norske medier er gode til å få frem palestinernes sak og vise lidelsene der nå. Så nei, jeg er heller ikke enig mer Magdi sin fremstilling. Amerikanske medier har derimot vært veldig pro Israel, spesielt i starten av konflikten. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snøvott Skrevet 31. oktober 2023 #5 Del Skrevet 31. oktober 2023 Så vi verden fra samme side fra før da, lurer jeg på? Den ene halvparten er travelt opptatt med å skylde alt som kryper og går på «islamofobi», den andre halvparten har lært seg å leve med frykten for å bli drept på bestialsk vis. 11 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 31. oktober 2023 #6 Del Skrevet 31. oktober 2023 The government says more than 800 incidents of anti-Semitism were registered in France in the three weeks after the Hamas assault. "They were not triggered by indignation over the images from Gaza -- the anti-Semitic acts began on October 7, even before the Israeli response," said its president Yonathan Arfi. https://www.france24.com/en/live-news/20231031-stars-of-david-graffiti-in-paris-aim-to-terrify UTROLIG ! Hamas dreper 1400 jøder og hva gjør de i Frankrike ? tror du de går mot mosque ? nei da, de angreper jødene. Ja, konflikt er kommet til Europa, spesielt siden vi har fått så mange muslimske migranter. 8 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FryNor Skrevet 31. oktober 2023 #7 Del Skrevet 31. oktober 2023 NatNat skrev (38 minutter siden): Europa er mer og mer polarisert. Jeg ser det godt i Frankrike. På en side, du har ytreventre, venstre, immigranter fra muslimske land som stemmer på venstre side. På andre siden, høyre og mer og mer ytre høyre som samler alle som har fått nok av immigrasjon, en del LGTB, en del som pleide å stemme på venstresiden men er blitt desillusjonert. Og den ene sida er totalt pro Palestine, den andre mer Israel. Jødene føler seg mindre og mindre hjem i Frankrike. Det var forbudt å demonstrere for Palestine i Frankrike men det hjalp ikke : https://www.france24.com/en/live-news/20231028-thousands-join-banned-paris-pro-palestinian-march Det er jo urovekkende det som skjer i Frankrike men det er noe som går igjen i alle europeiske land som har tatt inn alt for mange mennesker fra muslimske land, selv her i Norge så økes innsatsen fra politiet i frykt for aksjoner mot jøder. "Chilling echoes of the Nazis as 60 Stars of David are spray-painted over buildings in Paris, as France sees spate of anti-Semitism since Israel-Hamas war broke out" https://www.dailymail.co.uk/news/article-12692853/Stars-David-spray-painted-buildings-Paris.html 3 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 31. oktober 2023 #8 Del Skrevet 31. oktober 2023 (endret) 3 minutter siden, FryNor said: Det er jo urovekkende det som skjer i Frankrike men det er noe som går igjen i alle europeiske land som har tatt inn alt for mange mennesker fra muslimske land, selv her i Norge så økes innsatsen fra politiet i frykt for aksjoner mot jøder. "Chilling echoes of the Nazis as 60 Stars of David are spray-painted over buildings in Paris, as France sees spate of anti-Semitism since Israel-Hamas war broke out" https://www.dailymail.co.uk/news/article-12692853/Stars-David-spray-painted-buildings-Paris.html Det er forferdelig. Mange har forlatt Frankrike allerede og reist til Israel. Jeg forstår dem godt. Jeg fant akkurat dette, rart nok Jøder er mest utsatt i det landet i Europa som har mest muslimer.... (på norsk https://www.sv.uio.no/c-rex/aktuelt/aktuelle-saker/2017/joder-i-frankrike.html Den typen gjerningsperson som skiller seg ut i alle de fire sammenlignbare landene, er menn med bakgrunn fra muslimske land. Det samme mønsteret synes å gjelde for Danmark og Norge. - Mange antar gjerne at det først og fremst er nynazister og høyreekstremister som står bak antisemittiske voldsaksjoner, men dette bildet er utdatert. Holdningsundersøkelser gjennomført i flere europeiske land støtter opp om funnet: Der kommer det frem at antisemittiske holdninger er mye mer utbredt blant muslimer enn blant befolkningen som helhet. Endret 31. oktober 2023 av NatNat 6 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trubadur Skrevet 31. oktober 2023 #9 Del Skrevet 31. oktober 2023 (endret) NatNat skrev (1 time siden): Det er forferdelig. Mange har forlatt Frankrike allerede og reist til Israel. Jeg forstår dem godt. Jeg fant akkurat dette, rart nok Jøder er mest utsatt i det landet i Europa som har mest muslimer.... (på norsk https://www.sv.uio.no/c-rex/aktuelt/aktuelle-saker/2017/joder-i-frankrike.html Den typen gjerningsperson som skiller seg ut i alle de fire sammenlignbare landene, er menn med bakgrunn fra muslimske land. Det samme mønsteret synes å gjelde for Danmark og Norge. - Mange antar gjerne at det først og fremst er nynazister og høyreekstremister som står bak antisemittiske voldsaksjoner, men dette bildet er utdatert. Holdningsundersøkelser gjennomført i flere europeiske land støtter opp om funnet: Der kommer det frem at antisemittiske holdninger er mye mer utbredt blant muslimer enn blant befolkningen som helhet. Det er så uendelig trist. Det kom jo en pressemelding fra DMT i går også, fra det Mosaiske Trossamfunn i Oslo. Det er sort og ødeleggende hat, dyrket frem av mennesker blant oss. Endret 31. oktober 2023 av Trubadur 7 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trubadur Skrevet 1. november 2023 #10 Del Skrevet 1. november 2023 Nå blir det litt meget,Magdi. Jeg hører mer på Hanne Skartveit enn deg. 8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 1. november 2023 #11 Del Skrevet 1. november 2023 Magdi er halvt egyptisk. Siden han plutselig er blitt et talerør for konflikten i midtøsten, så kunne kanskje noen spurt han hvorfor Egypt ikke vil slippe inn palestinske flyktninger? 17 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 1. november 2023 #12 Del Skrevet 1. november 2023 Det har vært enorme lidelser i Gaza siden islamismens inntog. Den fred og frihetssøkende delen av sivilbefolkningens beste håp, heter IDF og Israel, og de vet det. 8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trubadur Skrevet 1. november 2023 #13 Del Skrevet 1. november 2023 https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/O8OdJq/frykten-i-frankrike-er-reell-hele-landet-er-paa-taa-hev 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callista Skrevet 1. november 2023 Forfatter #14 Del Skrevet 1. november 2023 (endret) Trubadur skrev (5 timer siden): Nå blir det litt meget,Magdi. Jeg hører mer på Hanne Skartveit enn deg. Jeg er helt enig med deg at det blir litt mye Magdi. Jeg er personlig ikke interessert i Magdi og Karpe, men han er et forbilde for mange og da skal man ikke undervurdere hans påvirkningskraft. NatNat skrev (17 timer siden): The government says more than 800 incidents of anti-Semitism were registered in France in the three weeks after the Hamas assault. "They were not triggered by indignation over the images from Gaza -- the anti-Semitic acts began on October 7, even before the Israeli response," said its president Yonathan Arfi. https://www.france24.com/en/live-news/20231031-stars-of-david-graffiti-in-paris-aim-to-terrify UTROLIG ! Hamas dreper 1400 jøder og hva gjør de i Frankrike ? tror du de går mot mosque ? nei da, de angreper jødene. Ja, konflikt er kommet til Europa, spesielt siden vi har fått så mange muslimske migranter. Det er forferdelig det som skjer i Frankrike nå. Det har vært flere voldelige demonstrasjoner i Europa, og jeg føler det er unødvendig av Magdi å helle bensin på bålet nå han snakker om at det ikke er noe «vi» lenger, og at vi «står på hver vår side av krateret i Europa.» Jeg nevnte i en tidligere tråd, en annen krig i Midtøsten. Det som vanligvis blir forbundet som synonymt med striden i Midtøsten, er Israel-Palestina konflikten. Saudi Arabia og Emiratenes brutale krigføring i Jemen engasjerer ikke, selv om FN har kalt krigen i Jemen verdens største humanitære katastrofe. Hvorfor er det ikke mer sinne mot Saudi Arabia og Emiratene vs Europa som mange tydeligvis føler svikter dem selv om det er mange avisoppslag daglig, demonstrasjoner, politikere som er bekymret og ber om våpenhvile osv? Hvorfor skriver ikke Magdi en kronikk om hvor opprørt han er over dette? At han føler det ikke er noe «vi» lenger i Midtøsten? Jeg skjønner det bare ikke. Endret 1. november 2023 av Callista Skrivefeil 9 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 1. november 2023 #15 Del Skrevet 1. november 2023 3 minutter siden, Callista said: Jeg er personlig ikke interessert i Magdi og Karpe, men han er et forbilde for mange og da skal man ikke undervurdere hans påvirkningskraft. Det er forferdelig det som skjer i Frankrike nå. Det har vært flere voldelige demonstrasjoner i Europa, og jeg føler det er unødvendig av Magdi å helle bensin på bålet nå han snakker om at det ikke er noe «vi» lenger, og at vi «står på hver vår side av krateret i Europa.» Jeg nevnte i en tidligere tråd, en annen krig i Midtøsten. Det som vanligvis blir forbundet som synonymt med striden i Midtøsten, er Israel-Palestina konflikten. Saudi Arabia og Emiratenes brutale krigføring i Jemen engasjerer ikke, selv om FN har kalt krigen i Jemen verden største humanitære katastrofe. Hvorfor er det ikke mer sinne mot Saudi Arabia og Emiratene vs Europa som mange tydeligvis føler svikter dem selv om det er mange avisoppslag daglig, demonstrasjoner, politikere som er bekymret og ber om våpenhvile osv? Hvorfor skriver ikke Magdi en kronikk om hvor opprørt han er over dette? At han føler det ikke er noe «vi» lenger i Midtøsten? Jeg skjønner det bare ikke. hvorfor er det ikke mer sinne mot Saudi Arabia ? Fordi jeg tror at Europa media har vært infiltrert. Jeg har startet å tenke om ikke muslim/-pro Palestine/ytre venstre som Zombies. Jeg vet ikke hva som skjer, jeg vet bare at jeg har lyst å kaste mitt fransk pass og pensjonere meg i Øst Asia et sted. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callista Skrevet 1. november 2023 Forfatter #16 Del Skrevet 1. november 2023 (endret) NatNat skrev (8 minutter siden): hvorfor er det ikke mer sinne mot Saudi Arabia ? Fordi jeg tror at Europa media har vært infiltrert. Jeg har startet å tenke om ikke muslim/-pro Palestine/ytre venstre som Zombies. Jeg vet ikke hva som skjer, jeg vet bare at jeg har lyst å kaste mitt fransk pass og pensjonere meg i Øst Asia et sted. Rart det der med Saudi Arabia. Det snakkes om menneskerettigheter, men om krigen er det lite interesse, og folk reiser i hopetall til Emiratene som også har vært involvert i krigføringen i Jemen. Synes forøvrig også at Øst Asia er interessant. ☺️ Endret 1. november 2023 av Callista 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 1. november 2023 #17 Del Skrevet 1. november 2023 6 minutter siden, Callista said: Rart det der med Saudi Arabia. Det snakkes om menneskerettigheter, men om krigen er det lite interesse, og folk reiser i hopetall til Emiratene som også har vært involvert i krigføringen i Jemen. Synes forøvrig også at Øst Asia er interessant. ☺️ Nei, det er kun Palestina. Og jeg lurer ofte på om de som støtter Palestina egentlig bryr seg eller bare syns hvor godt det er å være moralsk overlegen... 8 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 1. november 2023 #18 Del Skrevet 1. november 2023 33 minutter siden, Callista said: Hvorfor skriver ikke Magdi en kronikk om hvor opprørt han er over dette? At han føler det ikke er noe «vi» lenger i Midtøsten? Jeg skjønner det bare ikke. Fordi det er et «vi» i midtøsten, det er et sunnimuslimsk vi i midtøsten. Når jøder kjemper sin kamp for eksistens og det er sunnimuslimske ofre sier man fra. Når senteret for sunnimuslimene Saudi kjemper mot shiamuslimer, for det er en viktig og nobel kamp, holder sunniene kjeft. Jeg vet jo ikke, om dette er det bakenforliggende, kjenner ikke fyren, jeg bare gjetter. 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callista Skrevet 1. november 2023 Forfatter #19 Del Skrevet 1. november 2023 (endret) Andro skrev (17 timer siden): Ja, Europa har skapt konflikten. Jeg ser det nok litt annerledes enn deg. Hvis folk er imot opprettelsen av Israel etter andre verdenskrig, så synes jeg at kommende generasjoner uansett ikke skal betale for forfedrenes beslutninger. Da kommer man aldri videre. Stammer og hele folkeslag har forflyttet seg gjennom tidene, og store verdenskriger har vært utkjempet, og man kan ikke klandre etterkommerne for det. Det vil aldri bli fred i Israel/Palestina så lenge man krangler om hvem som var i disse landområdene først. Nå er begge folkeslagene der, og man må ta utgangspunkt i det. Endret 1. november 2023 av Callista 12 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caniggia Skrevet 1. november 2023 #20 Del Skrevet 1. november 2023 (endret) Callista skrev (3 timer siden): Jeg ser det nok litt annerledes enn deg. Hvis folk er imot opprettelsen av Israel etter andre verdenskrig, så synes jeg at kommende generasjoner uansett ikke skal betale for forfedrenes beslutninger. Da kommer man aldri videre. Stammer og hele folkeslag har forflyttet seg gjennom tidene, og store verdenskriger har vært utkjempet, og man kan ikke klandre etterkommerne for det. Det vil aldri bli fred i Israel/Palestina så lenge man krangler om hvem som var i disse landområdene først. Nå er begge folkeslagene der, og man må ta utgangspunkt i det. Opprettelsen av den israelske staten i Palestina (et område befolket og bebodd av palestinere) var basert på løfter gitt til den sionistiske bevegelsen (ikke minst gjennom den britiske Balfour-erklæringen fra 1917) lenge før holocaust og 2.verdenskrig. Den sionistiske bevegelsen, som oppstod på 1800-tallet, hadde opphav i sterkt nasjonalistiske og tildels imperialistiske strømninger; herunder tanken om at et folk (her palestinere) uten en «statsdannelse» i moderne europeisk forstand, ikke hadde krav på et beskyttet territorium. Et av de sionistiske slagordene var:»et folk (jødene) uten et land, trenger et land (palestina) uten et folk». Som om palestinerne var rettsløse, og legitimt kunne fordrives. Det er helt meningsløst å diskutere en løsning på konflikten uten å ta hensyn til den (moderne) historiske konteksten, og det forhold at Israel i mange årtier har okkupert, blokkert, undertrykket og forskjellsbehandlet palestinerne på måter som alle sivilserte land anser som eklatante folkerettsbrudd. Det er liten tvil om at også motstands-/frigjøringskampene i Vietnam og Sør-Afrika tidvis tok i bruk virkemidler som (med rette) ble fordømt som bestialske, men med den historiske avstanden vi idag har til konfliktene, er det nok få som vil karakterisere disse opprørsbevegelsene (Vietcong, ANC, osv), som terrorister. Endret 1. november 2023 av Caniggia 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå