Gå til innhold

Hvor lurt er det egentlig å innføre kun el-biler i Norge når vi venter mer ekstremvær?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjørte rundt på sentrale Østlandet i ca 6 timer i går. I min nye EL-bil.

Jeg var spent,  da det var første skikkelige vinterdagen/kvelden med EL-bil. Snødde sidelengs, is, snø, og senere på kvelden slaps. 
 

Har hatt bil i nøyaktig 28 år. Aldri vært så fornøyd som med EL-bilen jeg har nå. Rett og slett en nydelig «vinterbil».

Anonymkode: 9d445...47e

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, newman01 said:

Så løsningen er å ikke gjøre noen verdens ting, siden man ikke løser problemet på dagen?

Joda, det er store satsingsområder på gang.  For eksempel satser man alvorlig på mindre kupromp . . . . 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Druid said:

Du vet at vi er helt i den teknologiske barndommen av elbiler? Vi er der fosilbiler var på 50-60 tallet. Selv Porschen din er utdatert på dette om et par år.

Da kjøper jeg bare en ny bil? Tror du ikke jeg er klar over dette når jeg kjøper en bil i millionklassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (4 timer siden):

Her spiller bensinprisen en rolle. Er den 18.90 den dagen så har de full tank, men er den på 25.50 så er det mange som venter med fylle.

Du har rett i at tanken er en begrensning, men en bensintank er på over 50 liter, og bensin brenner like bra selv om det er kaldt, man mister ikke energi på tanken slik som på batteri pga kulda. Røde Kors kan ta med seg reservebensinkanner ut, men de får ikke med seg reservebatteri til elbilene.

Du er virkelig naiv hvis du tror alle fyller full tank til enhver tid det er billig bensin. Som en annen sa, problemet er at folk er neper, de fyller ikke nødvendigvis full tank på vinteren selv om det er billig bensin den dagen. Dessuten er det mange som ikke gidder fylle selv om det er billig hvis de kjører lite og bruker mange uker på en tank til vanlig. Eller de ikke har vært ute med fossilbilen på billige dager på en stund fordi de bruker elbil til hverdags. Eller de har ikke råd til full tank noen gang selv når det er "billig". 

Anonymkode: c5504...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

For en villedende tekst du skrev. 

-Barna som ble evakuert hadde medisinske problemer, ikke strømtom bil

-en intervjuet bilist sier de skrur bilen av og på for å spare strøm. Ingen steder står det at flere biler har gått tom for strøm

Anonymkode: c5504...75e

Du trenger vel ikke å være rakettforsker for å skjønne HVORFOR de skrur av og på bilen, eller???? Det er jo nettopp for ikke å gå strømtomme,og folk i de bilene frøs.

Anonymkode: d0c24...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (14 timer siden):

Det er jo fossilbilen som er skyld i klimakrisen,

Personbiler står for 16% av USAs utslipp av drivhusgasser.

https://www.cato.org/blog/blaming-us-passenger-vehicles-climate-change-ignorant-lucrative-1

Globalt så står transport for ca 30%, og personbiler står for en viss andel av dette igjen.

Så nei, det er urimelig å si at fossilbilen har «skyld» i klimakrisen.

Anonymkode: 62b23...956

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du er virkelig naiv hvis du tror alle fyller full tank til enhver tid det er billig bensin. Som en annen sa, problemet er at folk er neper, de fyller ikke nødvendigvis full tank på vinteren selv om det er billig bensin den dagen. Dessuten er det mange som ikke gidder fylle selv om det er billig hvis de kjører lite og bruker mange uker på en tank til vanlig. Eller de ikke har vært ute med fossilbilen på billige dager på en stund fordi de bruker elbil til hverdags. Eller de har ikke råd til full tank noen gang selv når det er "billig". 

Anonymkode: c5504...75e

Jada, jeg er litt naiv, men heller ikke jeg tror alle  fyller når det er billig. Oftest er det jo billig akkurat når man ikke har tid til å stoppe og tanke.  Poenget mitt var imidlertid det motsatte, at mange kjører noen mil ekstra før fylling når bensinprisen er høyest, og dette gir en større sårbarhet enn vi  hadde i gamle dagerda prisene var stabile.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har hatt bil i nøyaktig 28 år. Aldri vært så fornøyd som med EL-bilen jeg har nå. Rett og slett en nydelig «vinterbil».

Anonymkode: 9d445...47e

Jeg har en ID3 som er en grei bil men ikke noe særlig på vinterføre.

Anonymkode: 62b23...956

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

senior skrev (1 time siden):

Joda, det er store satsingsområder på gang.  For eksempel satser man alvorlig på mindre kupromp . . . . 😁

Det advares mot mindre kupromp (eller egentlig raping). Det kan være dyremishandling der man skader kuas fordøyelses-system.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Blir litt betenkt når politi må evakuere barn ut av bilene etter et par timer i kø i snøkaos. Flere biler gikk tomme for strøm. 

Snø og glatt føre kom overraskende på mange trafikanter. Mandag kveld evakuerer politiet barn som har fått problemer etter flere timer i bilkø ved Porsgrunn.

 

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/snoen-har-kommet-til-ostlandet-1.16615967

 

Anonymkode: 51066...1f5

Ellers så kunne man bygget fire felts motorveier og ikke tofelts med midtdeler. Da hadde ryddemannskap kommet frem og folk kunne fått snudd ved hjelp av politiet.

Godt AP og SV fremover satser på slike veier som skapte problemet i går.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor du er stuck så vil jeg si det er tryggere med en bensin/disel bil kontra el bil. hvorfor?
selvfølgelig kommer ann på hvor du er. men med bensin/disel kan du gå deg en tur. kjøpe en kanne og gå tilbake. skulle likt å sett deg prøve å lade en el bil med batteri banken du har i veska.

hvis det ikke er en mulighet å  gå noe km for å kjøpe deg en kanne. så er muligheten der for å få litt av en av nabo bilene. har du disel f.eks. så kan du banne på at en tungtransport er villig til å selge deg 20l disel så du klarer deg de neste 24timene.

ingen ting av dette går med en el bil. heldighvis skjer dette ikke ofte

Anonymkode: 4cf75...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Personbiler står for 16% av USAs utslipp av drivhusgasser.

https://www.cato.org/blog/blaming-us-passenger-vehicles-climate-change-ignorant-lucrative-1

Globalt så står transport for ca 30%, og personbiler står for en viss andel av dette igjen.

Så nei, det er urimelig å si at fossilbilen har «skyld» i klimakrisen.

Anonymkode: 62b23...956

Hvorfor kan man ikke ha to tanker i hodet samtidig? Jeg sa ikke at fossilbilen har ALL skyld, men den er definitivt en del av problemet. Med bilen følger også oljeutvinning, oljeutslipp, raffinering, transport av drivstoff og eksosutslipp. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad jeg har en gammel dieselbil med 4x4 når været er sånn, den kan stå på tomgang i dagevis for å holde varmen og med en en ekstra jerrykanne eller to så tar det bare sekunder å fylle. Slipper også at den må transporteres bort på et lasteplan for å "fylle" drivstoff om den skulle gå tom.

Anonymkode: fdc97...5e7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Blir litt betenkt når politi må evakuere barn ut av bilene etter et par timer i kø i snøkaos. Flere biler gikk tomme for strøm. 

Snø og glatt føre kom overraskende på mange trafikanter. Mandag kveld evakuerer politiet barn som har fått problemer etter flere timer i bilkø ved Porsgrunn.

 

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/snoen-har-kommet-til-ostlandet-1.16615967

 

Anonymkode: 51066...1f5

En av grunnene til at jeg ikke liker el bil.  Noen år så må de ut med diesel aggregat ved ekstremvær og lade el biler😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (1 time siden):

Hvorfor kan man ikke ha to tanker i hodet samtidig? Jeg sa ikke at fossilbilen har ALL skyld, men den er definitivt en del av problemet. Med bilen følger også oljeutvinning, oljeutslipp, raffinering, transport av drivstoff og eksosutslipp. 

 

Er lite fra nyere dieslbiler med ad blue

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du trenger vel ikke å være rakettforsker for å skjønne HVORFOR de skrur av og på bilen, eller???? Det er jo nettopp for ikke å gå strømtomme,og folk i de bilene frøs.

Anonymkode: d0c24...24a

Og da tenker du det er greit å lyve og si at det står at flere biler gikk strømtomme? De med fossilbil må også skru av og på for ikke å gå tom for drivstoff, det er jo nøyaktig det samme... 

Anonymkode: c5504...75e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
newman01 skrev (7 timer siden):

Hvorfor kan man ikke ha to tanker i hodet samtidig? Jeg sa ikke at fossilbilen har ALL skyld, men den er definitivt en del av problemet. Med bilen følger også oljeutvinning, oljeutslipp, raffinering, transport av drivstoff og eksosutslipp. 

 

Det du skrev var:

Det er jo fossilbilen som er skyld i klimakrisen,
 

Noe som vitterligen er feil/upresis.

Sånn sett kan man si at «det er internett og smarttelefoner som er skyld i klimakrisen» (3.9% av drivhusgasser i følge min google-foo)

Anonymkode: 62b23...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Uansett hvor du er stuck så vil jeg si det er tryggere med en bensin/disel bil kontra el bil. hvorfor?
selvfølgelig kommer ann på hvor du er. men med bensin/disel kan du gå deg en tur. kjøpe en kanne og gå tilbake. skulle likt å sett deg prøve å lade en el bil med batteri banken du har i veska.

hvis det ikke er en mulighet å  gå noe km for å kjøpe deg en kanne. så er muligheten der for å få litt av en av nabo bilene. har du disel f.eks. så kan du banne på at en tungtransport er villig til å selge deg 20l disel så du klarer deg de neste 24timene.

ingen ting av dette går med en el bil. heldighvis skjer dette ikke ofte

Anonymkode: 4cf75...074

I noen situasjoner stuck på vinterfjellet med snøfokk så kan ICE-biler med motoren i gang være problematisk mhp CO-forgiftning. Det slipper man med elbil.

Jeg antar at vi vil få «jerry-kanner» med nødstrøm. Hvor mange kg veier det Li-ion batteriet som lar deg kjøre 50km?

Anonymkode: 62b23...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg gikk en gang tom for diesel 5 meter fra nærmeste bensinpumpe, pga veiarbeid og en og en halv timers sneglekjøring i kø, pga en annen hendelse i trafikken. Opprinnelig skulle vi kunne rekke frem med en margin på mer enn 10-15 mil, før vi måtte fylle. Med elbilen har jeg større rekkeviddeangst og lader alltid med svært god margin. 
 

Anonymkode: c23f5...352

Derfor reiser jeg aldri noe sted uten full tank 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Og da tenker du det er greit å lyve og si at det står at flere biler gikk strømtomme? De med fossilbil må også skru av og på for ikke å gå tom for drivstoff, det er jo nøyaktig det samme... 

Anonymkode: c5504...75e

Kjekt med jerrykanne fulle men diesel når man drar på langtur 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...