Gå til innhold

Årets første snøfall, og folk kjører med sommerdekk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Piggdekk kan kun brukes fom 1.nov på Østlandet, tidligere i Nord-Norge. Datoen er jo teit. 

Anonymkode: 371ac...d81

Jeg kan ikke tenke meg at noen blir straffet for piggdekkbruk på bar vei 31. oktober når de har snødd 30. oktober.

Endret av I Grosny
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jaja. Hvis man er så dum å er ærlig til gribbene i forsikringsselskapet har man seg selv å takke. 

Hadde byttet dekk med 2 brukne bein før dere hadde fått sett på den

Anonymkode: 4846c...33c

Fint det, men hjelper lite dersom det er bremsespor eller annet, der man kan utlede dekktype/dimensjoner, og vil da se at man med stor sannsynlighet har brukt sommerdekk under ulykken. 

Så får man seg en tiltale for forsøk på forsikringssvindel i samme slengen, der man i hovedsak ble tiltalt for å skade eller i verste fall drepe noen. Gjør seg fint på CV'en det....

Anonymkode: ea08a...851

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jaja. Hvis man er så dum å er ærlig til gribbene i forsikringsselskapet har man seg selv å takke. 

Hadde byttet dekk med 2 brukne bein før dere hadde fått sett på den

Det hjelper lite når bilen står i grøfta, og politiet legger inn anmeldelse på forholdet.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfume skrev (4 timer siden):

Klarer ikke folk legge om dekk selv?? 🤭 

Det er jo super enkelt og går på 30 minutter Max! Gratis! 

Jeg legger om selv, men bruker litt mer enn 30 minutter:)

Og jeg byttet i forrige uke. 

Endret av Aureka
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Fordi om du kjører pigg er det ikke lov til å bytte før 1 november i de fleste kommuner. Jeg selv måtte drite i regla og bytte til pigg før tiden, dermed risikerer jeg bot

I det samme lovverket står det også at man skal ha dekk etter forholdene, og det prinsippet trumfer datoen. Dersom det er fare for snø eller faktisk snø der man skal kjøre, skal man bytte - så enkelt er det. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggdekk kan kun brukes fom 1.nov på Østlandet, tidligere i Nord-Norge. Datoen er jo teit. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fordi om du kjører pigg er det ikke lov til å bytte før 1 november i de fleste kommuner. Jeg selv måtte drite i regla og bytte til pigg før tiden, dermed risikerer jeg bot

Altså - tror dere dønn ærlig at dere hadde fått bot for å kjøre med piggdekk i Oslo i dag? Værforhold trumfer datoen i begge ender - selvfølgelig!

Anonymkode: 94edc...4f9

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Funker ikke om man har kjøpt dekk og eventuelt må hente dem, skjønner du vel. 

Anonymkode: 21db9...1de

Bestill på nett så leveres de på døren, ofte gratis siden en bruker flere tusen på nye dekk og da er det fri frakt. 

Anonymkode: e6357...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bestill på nett så leveres de på døren, ofte gratis siden en bruker flere tusen på nye dekk og da er det fri frakt. 

Anonymkode: e6357...63f

Enig, og har man ikke bestilt på nett får man finne en løsning som å ta taxi med dem, eller bestille kjøring av de nye dekkene med en budtjeneste. Har man kun sommerdekk hjemme, kan man ganske enkelt ikke kjøre med dem når det er snø/glatt. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo standard hvert år på østlandet, i tillegg til de som ikke gidder å legge om i tide eller som ikke kan å bytte hjul selv så er det veldig mange sjåfører som ikke har peiling på vinterføre selv om de har førerkort. De er ikke akkurat født med ski på beina for å si det sånn.

Anonymkode: 43fd6...cd4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har piggdekk. Regelen er 1 nov. Jeg har kjørt bil i over 30 år og kjenner godt til værskifter rundt om i Norge. Jeg bor på Østlandet nå.

Jeg legger om i høstferien eller uka etter (uke 40/41, nå er vi første dag i uke 43). Jeg drar ofte på fjellet i høstferien og der kan det komme snø i uke 40. I fjor ble jeg stoppet av politiet i uke 42 og de påpekte at jeg hadde piggdekk. Jeg sa jeg la om i uke 40 da tanken var å dra på fjellet, men at jeg ble syk og ikke kunne dra. Jeg sa jeg kan ikke bytte dekk igjen nå for et par uker, da jeg må ha dekkhotellet til å skifte for meg (dårlig skulder). De ønsket meg god dag videre og ingen reaksjoner.

Anonymkode: 917df...1fc

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Du kan fint skifte til pigg en uke eller 10 dager før november. Ingen kommer til å stanse deg eller gi deg bot

Anonymkode: 79790...995

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leo skrev (1 time siden):

Nå håndheves ikke dette i perioden det faktisk er risiko for snø/glatte veier så det bør ikke være noe problem. Datoen er satt for at folk ikke skal kjøre rundt med piggdekk når det er nærmest 100% sikkert at det ikke er glatt. Og står man der og ikke har skiftet til vinterdekk når snøen melder sin ankomst så spiller det ingen rolle om vinterdekkene er med eller uten pigger. Da må man la bilen stå. Mine piggdekk har vært på den siste drøye uken fordi værmeldingen sier nedbør og tidvis nattefrost og når den gjør det sier også politi og vegmyndigheter at man ikke trenger å tenke på det. 

Nope. Har fått bot i Oslo i oktober. 

Anonymkode: 52202...227

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo at det er dumt med sommerdekk på snø og is, men når veien er bar og bare våt så går det helt greit.

Slik det gjorde i dag 😌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har ikke noe valg. Jeg skulle blitt ringt opp av dekkservicestedet for hadde bestilt nye dekk. Hørte INGENTING, og de tar ikke telefonen. Dessuten MÅ jeg ut grunnet viktig ærend. Heldigvis er det bare 6 km og våte vanlige veier, uten snø. 
Første gangen dette har skjedd på 29 år så. 

Nå diskuteres det der det er SNØ.
Hadde det derimot vært snødekte veier der du er, så har du et valg jo, Du lar bilen STÅ!!! Risikerer ikke mitt og andre sitt liv fordi dine ærend er viktigere enn andre sine liv!!! Da må man enten utsette ting, ta kollektivt, drosje, eller ringe en venn med vinterdekk. Har selv tatt bussen til jobb en gang når det kom snø langt uti mail etter jeg hadde lagt om til sommerdekk, selv om man bruker ekstremt mye lengre tid.

Anonymkode: d3089...35f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner jo at det er dumt med sommerdekk på snø og is, men når veien er bar og bare våt så går det helt greit.

Slik det gjorde i dag 😌

diskusjonen går på der det er snø, slaps og glatt som det er mange steder i dag, ikke bare eller vanlige våte veier.

Anonymkode: d3089...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk tenker at det skjer ikke meg. Jeg skal bare en liten tur. Ansvarsløse.

Jeg følger med værmelding, og skifter hvert år når vintervær kommer. Ellers må bilen faktisk stå. Jeg var en tur opp i høyden for et par uker siden, så skiftet før jeg dro dit. Det var lurt, for det begynte å snø der. Så har jeg kjørt med pigg i lavlandet et par uker i etterkant. Kjørt minst mulig i mellomtiden.

Anonymkode: 6d859...1e5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er 1.november som er datoen for Trøndelag også. Men det er lov å bruke hodet og evt legge om tidligere hvis det er behov for det. Må følge med på værvarselet. Det er til syvende og sist vær og temperatur som bestemmer.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nope. Har fått bot i Oslo i oktober. 

Anonymkode: 52202...227

"Oslo i oktober" sier jo ingenting fordi det kan være alt fra tilnærmet sommer uten en kuldegrad i sikte og tilnærmet full vinter slik som i dag. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Lurer på hvor myten om at det er så godt vært på østlandet kommer fra. Vi får stadig høre fra innflyttere og studenter fra den kanten at det er så dårlig vær her, men hele tiden er det jo like rævva i Oslo, om ikke verre. Merkelig folkeslag disse østlendingene. Pinlig gjeng.

Anonymkode: 215c2...a6b

Global oppvarming  :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...