Gå til innhold

Er det sånn at man ikke kan øvelseskjøre el kjøre opp når man bruker briller?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da har det skjedd en feil. Antakelig at du ikke har svart riktig på selv rapportering i helsesjekk 

Anonymkode: a02d0...b14

Kommer an på styrken i brillene og litt slikt også, jeg har heller ikke kode på førerkortet og spurte optiker om det da jeg føler jeg ser så dårlig og burde hverfall ikke kjøre uten briller, men jeg er under grensen i styrke i forhold til kravet om å måtte kjøre med briller :)

Anonymkode: 56d1e...702

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Kommer an på styrken i brillene og litt slikt også, jeg har heller ikke kode på førerkortet og spurte optiker om det da jeg føler jeg ser så dårlig og burde hverfall ikke kjøre uten briller, men jeg er under grensen i styrke i forhold til kravet om å måtte kjøre med briller :)

Finnes det noen krav, hvis man har under en viss styrke så trenger man ikke briller under kjøring / må bruke briller / for dårlig syn til at man egentlig ikke får kjøre bil uansett?  

Anonymkode: c9ab2...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Finnes det noen krav, hvis man har under en viss styrke så trenger man ikke briller under kjøring / må bruke briller / for dårlig syn til at man egentlig ikke får kjøre bil uansett?  

Anonymkode: c9ab2...211

Skal ha ekstremt dårlig syn for å ikke få lov til å kjøre, men det finnes en nedre grense ja på hvor dårlig en må se før det er påkrevd med briller :) datteren min har -7,5 i styrke og holder på å bli blind på ene øyet, og både øyelege og optiker har sagt at det ikke vil være til hinder for å få førerkort i seg selv. Kan stoppe henne fra å bli lastebilsjåfør og slikt, men så lenge hun blir vant med å se med bare ett øye så skal hun kunne kjøre vanlig bil etter dagens regelverk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/30/2023 at 4:49 PM, AnonymBruker said:

må levere inn optikerattest/fornye hvert 5. År. 

Anonymkode: 7f4d2...29f

Ingen har sagt noe om det til meg. Har aldri hatt noe problem med å kjøre heller.

Anonymkode: 5f343...ada

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har minus 8 på begge øynene, og bruker alltid linser for jeg detter ned trapper og blir helt sjøsyk av å bruke briller. Når jeg har på briller har jeg jo bare syn rett frem. Jeg kjører ikke med briller, da hadde jeg sikkert kræsjet, men det var aldri et tema under oppkjøring eller øving. Kanskje fordi de aldri så meg med briller? 

Er sikkert annerledes for de som er vant til å bruke briller, jeg tenker uansett det kommer an på styrken på synet. 

Anonymkode: a12c6...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har førerkort for buss og vogntog og må dermed fornye med jevne mellomrom, så lenge man klarer synstesten uten briller så står det heller ikke noe i førerkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du søker førerkort og krysser av at du ser dårlig så vil de kreve førerkortattest fra optiker. Så det er bare en slik attest en må sende inn før man kan få førerkort. 

Anonymkode: c5180...550

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/14/2023 at 5:41 PM, AnonymBruker said:

Da hadde du ikke synsvansker da du tok førerkort? 

Kode 01 på førerkortet betyr briller/linser

Jeg hadde synsproblemer da jeg tok lappen. Men står ikke noe på førerkortet. Jeg har aldri skjønt hvorfor det ikke står på mitt

Anonymkode: 5a2d8...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde synsproblemer da jeg tok lappen. Men står ikke noe på førerkortet. Jeg har aldri skjønt hvorfor det ikke står på mitt

Anonymkode: 5a2d8...3fa

Du unnlot nok å krysse av på helseskjema. Det er et spørsmål om syn der 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.10.2023 den 15.27):

Eh nei, det stemmer ikke. På førerkortet vil det dermed stå at du må kjøre med linser eller briller. 

Haha, nei det gjør det ikke.

Og dessuten bruker 3 av 4 i Norge over 15 år synshjelpemidler. Helt meningsløst at dette skal stå på førerkortet. Folk som trenger briller for å se, lar ikke være å kjøre uten briller. 

Jeg har til og med kode 160 på førerkortet mitt, og det var vedlagt papirer fra optiker, ikke noe kode 01 der gitt.

Anonymkode: 3a381...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...