Gå til innhold

Hvor lurt er det egentlig å innføre kun el-biler i Norge når vi venter mer ekstremvær?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Glad jeg har en gammel dieselbil med 4x4 når været er sånn, den kan stå på tomgang i dagevis for å holde varmen og med en en ekstra jerrykanne eller to så tar det bare sekunder å fylle. Slipper også at den må transporteres bort på et lasteplan for å "fylle" drivstoff om den skulle gå tom.

Anonymkode: fdc97...5e7

Enig 😉 har Mitsubishi L200 2009 mod på diesel den svikter aldri 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Illuminatum skrev (9 timer siden):

Ellers så kunne man bygget fire felts motorveier og ikke tofelts med midtdeler. Da hadde ryddemannskap kommet frem og folk kunne fått snudd ved hjelp av politiet.

Godt AP og SV fremover satser på slike veier som skapte problemet i går.

Ja fysj ☹️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Tror du alle fossilbiler i køen har full tank? Det er begrenset hvor lenge de kan holde varmen i en fossilbil på tomgang. 

Anonymkode: c5504...75e

Åhh da skulle du bare vært inni min Mitsubishi L200 2009 modell med full tank noen ganger må vinduet åpnes for at man ikke skal svette ihjæl 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

senior skrev (11 timer siden):

Årsaken er at noen naive sjeler, ikke minst våre politikere, faktisk tror at vi får mindre ekstremvær hvis vi kjører elbil . . 🙂

Eneste grunnen til at jeg ikke ble politiker er at jeg ikke tenker med rassehølet 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (11 timer siden):

Alle biler får kortere rekkevidde og bruker mer strøm i kulde.

Røde Kors kan ta med seg reservebatterier jo. Slikt finnes alt.

Kjipt med ett samfunn der man stadig må være avhengig av andre ? ett veldedig samfunn/almisser 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det sto om dette i fjor også, folk i el-biler måtte etterhvert hoppe inn i bilene til andre med fossibiler. 

Anonymkode: 6d213...531

Kunne blitt en interessant samtale om de måtte hoppe inn i min dieselpurke 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt bil(biler) sammenhengende nå i 28 år.

Har aldri, noen gang stått fast i kø i timesvis. Har aldri kjørt over en eneste fjellovergang på vinterstid. Har aldri hatt bruk for tilhenger. Aldri gått tom for drivstoff eller strøm.

Lengste turen jeg har kjørt på 28 år er Oslo-Voss. Det var med EL-bil og var den mest komfertable turen jeg har kjørt.

Eneste jeg vet 100% sikkert, er at jeg aldri skal ha fossilt igjen. Å sammenligne en god EL-bil med fossilt til tilsvarende pris er  urettferdig. De stiller i ulike divisjoner.

Anonymkode: 9d445...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (1 time siden):

Kjekt med jerrykanne fulle men diesel når man drar på langtur 😀

For det første er det de færreste som har det, for det andre kan man godt bli stående fast uten å dra på langtur, mange lokale som bruker e18. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske usmart men som sagt de som styrer er ikke smarte og har dårligst utdanning enn andre politikere i Europa kom det fram for en stund siden 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

For det første er det de færreste som har det, for det andre kan man godt bli stående fast uten å dra på langtur, mange lokale som bruker e18. 

Ja det er vel det men har alltid noen kanner på planet 😉 har også vurdert tanke på planet fylle opp når det er billig  😀

assetstream (1).png

Endret av Maskinfører
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.10.2023 den 19.20):

Blir litt betenkt når politi må evakuere barn ut av bilene etter et par timer i kø i snøkaos. Flere biler gikk tomme for strøm. 

Snø og glatt føre kom overraskende på mange trafikanter. Mandag kveld evakuerer politiet barn som har fått problemer etter flere timer i bilkø ved Porsgrunn.

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/snoen-har-kommet-til-ostlandet-1.16615967

Anonymkode: 51066...1f5

Tror ikke det er noen vesentlig forskjell på el-bil og fossilbil i slike situasjoner. Om man går tom for strøm, eller tom for bensin og diesel får samme konsekvenser, nemlig kald bil. Viktigste er nok å unngå å legge ut på tur i dårlig vær med lite batteri eller lite drivstoff. Og gjerne ha med seg  et par pledd, litt ekstra drikke, og kanskje noe å bite i, som sjokolade eller kjeks.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

De nevnte vel ikke at dette var el-biler?

Personlig nekter jeg å kjøre el-bil før de har fikset problemet med at de blir overtent ekstremt raskt ved brann og er nesten umulig å slokke😱

Anonymkode: 8bf7d...ca0

Øh, hæ? Det er jo særdeles vanskelig å få batteriene til å ta fyr. Batteriene i bilene som gikk med i brannen på P-huset i Sola tok tok jo ikke fyr engang, selv om resten av bilene brant opp. Da er fossilbiler farligere, siden de har en tank med flytende drivstoff som tar fyr mye enklere. I helgen brant det en Mercedes diesel rett ved der jeg bor, den ble overtent på null komma niks. 

https://www.f-b.no/full-fyr-i-bil-pa-torp-den-var-helt-overtent-da-vi-kom-frem/s/5-59-3110983

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (1 time siden):

Ganske usmart men som sagt de som styrer er ikke smarte og har dårligst utdanning enn andre politikere i Europa kom det fram for en stund siden 😉

Ønsker du virkelig politikere fra eliteklasse som mange andre land i Europa?

Ellers har det vek ikle vært noen rangering av hvor smarte våre politikere er enn andre, kun utdannelsesnivået. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Illuminatum skrev (58 minutter siden):

Ønsker du virkelig politikere fra eliteklasse som mange andre land i Europa?

Ellers har det vek ikle vært noen rangering av hvor smarte våre politikere er enn andre, kun utdannelsesnivået. 

Er det ikke elite som styrer Norge idag da ? en med 75 000 000 på konto som leder arbeiderne via Arbeiderpartiet ikke mye arbeidsfolk å finne der 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Maskinfører said:

Åhh da skulle du bare vært inni min Mitsubishi L200 2009 modell med full tank noen ganger må vinduet åpnes for at man ikke skal svette ihjæl 😀

De verkstedsutgiftene dine misunner jeg ingen 🤣

Anonymkode: f6a9f...86a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Blueberrymuffin skrev (På 30.10.2023 den 19.41):

Nye elbiler kan vare opptil 72 timer når den står på tomgang i kø, ingen står så lenge i kø uansett.

Bensinbiler kan også gå tomme når de står lenge nok på tomgang.

Så argumentet ditt var?

Er sikkert riktig det, men jeg antar at det er ved 100% fulladet og riktig utetemp! 

Anonymkode: 02997...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Det du skrev var:

Det er jo fossilbilen som er skyld i klimakrisen,

Noe som vitterligen er feil/upresis.

Sånn sett kan man si at «det er internett og smarttelefoner som er skyld i klimakrisen» (3.9% av drivhusgasser i følge min google-foo)

Anonymkode: 62b23...956

Hvis du leser konteksten til kommentaren blir det litt annerledes. Trådstarter "Anonymkode: 51066...1f5" stiller seg kritisk til å innføre forbud mot fossilbiler nå som klimakrisen er her. Jeg svarer da at av de to er det fossilbilen som er skyld i klimakrisen. Ja, nedhogst av regnskog, forsøpling av havet, kraftproduksjon, matproduksjon, overbefolkning, forsøpling og alt det andre er totalt sett viktigere bidragsytere, men det betyr ikke at man skal gi opp å prøve å gjøre tiltak allikevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (9 timer siden):

Er det ikke elite som styrer Norge idag da ? en med 75 000 000 på konto som leder arbeiderne via Arbeiderpartiet ikke mye arbeidsfolk å finne der 

Stortinget er langt i fra en elite i den forstand. Det er stort sett vanlige folk.

At AP velger å fronte rike menn er en annen sak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (På 30.10.2023 den 22.53):

Hva med andre utslipp? De er ikke relevante for saken.

Leste en artikkel i Aftenposten fra før vi fikk et skred av radiobiler her til lands. Ca 10-15 år siden tenker jeg. Der gikk det frem at når et skip seilte fra Oslo til Cape Town, så slapp dette skipet ut like mye nox og co2 som alle bilene i Norge gjorde på 10 år. Og så skal vi bli best i verden på radiobiler??? Med temperaturer som ofte er langt kaldere enn mange andre land i verden. Nei dette er bare tull og tøys!!! 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...