Gå til innhold

Hvor lurt er det egentlig å innføre kun el-biler i Norge når vi venter mer ekstremvær?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Einus said:

Leste en artikkel i Aftenposten fra før vi fikk et skred av radiobiler her til lands. Ca 10-15 år siden tenker jeg. Der gikk det frem at når et skip seilte fra Oslo til Cape Town, så slapp dette skipet ut like mye nox og co2 som alle bilene i Norge gjorde på 10 år. Og så skal vi bli best i verden på radiobiler??? Med temperaturer som ofte er langt kaldere enn mange andre land i verden. Nei dette er bare tull og tøys!!! 

Litt vanskelig å argumentere mot en 10-15 år gammel artikkel du kan ha husket feil fra, men jeg liker det tankesettet med "jamen alle andre får jo lov", eller "jamen, de er myyye slemmere enn oss" osv. Mye observert i barnehagen og tidlige trinn på barneskolen. 

Med samme tankegang er det mye vi kan droppe i samfunnet vårt, siden det alltid vil være noen som er sykere, fattigere, har det vondere. 

Endret av newman01
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha, disse anti-elbiltrollene her altså...få dere et liv, da! Eller er hjernen så skada av eksos at det alternativet fins ikke lenger?

Anonymkode: a6223...9b4

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einus skrev (6 timer siden):

Leste en artikkel i Aftenposten fra før vi fikk et skred av radiobiler her til lands. Ca 10-15 år siden tenker jeg. Der gikk det frem at når et skip seilte fra Oslo til Cape Town, så slapp dette skipet ut like mye nox og co2 som alle bilene i Norge gjorde på 10 år. Og så skal vi bli best i verden på radiobiler??? Med temperaturer som ofte er langt kaldere enn mange andre land i verden. Nei dette er bare tull og tøys!!! 

Ikke NOx og CO2, men NOx og SO2. Noe helt annet enn CO2. NOx og SO2 er lokal forurensning som ikke påvirker klimaet og heller ikke har noen større betydning langt til havs. 

Norske personbiler slipper ut ca. 4 millioner tonn CO2 per år, 10 ganger dette hadde blitt 40 millioner tonn. Siden 1 liter diesel slipper ut ca. 2,66kg CO2 ville det betydd et forbruk på ca. 15 milliarder liter drivstoff om påstanden skulle vært sann. En slik mengde drivstoff ville fort kostet 100 milliarder kroner, så påstanden faller på sin egen urimelighet. 

EDIT:Sjekket forbruk på slike skip, og ca. 260 liter per km ser ut til å stemme for store containerskip. Oslo-Cape Town er ca. 13.500km, så forbruket blir omkring 3,5 millioner liter. Det er 1/4300 del av påstanden over. Dermed kreves det 4300 slike turer for å tilsvare norske personbilers CO2-utslipp i 10 år. 

Endret av -jk-
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Las bok nr 3 i klima-triologien til Maja Lunde, Przewalskis hest. Den handler om hvordan det kan bli i Norge i fremtiden. Da var det så voldsomt styrtregn at demninger bristet og infrastrukturen sviktet, høyspentledninger ble ødelagt i storm osv. Så det var veldig ustabilt ift elektrisitet. Da var de eneste transportmidlene du kunne bruke fossillbil med 4-hjulstrekk og hest.

Derfor har jeg el-bil, fossilbil, et lager med drivstoff og hest og kjerre. Er forhåpentligvis mange år til det eventuelt blir slik, men etter ekstremværet Hans osv så virker det ikke så veldig urealistisk likevel. Nå er det på tide å lære barna survival-skills, når man ser hvor mange som fortsatt velger å stikke hodet i sanden og ikke tror på klimakrisen.

Anonymkode: 81905...c98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (7 timer siden):

Stortinget er langt i fra en elite i den forstand. Det er stort sett vanlige folk.

At AP velger å fronte rike menn er en annen sak. 

 

De kjenner ikke den vanlige manns liv så da kan de neppe være vanlige folk ? Men de følger i allefall nøye med på matkøende på Fattighuset selv går de jo ikke dit så da er de vanlige folk ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

De verkstedsutgiftene dine misunner jeg ingen 🤣

Anonymkode: f6a9f...86a

Hvem verksted utgifter ?? Skrur sjøl jeg for 10 år sia investerte jeg i egen løftebukk verkstedet ville ha 25 000,- for å skifte clutch har kjøpt clutch til 2 500,- så sparte 22 500,- da 😀 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Las bok nr 3 i klima-triologien til Maja Lunde, Przewalskis hest. Den handler om hvordan det kan bli i Norge i fremtiden. Da var det så voldsomt styrtregn at demninger bristet og infrastrukturen sviktet, høyspentledninger ble ødelagt i storm osv. Så det var veldig ustabilt ift elektrisitet. Da var de eneste transportmidlene du kunne bruke fossillbil med 4-hjulstrekk og hest.

Derfor har jeg el-bil, fossilbil, et lager med drivstoff og hest og kjerre. Er forhåpentligvis mange år til det eventuelt blir slik, men etter ekstremværet Hans osv så virker det ikke så veldig urealistisk likevel. Nå er det på tide å lære barna survival-skills, når man ser hvor mange som fortsatt velger å stikke hodet i sanden og ikke tror på klimakrisen.

Anonymkode: 81905...c98

Hvordan vil du få produsert, fraktet, raffinert og distribuert drivstoffet om infrastrukturen og høyspentledninger svikter? Greit at man har et lager som holder en liten stund, men det varer ikke akkurat evig. Se på krigsområder nå, hva slags biler er det Ukrainerne importerer fra Norge? Jo, nettopp eldre og rimelige elbiler som Leaf og i3. De får ladet elbilene sine, men drivstoff får de ikke tak i. 

Strøm kan jeg produsere selv med solcellepaneler på taket i 10 måneder per år. Riktignok må man også investere i en batteripakke for å bruke de når strømnettet svikter, men det koster ikke all verdens med penger. Kommer nok til å gå for det etter hvert, men venter noen år til prisene synker en del mer. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte vente 2 timer før kolonnekjøring på over en time. Hadde godt med diesel og holdt godt varmen. Det kan bli galt med elbil om en ikke vil fryse.

Anonymkode: da515...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt til kolonnen stopper i en tunnel pga væromslag og alle fossile må slå av motoren. 

Stort sett går det bra med oss elbilister også, selv om dere fossilbileiere tror annerledes. Ganske fiffig at det er dere som har rekkeviddeangst på våre vegne, og har såpass mye bekymringer på våre vegne at samfunnet nesten stopper opp. Nesten litt rørende 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg måtte vente 2 timer før kolonnekjøring på over en time. Hadde godt med diesel og holdt godt varmen. Det kan bli galt med elbil om en ikke vil fryse.

Anonymkode: da515...ec1

Tilogmed den gamle leafen min bruker lite strøm på å stå i park eller køkjøring, så må havne i en lengre krise enn et par timer med den. Tar ferge ukentlig, og overfarten tar 30 minutter, står alltid i park med klima på 23-26 grader (jeg liker å ha det varmt), og bruker 1-2% prosent strøm på det. Kan stå en stund med andre ord. 

Anonymkode: 4fce9...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (På 31.10.2023 den 8.42):

Bensinbilers rekkevidde blir nesten ikke påvirket av kulde, bortsett fra når de må gå på tomgang og fyrer varmeapparat.

Ja, og her er kjernen. Blir du stående slik så vil det være bedre å være i en elbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.10.2023 den 10.41):

Personbiler står for 16% av USAs utslipp av drivhusgasser.

https://www.cato.org/blog/blaming-us-passenger-vehicles-climate-change-ignorant-lucrative-1

Globalt så står transport for ca 30%, og personbiler står for en viss andel av dette igjen.

Så nei, det er urimelig å si at fossilbilen har «skyld» i klimakrisen.

Anonymkode: 62b23...956

30% er mye. Så jo, transport og biler har medskyld i klimakrisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GrønnNellik68 skrev (På 31.10.2023 den 12.25):

Er lite fra nyere dieslbiler med ad blue

Det er feil. AdBlue har vist seg å være svindel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (På 31.10.2023 den 19.57):

Kjipt med ett samfunn der man stadig må være avhengig av andre ? ett veldedig samfunn/almisser 

Det er jo slik allerede i dag. Leser du ikke hva folk skriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einus skrev (På 1.11.2023 den 9.36):

Leste en artikkel i Aftenposten fra før vi fikk et skred av radiobiler her til lands. Ca 10-15 år siden tenker jeg. Der gikk det frem at når et skip seilte fra Oslo til Cape Town, så slapp dette skipet ut like mye nox og co2 som alle bilene i Norge gjorde på 10 år. Og så skal vi bli best i verden på radiobiler??? Med temperaturer som ofte er langt kaldere enn mange andre land i verden. Nei dette er bare tull og tøys!!! 

Biler utgjør en stor andel av verdens utslipp, så ja vi må gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
jabx skrev (8 minutter siden):

Ja, og her er kjernen. Blir du stående slik så vil det være bedre å være i en elbil.

Det kommer an på hvor lenge. Hvis vi går ut fra at Elbilen har 50% igjen på batteriet , kanskje 20 kwh, hvor mange timer klarer den strøm-mengden å holde bilen varm?   Halv tank, 25 liter bensin, holder muligens til ca 12 timer (?)tomgang før det blir tomt. Og det er enklere å levere ekstra energi på bensinkanne enn med ladestrøm ute langs veien.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (19 minutter siden):

Det er jo slik allerede i dag. Leser du ikke hva folk skriver?

Ikke for meg som har de rette tingene 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (39 minutter siden):

Det er feil. AdBlue har vist seg å være svindel.

Så fortsatt tror du på myndighetene i norge når de styrte på som værst at alle måtte kjøpe dieselbil for det var så miljøvennling.. ergo iflg deg så svindlet de oss???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (2 timer siden):

Det kommer an på hvor lenge. Hvis vi går ut fra at Elbilen har 50% igjen på batteriet , kanskje 20 kwh, hvor mange timer klarer den strøm-mengden å holde bilen varm?   Halv tank, 25 liter bensin, holder muligens til ca 12 timer (?)tomgang før det blir tomt. Og det er enklere å levere ekstra energi på bensinkanne enn med ladestrøm ute langs veien.

50% igjen og 20kWh, det var et lite batteri. Men ok, har bilen varmepumpe kan du påregne at den holder varmen i ca. 20 timer. Norges mest solgte bil, Tesla Model Y, har 75kWh batteri og varmepumpe. Med halvfullt batteri kan du stå såpass lenge at det er helt andre ting som blir problematiske enn tilgang på varme (toalett, mat og drikke for eksempel).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...