Gå til innhold

Hvor lurt er det egentlig å innføre kun el-biler i Norge når vi venter mer ekstremvær?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For en villedende tekst du skrev. 

-Barna som ble evakuert hadde medisinske problemer, ikke strømtom bil

-en intervjuet bilist sier de skrur bilen av og på for å spare strøm. Ingen steder står det at flere biler har gått tom for strøm

Anonymkode: c5504...75e

Å nekte for at dette skjer er noe naivt: 

«Det er flere kilometer lange køer på E6 ved Ørje mandag ettermiddag.

Politiet ber bilister som nærmer seg tomt batteri på elbilen eller tom drivstoff-tank om å ringe nødnummeret 112.»

https://www.nrk.no/nyheter/vaer--og-kjoreforhold-i-norge-1.16225111

Anonymkode: 6d213...531

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Å nekte for at dette skjer er noe naivt: 

«Det er flere kilometer lange køer på E6 ved Ørje mandag ettermiddag.

Politiet ber bilister som nærmer seg tomt batteri på elbilen eller tom drivstoff-tank om å ringe nødnummeret 112.»

https://www.nrk.no/nyheter/vaer--og-kjoreforhold-i-norge-1.16225111

Anonymkode: 6d213...531

At noen er idioter er deres problem. Du må lade etter 150km+ og du må fylle når deksel tanken er tom. Bilen forteller deg hvor lang rekkevidde du har på lik linje med bensinnåla

Siden enkelte ikke klarer å planlegge bør ingen ha elbil? Med den logikken kan ingen ha drivstoff bil heller. Nok av idioter som ikke klarer å fylle 

Anonymkode: 9dee4...6c9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir for dumt at EU tillater salg av nye fossilbiler til 2025, mens Norge til 2025. Spesielt når EU regler klimagassutslipp på én måte, og Norge på en annen. Samtidig står Norge for 0,000003030% av klomagassutslippene på verdensbasis.
 

Ja, vi må redde miljøet, men bilene er feilslått symbolpolitikk, dette i ett av verdens kaldeste land. 
 

https://www.nettavisen.no/okonomi/norge-avviser-eus-regnemate-det-gjor-klimamalene-nar-umulige-a-na/s/5-95-1331603

Anonymkode: 6d213...531

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Å nekte for at dette skjer er noe naivt: 

«Det er flere kilometer lange køer på E6 ved Ørje mandag ettermiddag.

Politiet ber bilister som nærmer seg tomt batteri på elbilen eller tom drivstoff-tank om å ringe nødnummeret 112.»

https://www.nrk.no/nyheter/vaer--og-kjoreforhold-i-norge-1.16225111

Anonymkode: 6d213...531

Å nekte for at dette ikke er noe forskjellig fra  fossilbiler er noe naivt, spesielt når du selv siterer der det står😂

Anonymkode: c5504...75e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Saken er oppdatert:

«Det er flere kilometer lange køer på E18 ved Ørje, etter at vinterføret har skapt problemer for mange vogntog. Det deles ut tepper og vann til folk i bilene.»

Selvsagt er det folk med elbiler i køen… tror du at alle er fulladet? Det er begrenset hvor mange timer man kan holde varmen med el-bil på tomgang. 

Anonymkode: 51066...1f5

Tror du alle fossilbiler i køen har full tank? Det er begrenset hvor lenge de kan holde varmen i en fossilbil på tomgang. 

Anonymkode: c5504...75e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sharjeelovich skrev (10 timer siden):

Vet du hvor udugelige el-bil rekkevidde er om vinteren? Kjører Porsche Taycan Cross Turismo daglig, så jeg er en fan av el-biler, men makan til hvor mye mindre rekkevidden blir altså.

Så kjøp deg en Porsche Macan i tillegg , som du kan ha som vinterbil.

Hva er egentlig rekkevidden på din Taycan på henholdsvis sommer og vinter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror du alle fossilbiler i køen har full tank? Det er begrenset hvor lenge de kan holde varmen i en fossilbil på tomgang. 

Anonymkode: c5504...75e

Her spiller bensinprisen en rolle. Er den 18.90 den dagen så har de full tank, men er den på 25.50 så er det mange som venter med fylle.

Du har rett i at tanken er en begrensning, men en bensintank er på over 50 liter, og bensin brenner like bra selv om det er kaldt, man mister ikke energi på tanken slik som på batteri pga kulda. Røde Kors kan ta med seg reservebensinkanner ut, men de får ikke med seg reservebatteri til elbilene.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sharjeelovich skrev (8 timer siden):

er jo 400 km + i den i sommerføre, men bruker ekstrem mye kw/h om vinteren og rekkevidden blir betydelig redusert. Gjelder alle premium elbiler jeg har kjørt og ikke bare taycan. Hva slags el-bil kjører du, siden du påstår at det går på porschen? ikke si tesla...

Nettopp, den er veldig lite effektiv og sluker strøm. Det finnes andre biler som er langt mer effektive, inkludert Tesla. Men hvis du først skal ha en dritdyr bil så skal Lucid vært særdeles energieffektiv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det sto om dette i fjor også, folk i el-biler måtte etterhvert hoppe inn i bilene til andre med fossibiler. 

Anonymkode: 6d213...531

For det første: Link?

For det andre: Det sto ikke noe i denne artikkelen om dette. Lyver du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Å nekte for at dette skjer er noe naivt: 

«Det er flere kilometer lange køer på E6 ved Ørje mandag ettermiddag.

Politiet ber bilister som nærmer seg tomt batteri på elbilen eller tom drivstoff-tank om å ringe nødnummeret 112.»

https://www.nrk.no/nyheter/vaer--og-kjoreforhold-i-norge-1.16225111

Anonymkode: 6d213...531

Ok, så en generell oppfordring men ikke noe konkret. Er det OL i løgn i dag eller?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, vi må redde miljøet, men bilene er feilslått symbolpolitikk, dette i ett av verdens kaldeste land. 

Det stemmer ikke. Elbiler er mye mer energieffektive.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (2 timer siden):

Du har rett i at tanken er en begrensning, men en bensintank er på over 50 liter, og bensin brenner like bra selv om det er kaldt, man mister ikke energi på tanken slik som på batteri pga kulda. Røde Kors kan ta med seg reservebensinkanner ut, men de får ikke med seg reservebatteri til elbilene.

Alle biler får kortere rekkevidde og bruker mer strøm i kulde.

Røde Kors kan ta med seg reservebatterier jo. Slikt finnes alt.

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Årsaken er at noen naive sjeler, ikke minst våre politikere, faktisk tror at vi får mindre ekstremvær hvis vi kjører elbil . . 🙂

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

 

Snø og glatt føre kom overraskende på mange trafikanter. Anonymkode: 51066...1f5

Problemet her er ikke EL-bil kler været/føret.

Problemet er at folk er neper. Folk kjørte på sommerdekk eller utslitte vinterdekk.  

Neper som nå ikke er skodd etter forholdende fortjener inndragelse av førerkort+bot. Det er de som setter andre i fare, ikke bilen.

Anonymkode: 9d445...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (2 minutter siden):

Alle biler får kortere rekkevidde og bruker mer strøm i kulde.

Røde Kors kan ta med seg reservebatterier jo. Slikt finnes alt.

Bensinbilers rekkevidde blir nesten ikke påvirket av kulde, bortsett fra når de må gå på tomgang og fyrer varmeapparat. Reservebatterier til el-bil kjenner jeg ikke til, men de er sikkert veldig dyre og tunge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
NatNat skrev (13 timer siden):

derfor nekter jeg å eie E-bil....

De nevnte vel ikke at dette var el-biler?

Personlig nekter jeg å kjøre el-bil før de har fikset problemet med at de blir overtent ekstremt raskt ved brann og er nesten umulig å slokke😱

Anonymkode: 8bf7d...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, senior said:

Årsaken er at noen naive sjeler, ikke minst våre politikere, faktisk tror at vi får mindre ekstremvær hvis vi kjører elbil . . 🙂

Så løsningen er å ikke gjøre noen verdens ting, siden man ikke løser problemet på dagen? Elbil er bra for lokalmiljøet, og forskning tyder på at det er bra for det globale miljøet. 

Just now, I Grosny said:

Bensinbilers rekkevidde blir nesten ikke påvirket av kulde, bortsett fra når de må gå på tomgang og fyrer varmeapparat. Reservebatterier til el-bil kjenner jeg ikke til, men de er sikkert veldig dyre og tunge. 

NAF sine nyere rekkeviddetester viser at en god del nyere elbiler har nesten ikke redusert rekkevidde etter oppgitt WLTP-rekkevidde Så mye kortere gikk elbilene på vinterføre | NAF

De fleste av "langdistansebilene" har 400km og oppover på vinterføre

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sharjeelovich skrev (13 timer siden):

Vet du hvor udugelige el-bil rekkevidde er om vinteren? Kjører Porsche Taycan Cross Turismo daglig, så jeg er en fan av el-biler, men makan til hvor mye mindre rekkevidden blir altså.

Du vet at vi er helt i den teknologiske barndommen av elbiler? Vi er der fosilbiler var på 50-60 tallet. Selv Porschen din er utdatert på dette om et par år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virkelige problemet er at vi ikke har ett strømnett som kan håndtere etterspørselen, det er helt sykt at vi skal drive slik symbolpolitikk uten at staten legger til rette for at det finnes nett som kan håndtere behovet.

Nå får ikke bedrifter eller næring bygget ut i øst-norge fordi det ikke finnes nok plass i strømnettet, slik koster arbeidsplasser, næringsinntekter, innovasjon og tiltak som faktisk hjelper miljøet.

Anonymkode: ad28a...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...