AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #21 Del Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har fått inntrykk av dette men mulig jeg tar helt feil. Det er så mange komplekse skapninger i verden og jeg lurer i så fall på hvordan dette begrunnes? Anonymkode: bdbb1...4f3 Enhver oppegående person vet og skjønner at mennesker er øverst i næringskjeden, og dermed mest verdt. De som likestiller hunder,katter og andre dyr med mennesker har som regel en psykisk lidelse. Trenger nok ikke å være kristen for å skjønne såpass, det holder å være litt intelligent. Anonymkode: add67...d9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #22 Del Skrevet 31. oktober 2023 Bacteria skrev (58 minutter siden): Hvis vi skal begynne å fex redde dyr framfor mennesker ved fex ulykker med den begrunnelse at dyr er like mye verdt, kan vi bare pakke sammen alt som heter sivilisasjon i hvertfall. For hvor går grensa? Hva med Eddie edderkopp som bor i kroken på stua? Bananfluekolonien på kjøkkenbenken? Blir jo helt håpløst. Selv om jeg i en meget hypotetisk situasjon kanskje hadde reddet den snille familiehunden mens jeg hadde latt ABB brenne… Jeg mener alt liv er verdifullt, og er en slik som heller slipper insekter ut i stedet for å drepe de. Er enig i at mye av dyreholdet fex er etisk problematisk, mildt sagt. Likevel mener jeg at menneskeliv er i en særstilling. Helt uten å være spesielt kristen. Enig. Og jeg er overhodet ikke kristen, eller religiøs forøvrig. Anonymkode: fd90c...06c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #23 Del Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg tenker ikke spesifikt på et dilemma hvor man må redde et menneske eller dyr, selv om det også er en interessant diskusjon. Jeg tenker mer på hvordan dyr blir behandlet i vårt samfunn og vår tid. Og lurer på om kristne tenker at det er greit i forhold til troen. Politisk blir det ikke løftet frem. Krf er opptatt av landbruk som omfatter dyr, og mange av dyrene lider. Likevel er ikke dyrevelferd noe de er opptatt av, dyr er nedgradert til en næring, landbruk. Anonymkode: bdbb1...4f3 Mange steder blir jo mennesker behandlet like dårlig eller til og med verre en (noen) dyr. De er nærmest slaver, arbeidere uten reell frihet til å leve et liv de ønsker. Jeg tror at dersom alle mennesker hadde følt seg verdifulle i bunnen, følt at de er viktige, betyr noe og blir behandlet rettferdig ville dyrevelferden ha bedret seg dramatisk. Det ville ikke lenger ha vært akseptabelt å holde dyr uten å kunne gi de det de trenger. Alle hadde følt at det var feil. Når det er sagt tror ikke jeg at det å slakte et dyr er "slemt", jeg tror nettopp at mange dyr hadde vært villige til å ofre seg selv for menneskene som hadde tatt vare på dem, på samme måte som mange mennesker hadde vært villig til å gi sitt liv for å beskytte dem de er glad i, eller sørge for at de kunne fortsette å leve. Har du levd et fult liv og har levd ut din sanne natur, er ikke døden noe å frykte. Så jeg tror ikke det egentlig har noe med religion å gjøre. Jeg tror det handler mer om å bygge et system som lar både mennesker og dyr leve ut mer av resursene vi har inne i oss selv i form av vår medfødte natur. Og de fleste mennesker har jo mange flere resurser de kan trekke ut av seg sammenliknet med mange dyr. Anonymkode: 98c3d...a06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #24 Del Skrevet 31. oktober 2023 Ikke troende, mener mennesker går foran dyr. Hadde dyr vært likestilte kunne jeg ikke spist dem eller holdt dem i fangenskap/som kjæledyr/husdyr. Anonymkode: 086ed...696 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 31. oktober 2023 #25 Del Skrevet 31. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har fått inntrykk av dette men mulig jeg tar helt feil. Det er så mange komplekse skapninger i verden og jeg lurer i så fall på hvordan dette begrunnes? Anonymkode: bdbb1...4f3 Samme hvilket inntrykk du har av hva kristne mener så står det veldig mye om hva Gud mener om dyrene i Bibelen, mange steder, og det er at vi skal ha omsorg for dem og at Han har. Det er vel helst det synet kristne har. Vi går vel neppe rundt og ser på dyrene og tenker; 'jeg er mer verd enn deg/dere'. Jeg ser ikke problemet ditt. Føler vel mer på at det er du som har et problem med kristne. Endret 31. oktober 2023 av Lawyam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beetlegirl91 Skrevet 31. oktober 2023 #26 Del Skrevet 31. oktober 2023 Gud har gitt oss dyr for en grunn, mennesker har et ansvar å ta vare på dyra. I bibelen står det: Se på fuglene under himmelen! De sår ikke, de høster ikke og samler ikke i hus, men den Far dere har i himmelen, gir dem føde likevel. Er ikke dere mer verdt enn de? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 31. oktober 2023 #27 Del Skrevet 31. oktober 2023 (endret) Beetlegirl91 skrev (22 minutter siden): Gud har gitt oss dyr for en grunn, mennesker har et ansvar å ta vare på dyra. I bibelen står det: Se på fuglene under himmelen! De sår ikke, de høster ikke og samler ikke i hus, men den Far dere har i himmelen, gir dem føde likevel. Er ikke dere mer verdt enn de? Herre, til himmelen rekker ditt miskunn, din trofasthet når til skyene. Din rettferd er som mektige fjell, som det store havdyp er dine dommer. Herre, du berger både mennesker og dyr. Merk deg hvordan sauene ser ut, ha omsorg for buskapen din!» I Salomos ordspråk (12:10) står det: «Den rettferdige har omsorg for sin buskap, de urettferdige er uten hjertelag Nærmest Guds tronen i himmelen er det fire livsvesener, tre i form av dyr og ett i form av menneske som sammen alltid priser Gud - Johannes Åpenbaring 4: 6-9. 2. mosebok (23:5) står det: «Når du ser at din uvenns esel segner under børen, må du ikke gå din vei. Du skal hjelpe ham med det.» Endret 31. oktober 2023 av Lawyam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #28 Del Skrevet 1. november 2023 Lawyam skrev (12 timer siden): Samme hvilket inntrykk du har av hva kristne mener så står det veldig mye om hva Gud mener om dyrene i Bibelen, mange steder, og det er at vi skal ha omsorg for dem og at Han har. Det er vel helst det synet kristne har. Vi går vel neppe rundt og ser på dyrene og tenker; 'jeg er mer verd enn deg/dere'. Jeg ser ikke problemet ditt. Føler vel mer på at det er du som har et problem med kristne. Har ikke problemer med kristne, jeg er oppriktig nysgjerrig. Har kritsne venner og familie og har min egen personlige tro, så virkelig ikke vondt ment. I og med at dyr er så komplekse som de er så har jeg vanskelig for å tro at Gud har skapt dem til menneskers rådighet. Og tror heller at meningen er at mennesker skal ha omsorg for dyr. Og det skriver du jo også at det står. Jeg er ikke så godt kjent med Bibelen men ut i fra det lille jeg har lest så har jeg inntrykk av at mennesker skal passe på dyrene. Så lenge en person spiser f.eks gris så går den i mine øyne rundt og tenker at den er mer verdt enn grisen. Bevisst eller ubevisst. Det er kjent at griser lider mye. Poenget mitt er egentlig bare det at om det står a bibelen at mennesker skal passe på dyr så er jeg overrasket og skuffet over at det ikke er større engasjement politisk for å bedre dyrenes velferd. Ts Anonymkode: bdbb1...4f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #29 Del Skrevet 1. november 2023 Lawyam skrev (12 timer siden): Herre, til himmelen rekker ditt miskunn, din trofasthet når til skyene. Din rettferd er som mektige fjell, som det store havdyp er dine dommer. Herre, du berger både mennesker og dyr. Merk deg hvordan sauene ser ut, ha omsorg for buskapen din!» I Salomos ordspråk (12:10) står det: «Den rettferdige har omsorg for sin buskap, de urettferdige er uten hjertelag Nærmest Guds tronen i himmelen er det fire livsvesener, tre i form av dyr og ett i form av menneske som sammen alltid priser Gud - Johannes Åpenbaring 4: 6-9. 2. mosebok (23:5) står det: «Når du ser at din uvenns esel segner under børen, må du ikke gå din vei. Du skal hjelpe ham med det.» Vet du hvilke dyr dette er? Anonymkode: bdbb1...4f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #30 Del Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ikke troende, mener mennesker går foran dyr. Hadde dyr vært likestilte kunne jeg ikke spist dem eller holdt dem i fangenskap/som kjæledyr/husdyr. Anonymkode: 086ed...696 Jeg tror ikke at mennesker er mer verdt enn dyr og derfor spiser jeg dem heller ikke. Ts Anonymkode: bdbb1...4f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #31 Del Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Har fått inntrykk av dette men mulig jeg tar helt feil. Det er så mange komplekse skapninger i verden og jeg lurer i så fall på hvordan dette begrunnes? Anonymkode: bdbb1...4f3 Er det så rart? Ateister ser ut til å mene at skog og trær er viktigere enn mennesker. Anonymkode: 42e91...f4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #32 Del Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det så rart? Ateister ser ut til å mene at skog og trær er viktigere enn mennesker. Anonymkode: 42e91...f4f Hvor har du dette fra? Har ikke inntrykk av at ateister bryr seg nevneverdig om trær og skog. Anonymkode: bdbb1...4f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #33 Del Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): De fleste vil kunne enes om at mennesker som Hitler, Ron DeSantis, Mao, Putin er verdiløse i den forstand at de ikke tilbyr verden noe eller har hatt noen postiv virkning på verden gjennom sin eksistens. Jeg har ikke noe problem med å si at jeg ville reddet en katt eller hund fremfor noen av disse personene. Anonymkode: 629e0...643 Hvordan passer Ron DeSantis inn her?? Anonymkode: c5867...22d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #34 Del Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Enhver oppegående person vet og skjønner at mennesker er øverst i næringskjeden, og dermed mest verdt. De som likestiller hunder,katter og andre dyr med mennesker har som regel en psykisk lidelse. Trenger nok ikke å være kristen for å skjønne såpass, det holder å være litt intelligent. Anonymkode: add67...d9c Er ikke enig, vi er alle avhengig av hverandre hva skulle vi gjort uten bier f.eks Anonymkode: bdbb1...4f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
umAxa Skrevet 1. november 2023 #35 Del Skrevet 1. november 2023 (endret) 20 hours ago, AnonymBruker said: Har fått inntrykk av dette men mulig jeg tar helt feil. Det er så mange komplekse skapninger i verden og jeg lurer i så fall på hvordan dette begrunnes? Anonymkode: bdbb1...4f3 At mennesket er mer verdt enn dyr har lite med kristendommen å gjøre. Grunnen til at mennesket verdsetter mennesker høyere enn dyr, har ganske enkelt med overlevelse å gjøre. Kort fortalt, så har man har mer empati til det som ligner på oss. Du kan se det på hvordan vi har valgt frem hva som er kjæledyr og hva som ingen bryr seg om. En hund er langt mer relaterbar enn f.eks en flue av opplaget årsaker. Begge to er et liv, men denne utvelgelsen forteller oss at vi må kunne relatere til livsformen for å ha empati og verne det livet over et annet. Noe som er mer relaterbar enn en hund, er ett menneske. Noe som er enda mer relaterbar enn ett menneske, er ett menneske som ligner på deg selv både i familiaritet og i delte opplevelser. Årsaken til at jeg drar overlevelse inn, er fordi det er ingen her i dag som har evolusjonert seg til å bry seg om urelaterbare livsformer som f.eks fluen, rett og slett fordi det ga ingen overleve-messige fordeler. Men å bry seg om likesinnende gjorde det og ga produktiv samarbeid og styrket hverandres overlevelse - som f.eks hunden som ble vår jaktfølge, og katter som holdt pestdyr unna. Endret 1. november 2023 av umAxa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Osenua Skrevet 2. november 2023 #36 Del Skrevet 2. november 2023 Jeg var kristen, men er nå agnostiker. Jeg mener mennesker er mer verdt enn dyr, og har alltid ment dette Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 2. november 2023 #37 Del Skrevet 2. november 2023 Igrunn et interessant tema! Dyrene er underordnet mennesket i kristendommen, og det gjenspeiles vell i alle de store religionene etablert i samfunn hvor mennesket hadde begynt med landbruk og dyrehold. Ettersom mennesket i større grad lære hvordan å manipulere og endre på verden rundt seg til sin fordel og ble mindre avhengig av jakt og sank endret vi også synet på oss selv i relasjon til naturen rundt oss. Det er gjennomgående i urtro at både dyr, trær, elver og fjell kan ha sjel og verdi på lik linje med mennesker. Urbefolkingen levde (og i sjeldene tilfeller lever) jo i pakt med naturen og var prisgitt sesongene, emigrasjonmønstrene til byttedyrene etc. Rent personlig tror jeg ikke det er noen universelle regler eller iboende egenskaper som gjør mennesker mer verdt enn dyr. Men ett menneske har mer verdi for meg personlig og emosjonelt enn ett dyr. Hvordan man verdsetter dyr formes av kultur og samfunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå