Gå til innhold

Hvorfor blir ikke de norske legen Mads Gilbert trodd når han sier han vært å jobbet i Gaza i gjennom 30 år ???

GrønnNellik68

Anbefalte innlegg

Hvorfor tror ikke folk på de som virkelig har vært inne på Gaza mange ganger og sett hvordan det er der??

Filmet det de har sett? 

Hvorfor blir stasledere trodd men ikke leger som faktisk har vært der?

Istedet har jeg sett folk og media stemple Mads Gilbert.Co som kjøpt og betalt av Hamas eller noe virker sånn når det skrives at han kommer med bare svada. Hva slags belegg har de for å si det???

Endret av GrønnNellik68
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

GrønnNellik68 skrev (1 minutt siden):

Istedet har jeg sett folk og media stemple Mads Gilbert.Co som kjøpt og betalt av Hamas eller noe virker sånn når det skrives at han kommer med bare svada. Hva slags belegg har de for å si det???

Jeg har ikke registrert at noen har stemplet ham for å være kjøpt og betalt av Hamas, men enkelte vil sannsynligvis (og med rette, synes jeg) være skeptiske når man blander såpass mye politikk inn i legegjerningen som det Mads Gilbert gjør.

• Liker 27
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momma skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke registrert at noen har stemplet ham for å være kjøpt og betalt av Hamas, men enkelte vil sannsynligvis (og med rette, synes jeg) være skeptiske når man blander såpass mye politikk inn i legegjerningen som det Mads Gilbert gjør.

Jeg syns ikke det hvis de også vet de har en stemme de kan bruke og å ha jobbet i Gaza og vet hvilket helvete det er der inne så skjønner jeg at han vil bruke stemmen i forbindelse med sin posisjon. Hva om det kunne hjelpe noen tusen så hører jo det til under legegjerningen og redde liv.  Det er ikke politikk og bevise at det han sier han har bevist med opptak inne fra de sykehusene der inne på GAZA. At man bryr seg om sivilbefolkningen inne på Gaza er ikke politikk i mitt hodet. 

Han har og sagt at han ikke vil ha noe med Hamas og gjøre, men han tenker på sivil befolkninga der.. over 3000 barn er drept på 24 dager klart det også setter spor hos en lege som har vært der inne å jobbet. Noe annet hadde vært umenneskelig. 

Endret av GrønnNellik68
  • Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (1 time siden):

Hvorfor tror ikke folk på de som virkelig har vært inne på Gaza mange ganger og sett hvordan det er der??

Filmet det de har sett? 

Hvorfor blir stasledere trodd men ikke leger som faktisk har vært der?

Fordi Mats Gilbert er en mann som forsvarte terrorangrepet 11. September.

Mannen har også gått ut og støttet og vist forståelse for det Hamas gjørde 7. oktober. Da hjelper det ikke å gå ned dit og være helt, når du støtter terrorismen som satt i gang all elendigheten som er der nede nå.

Derfor tror ikke folk Mats Gilbert. Ikke fordi vi ikke tror folk på Gaza lider, men fordi Mats Gilbert har et helt forkastelig syn hvor han åpenlyst viser at han er en som støtter terrorisme.

Det er ikke slik at vi fornekter det som skjer i Gaza, men at man ønsker å ta avstand fra mannen Mats Gilbert.

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 20
  • Nyttig 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momma skrev (På 31.10.2023 den 6.34):

Gilbert har vært politisk i alle år, trolig fra medisinstudietiden eller tidligere.

Det er korrekt å blande inn politikk i legegjerningen, og dette er særlig naturlig for leger som hjelper i krigssoner. Jeg vet om en lege som dro til Ukraina. Hun er veldig politisk og anti-Putin. Når man driver og amputerer armer og bein som har blitt ødelagt av politiske årsaker (kuler og bomber), pga politikeres ambisjoner, så blir man politisk. Det er bedre å forebygge enn å amputere. 

PS.Jeg visste ikke at Gilbert støtter terrorisme. Og dersom han gjør det, så misliker jeg det sterkt.

• Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mads Gilbert er Rødt-politiker, tidligere RV, av den gamle skolen som ønsket væpna revolusjon. Mange forakter Rødt, og snakker dritt om ham pga det.

Jeg er absolutt ikke tilhenger av Rødt, og syns mye av det de står for rett og slett er farlig.

Men jobben hans som overlege i Tromsø og innsatsen han gjør for Palestina har jeg full respekt for. Jeg tror på det han og Fosse rapporterer derfra.

Tror rett og slett det er folk som hater Rødt som ikke vil anerkjenne ham for heroisk innsats. Synd.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Grosny skrev (På 31.10.2023 den 6.42):

Det er korrekt å blande inn politikk i legegjerningen,

Jeg er uenig. Jeg har langt større respekt for- og tillit til leger som "bare" er leger og er villige til å hjelpe alle like ukritisk.

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrymuffin skrev (På 31.10.2023 den 6.39):

Fordi Mats Gilbert er en mann som forsvarte terrorangrepet 11. September.

Mannrn gar også gått ut og støttet pg vist forståelse for det Hamas gjør. Da hjelper det ikke å gå ked dit og være helt, når du støtter terrorismen som er skyld i alle liv som går tapt nå.

Derfor tror ikke folk Mats Gilbert. Ikke fordi vi ikke tror folk på Gaza lider, men fordi Mats Gilbert har et helt forkastelig syn hvor han åpenlyst viser at han er en som støtter terrorisme.

Spør han om han støtter terrorisme? Hvorfor skjer terrorisme tror du? Kommer det helt ut av det blå som regel ? Er det aldri en årsak forut? Er ikke terrorisme og drepe over 3000 barn?  

Er det noe Palestinerne har opplevd er det brudd på menneskerettigheter, fattigdom, kollektiv avstraffelse, folkemord, apartheid. Hva trenger man for å skjønne hvorfor terror oppstår???

Hvis man søker på terrorisme så får man opp dette: 

''Hva er årsaken til terrorisme?
Svake stater, etniske og religiøse konfliktlinjer internt i en stat, hurtige kulturelle endringer, undertrykking, sosiale problemer og fattigdom, manglende demokratiske institusjoner og brudd på menneskerettigheter, alt dette kan kanskje forklare terrorisme.''

Endret av Rhodiola
for å tilpasse formatering (tekstfarge)
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viki6 skrev (2 minutter siden):

Mads Gilbert er Rødt-politiker, tidligere RV, av den gamle skolen som ønsket væpna revolusjon. Mange forakter Rødt, og snakker dritt om ham pga det.

Jeg er absolutt ikke tilhenger av Rødt, og syns mye av det de står for rett og slett er farlig.

Men jobben hans som overlege i Tromsø og innsatsen han gjør for Palestina har jeg full respekt for. Jeg tror på det han og Fosse rapporterer derfra.

Tror rett og slett det er folk som hater Rødt som ikke vil anerkjenne ham for heroisk innsats. Synd.

Nei, vi vil ikke støtte han fordi han står for terrorisme, og viser åpent støtte til det.

Når han går så langt som å støtte Hamas, da hedrer jeg han ikke for å redde livene til folk som lider pga. Hamas. Sannheten er jo at dette aldri hadde skjedd, om det ikke var for Hamas. 

Det Mats Gilbert gjør er som å vise sympati for offeret etter at han har vist åpen støtte til overgriperen. Sjukt.

• Liker 13
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momma skrev (1 minutt siden):

Jeg er uenig. Jeg har langt større respekt for- og tillit til leger som "bare" er leger og er villige til å hjelpe alle like ukritisk.

Jeg er uenig med deg. Hun som dro til Ukraina for å hjelpe til på sykehus der nede hadde ikke reist hvis hun ikke var politisk engasjert. Men det er sikkert lettere for nordmenn å støtte politisk leger som er mot Putin enn de som er mot Nethanyahu. Leger har sverget på at de  skal  hjelpe syke og skadede. Å  jobbe forbyggende politisk kan gi mye større effekt enn redde folk etter de har blitt skutt.  Det som er problematisk med Gilbert er ikke at han er politisk, men dersom han støtter en part som fører krig med mål om å drepe sivile, så er det det som er problematisk.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hamas er støttet av Iran, også terroraksjonen 7. oktober har de fått god hjelp til å gjennomføre. Hva med de innbyggere i Iran som drepes og tortureres av sine myndigheter, har de noe annet sted å dra til? Nei, i likhet med deler av befolkningen på Gaza så har de ikke det. Hvorfor fokuserer ikke Gilbert mer på dette om målet er å gjøre verden til et bedre sted.

Iran/Hamas,som er samme ulla, kan altså terrorisere iransk befolkning uten at det utløser negative reaksjoner fra Gilbert, dette har pågått siden den islamske revolusjonen på 70-tallet.  

Hvorfor tro at situasjonen for sivilbefolkningen i Gaza blir bedre om det Iranske/islamistiske terrorregime får viljen sin og utslettet Israel? Og den som sier at det langsiktige målet her ikke er å utslette Israel må være både døv og blind.

• Liker 10
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momma skrev (24 minutter siden):

Legegjerning er jo politikk. Gilbert og Fosse er hedersmenn, som absolutt ikke seiler under falsk flagg, men er totalt åpne om sine politiske standpunkt. At de skal støtte terrorisme kommer av at folk ikke skjønner konteksten av hva Gilbert sa i et fatalt intervju, et intervju han har beklaget i ettertid.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nettavisen.no/artikkel/journalisten-er-veldig-god-gilbert-uforberedt/s/12-95-8471543

https://www.journalisten.no/dagbladet-erik-schjenken/schjenken-skjelte-ut-gilbert/142055

https://www.dagbladet.no/nyheter/forsvarer-angrepet-pa-usa/65752046

Han blir jo trodd.

Det er bare den innsausingen i politikk og terrorhvitvasking som er usmakelig. 

Det er ikke én uheldig uttalelse, det er mange og tydelig uttalelser.

Se bare nå hvordan han har uttalt seg siden 7.10, han har ikke vært inne på Gaza. Rett etter sykehusangrepet, som mest sannsynlig var islamsk Jihad, her er Gilbert med Hamas som kilde:

https://www.tu.no/nyhetsstudio/kraftige-reaksjoner-etter-meldinger-om-sykehusangrep-paa-gazastripen/10944

Sikkert en god lege, men forkastelige holdninger. 

• Liker 9
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Apis skrev (5 minutter siden):

Legegjerning er jo politikk. Gilbert og Fosse er hedersmenn, som absolutt ikke seiler under falsk flagg, men er totalt åpne om sine politiske standpunkt. At de skal støtte terrorisme kommer av at folk ikke skjønner konteksten av hva Gilbert sa i et fatalt intervju, et intervju han har beklaget i ettertid.

Gilbert har vel gitt mange intervju hvor det er svært vanskelig å misforstå hva han mener. Synes det blir feil å late som om han har vært uheldig og hatt en glipp som liksom ødelegger for ham.

Endret av keops
  • Liker 7
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

YouTube er full av walking tours, om hvordan det var i Gaza før krigen, under blokaden.

Det er ikke noe hemmelig om det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror absolutt Mads Gilberg er ærlig og samvittighetsfull, men han har også veldig sterke og kontroversielle politiske meninger som gjør han veldig biased. Så for min del tar jeg ikke noe av det han sier for god fisk selv om vi står på samme side i denne saken.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Momma skrev (På 31.10.2023 den 6.34):

men enkelte vil sannsynligvis (og med rette, synes jeg) være skeptiske når man blander såpass mye politikk inn i legegjerningen som det Mads Gilbert gjør.

Svært Spesielt. 

Politikere/politisk aktive er leger, advokater, ingeniører, sykepleiere, piloter, politi, friskere, lastebilsjåfører osv osv.

Man kan fint utøve yrket sitt og være politisk aktiv. Ha politiske oppfatninger. Det er normalen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel vil de ha han som overlege bed Tromsø Universitetssykehus. En som er for terrorisme ?? I flg d folk skriver her?

Det at han blir tolket som at han er på terroristenes side er han klarer å se ett større bilde en selve terrorhandlingen som ikke hadde skjedd hvis menneskerettigheter ikke hadde blitt brutt. At ingen var under okkupasjon. At usa drepte 1 mill Irakere ved at de innvanderte Irak snakkes det ikke om. Hadde Russland gjort det samme hadde det blitt baluba i vesten.

Alt sånt lager sinne mot vesten som igjen fører til terror handlinger. Hvorfor tror alle at det vesten gjør er den store sannhet??

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (På 31.10.2023 den 8.24):

Svært Spesielt.

Politikere/politisk aktive er leger, advokater, ingeniører, sykepleiere, piloter, politi, friskere, lastebilsjåfører osv osv.

Man kan fint utøve yrket sitt og være politisk aktiv. Ha politiske oppfatninger. Det er normalen.

Men i Palestina/Israel konflikten er Gilbert sin rolle mer aktivist enn lege. En aktivist som tilfeldigvis er lege, mer enn en lege som tilfeldigvis har et bestemt politisk syn.

• Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (På 31.10.2023 den 8.24):

Svært Spesielt. 

Gro Harlem Brundtland var lege og statsminister i flere år. Verd å ta en titt på den nye serien Makt på nrk.  Leger kan fint holde på med politikk og være lege samtidig 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...