Gå til innhold

Hvorfor blir ikke de norske legen Mads Gilbert trodd når han sier han vært å jobbet i Gaza i gjennom 30 år ???

GrønnNellik68

Anbefalte innlegg

velociraptor skrev (På 31.10.2023 den 8.44):

Men i Palestina/Israel konflikten er Gilbert sin rolle mer aktivist enn lege. En aktivist som tilfeldigvis er lege, mer enn en lege som tilfeldigvis har et bestemt politisk syn.

Hvor mye tid han bruker på å pleie syke og skadete kontra hvor mye tid han bruker på politisk aktivisme når han er i Palestina aner jeg ikke. Det er heller ikke relevant.

Poenget er at det er absurd å kalle han en løgner, bare fordi man har en annen politisk oppfatning en han har.

I tillegg er han kanskje den nordmannen som har best førstehåndskunnskap om situasjonen i Gaza. Da blir det latterlig absurd av tastaturkrigere på KG og avfeie han som en løgner…absurd.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

velociraptor skrev (På 31.10.2023 den 8.44):

Men i Palestina/Israel konflikten er Gilbert sin rolle mer aktivist enn lege. En aktivist som tilfeldigvis er lege, mer enn en lege som tilfeldigvis har et bestemt politisk syn.

Så du holder med Israel da etter som d Gilbert dokumenterer ikke betyr noe??

sicario skrev (På 31.10.2023 den 8.48):

Hvor mye tid han bruker på å pleie syke og skadete kontra hvor mye tid han bruker på politisk aktivisme når han er i Palestina aner jeg ikke. Det er heller ikke relevant.

Poenget er at det er absurd å kalle han en løgner, bare fordi man har en annen politisk oppfatning en han har.

I tillegg er han kanskje den nordmannen som har best førstehåndskunnskap om situasjonen i Gaza. Da blir deg latterlig absurd av tastaturkrigere på KG og avfeie han som en løgner…absurd.

Bare innser at de fleste forsvarer her Israels handlinger .. tragisk 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (Akkurat nå):

Gro Harlem Brundtland var lege og statsminister i flere år. Verd å ta en titt på den nye serien Makt på nrk.  Leger kan fint holde på med politikk og være lege samtidig 

Selvfølgelig kan de det. De færreste politikere er uutdannede/arbeidsledige.

Det er 100% normalt.

Å kritisere noen for å være politisk aktive fordi de har en jobb/utdannelse er ganske så meningsløst.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (6 minutter siden):

Selvfølgelig kan de det. De færreste politikere er uutdannede/arbeidsledige.

Det er 100% normalt.

Å kritisere noen for å være politisk aktive fordi de har en jobb/utdannelse er ganske så meningsløst.

Foretrekker en politiker med en god utdanning og har litt bein i nesa enn alle disse influencer politikerne som har null erfaring fra arbeidslivet 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (2 timer siden):

Hvorfor tror ikke folk på de som virkelig har vært inne på Gaza mange ganger og sett hvordan det er der??

Filmet det de har sett? 

Hvorfor blir stasledere trodd men ikke leger som faktisk har vært der?

Istedet har jeg sett folk og media stemple Mads Gilbert.Co som kjøpt og betalt av Hamas eller noe virker sånn når det skrives at han kommer med bare svada. Hva slags belegg har de for å si det???

Mads Gilbert er en sann Palestina venn og selvfølgelig blir alle uttalelser sett opp i mot hvor hans vennskap ligger.

Når man har uttalt seg kritisk mot USA og Israel i 30 år så blir det jo mer business as usual. Selvfølgelig mener han det han mener, det er forventet. Selv om han kan godt ha rett i det han sier. 

Når han i tillegg er rødt politiker som er kjent for sitt vesten/USA hat og har leflet med alle som er motstandere av vesten og vestlige verdier i 50 år så blir selvfølgelig alle han uttalser veid opp i mot det.

Han er kanskje en av de minst objektive i nyhetsbildet.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

keops skrev (1 time siden):

Gilbert har vel gitt mange intervju hvor det er svært vanskelig å misforstå hva han mener. Synes det blir feil å late som om han har vært uheldig og hatt en glipp som liksom ødelegger for ham.

Da er det du, som lar politikk overskygge den massive humanitære bidraget duoen Fosse Gilbert gjør. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GrønnNellik68 skrev (På 31.10.2023 den 8.49):

Bare innser at de fleste forsvarer her Israels handlinger .. tragisk 

Jeg ville også ha bekjempet naboen min med absolutt alle midler om jeg ble utsatt for jihad, selv om naboen var mindre ressurssterk enn meg.

Det er en grusom tilstand i Midtøsten men det betyr vel ikke at ting ikke kan bli betydelig verre. Og det blir det om Israel blir utradert.

Apis skrev (På 31.10.2023 den 9.03):

Da er det du, som lar politikk overskygge den massive humanitære bidraget duoen Fosse Gilbert gjør. 

Det er veldig mange mennesker rundt om som utfører voldsomt mye humanitært arbeid uten at de unnskylder/støtter jihad.

Synes at nor politikken blir såpass ekstrem så bør det overskygge at Gilbert drar til Gaza periodevis for å utføre legearbeid.

Han gjør seg også skyldig i å piske opp stemningen og fronte rent hat, feks hans utbrodering er om Israelsk bombing av sykehus som viste seg å være feil. Han sa også at det manglet ambulanser i Gaza, men at det var uansett ikke noe vits i ambulanser fordi "de blir bare angrepet". 

Ja, det var jævlig at en palestinsk ambulanse ble truffet, men kom ikke å fortell meg at Israel angriper alle ambulanser metodisk. Da ville det verken vært ambulanser eller sykehus igjen der hvor Gilbert kan sitte og Skype sitt jødehat for all verden.

Gilberts uttalelser er med på å øke volden, han er heller ikke så dum at han forvirrer folk ubevisst.

• Liker 7
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter Israel i konflikten. 
Jeg ønsker derimot også at de skadde i Gaza, inkludert terroristene selv, men særlig de sivile og alle barna, skal kunne motta helsehjelp for sine skader fra alle som måtte evne å hjelpe dem.

Om det er leger uten grenser, eller norske leger som ønsker å dra til krigssonene og hjelpe de skadde all ære til dem.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

keops skrev (34 minutter siden):

Det er veldig mange mennesker rundt om som utfører voldsomt mye humanitært arbeid uten at de unnskylder/støtter jihad.

Synes at nor politikken blir såpass ekstrem så bør det overskygge at Gilbert drar til Gaza periodevis for å utføre legearbeid.

Han gjør seg også skyldig i å piske opp stemningen og fronte rent hat, feks hans utbrodering er om Israelsk bombing av sykehus som viste seg å være feil. Han sa også at det manglet ambulanser i Gaza, men at det var uansett ikke noe vits i ambulanser fordi "de blir bare angrepet". 

Ja, det var jævlig at en palestinsk ambulanse ble truffet, men kom ikke å fortell meg at Israel angriper alle ambulanser metodisk. Da ville det verken vært ambulanser eller sykehus igjen der hvor Gilbert kan sitte og Skype sitt jødehat for all verden.

Gilberts uttalelser er med på å øke volden, han er heller ikke så dum at han forvirrer folk ubevisst.

For deg så er kritikk av staten Israel det samme som jødehat? Israel kan bare ture frem fordi, all kritikk av staten Israel er antisemittisme? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (På 31.10.2023 den 6.44):

Spør han om han støtter terrorisme? Hvorfor skjer terrorisme tror du? Kommer det helt ut av det blå som regel ? Er det aldri en årsak forut? Er ikke terrorisme og drepe over 3000 barn?  

Er det noe Palestinerne har opplevd er det brudd på menneskerettigheter, fattigdom, kollektiv avstraffelse, folkemord, apartheid. Hva trenger man for å skjønne hvorfor terror oppstår???

Hvis man søker på terrorisme så får man opp dette: 

''Hva er årsaken til terrorisme?
Svake stater, etniske og religiøse konfliktlinjer internt i en stat, hurtige kulturelle endringer, undertrykking, sosiale problemer og fattigdom, manglende demokratiske institusjoner og brudd på menneskerettigheter, alt dette kan kanskje forklare terrorisme.''

Problemet med den gamle unnskyldningen der er at de begynte med terrorisme lenge før noe sånt fant sted. Det var angrepene som fikk Israelerne til å begynne å behandle "palestinerne" dårlig, ikke motsatt. Og dette er ikke historie fra antikken, det er rimelig ferskt og godt dokumentert. Så det evinnelige venstreradikale våset om at de stakkars palestinerne kun driver med terror fordi de er undertrykt, holder ikke vann. Overhodet.

I tillegg: Påstander om folkemord osv blir flåsete og diskvalifiserer deg fra debatten. Enten er du totalt uvitende/bedratt, eller så sitter du som så mange andre og bare finner på ting. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akhenaton skrev (5 minutter siden):

Problemet med den gamle unnskyldningen der er at de begynte med terrorisme lenge før noe sånt fant sted. Det var angrepene som fikk Israelerne til å begynne å behandle "palestinerne" dårlig, ikke motsatt. Og dette er ikke historie fra antikken, det er rimelig ferskt og godt dokumentert. Så det evinnelige venstreradikale våset om at de stakkars palestinerne kun driver med terror fordi de er undertrykt, holder ikke vann. Overhodet.

I tillegg: Påstander om folkemord osv blir flåsete og diskvalifiserer deg fra debatten. Enten er du totalt uvitende/bedratt, eller så sitter du som så mange andre og bare finner på ting. 

Historien er ikke svart hvit, Hvem var det som drepte den første hovedmegleren fra FN i Palestina Folke Bernadotte? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (3 minutter siden):

Historien er ikke svart hvit, Hvem var det som drepte den første hovedmegleren fra FN i Palestina Folke Bernadotte? 

Drap og terror var godt i gang lenge før 1948.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Madame Butterfly said:

YouTube er full av walking tours, om hvordan det var i Gaza før krigen, under blokaden.

Det er ikke noe hemmelig om det. 

Det driver meg gal å se alle menn kledd i vanlige lett tøy mens kvinner er dekket fra top til bunnen. Kvalmende.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GrønnNellik68 skrev (På 31.10.2023 den 8.49):

Så du holder med Israel da etter som d Gilbert dokumenterer ikke betyr noe??

Nei, jeg homder ikke med noen av dem, ander begge parter for å være så fulle av hat at de er irrasjonelle. Gilbert er ikke et upartisk vitne. Jeg tror ikke han lyver, men han har svært sterk politisk slagside og hans påstander er sikkert like overdrevne og partiske som uttalelser fra Hamas, eller Netanyahu, eller en rabiat jødisk bosetter som hater palestinere. 

sicario skrev (På 31.10.2023 den 8.48):

I tillegg er han kanskje den nordmannen som har best førstehåndskunnskap om situasjonen i Gaza. Da blir det latterlig absurd av tastaturkrigere på KG og avfeie han som en løgner…absurd.

Jeg har ikke kalt ham løgner, men jeg tror han fremstiller saken svært ensidig og unyansert og unnskylder alt palestinerene gjør mens han demoniserer alt Israel gjør. 

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Apis said:

Du tror dette startet i 1948? På det tidspunktet var jødene allerede komplett drittleie av å bli angrepet av araberne. Det hadde vi også vært. 

• Liker 6
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (På 31.10.2023 den 10.53):

For deg så er kritikk av staten Israel det samme som jødehat? Israel kan bare ture frem fordi, all kritikk av staten Israel er antisemittisme? 

Nei, kritikk av staten Israel mener jeg er helt legitim, selvfølgelig.

Jeg mener heller ikke at noe land bare kan ture frem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
GrønnNellik68 skrev (På 31.10.2023 den 8.36):

At usa drepte 1 mill Irakere ved at de innvanderte Irak snakkes det ikke om

Tro meg, jeg er nok eldre enn deg og alle snakket om det når det skjedde. Det var ren galskap. På nett også.

GrønnNellik68 skrev (På 31.10.2023 den 6.44):

Spør han om han støtter terrorisme? Hvorfor skjer terrorisme tror du? Kommer det helt ut av det blå som regel ? Er det aldri en årsak forut? Er ikke terrorisme og drepe over 3000 barn?  

Er det noe Palestinerne har opplevd er det brudd på menneskerettigheter, fattigdom, kollektiv avstraffelse, folkemord, apartheid. Hva trenger man for å skjønne hvorfor terror oppstår???

Hvis man søker på terrorisme så får man opp dette: 

''Hva er årsaken til terrorisme?
Svake stater, etniske og religiøse konfliktlinjer internt i en stat, hurtige kulturelle endringer, undertrykking, sosiale problemer og fattigdom, manglende demokratiske institusjoner og brudd på menneskerettigheter, alt dette kan kanskje forklare terrorisme.''

for noe vas.......

• Liker 7
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akhenaton skrev (6 minutter siden):

Du tror dette startet i 1948? På det tidspunktet var jødene allerede komplett drittleie av å bli angrepet av araberne. Det hadde vi også vært. 

Folke Bernadotte var ikke palestiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (2 minutter siden):

Folke Bernadotte var ikke palestiner. 

Han var svensk. Så da regnes ikke drapet som en del av undertrykkelsen av Palestinerne uansett altså?

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (På 31.10.2023 den 8.24):

Man kan fint utøve yrket sitt og være politisk aktiv. Ha politiske oppfatninger. Det er normalen.

Selvsagt, men jo lengre man beveger seg i én politisk retning, jo flere skeptikere risikerer man å få. Og normalen er vel ikke å befinne seg ytterst på en fløy selv om man er deltakende og aktiv i både politikk og samfunnsliv ellers.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...